dan moet je denken aan een waarde rond de 250uF bij 8Ohm en 500uF bij 4 Ohm...
Je kan er een goedkope "rau" elko voor gebruiken, als je er voor het idee dan even een mkp overheenzet (mag lage waarde zijn, wel optellen bij je andere waarde)..
Teacher: op hoeveel Hz heb jij 'm afgestemt met die 250µF en hoe bedoel je precies "er overheen" zetten. in serie neem ik aan? dan is het 250 - (min) de waarde van de mkp die ik er overheen zet.
en waar haal ik zo'n rau elko en wat kost dat ongeveer? (Waarschijnlijk bedoel jij wat ik zo opschrijf)
heb even op de lijst van speaker & co gekeken. zo'n MKP hebben ze niet in die waarde. Ze spreken hier over: > 100µF condensatoren met rauwe folie. Alleen gebruiken voor minder kritische toepassingen. Die 220µF waarde is €3,60- dus dat zijn de kosten niet.
In hoeverre zal dit "kritisch zijn? Ik ben dus bezig met twee sub-kasten onder mijn bestaande monitor. en wil dus mijn monitor "begrenzen" tot ca. 80 Hz zo dat 'ie nog beter/strakker/gecontroleerder geluid kan neerzetten. Immers krijgt 'ie dan niet het signaal om onder de 80 Hz het werk te moeten doen. En dat mijn sub-kasten de rest overnemen. Dus ga ik er van uit dat mijn woofer meer gelegenheid heeft om het mid te controleren.
ook rond de 80Hz. (maar snel uit mijn hoofd, dus ik zou naar edo luisteren).
Waarom heb ik er een ingewikkeld verhaal van gemaakt met 2 condensators?
Goede (mkp of mkt) condensators in hogere waardes kunnen heel duur worden, denk hierbij aan 60 a 80 euro voor een speaker.
Daarom neem je een goedkopere rau (die dus niet zo duur zijn). Maar omdat het een "kritisch" element is (omdat het direct "in" je + zit) heb je dus een mkp of mkt nodig.
Dus je scoort een 200-220uF rau elco, en daaroverheen (parallel dus) zet je een goede condensator met een lage waarde (10-20uF ofzo). Goede resultaten voor een redelijke prijs.
Ik dacht in serie zetten en die waardes optellen. Maar zo werkt het niet dus.
Bij condensators werkt het precies andersom dan bij werstanden. Weerstanden in serie mag je optellen qua waarde, condensatoren kan je optellen als ze parallel staan.
Tja.. een "rau" slecht.... Als je toch bezig bent, geef dan die 4 euro voor een mkp of mkt ook uit...
Wat je doet; soldeer eerst alleen die rau ertussen... luister.... en doe dan die andere eroverheen en vertel ons het verschil .
Hoeveel meerwaarde het heeft hangt natuurlijk van veel meer variabelen af dan alleen het idee dat je speaker "ontlast" wordt in het sublaag zodat het laag en midlaag beter weergegeven kan worden.
Uhm, volgens mij maakt de impedantie van de woofer korte metten met die condensator, die 80 hz krijg je alleen maar als je de inbouw impedantie vlak maakt. (of de kast gelsoten maakt )
Check Roland. Helemaal eens. De adviezen die hier op basis van (verkeerde) simulatie gegeven worden vind ik niet goed. Simulatie werkt alleen goed als je de echte impedantie van de woofer invoert. En dan zie je dat het helemaal verkeerd gaat met zo'n C. Opslingering van het laag, een scherp kantelpunt dat niet eens op 80 Hz ligt maar daar beneden en als klap op de vuurpijl verlies van midlaag boven 80 Hz tot zo'n 2 à 300 Hz. Niet mooi, zonde van het geld dus.
Filteren rond 80 Hz hoeft niet. Zet in je HT installatie je speakers op 'small'. Dan worden ze door je HT installatie al netjes op 80 of 100 Hz met 12dB/oct actief gefilterd.
De impedantie van de woofer wordt zo te zien al redelijk recht "gezobeld" via de R en C parallel aan de woofer. En aangezien je lowpass 2 octaven boven de Fs (Fb) filtert kan het dus best goedgaan met een elco van 220uF. Een folie type (MKT of MKP) van die waarde wordt wel heeeeel erg groot en duur overigens.
Maar actief filteren is idd thewaytogo bij subs.
Rob.
Je hebt gelijk. Net nog even gekeken, en hoe ik nou op die waarde kwam zou ik niet meer weten. Die dip (en piek) zou ik toch gezien moeten hebben toen ik het eerste berichtje schreef. Vreemd...
Right Edo, was al een beetje verbaasd dat bericht van jou te zien.
Bertje, dat zobelen maakt niks uit. Het gaat hier om de impedantiepieken van de woofer in het laag. Doet die zobel niets aan. Die is alleen voor compensatie van de oplopende impedantie van de spreekspoel in het hoog
Gaat het om die dynaudio natural one? Waarom zou je de kast niet ombouwen naar gesloten, kom je dan ook niet in de buurt van die 80 hz? welke 17 w woofer zit er in je luidpsreker? Het scheelt een filter onderdeel, verhoogt de belastbaarheid en verbeterd het impuls gedrag.
Gaat het om die dynaudio natural one? Waarom zou je de kast niet ombouwen naar gesloten, kom je dan ook niet in de buurt van die 80 hz? welke 17 w woofer zit er in je luidpsreker? Het scheelt een filter onderdeel, verhoogt de belastbaarheid en verbeterd het impuls gedrag.