welke C voor afstoppen van het laag

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

welke C voor afstoppen van het laag

Bericht door fireman »

Ik heb dus dit filter:

Afbeelding
L1 ... 1,8 mH , 1,4 mm (try-tec)
R1 .. 10 ohm / 5 w.
C1... 10 mF/35 V. bipolair MKT.


Welke condensator kan ik voor L1 plaatsen om mijn woofer "maar" tot 80 Hz door te laten gaan?

Als het een goedkoop onderdeel is wil ik het gewoon eens proberen en testen of het wat is. zoniet, jammer dan.

Wie weet welke waarde ik moet hebben of hoe kan ik die zelf berekenen?
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

dan moet je denken aan een waarde rond de 250uF bij 8Ohm en 500uF bij 4 Ohm...

Je kan er een goedkope "rau" elko voor gebruiken, als je er voor het idee dan even een mkp overheenzet (mag lage waarde zijn, wel optellen bij je andere waarde)..

t.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ehm, 220 uF kom ik uit in een snelle simulatie.
F3 komt dan op rond de 80Hz.

Je kan het simuleren in div. audio simulatie pakketten. Ik gebruik LspCAD.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Teacher: op hoeveel Hz heb jij 'm afgestemt met die 250µF en hoe bedoel je precies "er overheen" zetten. in serie neem ik aan? dan is het 250 - (min) de waarde van de mkp die ik er overheen zet.

en waar haal ik zo'n rau elko en wat kost dat ongeveer? (Waarschijnlijk bedoel jij wat ik zo opschrijf)



heb even op de lijst van speaker & co gekeken. zo'n MKP hebben ze niet in die waarde. Ze spreken hier over: > 100µF condensatoren met rauwe folie. Alleen gebruiken voor minder kritische toepassingen. Die 220µF waarde is €3,60- dus dat zijn de kosten niet.

In hoeverre zal dit "kritisch zijn? Ik ben dus bezig met twee sub-kasten onder mijn bestaande monitor. en wil dus mijn monitor "begrenzen" tot ca. 80 Hz zo dat 'ie nog beter/strakker/gecontroleerder geluid kan neerzetten. Immers krijgt 'ie dan niet het signaal om onder de 80 Hz het werk te moeten doen. En dat mijn sub-kasten de rest overnemen. Dus ga ik er van uit dat mijn woofer meer gelegenheid heeft om het mid te controleren.

Wel leuk plan toch? (mijn uitdaging)

Klopt mijn gedachte gang een beetje?
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

ook rond de 80Hz. (maar snel uit mijn hoofd, dus ik zou naar edo luisteren).

Waarom heb ik er een ingewikkeld verhaal van gemaakt met 2 condensators?

Goede (mkp of mkt) condensators in hogere waardes kunnen heel duur worden, denk hierbij aan 60 a 80 euro voor een speaker.

Daarom neem je een goedkopere rau (die dus niet zo duur zijn). Maar omdat het een "kritisch" element is (omdat het direct "in" je + zit) heb je dus een mkp of mkt nodig.

Dus je scoort een 200-220uF rau elco, en daaroverheen (parallel dus) zet je een goede condensator met een lage waarde (10-20uF ofzo). Goede resultaten voor een redelijke prijs.

gr

t.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Ik dacht in serie zetten en die waardes optellen. Maar zo werkt het niet dus.

Naast elkaar op de +

En alleen een rau? is dat echt zo "slecht"

En hoeveel meer waarde geeft het als ik mijn huidige woofer "afknijp" op 80 Hz? Zoals ik al eerder beschreven heb?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

fireman schreef:
Ik dacht in serie zetten en die waardes optellen. Maar zo werkt het niet dus.
Bij condensators werkt het precies andersom dan bij werstanden. Weerstanden in serie mag je optellen qua waarde, condensatoren kan je optellen als ze parallel staan.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

weer wat geleerd.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Tja.. een "rau" slecht.... Als je toch bezig bent, geef dan die 4 euro voor een mkp of mkt ook uit...

