Nieuw zelfbouwproject: MonoBill van Triodedick

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Bas Horneman
Contacteer:

Bericht door Bas Horneman »

Zo heeft demo-ruimte 5 de hele dag gespeeld met mijn klasse-D versterker (en Marantz CD-speler)
Die heb ik gehoord. En had ook zoiets van ...mischien moet ik buizen laten vallen, niet omdat ze slechter zijn...maar vele malen duurder zijn dan Klasse D versterkers.

Groetjes,
Bas

(Losing my religion?)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Bas,
Transistoren hebben ook typische problemen. Zoals het feit dat ze niet lineair zijn. Ze kunnen alleen lineair verdrag tonen met tegenkoppeling.
Da's waar, maar die zijn prima te beheersen, of zelf volkomen niet van toepassing, in een klasse-D versterker bv. hoeven ze alleen aan of uit te schakelen en niet te versterken, van niet-lineair gedrag is hier geen sprake meer.
Kortom alle geluidsapparatuur en reproductie is één groot compromis, want er aint nothing like the real thing.
Helemaal mee eens, een akoestisch live concert met een zangeres, piano en gitaar bv. kippenvel gegarandeerd terwijl je bij een opname wellicht het nummer niet eens leuk vindt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Bas Horneman
Contacteer:

Overigens blijft er dan nog maar één reden over voor mij om buizenversterkers te bouwen, en wel dezelfde rede waarom een hond zijn ballen likt : "Because he can" 8)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Bas,
Overigens blijft er dan nog maar één reden over voor mij om buizenversterkers te bouwen, en wel dezelfde rede waarom een hond zijn ballen likt : "Because he can"
Ik heb jarenlang buizenversterkers gebouwd en beluisterd en ik moet eerlijk zeggen dat ik me moet inhouden als ik een fijne PP KT88 versterkers zie gloeien met fijne amorfe trafo's op de uitgang etc. Dan kriebelt 't bij mij ook om weer eens een buizenversterker te gaan bouwen. Als ik dan het kostenplaatje zie ben ik meestal weer genezen helaas, voor de prijs van de trafo's alleen al bouw ik een zeer nette klasse-D versterker met 10x het uitgangsvermogen en op papier vele malen betere prestaties. Dat neemt niet weg dat het bouwen van buizenversterkers een dankbare hobby is en ook ik ben gevoelig voor de charmes van blauw gloeiende schermroosters of prachtige verchroomde buizenversterker chassis.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Bas Horneman
Contacteer:

.
Laatst gewijzigd door Bas Horneman op di 14 mar 2006, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Bas Horneman
Contacteer:

Dat neemt niet weg dat het bouwen van buizenversterkers een dankbare hobby is en ook ik ben gevoelig voor de charmes van blauw gloeiende schermroosters of prachtige verchroomde buizenversterker chassis.
Amen
Ik heb jarenlang buizenversterkers gebouwd en beluisterd
Respect!
electron

Bericht door electron »

Bas Horneman schreef:
En wat is er mis met dat er één aspekt wordt belicht?
Het feit dat je net doet alsof de trafo's van AE zuigen. (Of zo komt het over)

Er denk ik pakweg enkele tientallen factoren belangrijk voor het geluid van een transformator. En ik zal niet doen alsof ik er verstand van heb. Maar daarvan zijn onder andere het kenmateriaal (type, vorm en hoeveelheid), isolatiemateriaal en de wijze van de lagen opbouwen van de "windingen?" belangrijk.

En het is dus niet zo dat als de bandbreedte van een trafo groter is dat deze per definitie beter klinkt.
1)Als de omstandigheden het zelfde zijn (kerngrote, soort materiaal) is de trafo met de grotere bandbreedte beter. (zo simpel is het)

2) Als AE z'n vak verstaat dan was op z'n minst de bandbreedte een stuk groter.
electron

Bericht door electron »

SSassen schreef:
Hi Bas,
Overigens blijft er dan nog maar één reden over voor mij om buizenversterkers te bouwen, en wel dezelfde rede waarom een hond zijn ballen likt : "Because he can"
Ik heb jarenlang buizenversterkers gebouwd en beluisterd en ik moet eerlijk zeggen dat ik me moet inhouden als ik een fijne PP KT88 versterkers zie gloeien met fijne amorfe trafo's op de uitgang etc. Dan kriebelt 't bij mij ook om weer eens een buizenversterker te gaan bouwen. Als ik dan het kostenplaatje zie ben ik meestal weer genezen helaas, voor de prijs van de trafo's alleen al bouw ik een zeer nette klasse-D versterker met 10x het uitgangsvermogen en op papier vele malen betere prestaties. Dat neemt niet weg dat het bouwen van buizenversterkers een dankbare hobby is en ook ik ben gevoelig voor de charmes van blauw gloeiende schermroosters of prachtige verchroomde buizenversterker chassis.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Als de klasse-d echt zo goed zijn waarom kunnen ze dan geen esl aansturen?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Electron,

Dat gaat prima met een Hypex UcD module hoor, zelfs op een 1-ohm belasting. Alleen zal je dan wel moeten investeren in een stevige voeding, maar goed, dat geldt voor iedere versterker die een lage belasting zonder problemen moet aansturen.

