Zuilluidsprekers voor buizenversterker

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
vicnent
Berichten: 2
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 21:33
Locatie: Enschede

Zuilluidsprekers voor buizenversterker

Bericht door vicnent »

Hallo,

Ik ga voor de buizenversterker van m'n vader (Een UL40-S2 van Menno van der Veen, die ik nog moet modden naar een triode-instelling zodat ie een uitgangsvermogen van 2x 29W krijgt) een paar zuilluidsprekers bouwen met een inhoud rond de 40L. Over het ontwerp van de behuizing moet sowieso nog veel gebrainstormed worden, dus de inhoud ligt nog niet vast.

Het probleem is alleen dat ik geen idee heb wat voor drivers ik erin wil gaan zetten en uiteraard hoe ik ze dan moet gaan filteren. Van filters heb ik sowieso geen verstand, maar ik heb hier wel een diy meetmic liggen (zodra ik dat ding heb kunnen overtuigen om wat meer dan ruis te produceren... :?) en ben wel bereid om me daar wat verder in te verdiepen en zelf een filter proberen te ontwerpen.
Ze zullen ook aangesloten worden op een Pioneer receiver als frontspeakers in een 5.1 set, dus de subwoofer daarvan (die ik ook nog moet gaan bouwen...) zal ook bij het luisteren via de buizenversterker het (sub)laag voor z'n rekening kunnen nemen.
Het budget is maximaal €500,- per box, dus daar moet wel wat leuks mee te maken zijn lijkt me zo :P

Ik heb een paar maand terug voor mezelf een setje gebouwd met een Monacor SPH200-KE en Seas NoFerro 550, dus wat ervaring heb ik gelukkig al. Het is meer dat ik in deze prijsklasse door de bomen het bos niet meer zie.
Als jullie wat tips hebben hoor ik het graag!

Alvast bedankt :D
Vincent
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Waarom wil je zuilluidsprekers maken?

Niet dat dat een probleem is hoor, maar wat is je motivatie om voor een dergelijk model te gaan?

Ik ben momenteel bezig met de bouw van 4 Monitor-A4-SE's met Scanspeak units. Kosten ongeveer € 500,- per stuk.

Beetje vreemd is dat ik ze nog nooit gehoord heb, maar ze schijnen geweldig te zijn! Zo'n beetje het beste wat je voor dit geld kan krijgen.

Je woont in Enschede. Ik woon in Hengelo. Mocht je de behoefte hebben, dan mag je gerust eens langskomen om e.e.a. te beluisteren.

Met vriendelijke groet,

Steven
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

thefinlux schreef:
Niet dat dat een probleem is hoor, maar wat is je motivatie om voor een dergelijk model te gaan?
Voor mezelf zou ik deze argumenten kunnen bedenken: Het ruimtebeslag is gelijk aan een monitor op stand, je spaart de kosten voor stands uit die je weer zou kunnen investeren in de kwaliteit van je componenten en je hebt een wat groter volume tot je beschikking wat kan leiden tot meer en dieper laag.

De versterker lijkt me geen beperking om alleen te kijken naar luidsprekers met een hoog rendement. In de bekende zelfbouwwinkels staan veel zuilmodellen in verschillende prijsklassen. Ook in Münster is een zelfbouwwinkel; misschien voor jou wat dichter bij huis. http://www.hifisound.de/
vicnent
Berichten: 2
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 21:33
Locatie: Enschede

Bericht door vicnent »

richard schreef:
thefinlux schreef:
Niet dat dat een probleem is hoor, maar wat is je motivatie om voor een dergelijk model te gaan?
Voor mezelf zou ik deze argumenten kunnen bedenken: Het ruimtebeslag is gelijk aan een monitor op stand, je spaart de kosten voor stands uit die je weer zou kunnen investeren in de kwaliteit van je componenten en je hebt een wat groter volume tot je beschikking wat kan leiden tot meer en dieper laag.
Wat voor een model het wordt ligt nog niet vast. Er staan momenteel zuilluidsprekers van ongeveer een meter hoog, en hiervoor hebben er een stel monitors gestaan. Niet op stands maar gewoon op een tafel die er toevallig stond. Daarvan vind ik persoonlijk de zuilen wat mooier in de kamer passen, maarja, het gaat natuurlijk om m'n vader. Dit weekend kom ik er weer, dus zal ik wat meer info kunnen geven.
thefinlux schreef:
Je woont in Enschede. Ik woon in Hengelo. Mocht je de behoefte hebben, dan mag je gerust eens langskomen om e.e.a. te beluisteren.
Bedankt! We komen graag even langs als ze af zijn :)
Plaats reactie