KEF Coda 8 zuilen

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

KEF Coda 8 zuilen

Bericht door Robi-One »

Niet helemaal zelfbouw, maar wel gedeeltelijk. Dit is mijn eerste echte project dus het kan zijn dat er hier en daar dingen fout gaan... :) Maar ook dat lossen we op.

Ik had deze speakers ooit in een test kastje van iemand gekocht:

Afbeelding
Afbeelding

Aangezien dit 10 mm MDF was ben ik samen met iemand met meer ervaring in het bouwen van speakers maar eens begonnen met het uitdenken van een goede kast.
Aangezien ik een zuil wilde hebben moet ik dus de hoogte in. Het front met de speakersunits valt niet mee te doen. Dit is van kunststof maar ik wilde het toch weer gaan gebruiken. Het front zal later voorzien worden van flink wat dempingsmat aan de binnenkant.
De zuil is op gebouwd uit verschillende kamers en voorzien van een bracing in de behuizing van het speakerfront. De rest van de kamers wordt gebruikt voor het filter en voor zand voor de stabiliteit.

Afbeelding

Nadat het lang in de garage heeft gestaan (het MDF) ben ik afgelopen week maar eens begonnen met het freeswerk. Het is de bedoeling dat ik er eerst 1 maak en finetune. Daarna zal de ander volgen.
De afwerking zal pas VEEEEEL later plaats gaan vinden.

Hier wat foto's van het project tot nu toe (1ste zuil is bijna helemaal in elkaar gelijmd):

Even passen en meten.... en veel fresen...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu kan er gelijmd worden (achterkant komt later):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot nu toe tevreden. Het denkwerk vooraf heeft zijn vruchten afgeworpen. Na het fresen paste alles redelijk goed in elkaar. Binnenkort meer.........
Laatst gewijzigd door Robi-One op ma 11 jun 2007, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

ook leuk bedacht. Als ik het goed zie heb jij eigenlijk een speakerstandaard in de vorm van een zuil om je oude speaker heen gebouwd
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Ik gebruik alleen het front van de 'originele' speakers zoals ik ze gekocht heb. Het front heeft nogal wat rare randjes en valt in de behuizing. Uiteindelijk wordt deze erin gelijmd.

Ik heb dit project al een hele poos staan en heb ondertussen bestaande BNS zuilen gekocht. Deze heb ik al wel voorzien van een beter filter.

Uiteindelijk wordt dit echt een hobby-project waar ik aan wil gaan meten en eventueel het filter aanpassen (de onderdelen worden zowiezo geupgrade).
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Mooi ikea kleed :wink:

Maaruh, moet je ff op sysforum zoeken hoe je van exposy en bitumenpasta een keihard wordend spul maakt, als je daarmee nu eens die plasticplaat flink verzwaart.

grt Paul
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Paul schreef:
Mooi ikea kleed :wink:

Maaruh, moet je ff op sysforum zoeken hoe je van exposy en bitumenpasta een keihard wordend spul maakt, als je daarmee nu eens die plasticplaat flink verzwaart.

grt Paul
Die foto's met het kleed zijn niet bij mij thuis gemaakt... :D

Ik zal eens zoeken, maar ik heb nog 2 m2 bitumen matten liggen, dus het zullen wel half gesmolten matten worden.... :D
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Vandaag maar weer eens verder gegaan.

Voor zover ik kon alles afgekit:

Afbeelding
Afbeelding

Even het front gepast (past goed :) ):

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de speakerunit even uit het frond geschroeft omdat er loodbitumen tegenaan moet:

Afbeelding

En hier het resultaat na een poosje plakken (overal 2 lagen 2 mm loodbitumen):

Afbeelding
Afbeelding

Morgen (als ik tijd en zin heb) de binnenkant van de zuilen voorzien van 1 laag 2 mm loodbitumen. Daarna zal er geschuurd moet worden voordat ik het front erin zet.
Laatst gewijzigd door Robi-One op ma 11 jun 2007, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Ik ben heel benieuwd naar de resultaten. Ik ben zelf een groot fan van DIY, maar ook ik heb vaak met het idee rondgelopen om voor een fabrieks-model een andere, betere kast te maken. Niet klooien aan het filter, niets veranderen aan de setup. In eerste instantie alleen maar een andere kast.

En dan zien wat de verschillen zijn. Ik denk dat je op deze manier een goede indicatie krijgt van de rol van de kast en het gebruikte materiaal.

Houdt ons op de hoogte! Succes!

