Bohlender & Graebener
Moderator: Beheerdersteam
Bohlender & Graebener
Heeft iemand hier wel eens wat mee gedaan?
http://www.partsexpress.com/pdf/264-712.pdf
B.v. in een open baffle van 35 bij 35 cm voor >350hz?
http://www.partsexpress.com/pdf/264-712.pdf
B.v. in een open baffle van 35 bij 35 cm voor >350hz?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Oh ja.JeroenKV schreef:Daar is de notch voor die ze zelf aangeven onderaan de white paper.
Lijkt me toch beter om uit te kijken naar een magnetostaat die het goed doet zonder dergelijke kunstgrepen, kun je het geld dat je kwijt bent aan de filtercomponenten investeren in een betere unit.
Maar als hij niet te veel kost is het misschien een interessante optie.
Hoi
Ik ben een paar maand bezig geweest met de neo 8 pdr in dipool in combinatie met een sph165kep voor het laag. Die piek is geen probleem die laat zich met het standaard filter makkelijk weghalen. Wel een probleem is het oplopende karakter naar het hoog toe, daar gebruikte ik een lr in serie met de neo 8 voor. Ik was erg tevreden met het geluid van de neo 8, precies wat je verwacht van een magnetostaat. Ik heb hem met een simpel filter vanaf 800 hz ingezet (plus een stevige L pad omdat ik de sph 165 kep's tot 35 hz liet lopen en daar veel rendement mee verspeelde). Belastbaarheid is geen probleem bij deze magnetostaat.
Het hele project is uiteindelijk stuk gelopen op mijn kamer, in dipool moeten ze minstens een meter van de muur staan, die ruimte heb ik helaas niet. En monopool is ontzettend saai als je ze eenmaal in dipool gehoord hebt.
Ik ga er voorlopig niet meer mee bezig, als je mijn paar neo 8 pdr's wilt overkopen geen probleem, de kasten staan in de weg. 80,- euro voor een paar incl. postzegels?
Groeten Roland
Ik ben een paar maand bezig geweest met de neo 8 pdr in dipool in combinatie met een sph165kep voor het laag. Die piek is geen probleem die laat zich met het standaard filter makkelijk weghalen. Wel een probleem is het oplopende karakter naar het hoog toe, daar gebruikte ik een lr in serie met de neo 8 voor. Ik was erg tevreden met het geluid van de neo 8, precies wat je verwacht van een magnetostaat. Ik heb hem met een simpel filter vanaf 800 hz ingezet (plus een stevige L pad omdat ik de sph 165 kep's tot 35 hz liet lopen en daar veel rendement mee verspeelde). Belastbaarheid is geen probleem bij deze magnetostaat.
Het hele project is uiteindelijk stuk gelopen op mijn kamer, in dipool moeten ze minstens een meter van de muur staan, die ruimte heb ik helaas niet. En monopool is ontzettend saai als je ze eenmaal in dipool gehoord hebt.
Ik ga er voorlopig niet meer mee bezig, als je mijn paar neo 8 pdr's wilt overkopen geen probleem, de kasten staan in de weg. 80,- euro voor een paar incl. postzegels?
Groeten Roland
De Neo8 PDR lijkt inderdaad de beste keus http://www.partsexpress.com/pdf/264-713.pdf
Goed inzetbaar vanaf 400hz met -12db, dus zeker met een -24db actief filter. Een baffel van 35 X 35 cm zou goed moeten zijn. Wel denk ik dat een correctie van de oplopen cruve nodig is (naast de aanbevolen notch voor de 12khz piek). Restponse kan wel eens mooi vlak tot 20khz kunnen worden!!
Goed inzetbaar vanaf 400hz met -12db, dus zeker met een -24db actief filter. Een baffel van 35 X 35 cm zou goed moeten zijn. Wel denk ik dat een correctie van de oplopen cruve nodig is (naast de aanbevolen notch voor de 12khz piek). Restponse kan wel eens mooi vlak tot 20khz kunnen worden!!
-
ralphgreve
- Berichten: 21
- Lid geworden op: di 07 mar 2006, 17:21
- Locatie: Hengelo (o)
-
ralphgreve
- Berichten: 21
- Lid geworden op: di 07 mar 2006, 17:21
- Locatie: Hengelo (o)
Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn!!ralphgreve schreef:OK, denk dat ik dan maar eens ga kijken wat het kost om ze in de VS te bestellen (of toch maar een paar Capaciti elektrostaten).
Ralph
Ik wil ze op 3 manieren proberen:
1. Op 350hz 4e orde actief gefilterd met daaronder een Scanspeak 25W
2. Op 800hz 1e orde passief gefilterd met een Scanspeak 18W
3. Op 500hz 2e orde passief gefilterd ook met de 18W
Als ze erg goed klinken ga ik eens zo'n RD50 lijn proberen (aangevuld met de 25W's op 200hz)!! Dan kunnen deze als achter speakers met de 18W's.
