Klasse-D presentatie
Moderator: Beheerdersteam
Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jacco,
Ik ben van plan zowel mijn Yellow Peril luidsprekers als twee klasse-D versterkers voor die tijd af te hebben. De luidspreker bestaat momenteel alleen nog in de simulatie en als losse drivers in kartonnen dozen. De klasse-D versterker draait al een aantal weken en wordt gaandeweg steeds beter, maar ik zal daar eerdaags een nette print voor moeten gaan tekenen en deze laten etsen. Als het allemaal meezit is alles af voor de DDIY2006.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik ben van plan zowel mijn Yellow Peril luidsprekers als twee klasse-D versterkers voor die tijd af te hebben. De luidspreker bestaat momenteel alleen nog in de simulatie en als losse drivers in kartonnen dozen. De klasse-D versterker draait al een aantal weken en wordt gaandeweg steeds beter, maar ik zal daar eerdaags een nette print voor moeten gaan tekenen en deze laten etsen. Als het allemaal meezit is alles af voor de DDIY2006.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Inmiddels is de presentatie in Powerpoint gegoten en is alles in principe rond. Ik heb d'r toch een algemeen verhaal van gemaakt waarbij ik een aantal populaire klasse-D concepten de revue laat passeren. Maar ik begin met een stuk uitleg adhv. een simulatie die zelfs door de groenteboer te volgen is hoe een eenvoudige klasse-D versterker werkt. Ik kan dan virtueel op de schakeling inprikken en zodoende visueel laten zien wat er gebeurt, dat leek mij een stuk aantrekkelijker (en begrijpelijker) dan een berg formules en saaie wiskunde.
Daarna stop ik een aantal bekende concepten, oa. UcD, maar ook Tripath in de simulator en laat zien wat er aan THD en efficientie scores uit vandaan rollen. Op dat moment duik ik ook wat dieper in de vereisten voor een klasse-D versterker, want een simulatie is natuurlijk wat anders dan een feitelijk schakeling. Maar alles heel multimediaal dus, met beeld en geluid en zonder wis- en natuurkunde.
Afrondend is er de mogelijkheid tot 't stellen van (lastige) vragen en uiteraard heb ik 't nodige klasse-D geweld bij me voor een luistersessie. Als goed voorbeeld hoe 't niet moet de NuForce Reference 8, en hoe 't wel moet de dual mono UcD400 die hier al eens de revue passeerde.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Daarna stop ik een aantal bekende concepten, oa. UcD, maar ook Tripath in de simulator en laat zien wat er aan THD en efficientie scores uit vandaan rollen. Op dat moment duik ik ook wat dieper in de vereisten voor een klasse-D versterker, want een simulatie is natuurlijk wat anders dan een feitelijk schakeling. Maar alles heel multimediaal dus, met beeld en geluid en zonder wis- en natuurkunde.
Afrondend is er de mogelijkheid tot 't stellen van (lastige) vragen en uiteraard heb ik 't nodige klasse-D geweld bij me voor een luistersessie. Als goed voorbeeld hoe 't niet moet de NuForce Reference 8, en hoe 't wel moet de dual mono UcD400 die hier al eens de revue passeerde.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Hi Peter,
Nee, dat was ijdele hoop, maar volgende week heb ik er wel twee, alleen niet via NuForce. Helaas is dat te laat voor de DDIY2006 maar neemt niet weg dat ik ze alsnog uitgebreid eens kan meten en beluisteren.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nee, dat was ijdele hoop, maar volgende week heb ik er wel twee, alleen niet via NuForce. Helaas is dat te laat voor de DDIY2006 maar neemt niet weg dat ik ze alsnog uitgebreid eens kan meten en beluisteren.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ik heb begrepen dat een aantal mensen nog wat vragen hadden adhv. m'n presentatie maar aangezien er nog een presentatie na mij kwam moest ik helaas deze vragen onbeantwoord laten. Eventueel kunnen deze vragen gewoon in deze thread gesteld worden en zal ik m'n best doen deze te beantwoorden. Algemeen commentaar etc. adhv. m'n presentatie is uiteraard hier ook welkom.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
-
audiofreak
- Berichten: 91
- Lid geworden op: za 06 nov 2004, 14:38
- Contacteer:
Beste Sander,
Ik vond je presentatie heel helder en duidelijk overkomen en was goed te volgen,ook al snapte ik niet alles,maar dat komt ik ben geen electronicatechneut,maar meer een nog orientereende beginnend zelfbouwer.
Jammer is wel dat ik niet meer naar je speakers heb geluisterd,daar ik na je lezing ben weggegaan.
Je UCD flink beluisterd en klonk echt niet verkeerd,maar is toch niet mijn geluid tot nu toe.Ik ben meer van de klasse A versterkers en liefst buis.
Toch was het interresant allemaal en goed voor mij om eens wat meer van klasse D te weten te komen.
Met groet,

Ik vond je presentatie heel helder en duidelijk overkomen en was goed te volgen,ook al snapte ik niet alles,maar dat komt ik ben geen electronicatechneut,maar meer een nog orientereende beginnend zelfbouwer.
Jammer is wel dat ik niet meer naar je speakers heb geluisterd,daar ik na je lezing ben weggegaan.
Je UCD flink beluisterd en klonk echt niet verkeerd,maar is toch niet mijn geluid tot nu toe.Ik ben meer van de klasse A versterkers en liefst buis.
Toch was het interresant allemaal en goed voor mij om eens wat meer van klasse D te weten te komen.
Met groet,
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
haha ja das waar ook, hij zei op een gegeven moment dat een klasse d versterker het nog beter deed als een klassse a-b versterker en een buizenversterker, die kleurt, wat natuurlijk een hele discussie is.dre schreef:het was een prima presentatie die zelfs voor een leek als mij goed te volgen was,alleen die opmerking richting de buizenversterkers begreep ik niet
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Mjah, ik moest dat even in de kiem smoren, anders heb je meteen boze gezichten. De meeste buizenversterkers hebben namelijk last van een behoorlijke hoeveelheid 2e harmonische vervorming, echter dit ligt prettig in 't gehoor. Veel van de T-amp's (Tripath etc.) hebben hetzelfde euvel, waardoor je in feite een vergelijkbare 'klank' krijgt, maar uiteraard is dat niet de bedoeling.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