P.S. Ben je bezig met één kast? En denk je dat je nog een directe vergelijking kunt maken tussen het oude model en je nieuwe model? Het zou interessant zijn als je direct kon switchen tussen links en rechts. Links de nieuwe en rechts de oude. Betere en leukere vergelijking kan ik me niet bedenken.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Wat weegt dat frontje nu?

:D
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

thefinlux schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de resultaten. Ik ben zelf een groot fan van DIY, maar ook ik heb vaak met het idee rondgelopen om voor een fabrieks-model een andere, betere kast te maken. Niet klooien aan het filter, niets veranderen aan de setup. In eerste instantie alleen maar een andere kast.

En dan zien wat de verschillen zijn. Ik denk dat je op deze manier een goede indicatie krijgt van de rol van de kast en het gebruikte materiaal.

Houdt ons op de hoogte! Succes!

P.S. Ben je bezig met één kast? En denk je dat je nog een directe vergelijking kunt maken tussen het oude model en je nieuwe model? Het zou interessant zijn als je direct kon switchen tussen links en rechts. Links de nieuwe en rechts de oude. Betere en leukere vergelijking kan ik me niet bedenken.
De andere kast is nog intact maar is geen kast te noemen. 10 mm MDF met wat schroeven.

Ik ga ook het filter voorzien van nieuwe componenten. De spoelen laat is zitten. De weerstanden worden vervangen voor 10 W MOX en de condensators voor MKP's en de tweeter-condensator waarschijnlijk voor een tinfolie.
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Paul schreef:
Wat weegt dat frontje nu?

:D
Genoeg, maar het valt op zich nog mee...Ik weet eigenlijk ook niet hoeveel hij eerst woog. De ruimtes in het front zijn niet heel groot (zoals je waarschijnlijk wel weet) dus heel veel bitumen kon ik niet kwijt. Misschien dat ik hem wel helemaal dicht gooi met bitumen binnenkort. Kan niet zwaar genoeg zijn :) (we zo dat ik de drivers er nog uit kan halen natuurlijk).
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Waarom zet je geen fatsoenlijke luchtspoel op 't laag?
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Ik heb eigenlijk het filter nog niet helemaal goed bekeken, maar volgens mij zitten hier al luchtspoelen op.

Ik kan ze wel wijzigen in betere, maar ik weet niet wat de kosten daarvan zullen zijn.
Het filter wordt binnenkort onder handen genomen. Voor die tijd ga ik eens kijken wat het precies inhoudt. Indien de kosten van de spoelen meevallen kan ik ze natuurlijk ook direct vervangen door spoelen met een dikkere draad (1mm o.i.d.).

Maar ja.... het moet wel leuk blijven natuurlijk. In principe hou ik de BNS zuilen zowiezo. Deze komen misschien in de woonkamer te staan of worden opgeborgen voor later.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ziet er leuk uit ben zeer benieuwd naar het resultaat. Ik zou alleen persoonlijk niet het front behouden hebben maar gewoon netjes alle speakers in frezen en een mooie br pijp dr in maken.

Keep up the good work. Welke kleur wordt ie?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mooi project zo!

wat betreft die spoelen: let op dat deze wel de zelfde weerstand hebben als die er nu in zitten, anders verandert de afstemming
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

hovingtim schreef:
Ziet er leuk uit ben zeer benieuwd naar het resultaat. Ik zou alleen persoonlijk niet het front behouden hebben maar gewoon netjes alle speakers in frezen en een mooie br pijp dr in maken.

Keep up the good work. Welke kleur wordt ie?
Dank je!

Ik heb ernaar gekeken met iemand met jarenlange ervaring in d zelfbouw. Hij zei eerst ook dat ik de units moest infrezen maar toen hij het front zag was hij van mening dat ik die heel goed kon behouden.

De zuil wordt denk ik donkergrijs of zwart. Dit gebeurd veeeeel later dus dat kan ik dan nog beslissen.
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Henkjan schreef:
mooi project zo!

wat betreft die spoelen: let op dat deze wel de zelfde weerstand hebben als die er nu in zitten, anders verandert de afstemming
Thnx!

Ik heb gisteren nog even naar de spoelen gekeken. Deze hebben een hele dunne draad (0,25 en 0,5 mm zo uit mijn hoofd).

