Beetje de vorm van dat GeerS Audio ding. Is deze baffle recht, of ga je de uiteindes ook "knikken" ?
Wel recht, maar met sprongen - de woofer baffles zouden bijvoorbeeld 38mm dikker kunnen zijn dan de rest, en dan misschien de woofers van achteren gemonteerd zodat je alleen de konus ziet en geen korf, dan nog wat van die Sonus Faber elastiekjes voor de 15"-ers.........
Tony, ben je niet bang dat het geheel onstabiel wordt als de woofertjes stevig staan te pompen? De bovendste woofer zal zich afzetten tegen de baffle en aangezien het dipool is heeft de baffle niet veel steun aan de achterkant. Lijkt mij alleen te verhelpen met een soort constructie aan de achterkant van de baffle.. Hoe ga je dat oplossen?
Ik kan ook niet inloggen om te uploaden - ik denk dat ze een storing hebben (mijn forum plaatjes heb ik nog nij HetNet staan).
Nu zie ik ze wel.
Da's een fraai ontwerp, maar niet geschikt voor de gemiddelde huiskamer vrees ik. Toch ben ik weer zeer benieuwd naar het eindresultaat.
Tony, ben je niet bang dat het geheel onstabiel wordt als de woofertjes stevig staan te pompen? De bovendste woofer zal zich afzetten tegen de baffle en aangezien het dipool is heeft de baffle niet veel steun aan de achterkant. Lijkt mij alleen te verhelpen met een soort constructie aan de achterkant van de baffle.. Hoe ga je dat oplossen?
mvg,
Montana
Geloof mij dat die woofers niet stevig staan te pompen. Bij een heel stevig geluids niveau doet een enkele 15"ers dipole hier thuis nog geen 2 mm peak-peak.
Als de baffle lekker zwaar uitgevoerd wordt en de foot print niet te behoudend is is er geen probleem.
vanwaar dan die groote? Als je het laag onder de 50 hz wil horen zal de woofer toch aardig wat lucht moeten verplaatsen neem ik aan. En ook al is het maar 5 mm, zie het als een groote boom die alleen houvast heeft bij de wortels, bij de geringste hoeveelheid wind beweegt het bovendste gedeelte Magoed ik heb er geen ervaring mee, is allemaal gedachtegang.. Beloofd in ieder geval interessant te worden!
Tony, ben je niet bang dat het geheel onstabiel wordt als de woofertjes stevig staan te pompen? De bovendste woofer zal zich afzetten tegen de baffle en aangezien het dipool is heeft de baffle niet veel steun aan de achterkant. Lijkt mij alleen te verhelpen met een soort constructie aan de achterkant van de baffle.. Hoe ga je dat oplossen?
mvg,
Montana
Geloof mij dat die woofers niet stevig staan te pompen. Bij een heel stevig geluids niveau doet een enkele 15"ers dipole hier thuis nog geen 2 mm peak-peak.
Als de baffle lekker zwaar uitgevoerd wordt en de foot print niet te behoudend is is er geen probleem.
de kracht die de woofer op het baffle uitoefent wordt bepaald door de hoeveelheid verplaatste lucht. Het membraan zet zich af tegen de lucht, en drukt daardoor tegen het baffle. De uitslag is hierin dus niet de enige bepalende factor; ook Sd bepaalt die kracht, samen dus de Vd.
Ik ben het met Montana eens dat er flink wat kracht op dat baffle komt te staan. Er zit geen grote kast achter dat grote baffle om het te fixeren, dus ik denk dat er maatregelen getroffen moeten worden om gewapper te voorkomen.
Inderdaad. Tony, ik vind het er best mooi uitzien, maar vrees ook dat je ivm de plek van het zwaartepunt van deze constructie teveel last krijgt van de luchtverplaatsing van de bovenste woofer. Dat gaat je gewoon impact en dynamiek kosten zeker met zukke woofers. Liever zo laag mogelijk en de voet zo zwaar mogelijk uitvoeren als je echt 'reference' wilt gaan. Ik heb zelf al een behoorlijk compromis gesloten vind ik en gelukkig zet de ruim 16 kg zware monitor het geheel nog wat meer op de vloer vast.
Vanwege de lengte zou je de bovenkant van de baffle ook aan het dak van de kamer kunnen fixeren! Een soort steunpilaar dus, waardoor je zeker een vast front hebt..
Hou nou eens op met die WAF! Vanaf dit soort projecten telt haar mening allaannggg niet meer mee heb ik het idee En het zou ook onopvallend kunnen worden bevestigd, een stalen buis waaraan het front vastzit.. het front hoeft dan niet van bodem tot plafond komen. Zo heb je een visueel zwevende speaker
Om de boel te verduidelijken, ik had geen "platte plank" in gedachte, bijgaand een schets (kan ik meteen mijn 21" subs er in verwerken).
Let niet op de details, het is maar een schets, maat het gaat om een soort voorkast en achterkast, die op enige afstand van elkaar worden gehouden. De voorzijde van de achterkast zal met iets bekleedt moeten worden, of een onregelmatige vorm moeten krijgen om reflecties te minimaliseren. De gehele inhoud van d achterkast komt t.b.v. de subwoofer. Maar zo iets had ik in mijn hoofd.
Afstandshouders:
Laatst gewijzigd door Geenius op do 16 mar 2006, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Okay, okay, ik geef 't toe, zo'n grote open-baffle luidspreker doet 't goed bij de dames, daarom ben ook ik weer met een open-baffle luidspreker begonnen. E.a. werd me duidelijk na de hordes vrouwelijke fans gezien te hebben die kwamen voor een 'luistersessie' met Jeroen z'n open-baffle op de DDIY2006