Silver Bullet, een overdaad aan L17RCY/P's (was: Yellow P.)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoe heb je nou die hele mooie bolling erin gekregen!!

Wauw, de kast wordt er erg mooi van! En geen naden te zien vanwege de verstek. Als je deze gaat spuiten moeten er id geen problemen komen later. Netjes Gebouwd!

Wowly
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Wowly,

Ik heb een freesmal gemaakt op een vlakke plaat waar ik de zijpanelen onderdoor schuif en per 10-mm de bolling infrees. Per paneel ben ik toch een uur bezig geweest om de bolling erin (erop?) te krijgen. En inderdaad, ik voorzien geen problemen met het werken van naden, alles wat in het zicht zit is nu in verstek en uiteraard laat ik alles eerst uitwerken voordat ik ga aflakken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

En hoe heb je de freesmal gemaakt.

Wowly
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Wowly,

Gewoon van MDF, het was puur voor dit project, dus dan ga ik niet voor duurzaam aluminium oid. Op een vlakke plaat (60x120-cm) heb ik twee stroken MDF geschroefd waar het zijpaneel precies inpast zodat hij geen kant op kan. Hierboven twee stroken MDF met een bolling naar de zijkanten toe, zodoende klem ik het zijpaneel ook van boven in.

Vervolgens heb ik een slede gemaakt voor de bovenfrees met vier gekogellagerde wieltjes die precies tussen deze stroken past en dmv. een u-profiel rolt over de bolling (zodat hij niet weg kan).

Zodoende kan je met een simpele beweging de bolling erin frezen. Door nu elke keer het zijpaneel een halve centimeter te verschuiven en de beweging te herhalen kan je het hele zijpaneel van een bolling voorzien. Je bent er even mee zoet, maar dan heb je ook wat. Na het frezen even netjes opschuren en 't ziet er tiptop uit.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Ziet er perfect uit Sander :!: Goeie oplossing om van die knt naden af te komen, ik hou 'm in het achterhoofd :idea:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Mooi hoor!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
Hi Wowly,

Gewoon van MDF, het was puur voor dit project, dus dan ga ik niet voor duurzaam aluminium oid. Op een vlakke plaat (60x120-cm) heb ik twee stroken MDF geschroefd waar het zijpaneel precies inpast zodat hij geen kant op kan. Hierboven twee stroken MDF met een bolling naar de zijkanten toe, zodoende klem ik het zijpaneel ook van boven in.

Vervolgens heb ik een slede gemaakt voor de bovenfrees met vier gekogellagerde wieltjes die precies tussen deze stroken past en dmv. een u-profiel rolt over de bolling (zodat hij niet weg kan).
er was toch een spreekwoord met 1000 woorden en een plaatje.....
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Henkjan,
er was toch een spreekwoord met 1000 woorden en een plaatje.....
Mjah, klopt, ware het niet dat ik de boel al gedemonteerd heb nadat ik klaar was, door het formaat van de vlakke plaat was 't nogal een sta-in-de-weg en ik heb al een klein formaat schuur, dus elke vierkante meter telt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Henkjan schreef:
SSassen schreef:
Hi Wowly,

Gewoon van MDF, het was puur voor dit project, dus dan ga ik niet voor duurzaam aluminium oid. Op een vlakke plaat (60x120-cm) heb ik twee stroken MDF geschroefd waar het zijpaneel precies inpast zodat hij geen kant op kan. Hierboven twee stroken MDF met een bolling naar de zijkanten toe, zodoende klem ik het zijpaneel ook van boven in.

Vervolgens heb ik een slede gemaakt voor de bovenfrees met vier gekogellagerde wieltjes die precies tussen deze stroken past en dmv. een u-profiel rolt over de bolling (zodat hij niet weg kan).
er was toch een spreekwoord met 1000 woorden en een plaatje.....
misschien kun je wat meer zie via dit draadje; wanneer ik me niet vergis is het ongeveer hetzelfde idee

viewtopic.php?t=1387&postdays=0&postorder=asc&start=195

en anders lijkt me het een goed alternatief

Bart
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Even een update want het is alweer enige tijd geleden. Inmiddels zijn beide kasten af, ze staan hier in de grondlak te wachten op de aflak, maar ik moet nog bij een aantal spuiterijen langs om te kijken of ze de kwaliteit spuitwerk leveren die ik zoek.

