Klasse-D presentatie

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Ok, dat respecteer ik. Je schrijft dat je hoopt dat je ze werkende zal hebben. Nou veel sterkte in ieder geval. Ik zal proberen er op 12 maart te zijn. Tot dan. Neem je ook THD meetapparatuur mee?

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jacco,

Ik ben van plan zowel mijn Yellow Peril luidsprekers als twee klasse-D versterkers voor die tijd af te hebben. De luidspreker bestaat momenteel alleen nog in de simulatie en als losse drivers in kartonnen dozen. De klasse-D versterker draait al een aantal weken en wordt gaandeweg steeds beter, maar ik zal daar eerdaags een nette print voor moeten gaan tekenen en deze laten etsen. Als het allemaal meezit is alles af voor de DDIY2006.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Sander,

Ik heb een beetje beloofd dat ik zou komen op die dag, maar helaas. Een andere afspraak is precies op die dag gemaakt en die is belangrijker. Ik vind het jammer dat ik jouw
THD van 0.004%/1KHz bij 100W/8-ohm
niet kan komen nameten op die dag.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Inmiddels is de presentatie in Powerpoint gegoten en is alles in principe rond. Ik heb d'r toch een algemeen verhaal van gemaakt waarbij ik een aantal populaire klasse-D concepten de revue laat passeren. Maar ik begin met een stuk uitleg adhv. een simulatie die zelfs door de groenteboer te volgen is hoe een eenvoudige klasse-D versterker werkt. Ik kan dan virtueel op de schakeling inprikken en zodoende visueel laten zien wat er gebeurt, dat leek mij een stuk aantrekkelijker (en begrijpelijker) dan een berg formules en saaie wiskunde.

Daarna stop ik een aantal bekende concepten, oa. UcD, maar ook Tripath in de simulator en laat zien wat er aan THD en efficientie scores uit vandaan rollen. Op dat moment duik ik ook wat dieper in de vereisten voor een klasse-D versterker, want een simulatie is natuurlijk wat anders dan een feitelijk schakeling. Maar alles heel multimediaal dus, met beeld en geluid en zonder wis- en natuurkunde.

Afrondend is er de mogelijkheid tot 't stellen van (lastige) vragen en uiteraard heb ik 't nodige klasse-D geweld bij me voor een luistersessie. Als goed voorbeeld hoe 't niet moet de NuForce Reference 8, en hoe 't wel moet de dual mono UcD400 die hier al eens de revue passeerde.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Sander,

Ik begrijp dat Nuforce niet met een ref9 op de proppen is gekomen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Peter,

Nee, dat was ijdele hoop, maar volgende week heb ik er wel twee, alleen niet via NuForce. Helaas is dat te laat voor de DDIY2006 maar neemt niet weg dat ik ze alsnog uitgebreid eens kan meten en beluisteren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik heb begrepen dat een aantal mensen nog wat vragen hadden adhv. m'n presentatie maar aangezien er nog een presentatie na mij kwam moest ik helaas deze vragen onbeantwoord laten. Eventueel kunnen deze vragen gewoon in deze thread gesteld worden en zal ik m'n best doen deze te beantwoorden. Algemeen commentaar etc. adhv. m'n presentatie is uiteraard hier ook welkom.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zeg Sander. Jammer dat ik er niet bij heb kunnen zijn. Heb je misschien wel een ppt of pdf'je van je presentatie? Misschien kan ik daar nog wat wijzer van worden 8)
audiofreak
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 14:38
Contacteer:

Bericht door audiofreak »

Beste Sander,
Ik vond je presentatie heel helder en duidelijk overkomen en was goed te volgen,ook al snapte ik niet alles,maar dat komt ik ben geen electronicatechneut,maar meer een nog orientereende beginnend zelfbouwer.
Jammer is wel dat ik niet meer naar je speakers heb geluisterd,daar ik na je lezing ben weggegaan.
Je UCD flink beluisterd en klonk echt niet verkeerd,maar is toch niet mijn geluid tot nu toe.Ik ben meer van de klasse A versterkers en liefst buis.
Toch was het interresant allemaal en goed voor mij om eens wat meer van klasse D te weten te komen.

Met groet,
8)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

het was een prima presentatie die zelfs voor een leek als mij goed te volgen was,alleen die opmerking richting de buizenversterkers begreep ik niet :wink:
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

dre schreef:
het was een prima presentatie die zelfs voor een leek als mij goed te volgen was,alleen die opmerking richting de buizenversterkers begreep ik niet :wink:
haha ja das waar ook, hij zei op een gegeven moment dat een klasse d versterker het nog beter deed als een klassse a-b versterker en een buizenversterker, die kleurt, wat natuurlijk een hele discussie is. :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Mjah, ik moest dat even in de kiem smoren, anders heb je meteen boze gezichten. De meeste buizenversterkers hebben namelijk last van een behoorlijke hoeveelheid 2e harmonische vervorming, echter dit ligt prettig in 't gehoor. Veel van de T-amp's (Tripath etc.) hebben hetzelfde euvel, waardoor je in feite een vergelijkbare 'klank' krijgt, maar uiteraard is dat niet de bedoeling.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Hallo Sander,

Kristalheldere presentatie. Prima te volgen voor een leek als mijzelf.
Bedank!

Jan
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”