Als het gaat om een lage ohmse belasting in combinatie met een laag rendement (~80...85dB) dan zou ik de Hypex UcD700AD aanraden, met de bijbehorende voeding en 1200VA ringkern trafo. Als 't dan nog niet lukt heeft de ontwerper van de ESL z'n huiswerk niet goed gedaan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Electron,

Overigens hoor je mij niet zeggen dat 'alle' klasse-D goed is. Zoals ik tijdens mijn presentatie op de DDIY2006 ook duidelijk heb laten zien adhv. een aantal simulaties biedt van alle klasse-D concepten alleen UcD werkelijk voordelen tov. een normale versterker. Alle andere klasse-D concepten (Mueta uitgezonderd) zijn kort gezegd eerder 'een poging' om met eenvoudige, maar soms ook minder eenvoudige, middelen een schakelende eindversterker te bouwen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Bas Horneman
Contacteer:

1)Als de omstandigheden het zelfde zijn (kerngrote, soort materiaal) is de trafo met de grotere bandbreedte beter. (zo simpel is het)

De AE trafo's die ik tot nu gebruikt (C-kernen) heb en gehoord heb bij anderen waren super! En al helemaal voor die prijs.
electron

Bericht door electron »

Bas Horneman schreef:

De AE trafo's die ik tot nu gebruikt (C-kernen) heb en gehoord heb bij anderen waren super! En al helemaal voor die prijs.
De trafo zoals ze nu presenteren is gewoon een midden mooter. Fijn dat je daar al te vreden over bent, maar er valt dus nog meer te halen.
electron

Bericht door electron »

SSassen schreef:
Hi Electron,

Dat gaat prima met een Hypex UcD module hoor, zelfs op een 1-ohm belasting. Alleen zal je dan wel moeten investeren in een stevige voeding, maar goed, dat geldt voor iedere versterker die een lage belasting zonder problemen moet aansturen.

Als het gaat om een lage ohmse belasting in combinatie met een laag rendement (~80...85dB) dan zou ik de Hypex UcD700AD aanraden, met de bijbehorende voeding en 1200VA ringkern trafo. Als 't dan nog niet lukt heeft de ontwerper van de ESL z'n huiswerk niet goed gedaan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Het probleem zit niet alleen in de impedantie maar meer in het capacitieve gedrag (fase) van de esl.
Ik ken de Hypex ucd400. Ik heb ze voor gitaarversterkers ingezet (tot volle tevredenheid v/d klant)
Porcino

Bericht door Porcino »

electron schreef:
Bas Horneman schreef:

De trafo zoals ze nu presenteren is gewoon een midden mooter. Fijn dat je daar al te vreden over bent, maar er valt dus nog meer te halen.
Je hebt ze wel eens gehoord?

Heb die mooie amorfe zilver-zilver trafo's toch echt 1 op 1 een paartje Tamura's horen evenaren. Zeker in het laag is de AE beter...
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Ook ik heb goede ervaringen met de trafo's van Wil.
Geef hem een mooie set specificaties en wat tijd, en hij komt met een top-set op de proppen.

Ik heb een mooi vergelijk met een setje dat ik destijds door de oude heer Grootenhuis heb laten wikkelen, mooi in secties dicht op de kern.
Die trafo's verhuizen mee met ieder nieuw project :lol:

Waar AE mank op gaat, denk ik, is het feit dat ze voor elke prijs wat leuks willen maken, en dat lukt natuurlijk niet altijd.

Wie kwaliteit wil, zal daarvoor iets verder in de buidel moeten tasten.
Maar vergeleken met de gesettelde merken, zijn ze qua prijs zeker wel concurrerend.
Ik denk dan vooral aan Lundahl en eventueel Magnequest.
electron

Bericht door electron »

KT88 schreef:
Ook ik heb goede ervaringen met de trafo's van Wil.
Geef hem een mooie set specificaties en wat tijd, en hij komt met een top-set op de proppen.

Waar AE mank op gaat, denk ik, is het feit dat ze voor elke prijs wat leuks willen maken, en dat lukt natuurlijk niet altijd.

