Voodooless - LTP - dipool, 3-weg vloerstaanders SLS,HDS,NEO
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Als ik de tests van deze woofer lees, zou ik zeggen dat je bij 200Hz of lager moet filteren. Bij 250Hz is er een wiebel in de impedantie en op hetzelfde punt is er een naschommeling in de CSD.deepspace schreef:Zeker waar. Maar het ligt niet aan de Ravelands, maar aan de kast. De raveland zelf is heel netjes tot 400 Hz eigenlijk.jeroen_d schreef:Als dit niet kan met de Ravelands, neem ze dan niet.
OchAndere mogelijkheid is natuurlijk nog een dipool woofer tussen top en bass. Maar dat wordt me echt teveel
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Klopt, maar in de waterval valt dat vrijwel niet op.DIY_Freak schreef:Als ik de tests van deze woofer lees, zou ik zeggen dat je bij 200Hz of lager moet filteren. Bij 250Hz is er een wiebel in de impedantie en op hetzelfde punt is er een naschommeling in de CSD.
Op dit moment zijn de Beyma 15"'ers weer in de running (tenzij de SLS400 ooit nog eens keer komt).
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Gaan we weer
Psssttt, goeie tip -> SLS315
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Twee stuks, dan heb je ongeveer 65% meer oppervlakjeroen_d schreef:Quiz vraag: hoeveel stuks SLS-315 kan je voor het geld van één Beyma kopen en hoeveel meer oppervlak heb je dan?
Maar goed, ik heb geen zin om jou speaker soort of na te bouwen!
Waarom moet peerless het ook zo moeilijk maken, ze hoeven alleen maar de SLS400 eindelijk in de verkoop te doen
Laatst gewijzigd door voodooless op di 28 mar 2006, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Lekker eigenwijs als altijd...deepspace schreef:Klopt, maar in de waterval valt dat vrijwel niet op.DIY_Freak schreef:Als ik de tests van deze woofer lees, zou ik zeggen dat je bij 200Hz of lager moet filteren. Bij 250Hz is er een wiebel in de impedantie en op hetzelfde punt is er een naschommeling in de CSD.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Tja, ik ben nu eenmaal eigenwijsDIY_Freak schreef:Lekker eigenwijs als altijd...Welke test lees je nu? HH of K&T?
Btw, nieuwe woonkamer wordt naar verwachting zo'n 38 m^2. dat moet voor dipools wel te doen zijn denk ik
En dat zegt meteen iets over de meetomstandigheden... bovendien is de tijdsschaal veel korter.deepspace schreef:Tja, ik ben nu eenmaal eigenwijsDIY_Freak schreef:Lekker eigenwijs als altijd...Welke test lees je nu? HH of K&T?
In de HH waterval valt het amper op. Vooral ook omdat ze daar net beginnen met meten. Op de K+T waterval is hij inderdaad eens stuk duidelijker te zien.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Nee hoor, want ik wil proberen het geheel nu voorlopig passief aan te suren (dus gewoon een amp).jeroen_d schreef:Christiaan, er zit nog wel een addertje onder het gras bij mijn ideetje. Het is wel kwaliteitverhogend (goede aansluiting met de mid), maar niet echt kostenbesparend want je hebt een extra power amp nodig...
Dat gedoe met de PC is me teveel gedoe
Nee, ik maak gewoon een UcD180 en een pre-amp. Deels actief kan altijd nog wel, daar zal ik in het pre-amp ontwerp rekening mee houden.
De extra woofer is geen probleem, de Beyma oplossing is immers duurder. Als ik de Accutons en mijn RME multi IO + DAC's verkoop heb ik weer een berg centen over om het een en ander te bekostigen
Maar je kan natuurlijk ook gewoon niet moeilijk doen en gewoon vanaf de pre outs van je receiver naar je DSP gaan, waarbij je de attenuators van de power amps een stuk terug draait of een vaste weerstand gebruikt. Dan heb je nog ruimschoots genoeg dynamisch bereik en je hebt een handige oplossing.
Alternatieve oplossing is om het systeem te ontwerpen met je pc als crossover, EQ en evt delay. En dat dan vervolgens analoog nabouwen (en dan niet als passief filter). Een normale speaker een passief wisselfilter geven ok, maar bij een ontwerp als dit zou ik echt voor actief gaan.
En die Beyma zou ik zoiezo niet zo snel kopen, pro woofers voor dipool is nou niet zo'n gelukkige combinatie meestal. Duur, zeker gezien de meestal wat kleine lineaire slag. En ik zou er ook niet op vertrouwen dat ze geen herrie maken (turbulentie), want ze hebben altijd de voice coil gevent.
Alternatieve oplossing is om het systeem te ontwerpen met je pc als crossover, EQ en evt delay. En dat dan vervolgens analoog nabouwen (en dan niet als passief filter). Een normale speaker een passief wisselfilter geven ok, maar bij een ontwerp als dit zou ik echt voor actief gaan.
En die Beyma zou ik zoiezo niet zo snel kopen, pro woofers voor dipool is nou niet zo'n gelukkige combinatie meestal. Duur, zeker gezien de meestal wat kleine lineaire slag. En ik zou er ook niet op vertrouwen dat ze geen herrie maken (turbulentie), want ze hebben altijd de voice coil gevent.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Voorlopig hejeroen_d schreef:Alles passief met 1 versterker inclusief dipoolbas? Jij bent ook écht eigenwijs he.
Jag: zoals ik al zei: de PC weg wilde in eerst inderdaad inslaan, maar dat is me teveel poespas. Kan allemaal super, maar kost bergen met tijd, en die heb ik niet. De andere oplossing voor de DSP vind ik maar een halve oplossing.
