Bohlender & Graebener

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

B&G Nederland

http://bg.metrum-acoustics.nl/nl_prijzen.htm
De neo 8 kost daar 175,- euro per stuk, ze hebben ook de langere rd serie. Voor zover ik weet is er aan deze kant van de zee alleen proraum die b&g voert.

Ik koop wel vaker spul bij partsexpress, we zouden de transportkosten (+-100 euro) kunnen delen. let er wel op dat er ook nog eens 19% invoer recht bijkomt .(die gaat ook over de transport kosten heen)

Groeten Roland
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Roland schreef:
B&G Nederland

http://bg.metrum-acoustics.nl/nl_prijzen.htm
De neo 8 kost daar 175,- euro per stuk, ze hebben ook de langere rd serie. Voor zover ik weet is er aan deze kant van de zee alleen proraum die b&g voert.

Ik koop wel vaker spul bij partsexpress, we zouden de transportkosten (+-100 euro) kunnen delen. let er wel op dat er ook nog eens 19% invoer recht bijkomt .(die gaat ook over de transport kosten heen)

Groeten Roland
Die maken een leuke marge!! Bij partsexpress kosten ze $70...... hier 175 euro?!?!?! :?

Proraum is een stuk realistischer voor de RD40 (510 euro).
ralphgreve
Berichten: 21
Lid geworden op: di 07 mar 2006, 17:21
Locatie: Hengelo (o)

Bericht door ralphgreve »

Was mij ook al opgevallen :shock: . Ik denk dat bij kleine afnames Proraum de beste oplossing is. Misschien dat BMM nog een keertje wat gaat doen. Zou mooi zijn. :D
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

ik vindt die prijs ook een beetje raar, volgens mij koopt ie ze zelf ook bij partsexpress. Zelf bestellen is met die prijs 100 euro goedkoper incl transporten tax.

groet
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

De Neo8's draaien nu in 32 bij 35cm baffle boven mijn Scanspeak 25W8567-SE baskasten. Dat klinkt verrassend goed!! :) Waarom verrassend? Omdat een zeer betaalbare unit met een simpel notch filter in een plank mdf het niveau van mijn ref monitors haalt. :?

Ik ben nog aan het tunen, maar de muziek beleving is erg goed. De notch is echt nodig, want een soldeerverbinding was bij één kant niet goed en dat was duidelijk niet goed voor de klank (schel).

Weergave loopt strak van 350 - 18000hz (4e orde actief gefilterd).
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

JeroenKV schreef:
De Neo8's draaien nu in 32 bij 35cm baffle boven mijn Scanspeak 25W8567-SE baskasten. Dat klinkt verrassend goed!! :) Waarom verrassend? Omdat een zeer betaalbare unit met een simpel notch filter in een plank mdf het niveau van mijn ref monitors haalt. :?
Heu?? Meen je dat!? Ik vind ze ook erg goed klinken, hoewel ik ze vooral in combinatie met een NEO3 heb horen spelen, maar dit zou ik toch ook niet verwachten. Welke x-over freq. heb je gebruikt?
Ik ben nog aan het tunen, maar de muziek beleving is erg goed. De notch is echt nodig, want een soldeerverbinding was bij één kant niet goed en dat was duidelijk niet goed voor de klank (schel).

Weergave loopt strak van 350 - 18000hz (4e orde actief gefilterd).
Aha op 350Hz gefilterd neem ik dan aan. :?:

Nou, da's dan wel een verrassend resultaat. Nu krijg ik toch ook wel weer zin om eens een setje met zulke NEO's te bouwen. :?
...als je die NEO8 al zo fraai vind, wat zou de RD serie dan doen? :shock:
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

rho schreef:
JeroenKV schreef:
De Neo8's draaien nu in 32 bij 35cm baffle boven mijn Scanspeak 25W8567-SE baskasten. Dat klinkt verrassend goed!! :) Waarom verrassend? Omdat een zeer betaalbare unit met een simpel notch filter in een plank mdf het niveau van mijn ref monitors haalt. :?
Heu?? Meen je dat!? Ik vind ze ook erg goed klinken, hoewel ik ze vooral in combinatie met een NEO3 heb horen spelen, maar dit zou ik toch ook niet verwachten. Welke x-over freq. heb je gebruikt?
Ik ben nog aan het tunen, maar de muziek beleving is erg goed. De notch is echt nodig, want een soldeerverbinding was bij één kant niet goed en dat was duidelijk niet goed voor de klank (schel).

