Tonsil speakers

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

RUben

Tonsil speakers

Bericht door RUben »

Na het filter wat ik het gemaakt (http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1889) is het nu de kast die gemaakt moet worden. Hier enkele foto's van de vooruitgang. Ik maak hier een focal speaker na, waar ik het ontwerp op internet heb gevonden.

De onderdelen.
Afbeelding

Hier de onder-/bovenkant aan de voor-/achterkant gelijmd.
Afbeelding

Hier alle onderdelen in elkaar behalve het binnenwerk en een zijkant.
Afbeelding

binnenkort meer...
bartsegers

Bericht door bartsegers »

slank zuiltje !

ben je niet bang voor omkiepen etc?

Welk soort units zit erin. ook Focal? Ooit wil ik er nog wel eens iets mee doen. heb reeds een Car-hifi subje gehoord, en ben wel onder de indruk.
RUben

Bericht door RUben »

Tonsil speakers zitten er in, ze geven zeer goed geluid vind ik!

http://www.clofis.nl/nl/zelfbouw/Focal%20C200.pdf
Zelfde maten, alleen die van mij zijn wat hoger.

Timmer werk bijna klaar, dan alleen nog de noppenschuim en wol en afwerken.
Afbeelding
RUben

Bericht door RUben »

kan je ipv wol ook watten van de supermarkt, of iets anders gebruiken? want wol is lastig om snel aan te komen.
RUben

Bericht door RUben »

Hier ben ik bezig geweest met het dempings materiaal, nu alleen nog de wol (Ik denk dat ik maar gewoon watten haal bij de supermarkt), en de bassreflex buis die ik van een pvc buis ga produceren.
Afbeelding
Raymond

Bericht door Raymond »

Kan je beter ff langs de bouwmarkt gaan om isolatiemateriaal te halen (steen/glaswol). Dat doet het beter
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Ik weet niet waar je woont Ruben, maar ik zou proberen toch bij een speakerzaak iets van wol (BAF) gaan zoeken. Of bestellen via Conrad, BMM-electronics of ander postorderbedrijf.
Of misschien een mede forumlid die bij jou in de buurt woont misschien?

Ohja, basreflex pijp maken van PVC-bouwmarkt-buis werkt goed.
eventueel extra plaatje hout erop om een mooie opening te maken zoals ik gedaan heb bij 1 van m'n kasten:

Afbeelding
steks

Bericht door steks »

Heb je geen speakerzaak in de buurt, ga daar naar een dierenspeciaal winkel en koop een zak aquarium filterwatten. Is volgens mij het zelfde als BAF en nog goedkoper ook.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Het is een bass reflex systeem. Dan is het niet altijd zo dat wol een beter resultaat geeft. De lucht moet goed kunnen doorstromen en met wol zou het welleens lomp en wollig kunnen gaan klinken. Experimenteren kan natuurlijk geen kwaad, maar ga er niet van uit dat het persé nodig is. Pritex is het beste wat je kan doen dan en Wol is finetuning wat dus niet betekent dat het beter word.

mvg,

Montana
RUben

Bericht door RUben »

steks schreef:
Heb je geen speakerzaak in de buurt, ga daar naar een dierenspeciaal winkel en koop een zak aquarium filterwatten. Is volgens mij het zelfde als BAF en nog goedkoper ook.
Bedankt voor de tip, ik heb dat wol gevonden bij de dierenwinkel voor 1.35 euro een zak.

De binnenkanten zijn nu klaar.
Afbeelding
bartsegers

heeft je hoog, geen apart kamertje?
RUben

Bericht door RUben »

bartsegers schreef:
heeft je hoog, geen apart kamertje?
nope
RUben

Bericht door RUben »

In de grondverf (2x), heb ze daarna nog eens geschuurd en morgen de toplaag. Ik heb lichtgrijs hammerslag verf gekozen.

Afbeelding
richard

Bericht door richard »

steks schreef:
Filterwatten voor de afzuigkap of de vulling van een slaapzak is het zelfde materiaal.