-
ralphgreve
- Berichten: 21
- Lid geworden op: di 07 mar 2006, 17:21
- Locatie: Hengelo (o)
Het grote voordeel van de NEO 8 t.o.v. andere "tweeters" is de lage frequentie waarbij hij gebruikt kan worden. 800 hz lijkt me te hoog (mijn huidige speakers kantelen bij 200 hz en zelfs dit is hoorbaar).
Ik zou persoonlijk voor de derde optie gaan, alleen dan zonder Scanspeak. Ik ben geen grote Scanspeak fan (vooral niet van de prijzen). Usher heeft ook wel aardige units net als Visaton. Overigens gebruikt Van Duppen (zeer kostbaar) deze unit met een Excel.
Ik ga eerst maar eens kijken eind maart in Leverkusen bij een demonstratie van Capaciti. Het grootste paneel van hun kan al vanaf 120 hz worden gebruikt. Is dus vergelijk met de grotere B&G's. Ook vergelijkbare prijs trouwens.
Ik zou persoonlijk voor de derde optie gaan, alleen dan zonder Scanspeak. Ik ben geen grote Scanspeak fan (vooral niet van de prijzen). Usher heeft ook wel aardige units net als Visaton. Overigens gebruikt Van Duppen (zeer kostbaar) deze unit met een Excel.
Ik ga eerst maar eens kijken eind maart in Leverkusen bij een demonstratie van Capaciti. Het grootste paneel van hun kan al vanaf 120 hz worden gebruikt. Is dus vergelijk met de grotere B&G's. Ook vergelijkbare prijs trouwens.
De 1e optie lijkt mij het beste, want 300hz ligt mooi laag tov het gevoelige gebied van de oren. De vraag is of de Neo8 dit aan kan (de grotere wel)? De 25W heb ik op dit moment draaien en het laag is echt super, dat haal je niet met kleinere units. Actief filteren heeft zowieso vooral voordelen als het om lagere freq gaat.
Wat ook een goede optie lijkt zijn 2 Visaton AL130's in een BR van 21 liter (f3 van 40hz). Crossen kan dan mooi rond de 500hz. Kleine snelle units van alu matcehn vast goed.
De Capaciti lijkt ook erg mooi, maar ik heb mijn vraagtekens bij de duurzaamheid. Ik heb zelf ESL's in elkaar geknutseld, maar nooit het Quad niveau gehaald.
Wat ook een goede optie lijkt zijn 2 Visaton AL130's in een BR van 21 liter (f3 van 40hz). Crossen kan dan mooi rond de 500hz. Kleine snelle units van alu matcehn vast goed.
De Capaciti lijkt ook erg mooi, maar ik heb mijn vraagtekens bij de duurzaamheid. Ik heb zelf ESL's in elkaar geknutseld, maar nooit het Quad niveau gehaald.
-
ralphgreve
- Berichten: 21
- Lid geworden op: di 07 mar 2006, 17:21
- Locatie: Hengelo (o)
Als ik op naar het specblad kijk van de Neo 8 lijkt 500 hz me wel de ondergrens, je hebt dan al een aardig klankbord nodig. Eventueel kun je twee units per kant toepassen (gelijk aan het ontwerp van Proraum). De kleinste "echte" B&G: de RD28 kan het in ieder geval.
Ik ben zelf nooit zo gecharmeerd van actief filteren. Het betekent weer veel Opampssss
in de signaalweg en elke opamp is er een te veel (vroeger veel geexperimenteerd met die dingen, inclusief de "toppers" van Burr Brown, maar daar direct mee gestopt na het horen van een eenvoudige buizenvoortrap). Actief filteren kun je natuurlijk wel doen voor het laag.
Een dubbele AL130 is ook toegepast in een van de laatste ontwerpen van Hobby Hifi. Ziet er inderdaad niet verkeerd uit (alleen jammer dat het BR is, ik zie liever een gesloten kast in verband met de snelheid). Ook een dipole sub kan heel aardig zijn (is ook een reden dat ik eind maart naar Leverkusen ga voor de demo (www.hifiakademie.de/news/leverkusen/).
Ik heb zelf nooit met zelfbouw ESL's geexperimenteerd. Mijn speakers zijn commerciele Acoustat elektrostaten. Doen het naar 15 jaar nog steeds goed (klein verschil in klankkleur tussen beide panelen).