Weergave loopt strak van 350 - 18000hz (4e orde actief gefilterd).
Aha op 350Hz gefilterd neem ik dan aan. :?:

Nou, da's dan wel een verrassend resultaat. Nu krijg ik toch ook wel weer zin om eens een setje met zulke NEO's te bouwen. :?
...als je die NEO8 al zo fraai vind, wat zou de RD serie dan doen? :shock:
Die 350hz gaat prima, omdat ik -24db filter. Het klinkt altijd erg goed als alles boven de bas door 1 unit gedaan wordt. Daarbij geeft dipole een kastloos geluid en dat heeft zo z'n voordelen als je ze goed kunt plaatsen.

Die RD serie is hetzelfde principe, maar dan een lijnbron. Ik weet niet of ik dat goed of slecht vind, maar ben wel bang dat stemmen of instrumenten groter worden afgebeel dan dat ze zijn? :?:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Je opmerking ivm de RD's zou wel eens kunnen. Toch meen ik ooit ergens gelezen te hebben dat ze de hoogste tonen enkel door het middenste gedeelte van de lijn weergeven. Maar 100% ben ik daar niet van. Het zou wel dat "probleem" wegwerken.

Een di-pole klinkt inderdaad erg mooi, maar ik heb het idee dat je daar nogal wat ruimte voor nodig hebt. Kan je je speakers redelijk in de hoek neerzetten, zonder noemenswaardige problemen?
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

rho schreef:
Je opmerking ivm de RD's zou wel eens kunnen. Toch meen ik ooit ergens gelezen te hebben dat ze de hoogste tonen enkel door het middenste gedeelte van de lijn weergeven. Maar 100% ben ik daar niet van. Het zou wel dat "probleem" wegwerken.
Dat is interessante info!! Eens kijken of daar wat over te vinden valt. Een test in Stereophile sprak niet over een grote afbeelding http://www.stereophile.com/loudspeakerr ... index.html (Wat het waard is?)
Een di-pole klinkt inderdaad erg mooi, maar ik heb het idee dat je daar nogal wat ruimte voor nodig hebt. Kan je je speakers redelijk in de hoek neerzetten, zonder noemenswaardige problemen?
Wat kan helpen is om op de muur achter de speaker wat pritex te plakken.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

JeroenKV schreef:
rho schreef:
Je opmerking ivm de RD's zou wel eens kunnen. Toch meen ik ooit ergens gelezen te hebben dat ze de hoogste tonen enkel door het middenste gedeelte van de lijn weergeven. Maar 100% ben ik daar niet van. Het zou wel dat "probleem" wegwerken.
Dat is interessante info!! Eens kijken of daar wat over te vinden valt. Een test in Stereophile sprak niet over een grote afbeelding http://www.stereophile.com/loudspeakerr ... index.html (Wat het waard is?)
Een review zegt natuurlijk niet alles. Maar in de conclusie staat dat de imaging goed is, dus misschien heeft men echt wel geen notie gehad van een grotere afbeelding dan wenselijk zou zijn.
Een di-pole klinkt inderdaad erg mooi, maar ik heb het idee dat je daar nogal wat ruimte voor nodig hebt. Kan je je speakers redelijk in de hoek neerzetten, zonder noemenswaardige problemen?
Wat kan helpen is om op de muur achter de speaker wat pritex te plakken.
Dat gaat lastig worden vrees ik. Dat is kwa WAF niet echt hoog scorend denk ik.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Een review zegt natuurlijk niet alles. Maar in de conclusie staat dat de imaging goed is, dus misschien heeft men echt wel geen notie gehad van een grotere afbeelding dan wenselijk zou zijn.
Ik zal de fabrikant eens mailen!!
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik wacht vol spanning op het antwoord. :)
ralphgreve
Berichten: 21
Lid geworden op: di 07 mar 2006, 17:21
Locatie: Hengelo (o)

Bericht door ralphgreve »

Ik probeer me er ook nog even tegen aan te bemoeien :twisted:: de man achter Capaciti vertelde mij dat het midden van een elektrostaat (lees: lijnbron) op oorhoogte moet zitten. Het midden verticaal gezien :shock: .