Dus voorlopig gewoon een amp , en een pre-amp met in ieder geval twee stereo outputs, zodat een extra dipool amp simpel erbij te prikken is.
jeroen_d schreef:Alles passief met 1 versterker inclusief dipoolbas? Jij bent ook écht eigenwijs he.deepspace schreef:Nee hoor, want ik wil proberen het geheel nu voorlopig passief aan te suren (dus gewoon een amp).
Zeg Jeroen wat ik mij afvraag: Hoeveel amps gebruik je nu en
welke ??
Al eens een buizenvoortrap voor de klasse D gehoord ??
UcD voor de monitor en Rotel voor de dipoolbas en monopoolsub. Ik heb geen verschil waargenomen in het laag als ik de Rotel door iets anders vervang. Maar bij het mid en hoog legt de Rotel het duidelijk af tegen klasse D.
Wat die buizenvoortrap betreft, beter helemaal geen trap. De CD-speler heeft een nette opamp uitgang die met groot gemak via een interlink van slechts 40 cm een 10k stappenregelaar aanstuurt die op zijn beurt weer niet beïnvloed wordt door de 100k ingangsimpedantie van de UcD. Deze stappenregelaar is direct in de behuizing van de UcD ingebouwd en met een stukje afgeschermd twisted pair met de UcD module verbonden. Kan de signaalweg nog korter? Daar ga ik geen 2de harmonische buizenvervorming + interlink aan toevoegen, het klinkt nu al warm genoeg
. Bovendien staat mijn kast al vol genoeg met audioapparatuur nu
.
Wat die buizenvoortrap betreft, beter helemaal geen trap. De CD-speler heeft een nette opamp uitgang die met groot gemak via een interlink van slechts 40 cm een 10k stappenregelaar aanstuurt die op zijn beurt weer niet beïnvloed wordt door de 100k ingangsimpedantie van de UcD. Deze stappenregelaar is direct in de behuizing van de UcD ingebouwd en met een stukje afgeschermd twisted pair met de UcD module verbonden. Kan de signaalweg nog korter? Daar ga ik geen 2de harmonische buizenvervorming + interlink aan toevoegen, het klinkt nu al warm genoeg
Mijn persoonlijke mening, maar daar zullen veel mensen het mee oneens zijn, is dat de superieure kwaliteit van klasse D in het laag pure onzin is. Er is geen enkele aanleiding/verklaring om te stellen dat een goede klasse A/B het zou moeten afleggen. Voor subs is het grote voordeel van klasse D het kleine volume vooral in combinatie met een geschakelde voeding.
Maar, de UcD blijkt fantastisch te klinken in het midden en hoog. Zie de TNT-audio review en ik vind daar de vergelijking met de T-amp treffend weergegeven. En, ook weer mijn persoonlijke mening, doordat het midden en hoog zo goed is, klinkt het laag ook mooier. Dit heb ik echt ervaren, versterker op het laag hetzelfde maar UcD op de monitor ipv de Rotel en het laag wordt mooier. Andere versterker op het laag en er verandert niets. Zal wel aan mij liggen
.
Interlink in de oven? Ik kijk wel (inter)link uit... Ik moet er nog taart in bakken hoor en heb geen behoefte aan giftige plastic dampen daarin
.
Aanvulling op die klasse D voor het laag: wat ik me wél kan voorstellen is dat indien je full range aanstuurt klasse D een extra voordeel zou kunnen hebben doordat een zware belasting in het laag geen/minder invloed heeft op de prestaties in het midden en hoog dan bij klasse A/B en buizen. En als dat midden en hoog onaangetast blijft, blijft het laag strakker en mooier volgens mijn theorietje hierboven.
Maar, de UcD blijkt fantastisch te klinken in het midden en hoog. Zie de TNT-audio review en ik vind daar de vergelijking met de T-amp treffend weergegeven. En, ook weer mijn persoonlijke mening, doordat het midden en hoog zo goed is, klinkt het laag ook mooier. Dit heb ik echt ervaren, versterker op het laag hetzelfde maar UcD op de monitor ipv de Rotel en het laag wordt mooier. Andere versterker op het laag en er verandert niets. Zal wel aan mij liggen
Interlink in de oven? Ik kijk wel (inter)link uit... Ik moet er nog taart in bakken hoor en heb geen behoefte aan giftige plastic dampen daarin
Aanvulling op die klasse D voor het laag: wat ik me wél kan voorstellen is dat indien je full range aanstuurt klasse D een extra voordeel zou kunnen hebben doordat een zware belasting in het laag geen/minder invloed heeft op de prestaties in het midden en hoog dan bij klasse A/B en buizen. En als dat midden en hoog onaangetast blijft, blijft het laag strakker en mooier volgens mijn theorietje hierboven.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Perfect danjeroen_d schreef:Aanvulling op die klasse D voor het laag: wat ik me wél kan voorstellen is dat indien je full range aanstuurt klasse D een extra voordeel zou kunnen hebben doordat een zware belasting in het laag geen/minder invloed heeft op de prestaties in het midden en hoog dan bij klasse A/B en buizen. En als dat midden en hoog onaangetast blijft, blijft het laag strakker en mooier volgens mijn theorietje hierboven.
Het is maar een theorietje gebaseerd op subjectieve luistervaring met een beperkt aantal versterkers dus per definitie onbetrouwbaar...
Maar even terug naar jou. Hoe wil jij in vredesnaam het hele zaakje passief gaan aansturen. Mijn ervaringen met passief filteren in het laag zijn sowieso slecht en met dipool lijkt het me helemaal een ramp.
Maar even terug naar jou. Hoe wil jij in vredesnaam het hele zaakje passief gaan aansturen. Mijn ervaringen met passief filteren in het laag zijn sowieso slecht en met dipool lijkt het me helemaal een ramp.