Wat je doet; soldeer eerst alleen die rau ertussen... luister.... en doe dan die andere eroverheen en vertel ons het verschil :).

Hoeveel meerwaarde het heeft hangt natuurlijk van veel meer variabelen af dan alleen het idee dat je speaker "ontlast" wordt in het sublaag zodat het laag en midlaag beter weergegeven kan worden.


t.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Uhm, volgens mij maakt de impedantie van de woofer korte metten met die condensator, die 80 hz krijg je alleen maar als je de inbouw impedantie vlak maakt. (of de kast gelsoten maakt )
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Check Roland. Helemaal eens. De adviezen die hier op basis van (verkeerde) simulatie gegeven worden vind ik niet goed. Simulatie werkt alleen goed als je de echte impedantie van de woofer invoert. En dan zie je dat het helemaal verkeerd gaat met zo'n C. Opslingering van het laag, een scherp kantelpunt dat niet eens op 80 Hz ligt maar daar beneden en als klap op de vuurpijl verlies van midlaag boven 80 Hz tot zo'n 2 à 300 Hz. Niet mooi, zonde van het geld dus.

Filteren rond 80 Hz hoeft niet. Zet in je HT installatie je speakers op 'small'. Dan worden ze door je HT installatie al netjes op 80 of 100 Hz met 12dB/oct actief gefilterd.

Groetjes, Jeroen
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

De impedantie van de woofer wordt zo te zien al redelijk recht "gezobeld" via de R en C parallel aan de woofer. En aangezien je lowpass 2 octaven boven de Fs (Fb) filtert kan het dus best goedgaan met een elco van 220uF. Een folie type (MKT of MKP) van die waarde wordt wel heeeeel erg groot en duur overigens.
Maar actief filteren is idd thewaytogo bij subs.
Rob.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

He Jeroen_d,

Je hebt gelijk. Net nog even gekeken, en hoe ik nou op die waarde kwam zou ik niet meer weten. Die dip (en piek) zou ik toch gezien moeten hebben toen ik het eerste berichtje schreef. Vreemd...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Right Edo, was al een beetje verbaasd dat bericht van jou te zien.

Bertje, dat zobelen maakt niks uit. Het gaat hier om de impedantiepieken van de woofer in het laag. Doet die zobel niets aan. Die is alleen voor compensatie van de oplopende impedantie van de spreekspoel in het hoog :wink:

Groetjes, Jeroen
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Beste Fireman

Gaat het om die dynaudio natural one? Waarom zou je de kast niet ombouwen naar gesloten, kom je dan ook niet in de buurt van die 80 hz? welke 17 w woofer zit er in je luidpsreker? Het scheelt een filter onderdeel, verhoogt de belastbaarheid en verbeterd het impuls gedrag.

Groet Roland
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Roland schreef:
Beste Fireman

Gaat het om die dynaudio natural one?

Ja, ken jij die speaker?


Waarom zou je de kast niet ombouwen naar gesloten, kom je dan ook niet in de buurt van die 80 hz? welke 17 w woofer zit er in je luidpsreker?
17W75 LQ-08

Het scheelt een filter onderdeel, verhoogt de belastbaarheid en verbeterd het impuls gedrag.

Groet Roland
Welk filteronderdeel?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Esotec 17WLQ

fs 40
vas 22
qts 0.40
x max 5.5

In een gesloten kast van 10 a 11 liter kom je op +- 67.5 hz.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Ai zie dat om een HP filter gaat, ja dan heb je veel last van de Fs van de driver. Actief doen ajb.
Rob.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Roland schreef:
Beste Fireman

Gaat het om die dynaudio natural one? Waarom zou je de kast niet ombouwen naar gesloten, kom je dan ook niet in de buurt van die 80 hz? welke 17 w woofer zit er in je luidpsreker? Het scheelt een filter onderdeel, verhoogt de belastbaarheid en verbeterd het impuls gedrag.

Groet Roland
Mijn idee.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”