Dit betekent dus dat een grote lijnbron niet eenvoudig weg op de grond gezet mag worden (bijvoorbeeld de RD50), maar op een verhoging. Iets achterover mag natuurlijk ook (conform Martin Logan).

Ralph
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Dat klopt. Daarom zit het subje ook meestal onder de lijnbron. Dat soort speakers bouwen nogal fors in de hoogte, maar ik vind dat wel mooi eigelijk.
Een RD75 vraagt al om een redelijk ruime kamer dan. :)
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

rho schreef:
Dat klopt. Daarom zit het subje ook meestal onder de lijnbron. Dat soort speakers bouwen nogal fors in de hoogte, maar ik vind dat wel mooi eigelijk.
Een RD75 vraagt al om een redelijk ruime kamer dan. :)
De RD40 lijkt mij prima voor een normale huiskamer.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Voor in een europeese huiskamer is dat inderdaad een mooi formaat. Voor in mijn luisterkamertje zou een RD28.1 beter staan.
Dit topic doet me weer dromen van die dingen. Ik heb het altijd erg intrigerende drivers gevonden. Ik moét ze gewoon eens kunnen beluisteren.
ralphgreve
Berichten: 21
Lid geworden op: di 07 mar 2006, 17:21
Locatie: Hengelo (o)

Bericht door ralphgreve »

Voor in mijn luisterkamer lijkt de RD28 ook al groot genoeg, maar de RD40 zal in de praktijk iets lager te filteren zijn denk ik. :)

Volgende week heb ik een demostratie van Capaciti (de 150/23). Als deze dingen geen verpletterende indruk achter laten ga ik vermoedelijk een setje RD40's bestellen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Heb je al een idee welke laag-unit je er bij zou gebruiken?
ralphgreve
Berichten: 21
Lid geworden op: di 07 mar 2006, 17:21
Locatie: Hengelo (o)

Bericht door ralphgreve »

Klinkt een beetje flauw, maar persoonlijk zou ik voor een dipool gaan. Bijvoorbeeld een ripool achtige constructie.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Waarom klint dat flauw? Lijkt me een prima idee. Als je voor de dipole opstelling van de RD/Capaciti gaat natuurlijk.
ralphgreve
Berichten: 21
Lid geworden op: di 07 mar 2006, 17:21
Locatie: Hengelo (o)

Bericht door ralphgreve »

Met beetje flauw bedoelde ik het feit dat het halve forum over dipoolsubs gaat op dit moment (beetje rage :) ).

Maar inderdaad: de dipool van RD/Capaciti ziet er heel aardig uit, maar volgende week weet ik meer. Ik ga samen met een collega die al 15 jaar full-range ACTIEVE :!: ESL's heeft (en al 15 jaar een basgebrek 8) ) naar Leverkusen. Hij heeft meerdere subs geprobeerd, maar niets was goed genoeg. De aansluiting bleef altijd goed hoorbaar (zelfs bij een kantelfrequentie van 80 hz). We zijn beide zeer benieuwd. Ik vooral voor de ESL's (de mijne beginnen wat slechter te worden) hij voor de dipool.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Misschien is het probleem juist dat ie te laag probeert te filteren. Als je een dip krijgt tussen de 2 kan ik me wel voorstellen dat je goed kan uitmaken welke van de 2 wat speelt.

Achja, het kan misschien nu even heel populair zijn, maar dat wil niet zeggen dat dipole subs niet écht een interessant topic zijn.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik denk ook dat hij te laag zit met 80hz. De range 250hz - 350hz werkt beter als een stijl filter gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ja, dat lijkt me ook wel.
Al te stijl hoeft dat filter niet te zijn volgens mij. Ik denk dat de overgang minder merkbaar is als de 2 speakers een beetje mengen over een bepaald frequentie-gebied.
Plaats reactie