Maar het gaat mooi worden.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Mijn vrouw koopt het als "fiberfill" is stoffenwinkels zoals bv Sikkens...
Ik heb het ook wel eens gekocht bij een matrassenwinkel.
bartsegers

Heb je ook rpoblemen met je naden ?

tekenen nu wele rg duidelijk af. Meestal na aflakken dus ook nog.
RUben

Bericht door RUben »

nee, alleen rondjes van de lijmklemmen.
RUben

Bericht door RUben »

Wat bepaald de bass? de inhoud?

Ik heb vandaag mijn yamaha versterker thuisgestuurd gekregen.
De speakers gaat zowat een cm in en uit en zoveel bass kwam er niet eens vanaf. vergeleken met een subwoofer die met weinig trillen al veel bass heeft.
rho

Bericht door rho »

Het ligt voor een groot deel aan de afstemming van je speaker. Natuurlijk is de excursie van je woofer een maat voor de geluidsdruk die hij opwekt, maar bij een BR-systeem ligt het er ook voor een groot deel aan in welk frequentie-gebied t.o.v. de afstem-frequentie de slag groot is.
Onder de poort-frequentie zal de slag van je woofer erg groot worden en weinig geluidsdruk voorbrengen. Op je afstem-frequentie zal je slag in vergelijking erg klein zijn en de geluidsdruk erg groot zijn (poort een woofer werken optimaal samen) en boven deze frequentie zal de slag weer toenemen om een gelijke geluidsdruk te kunnen opwekken.

Dat er dus weinig bas uit je speaker komt en je woofer toch veel beweegt wil dus hoogstwaarschijnlijk zeggen dat je onder je afstem-frequentie bassen wil weergeven.
Een subwoofer valt op een veel lagere frequentie af te stemmen. Die zal dus op die zelfde frequenties nog mooi in de buurt van z'n afstem-frequentie zitten en dus minder moeten bewegen om veel geluidsdruk te produceren.

Het afstemmen van een BR-systeem gebeurd door de juiste combinatie van driver, kast-inhoud en poortafmetingen te keizen.
RUben

Bericht door RUben »

Omdat de front speakers zo goed als klaar zijn (alleen nog een keer geschilderd worden), wil ik een subwoofer gaan maken.
Ik ga zelf de voeding en versterker maken (heb de printplaat al ontworpen). De versterker kan volgens mij zo'n 64watt (8ohm) leveren met bridged TDA2050 op-amps (in mijn situatie genoeg) op 48V (+,- 24V) 1,2A.

http://www.home.versatel.nl/waverstr13/subwoofer.jpg

Ontwerp met Peerless MG18WK-09/08. Ik heb deze al op winisd ingevoerd en geeft een zeer mooie lijn zonder bulten etc.
Laatst gewijzigd door RUben op ma 03 apr 2006, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Ga je je in vergissen denk ik. Dan krijg je veel weg van zo'n simpel logitec subwoofertje. Ik zou eerder gaan voor een 2x65watt hexfet ontwerp. Heb je ff wat meer vermogen en een subwoofer die beter onder controle is
RUben

Bericht door RUben »

die speaker kan maar 60watt...
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Dat zou best kunnen, maar wat mijn ervaring heeft geleerd is dat bepaalde type TDA's het niet zo geweldig doen als subwoofer amplifyer. Maar dat is mijn mening.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik zou een dergelijk woofertje niet downfiring hangen. Je hebt al niet zoveel Xmax, en dan wil je niet nog meer daarvan verliezen.
RUben

Bericht door RUben »

hovingtim schreef:
Dat zou best kunnen, maar wat mijn ervaring heeft geleerd is dat bepaalde type TDA's het niet zo geweldig doen als subwoofer amplifyer. Maar dat is mijn mening.
In wat voor opzicht zijn ze niet zo geweldig?

deepspace schreef:
Ik zou een dergelijk woofertje niet downfiring hangen. Je hebt al niet zoveel Xmax, en dan wil je niet nog meer daarvan verliezen.
Het idee was dat het niet zoveel uit maakt waar ik de sub zet, als de woofer onderop zit. Ik heb die speaker (nog) niet in huis hoor.

Maar ik twijfel nu of ik wel een sub moet maken, of misschien mijn front speakers moet aanpassen of opnieuw maken met 2 mid/low ipv 1. Ze geven bijna alleen een beetje bass met hoge volume...
Gesloten