Na het filter wat ik het gemaakt (http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1889) is het nu de kast die gemaakt moet worden. Hier enkele foto's van de vooruitgang. Ik maak hier een focal speaker na, waar ik het ontwerp op internet heb gevonden.
De onderdelen.
Hier de onder-/bovenkant aan de voor-/achterkant gelijmd.
Hier alle onderdelen in elkaar behalve het binnenwerk en een zijkant.
Hier ben ik bezig geweest met het dempings materiaal, nu alleen nog de wol (Ik denk dat ik maar gewoon watten haal bij de supermarkt), en de bassreflex buis die ik van een pvc buis ga produceren.
Ik weet niet waar je woont Ruben, maar ik zou proberen toch bij een speakerzaak iets van wol (BAF) gaan zoeken. Of bestellen via Conrad, BMM-electronics of ander postorderbedrijf.
Of misschien een mede forumlid die bij jou in de buurt woont misschien?
Ohja, basreflex pijp maken van PVC-bouwmarkt-buis werkt goed.
eventueel extra plaatje hout erop om een mooie opening te maken zoals ik gedaan heb bij 1 van m'n kasten:
Heb je geen speakerzaak in de buurt, ga daar naar een dierenspeciaal winkel en koop een zak aquarium filterwatten. Is volgens mij het zelfde als BAF en nog goedkoper ook.
Het is een bass reflex systeem. Dan is het niet altijd zo dat wol een beter resultaat geeft. De lucht moet goed kunnen doorstromen en met wol zou het welleens lomp en wollig kunnen gaan klinken. Experimenteren kan natuurlijk geen kwaad, maar ga er niet van uit dat het persé nodig is. Pritex is het beste wat je kan doen dan en Wol is finetuning wat dus niet betekent dat het beter word.
Heb je geen speakerzaak in de buurt, ga daar naar een dierenspeciaal winkel en koop een zak aquarium filterwatten. Is volgens mij het zelfde als BAF en nog goedkoper ook.
Bedankt voor de tip, ik heb dat wol gevonden bij de dierenwinkel voor 1.35 euro een zak.
Filterwatten voor de afzuigkap of de vulling van een slaapzak is het zelfde materiaal.
Ik heb vandaag mijn yamaha versterker thuisgestuurd gekregen.
De speakers gaat zowat een cm in en uit en zoveel bass kwam er niet eens vanaf. vergeleken met een subwoofer die met weinig trillen al veel bass heeft.
Het ligt voor een groot deel aan de afstemming van je speaker. Natuurlijk is de excursie van je woofer een maat voor de geluidsdruk die hij opwekt, maar bij een BR-systeem ligt het er ook voor een groot deel aan in welk frequentie-gebied t.o.v. de afstem-frequentie de slag groot is.
Onder de poort-frequentie zal de slag van je woofer erg groot worden en weinig geluidsdruk voorbrengen. Op je afstem-frequentie zal je slag in vergelijking erg klein zijn en de geluidsdruk erg groot zijn (poort een woofer werken optimaal samen) en boven deze frequentie zal de slag weer toenemen om een gelijke geluidsdruk te kunnen opwekken.
Dat er dus weinig bas uit je speaker komt en je woofer toch veel beweegt wil dus hoogstwaarschijnlijk zeggen dat je onder je afstem-frequentie bassen wil weergeven.
Een subwoofer valt op een veel lagere frequentie af te stemmen. Die zal dus op die zelfde frequenties nog mooi in de buurt van z'n afstem-frequentie zitten en dus minder moeten bewegen om veel geluidsdruk te produceren.
Het afstemmen van een BR-systeem gebeurd door de juiste combinatie van driver, kast-inhoud en poortafmetingen te keizen.
Omdat de front speakers zo goed als klaar zijn (alleen nog een keer geschilderd worden), wil ik een subwoofer gaan maken.
Ik ga zelf de voeding en versterker maken (heb de printplaat al ontworpen). De versterker kan volgens mij zo'n 64watt (8ohm) leveren met bridged TDA2050 op-amps (in mijn situatie genoeg) op 48V (+,- 24V) 1,2A.
Ga je je in vergissen denk ik. Dan krijg je veel weg van zo'n simpel logitec subwoofertje. Ik zou eerder gaan voor een 2x65watt hexfet ontwerp. Heb je ff wat meer vermogen en een subwoofer die beter onder controle is
Dat zou best kunnen, maar wat mijn ervaring heeft geleerd is dat bepaalde type TDA's het niet zo geweldig doen als subwoofer amplifyer. Maar dat is mijn mening.
Dat zou best kunnen, maar wat mijn ervaring heeft geleerd is dat bepaalde type TDA's het niet zo geweldig doen als subwoofer amplifyer. Maar dat is mijn mening.
In wat voor opzicht zijn ze niet zo geweldig?
deepspace schreef:
Ik zou een dergelijk woofertje niet downfiring hangen. Je hebt al niet zoveel Xmax, en dan wil je niet nog meer daarvan verliezen.
Het idee was dat het niet zoveel uit maakt waar ik de sub zet, als de woofer onderop zit. Ik heb die speaker (nog) niet in huis hoor.
Maar ik twijfel nu of ik wel een sub moet maken, of misschien mijn front speakers moet aanpassen of opnieuw maken met 2 mid/low ipv 1. Ze geven bijna alleen een beetje bass met hoge volume...