Ok dan!Bertje schreef:In de tweetersectie alleen C2 vervangen inderdaad.
Rob.
KEF Coda 8 zuilen
Moderator: Beheerdersteam
Bij deze speakers kreeg ik dit schema (ik heb ze 2e hands gekocht).RobT schreef:Robi-One,
Kun je mij vertellen hoe je aan dat filterschema komt?
Ben geïnteresseerd omdat ik zelf de Coda 7 heb, 't kleinere broertje van de 8, heeft een 13 cm laagmid, zelfde tweeter.
Bvd!
Inmiddels heb ik van de week hier alles overhoop gehaald voor het schema maar kan het niet vinden.
Ik had nog wel de foto's ervan op mijn PC staan.
Zodra ik het schema heb gevonden laat ik het hier even weten.
Vandaag de binnenkant voorzien van een laag zachtboard:

Tevens heb ik van het weekend wat dingen geprobeerd om de voorplaat stijver te maken. Onder het speakergedeelte zitten 2 kamers. Ik heb de zuil op de voorplaat gelegd en in de bovenste kamer een laag polyester met MDF-stof gegoten. De onderste kamer heb ik vol gelegd met glasvezelmatten en daarover polyester gegoten.
Doordat het polyester vloeibaar is en goed aan MDF hecht (zuigt erin) is de voorplaat nog vaste komen te zitten aan de overige platen.
Ik hoop dat dit een positieve invloed zal hebben....

Tevens heb ik van het weekend wat dingen geprobeerd om de voorplaat stijver te maken. Onder het speakergedeelte zitten 2 kamers. Ik heb de zuil op de voorplaat gelegd en in de bovenste kamer een laag polyester met MDF-stof gegoten. De onderste kamer heb ik vol gelegd met glasvezelmatten en daarover polyester gegoten.
Doordat het polyester vloeibaar is en goed aan MDF hecht (zuigt erin) is de voorplaat nog vaste komen te zitten aan de overige platen.
Ik hoop dat dit een positieve invloed zal hebben....
Vandaag even langs de elektronicazaak geweest in de stad en onderdelen voor het filter, wat speakerkabel en Pritex gekocht.
Ik heb wat geexperimenteerd met de Pritex. Ik kreeg de tip om het Pritex in het voorste gedeelte schuin te zetten zodat de golven in het middengebied wat sneller gedempt worden. Dit heb ik geprobeerd maar dan zet ik mijn hele speaker dicht en kan de mid niet goed meer 'ademen'. Nu heb ik het dus gewoon tegen de wanden aan gezet.



Ik heb wat geexperimenteerd met de Pritex. Ik kreeg de tip om het Pritex in het voorste gedeelte schuin te zetten zodat de golven in het middengebied wat sneller gedempt worden. Dit heb ik geprobeerd maar dan zet ik mijn hele speaker dicht en kan de mid niet goed meer 'ademen'. Nu heb ik het dus gewoon tegen de wanden aan gezet.