Wat zijn de voor een nadelen van de keuze voor een dikkere draad (1 mm)? Ik heb altijd begrepen dat een slag dikker beter is en dat de afstemming daar niet extreem van veranderd.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Ik had ze al gezien, maar mooi topicje zo Robert... 8)...
Andere (dikkere draad) spoel zal inderdaad wat anders afstemmen vanwege een lagere Rdc, dat heb je met die BNS'en ook al gehoord toch?

Of zou je ook zelf kunnen RTA meten... toch.... :shock: :shock: :lol:
Rob.
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Bertje schreef:
Ik had ze al gezien, maar mooi topicje zo Robert... 8)...
Andere (dikkere draad) spoel zal inderdaad wat anders afstemmen vanwege een lagere Rdc, dat heb je met die BNS'en ook al gehoord toch?

Of zou je ook zelf kunnen RTA meten... toch.... :shock: :shock: :lol:
Rob.
Mijn BNS'en zijn neit voorzien van andere spoelen tijdens het veranderen van het filter dus heb het ook niet kunnen horen. De andere componenten brachten natuurlijk wel 'wat' verschil... :D

Ik kan ze in principe veranderen en dan gaan meten wat het doet. Als de afstemming toch gaat veranderen zou ik ze in het begin liever vervangen door dezelfde waarde en dikte. Dan kan ik later altijd nog veranderen.

Hier 2 foto's van het datasheet van het filter:

Afbeelding
Afbeelding

Oh ja... bij de Rdc raak je me even kwijt... Ik zit niet zo in al die termen... :D
Laatst gewijzigd door Robi-One op ma 11 jun 2007, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Oja da's waar, BNS waren alleen de C's vervangen.
De Rdc is de gelijkstroomweerstand van de spoel, zeg maar de weerstand van het gewikkelde koperdraad. Hoe hoger deze is, hoe lager de dempingsfactor van het systeem wordt o.a.

Je kan voor de woofer naar 1,4mm2 luchtspoel gaan, beetje overkill voor het gebruikte vermogen maar iig goed genoeg. De tweeter lekker zo laten, staat toch parallel aan de tweeter dus doet de Rdc er niet zoveel toe.

C2 zou je natuurlijk kunnen vervangen door wat "mooiers"en R2 aanpassen naar jou smaak, of een echte spanningsdeler (verzwakkings voor tweeter) na C2 zetten en R2 weglaten. Maar dat moet je wel eerst even meten/luisteren etc.
De rest is niks mis mee....
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Plannen met het filter:

Condensator tweeter: Tin-folie
Rest van de condensators: MKP
Weerstanden: 10 W MOX

Dit is eigenlijk precies zoals ik de filters van mijn BNSen heb aangepast.
Ik zit nog wel te twijfelen of ik de tweeter-condensator zal vervangen door een tinfolie op een MKP (vanwege de kosten).

De spoelen van de woofer wil ik dan eigenlijk gewoon vervangen voor 1 met een draaddikte van 1,4 mm (zelfde weerstand).
De spoel van de tweeter kan ik dus eigenlijk gewoon laten zitten? Ik kan ook niet de waarde 0,24 mH terugvinden in de prijslijst van Speaker&Co.

Ik wil het filter eerst gaan upgraden, en daarna eventueel wat aanpassen naar smaak.
Ik ben wel benieuwd wat ze gaan doen tegen mijn BNSen...

P.S. Rob, wanneer kom je eens luisteren?... ;)
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

De tweeter spoel lekker zo laten, als het een kleine luchtspoel is kan je daar weinig aan verbeteren.

De woofers spoel door 1,0mH met een lagere weerstand dan dat je nu hebt, dus bijvoorbeeld met 1,4mm2 draad... :wink:

Wanneer speelt het... :?:
Rob.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Robi-One schreef:
Afbeelding
Toch typisch de parallelspoel van de tweeter vóór de condensator, meestal zit deze er achter. Een spoel met dikkere draad kan hier voor problemen zorgen omdat de impedantie van het geheel dan te laag wordt.
Robi-One
Berichten: 73
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 22:02
Locatie: Wageningen

Bericht door Robi-One »

Dus eigenlijk is het advies dan om de speol van de tweeter te laten voor wat het is en de rest te vervangen?
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

In de tweetersectie alleen C2 vervangen inderdaad.
Rob.
RobT
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 29 jul 2005, 18:13
Locatie: Deventer

Bericht door RobT »

Robi-One,
Kun je mij vertellen hoe je aan dat filterschema komt?
Ben geïnteresseerd omdat ik zelf de Coda 7 heb, 't kleinere broertje van de 8, heeft een 13 cm laagmid, zelfde tweeter.
Bvd!
Gesloten