Afbeelding

Afbeelding

De filters zijn inmiddels ook klaar en de PCB's getekend en besteld, als alles goed gaat moeten de diverse onderdelen hier met een week of twee binnen zijn en kan ik beginnen met het monteren van de filter onderdelen op de PCB's, het aanbrengen van demping in de kast etc. etc.

Dan lijkt 't me leuk als ik wat luisteraars op bezoek krijg, the proof of the pudding zit 'm tenslotte in the eating.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Waar woon je? :D
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Sander, zoals al eerder gezegd lijkt het me leuk de gele gevaartes eens in hun eigen omgeving te beluisteren. Kan het een keer op een doordeweekse avond? M'n OV-kaart is dan geldig 8)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik vind een doordeweekse avond ook prima zolang het maar op donderdag of vrijdag is :) .
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

jeroen_d schreef:
Ik vind een doordeweekse avond ook prima zolang het maar op donderdag of vrijdag is :) .
misschien is een en ander te combineren
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

SSassen schreef:
Hi Wowly,

Ik heb een freesmal gemaakt op een vlakke plaat waar ik de zijpanelen onderdoor schuif en per 10-mm de bolling infrees. Per paneel ben ik toch een uur bezig geweest om de bolling erin (erop?) te krijgen. En inderdaad, ik voorzien geen problemen met het werken van naden, alles wat in het zicht zit is nu in verstek en uiteraard laat ik alles eerst uitwerken voordat ik ga aflakken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nu weet je eens hoe ik dat meegemaakt heb :)
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Heel mooi werk, Sander. Ik wil wel eens komen luisteren, gezien ik toch in jouw woonplaats werk :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Inmiddels zit er weer wat vaart in dit project, er zijn afspraken gemaakt met een spuiterij in Alkmaar waar de Yellow Peril's gespoten gaan worden en inmiddels zijn ook de filters af voor beide luidsprekers, zie foto's hieronder.

Afbeelding

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Heftig...

Wat zijn dat voor weerstanden Sander?

Jan
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

ziet er inderdaad weerom prachtig uit, het filter evenals je kast net en strak afgewerkt =D>
ben benieuwd naar de resultaten van de spuiterij (kan je misschien al een fotootje posten van de kasten in de grondverf)
zou eigenlijk ook graag eens weten welke resistors je gebruikt hebt (carbon of carbon comp. ) en waar laat je die deftige PCB's maken :?:

Bart
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

De weerstanden zijn 3-watt (bij 70C) MOX van Tyco, oa. te krijgen bij Farnell, ik gebruik deze bewust parallel om tot een bepaalde waarde te komen, bv. 4x 27-ohm parallel geeft 6.8-ohm in totaal met een belastbaarheid van 12-watt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, dat werkt heel goed en het is vaak nog niet eens duurder zo'n samengestelde weerstand. Ik heb voor Montana ook een 22W serieweerstand voor de mid gemaakt, samengesteld uit 11 stuks 56 ohm / 2W. Kosten €1,65 :wink: . Daar koop je normaal geen 22W weerstand voor.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Het was me eigenlijk niet om de kosten te doen, ik vind de grote (10W en groter) MOX weerstanden gewoon minder prettig werken en ze klinken ook anders (slechter) naar mijn mening. Een parallel schakeling geeft een beter resultaat, ook wat toleranties betreft. Hetzelfde doe ik met de condensatoren, zoals je ziet staan er meerdere 4.7uF Audyn Cap Plus condensatoren parallel, zo kom ik aan een bepaalde waarde.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Bijkomend voordeel van parallel is dat je eventuele afwijkingen in de waarde reduceert.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Marp,
Een parallel schakeling geeft een beter resultaat, ook wat toleranties betreft.
Dat gaf ik inderdaad ook al aan :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Geloof dat ik daar overheen heb gelezen. :oops:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”