Laatst gewijzigd door Robi-One op ma 11 jun 2007, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Het worden best leuke kastjes, maar ik vind het ook een beetje vreemd filter.richard schreef:Toch typisch de parallelspoel van de tweeter vóór de condensator, meestal zit deze er achter. Een spoel met dikkere draad kan hier voor problemen zorgen omdat de impedantie van het geheel dan te laag wordt.Robi-One schreef:![]()
Weet je ook hoeveel ohm de luidsprekers zijn? Staat dat ergens op de oude kastjes of in dat document?
De terminals zijn als het goed is van Intertechnik:dre schreef:waar komen die terminals vandaan?
http://www.intertechnik.de/index.html/J ... &suchwort=
Bij de winkel waar ik ze vandaan heb kostte ze €4,10.
Ik weet dat de complete speaker 6 ohm is. Meer weet ik ook niet. Er staat ook niets op de speakerunits genoemd.sietse schreef:Het worden best leuke kastjes, maar ik vind het ook een beetje vreemd filter.richard schreef:Toch typisch de parallelspoel van de tweeter vóór de condensator, meestal zit deze er achter. Een spoel met dikkere draad kan hier voor problemen zorgen omdat de impedantie van het geheel dan te laag wordt.Robi-One schreef:
Weet je ook hoeveel ohm de luidsprekers zijn? Staat dat ergens op de oude kastjes of in dat document?
Als je een universeelmetertje hebt, meet dan es op de klemmen van de units en vertel wat je aan weerstand meet. Misschien krijgen we dan enig inzicht in de crossover frequentie en waarom die spoel voor de condensator zit.Robi-One schreef:Ik weet dat de complete speaker 6 ohm is. Meer weet ik ook niet. Er staat ook niets op de speakerunits genoemd.sietse schreef:Het worden best leuke kastjes, maar ik vind het ook een beetje vreemd filter.richard schreef:Toch typisch de parallelspoel van de tweeter vóór de condensator, meestal zit deze er achter. Een spoel met dikkere draad kan hier voor problemen zorgen omdat de impedantie van het geheel dan te laag wordt.
Weet je ook hoeveel ohm de luidsprekers zijn? Staat dat ergens op de oude kastjes of in dat document?
Zo.... vandaag het filter in elkaar gesoldeerd en hij speelt...




En nu het resultaat in klank....
Ik durf het haast niet te zeggen. Het klinkt ronduit NIET...
In vergelijking met mijn BNS zuilen (standaard zuil, alleen gedempt met bitumen en het filter ge-upgrade, wel met een tinfolie cap op de tweeter) zit het volgende er niet/weinig in:
- Laag
- Detail (mist echt ONGELOOFLIJK veel)
Als ik bijvoorbeeld de CD Brother in Arms op zet van de Dire Straits zit er in het eerste nummer een hi-hat. Op mijn BNSen hoor ik hem duidelijk en op de KEF hoor ik hem bijna niet.
Ik heb het andere kastje met het originele filter ook aangesloten gehad en deze heeft net zo weinig detail.
Wat hij wel heeft ten opzichte van de BNSen:
- Irritant in het midhoog
Het enige positieve punt wat ik nu kan opnoemen is dat het laag lekker strak speelt, maar het gaat neit diep genoeg. Ik heb de kast ook al vol gestopt met wol.
Binnenkort maar eens meten om te kijken wat hij daarwerkelijk allemaal mist en te veel heeft.
Wel jammer van zo'n leuk project om aan te werken... Maar misschien dat het nog wel eens gaat klinken.