Wie kwaliteit wil, zal daarvoor iets verder in de buidel moeten tasten.
Maar vergeleken met de gesettelde merken, zijn ze qua prijs zeker wel concurrerend.
Ik denk dan vooral aan Lundahl en eventueel Magnequest.
Mooi gezegd, ik kan mij daar grootendeels in vinden. Lundahl en Magnequest zijn middenmooters of sub-toppers (het is maar hoe je het zegt)
Voor meer geld komt er meer kwaliteit, en zie daar is er ook de amorfe kern. Het toe passen van zilver weegt echter niet op met de meerwaarde die je er technisch gezien voor krijgt.
Gray

Bericht door Gray »

Miss domme vraag maar waarom worden bij een buizenversterker geen ringkerntrafos gebruikt? :-k
electron

Bericht door electron »

Gray schreef:
Miss domme vraag maar waarom worden bij een buizenversterker geen ringkerntrafos gebruikt? :-k
Ringkernen zijn lastiger te bewikkelen en dat maakt ze duurder. Amplimo laat zien dat ze, met name de Single Ended versies, hele goede ringkern trafo's kunnen maken voor buizen versterkers.

e-
electron

Bericht door electron »

Porcino schreef:
electron schreef:
Bas Horneman schreef:
Je hebt ze wel eens gehoord?

Heb die mooie amorfe zilver-zilver trafo's toch echt 1 op 1 een paartje Tamura's horen evenaren. Zeker in het laag is de AE beter...
Ik kwam op de site van Triodedick metingen tegen (mono Bill). Laag? De metingen laten zien dat er bij 20Hz al 2dB verlies optreed. Dat is erg matig voor een "top" trafo. Ook de resonatie in het hoog, alhoewel een zeer hoge frequentie, is niet goed. Die hoort gewoon afwezig te zijn.

Ik heb onlangs nog een SE trafo van AE in huis gehad. Een EI uitvoering. Bandbreedte in het laag was keurig maar het hoog slechts 63kHz. Voor een trafo die voor 1,75k? gewikkeld is aan de magere kant. Voorts heb ik de interne verliezen berekend aan de hand van metingen. De verliesfaktor is 0,44dB of tewel 10% van je audiosignaal verdwijnt. Dat verlies is een typische waarde voor een middenklasser. Al met al is de trafo in de prullenbak beland want de oorspronkelijke eigenaar vond de klank te slecht om in zijn versterker te gebruiken. Het einige voordeel was dat de prijs laag was en dat daarmee de schade beperkt bleef.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

electron schreef:
Ik kwam op de site van Triodedick metingen tegen (mono Bill). Laag? De metingen laten zien dat er bij 20Hz al 2dB verlies optreed. Dat is erg matig voor een "top" trafo. Ook de resonatie in het hoog, alhoewel een zeer hoge frequentie, is niet goed. Die hoort gewoon afwezig te zijn.
Ik heb de metingen (nog) niet bekeken, maar het kantelpunt in het laag hangt oa. af van de primaire zelfinductie Lp, maar ook hoe (met welke impedantie) die wordt uitgestuurd/gemeten.
Is dit overigens het laagkantelpumt van de gehele versterker of alleen van de trafo?
Indien het eerste, dan zijn er verschillende oorzaken aan te wijzen, wellicht is er zelfs een bewuste keuze gemaakt mbt. het kantelpunt dmv. een kleine bypass C over een inganskathode, of domweg (te) kleine koppelcondensatoren.
Er zijn in bepaalde gevallen gegronde redenen om zoiets te doen (zie de stabiliteitsproblematiek mbt. drie-trappen versterkers a la Williamson, iets waarover McProud e.a. het nodige heeft geschreven in "Audio Engineering" destijds).

Als het gedaan wordt om de trafo zelf niet in de problemen te brengen vanwege een te lage Lp, tja, dat is dan in mijn optiek geen goede zaak.
Maar wat ik ergens een paar maanden geleden hierboven ook al schreef, alle waar is naar zijn geld.

Indien dit kantelpunt alleen van de trafo is gemeten, hoe is dat dan gemeten, met welke bronimpedantie, welke afsluitimpedantie, welke amplituden?
Ik heb onlangs nog een SE trafo van AE in huis gehad. Een EI uitvoering. Bandbreedte in het laag was keurig maar het hoog slechts 63kHz. Voor een trafo die voor 1,75k? gewikkeld is aan de magere kant. Voorts heb ik de interne verliezen berekend aan de hand van metingen. De verliesfaktor is 0,44dB of tewel 10% van je audiosignaal verdwijnt. Dat verlies is een typische waarde voor een middenklasser. Al met al is de trafo in de prullenbak beland want de oorspronkelijke eigenaar vond de klank te slecht om in zijn versterker te gebruiken. Het einige voordeel was dat de prijs laag was en dat daarmee de schade beperkt bleef.
Dat is hetzelfde als constateren dat een Fiat Panda niet dezelfde prestaties levert als een Audi RS6, om maar eens wat te noemen.

