Martijn M schreef:Bedankt voor de links. De sites van John K en Mark K ken ik al. Deze bieden helaas geen meetgegevens van voor dipoolbas geschikte woofers.
Mark K heeft nog en 10" woofer test, maar groter dan dat zit er inderdaad helaas niet in:
http://206.13.113.199/ncdiyaudio/mark/T ... 20test.htm
Pjotr schreef:Tja, alleen is vervorming geen TS parameter. Dus dat is een beetje appels met peren.
Wat bedoel je?
Martijn M schreef:Pjotr schreef:Maar hoe laag wil je gaan EN is nodig? 0,1%, 0,5% of is 1% nog te doen bij een dergelijke toepassing?
In het laag loopt de vervorming steeds verder op. Het liefst heb je die natuurlijk zo laag mogelijk. 1% is al heel laag.
Is het verder ook zo dat omdat ons gehoor bij heel lage frequenties heel ongevoelig is, dat de harmonischen van de grondtoon relatief luider gehoord worden doordat deze in een gebied vallen waar ons gehoor gevoeliger is?
Dat is inderdaad het geval volgens:
Equal Loudness Curves
Maar er zijn ook tests die uitwijzen dat de hoorbaarheid van harm vervorming bij lage freq afneemt...
<edit>Ik heb eigenlijk geen onderzoek kunnen vinden die concludeerd dat de vervorming in het laag belangrijker wordt. Maar ik meen me te herinneren dat Linkwitz dit ergens op z'n site wel stelt. Dat zou dan een foutje zijn...</edit>
De tonale balans kan fors beinvloed worden door 'hoge' harm. vervorming in het basbereik (en dat kan een stevig klinkende bas opleveren bij een mini-monitor

). Bij het hoge mid en het hoog wordt dit minder belangrijker en begint naar mijn mening het impulsgedrag de overhand te nemen in de bepalende factoren voor de geluidskwaliteit.
Harmonische vervorming is niet de heilige graal en er komt ergens een punt waarbij verdere verbetering niet direct leidt tot beter geluid. Bovendien moet je idealiter de hogere orde (tot zeg 5de) ook weten omdat de harm vervorming bij hogere orden veel beter hoorbaar is (de oneven ('slecht') vs even ('niet zo erg') orde is een hifi mythe naar mijn mening). IMD plots geven volgens sommigen een beter beeld van de geluidskwaliteit t.o.v. Xste orde harm plots, maar die zijn echt nauwelijks te vinden

Aan de andere kant, omdat harmonische vervorming een gegeven beperking is van de prestatie kun je er maar beter goed op letten bij de driver keuze. Parameters, vermogen, gevoeligheid, allemaal dingen waar je rekening mee kunt houden of op de een of andere manier kunt compenseren met kast of aansturing. Maar vervorming is in principe een gegeven waar je niets meer aan kunt veranderen tenzij je aan de driver gaat sleutelen of zaken zoals hoorns/waveguides gaat gebruiken. Bij een woofer is dat laatste in de praktijk niet zo aantrekkelijk. Een andere manier om het non-lieaire gedrag te 'verbeteren' is om de conusuitslag te beperken...