Geen!Paul Jenner schreef:Ik zit nog even na te denken over de mate waarin een geringe X-max gecompenseerd kan worden door een hoger rendement.
Of je moet dat hoger rendement bereiken door er een hoorn aan te plakken.
Moderator: Beheerdersteam
Heb je een hekel aan mijn KE ofzoRoland schreef:.... 4 db meer dan je sph 165 ke bij 35 hz.
Nee, dat bedoel ik niet:Pjotr schreef:Of je moet dat hoger rendement bereiken door er een hoorn aan te plakken.
Dit vat ik niet helemaal..... Bij lage tonen is het zeer begrijpelijk, maar als we over 500> Hz spreken dan denk ik dat dit regeltje niet opgaat. Wat voegt je BR toe op die hoge frekwentie's?? Niet al te veel hoop ik, anders zit er iets goed fout in je kast.Roland schreef:
A= 0.37 gesloten kast
A=0.74 bassreflex
Meer dan 158 dB, dan heb je er (bij 88 dB rendement) zo'n 10 megawatt door gedraaid en is de driver al lang verkoold.michiel schreef:Stel nou dat je eens uitrekent wat een driver met een xmax van 18 mm er op 1 KHz uit kan persen, dan wil ik wel eens zien dat je die driver op 1 KHz tot de uitslag van 18 mm jaagt.![]()
E.e.a. zal moeten blijken uit het watervalplot. Zo'n vervormingscijfer blijf ik een zeer theoretisch verhaal vinden. De ene vervorming is de andere niet, zoals jullie weten. Niet dat een watervalplot ineens zaligmakend is hoor, het blijven maar tekeningetjes. Maar je kunt er e.e.a. uit afleiden. Tenminste, als je zoals ik op zoek bent naar een unit ZONDER karakterjeroen_d schreef:Ja Paul,
Ik denk dat je je vergist in de veronderstelling dat een grotere Xmax tot minder vervorming leidt. Dat geldt alleen als je die Xmax ook benut en hem als bas/middentoner zou inzetten. Bij gebruik zoals jij aangaf, van 800 tot 3000 Hz, bereik je ook die ene mm nog lang niet. En dan geeft die kleinere spoel juist minder vervorming en meer dynamiek in het genoemde werkingsgebied. Een goede unit (zoals de H143 maar ik heb in dit draadje inmiddels ook andere goede kandidaten gezien) kan dan zelfs sneller zijn als het toe te passen scheidingsfilter en dat is precies wat je wilt (sneller in de zin van stijgtijd en uitslingergedrag), want dan zit de snelheidsbeperking niet meer in de driver.
Ik kan met deze software heel veel dingen simuleren: front loaded horn, rear loaded, bandpass hoorn, bass reflex, gesloten, infinate baffle, bandpass, TL, dipool, met een beetje creativiteit zelfs br/front loaded hoorn combo's... Het is het meest veelzijdige stukje software wat ik gebruikt hebt.Paul Jenner schreef:Is dat een simulatie voor hoorntoepassingen ?
Ik ga geen hoorn gebruiken namelijk ...
Paul.
Hoi Paul,Paul Jenner schreef:Het gedrag van een unit BUITEN het toe te passen bereik zegt mij misschien wel meer dan de vervormingscijfers BINNEN het toe te passen bereik.
Paul.
Inderdaad, rotdingen zijn het, die tweetersjeroen_d schreef:Met jouw redenering kun je geen tweeters gebruiken want die vervormen veel te veel in de bas![]()