Je zegt het zelf al, de prijs was laag.
Misschien is die trafo best geschikt als instapper voor iemand die met bijv. PSE KT88 of EL34 in triode wil draaien.
Ook dan vind ik de impedantie wat laag, maar daar kun je wat aan doen door de laagste tap te nemen.

Ik vind het persoonlijk wat storend dat AE wordt weggezet als een meukmerk, terwijl, als je ervoor wilt betalen, je echt wel kwaliteit kunt halen daar.

En dat zeg ik ondanks dat ik zelf, en een van mijn bouwvrienden, ook een slechte ervaring heeft gehad met, in dit geval, Anastasia trafo's.
Maar dat is geloof ik een bekend debacle geweest............

Desalniettemin ben ik nog altijd blij de oude heer Groothuizen te hebben mogen kennen, en door hem speciaal gewikkelde trafo's in mijn bezit te hebben.
electron

Bericht door electron »

Alles wijst er op dat de meting gedaan is op de versterker en niet op de trafo alleen. Als het schema zoals op de site van TD is na gebouwd, wat we mogen aannemen, dan zit de laagafval echt in de trafo. De gebruikte koppelcondensatoren hebben in combinatie met de daaropvolgende weerstanden een kantelfrequentie ruim beneden de 10 Hz.
Vermoedelijk is er een compromie gekozen om het hoog ver door te laten lopen (tot 100kHz) ten koste van het laag. Eerlijk gezegd verwacht je juist van een push-pull versterker dat het laag beter is (en de beste trafo bouwers halen dan nog die 100kHz)

Dat Ae meuk is hoor je mij niet zeggen. Ik denk dat het gewoon goede middenmooters zijn voor een aantrekkelijke prijs (uitgaande van de ontwerpen van TD en de setjes die je dan bij AE kunt kopen).
Of je met meer geld beter kan kopen bij hun weet ik niet. Er zijn geen bronnen bij mij bekend die aannemelijk kunnen maken dat ze dat wel kunnen. m.a.w. Ik zie nergens specificaties. Maar daar zijn ze niet de enige in. Het merendeel van de trafobouwers kan niet aantonen welke kwaliteit ze nou echt in huis hebben (Amplimo wel overigens). We moeten dus dogmatisch te werk gaan en dat vind ik altijd een zwak punt.

De bewuste SE trafo die ik heb nagemeten was bedoeld voor een el84 in triode geschakeld (3 stuks parallel).
KT88 schreef:
electron schreef:
Ik heb de metingen (nog) niet bekeken, maar het kantelpunt in het laag hangt oa. af van de primaire zelfinductie Lp, maar ook hoe (met welke impedantie) die wordt uitgestuurd/gemeten.
Is dit overigens het laagkantelpumt van de gehele versterker of alleen van de trafo?
Indien het eerste, dan zijn er verschillende oorzaken aan te wijzen, wellicht is er zelfs een bewuste keuze gemaakt mbt. het kantelpunt dmv. een kleine bypass C over een inganskathode, of domweg (te) kleine koppelcondensatoren.
Er zijn in bepaalde gevallen gegronde redenen om zoiets te doen (zie de stabiliteitsproblematiek mbt. drie-trappen versterkers a la Williamson, iets waarover McProud e.a. het nodige heeft geschreven in "Audio Engineering" destijds).

Als het gedaan wordt om de trafo zelf niet in de problemen te brengen vanwege een te lage Lp, tja, dat is dan in mijn optiek geen goede zaak.
Maar wat ik ergens een paar maanden geleden hierboven ook al schreef, alle waar is naar zijn geld.

Indien dit kantelpunt alleen van de trafo is gemeten, hoe is dat dan gemeten, met welke bronimpedantie, welke afsluitimpedantie, welke amplituden?
Dat is hetzelfde als constateren dat een Fiat Panda niet dezelfde prestaties levert als een Audi RS6, om maar eens wat te noemen.

Je zegt het zelf al, de prijs was laag.
Misschien is die trafo best geschikt als instapper voor iemand die met bijv. PSE KT88 of EL34 in triode wil draaien.
Ook dan vind ik de impedantie wat laag, maar daar kun je wat aan doen door de laagste tap te nemen.

Ik vind het persoonlijk wat storend dat AE wordt weggezet als een meukmerk, terwijl, als je ervoor wilt betalen, je echt wel kwaliteit kunt halen daar.

En dat zeg ik ondanks dat ik zelf, en een van mijn bouwvrienden, ook een slechte ervaring heeft gehad met, in dit geval, Anastasia trafo's.
Maar dat is geloof ik een bekend debacle geweest............

Desalniettemin ben ik nog altijd blij de oude heer Groothuizen te hebben mogen kennen, en door hem speciaal gewikkelde trafo's in mijn bezit te hebben.
Plaats reactie