En nu het resultaat in klank....
Ik durf het haast niet te zeggen. Het klinkt ronduit NIET...
In vergelijking met mijn BNS zuilen (standaard zuil, alleen gedempt met bitumen en het filter ge-upgrade, wel met een tinfolie cap op de tweeter) zit het volgende er niet/weinig in:
- Laag
- Detail (mist echt ONGELOOFLIJK veel)
Als ik bijvoorbeeld de CD Brother in Arms op zet van de Dire Straits zit er in het eerste nummer een hi-hat. Op mijn BNSen hoor ik hem duidelijk en op de KEF hoor ik hem bijna niet.
Ik heb het andere kastje met het originele filter ook aangesloten gehad en deze heeft net zo weinig detail.
Wat hij wel heeft ten opzichte van de BNSen:
- Irritant in het midhoog
Het enige positieve punt wat ik nu kan opnoemen is dat het laag lekker strak speelt, maar het gaat neit diep genoeg. Ik heb de kast ook al vol gestopt met wol.
Binnenkort maar eens meten om te kijken wat hij daarwerkelijk allemaal mist en te veel heeft.
Wel jammer van zo'n leuk project om aan te werken... Maar misschien dat het nog wel eens gaat klinken.
Laatst gewijzigd door Robi-One op ma 11 jun 2007, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertje bedoeld L2 en die zit na de 4,7uF parallel aan de tweeter zoals het hoord.Bertje schreef:Dan heeft KEF een foutje in het schema staan. Volgens jou print layout in de tweetersectie, staat spoel L1 na de C2 4u7. En niet zoals getekend voor die C2. Dus toch een normaal 12dB/oct filter.
Rob.
Maar hoe ze aan een crossover van 3000Hz komen is mij een raadsel. De units zijn dus 8 Ohm. Er van uitgaande dat het laag 6dB wordt gefilterd kom ik op ca 1280Hz. L1 zou dus volgens mij 0,43 mH moeten zijn. Voor de tweeter zou dan 4,7uF en 0,6mH moeten zijn. Theoretische waarden dus.
De 10uF en 3,3 ohm is een impedantie corr. netwerk.
Maar ik ben geen specialist maar ik vind het niet vreemd dat het niet klinkt.
Niet te fel aantrekken. Ik ben vandaag ook helemaal opnieuw begonnen aan het filter van m'n speakers. Het eerste filter liet weinig of geen bas horen t.o.v. het hoog. Het hoog is irritant uid t.o.v. het laag en het mid overheerst ook aardig. Maar ik heb wel enorm veel detail in het geluid zitten. Jammer dat ie dun en schel klinkt zo.Robi-One schreef:En nu het resultaat in klank....
Ik durf het haast niet te zeggen. Het klinkt ronduit NIET...
In vergelijking met mijn BNS zuilen (standaard zuil, alleen gedempt met bitumen en het filter ge-upgrade, wel met een tinfolie cap op de tweeter) zit het volgende er niet/weinig in:
- Laag
- Detail (mist echt ONGELOOFLIJK veel)
Als ik bijvoorbeeld de CD Brother in Arms op zet van de Dire Straits zit er in het eerste nummer een hi-hat. Op mijn BNSen hoor ik hem duidelijk en op de KEF hoor ik hem bijna niet.
Ik heb het andere kastje met het originele filter ook aangesloten gehad en deze heeft net zo weinig detail.
Wat hij wel heeft ten opzichte van de BNSen:
- Irritant in het midhoog
Het enige positieve punt wat ik nu kan opnoemen is dat het laag lekker strak speelt, maar het gaat neit diep genoeg. Ik heb de kast ook al vol gestopt met wol.
Binnenkort maar eens meten om te kijken wat hij daarwerkelijk allemaal mist en te veel heeft.
Wel jammer van zo'n leuk project om aan te werken... Maar misschien dat het nog wel eens gaat klinken.
Filteronderdelen hoeven niet in te spelen naar mijn idee.
Ik heb ooit een filter gemaakt, samen met een ervaren speaker-bouwer, dat na het monteren ook niet meer klonk. We hebben nooit gevonden wat nu het verschil was met de situatie toen we het filter aan het ontwikkelen waren. Toen klonk het uitstekend. Na assemblage waren piano's gewoon nergens meer. Helemaal weg.
Kan gebeuren dus.
Ondertussen heb ik mijn eigen filter al weer een stuk verbeterd. Klinkt al als muziek ondertussen. Een groot verschil met die schelle boel die ik eerst had.
Een namiddagje werk kan dus al veel problemen oplossen. Geen paniek dus.
Ik heb ooit een filter gemaakt, samen met een ervaren speaker-bouwer, dat na het monteren ook niet meer klonk. We hebben nooit gevonden wat nu het verschil was met de situatie toen we het filter aan het ontwikkelen waren. Toen klonk het uitstekend. Na assemblage waren piano's gewoon nergens meer. Helemaal weg.
Kan gebeuren dus.
Ondertussen heb ik mijn eigen filter al weer een stuk verbeterd. Klinkt al als muziek ondertussen. Een groot verschil met die schelle boel die ik eerst had.
Een namiddagje werk kan dus al veel problemen oplossen. Geen paniek dus.