Ik ben zelf nooit zo gecharmeerd van actief filteren. Het betekent weer veel Opampssss
Een dubbele AL130 is ook toegepast in een van de laatste ontwerpen van Hobby Hifi. Ziet er inderdaad niet verkeerd uit (alleen jammer dat het BR is, ik zie liever een gesloten kast in verband met de snelheid). Ook een dipole sub kan heel aardig zijn (is ook een reden dat ik eind maart naar Leverkusen ga voor de demo (www.hifiakademie.de/news/leverkusen/).
Ik heb zelf nooit met zelfbouw ESL's geexperimenteerd. Mijn speakers zijn commerciele Acoustat elektrostaten. Doen het naar 15 jaar nog steeds goed (klein verschil in klankkleur tussen beide panelen).
Of je nu opamps of condensatoren, spoelen en weestanden in de signaalweg stopt.......
Voordeel bij actief filteren voor het laag is de versteker minder belast wordt (ook tov bi-ampen via passief filter).
De Neo gaat goed met -12db op 500hz, dus ik denk dat 350hz met -24db dan ook wel zou moeten kunnen. Het klankbord wordt dan 35cm.
Bij kwaliteit van ESL's hangt erg van de coating af die gebruikt is. Final heeft hier b.v. veel problemen mee.
De Neo gaat goed met -12db op 500hz, dus ik denk dat 350hz met -24db dan ook wel zou moeten kunnen. Het klankbord wordt dan 35cm.
Bij kwaliteit van ESL's hangt erg van de coating af die gebruikt is. Final heeft hier b.v. veel problemen mee.
-
ralphgreve
- Berichten: 21
- Lid geworden op: di 07 mar 2006, 17:21
- Locatie: Hengelo (o)
Persoonlijk heb ik liever condensatoren, spoelen en weerstanden in de signaalweg dan opamps. Een openlus versterking van een miljoen terugbrengen tot ca. 1 door een beetje veel tegen te koppelen is niet echt bevordelijk voor het fasegedrag (en dus de ruimtelijkheid). Kwestie van smaak
.
Op dit moment stuur ik mijn ESL's aan met alleen een MKP tussen de (buizen) versterker en de trafo. Het laag loopt via een Behringer FBD en een Mosfetbak. Redelijk kompromis.
Als je 24 dB filtert zal 350 hz wel lukken denk ik. Een baffle van 35 cm is nog acceptabel kwa WAF.
De problemen met ESL's ken ik van horen zeggen (ik heb veel vrienden met ESL's). Acoustat is een van de betere (en helaas failliet).
Ik heb zonet nog een keer de specificaties van de grote B&G's bekeken. Zien er zeer goed uit. Ze zouden alleen niet zo duur moeten zijn. Jammer dat de NEO 10 niet los te krijgen is.
Op dit moment stuur ik mijn ESL's aan met alleen een MKP tussen de (buizen) versterker en de trafo. Het laag loopt via een Behringer FBD en een Mosfetbak. Redelijk kompromis.
Als je 24 dB filtert zal 350 hz wel lukken denk ik. Een baffle van 35 cm is nog acceptabel kwa WAF.
De problemen met ESL's ken ik van horen zeggen (ik heb veel vrienden met ESL's). Acoustat is een van de betere (en helaas failliet).
Ik heb zonet nog een keer de specificaties van de grote B&G's bekeken. Zien er zeer goed uit. Ze zouden alleen niet zo duur moeten zijn. Jammer dat de NEO 10 niet los te krijgen is.
Deze speakers (ultimo) heb ik ooit kunnen aanhoren. Ze gebruiken de NEO8 en NEO3 in dipole. Klinkt echt geweldig!
Ik had dit ontwerp eerder gezien (bouwtekeningen), maar eindelijk iemand die hem gehoord heeft!! Waar heb je deze gehoord? Was de overgang tussen de woofer en de Neo's hoorbaar? Ze crossen meen ik op 500hz.rho schreef:Deze speakers (ultimo) heb ik ooit kunnen aanhoren. Ze gebruiken de NEO8 en NEO3 in dipole. Klinkt echt geweldig!
Die Neo10 lijkt mij ook wel wat!! Het is alleen geen lijn bron, zoals de RD50. Heeft een lijn echt voordelen in een normale huiskamer?Ik heb zonet nog een keer de specificaties van de grote B&G's bekeken. Zien er zeer goed uit. Ze zouden alleen niet zo duur moeten zijn. Jammer dat de NEO 10 niet los te krijgen is.
De RD50 en RD75 lijken zelfs wat groot voor een normale kamer (kijkende naar de vereiste luisterafstanden in de whitepaper). De RD40 zou dan beter zijn?
-
ralphgreve
- Berichten: 21
- Lid geworden op: di 07 mar 2006, 17:21
- Locatie: Hengelo (o)
Die Ultimo's lijken wel heel sterk op het ontwerp van Proaudio (http://www.audax-speaker.de/pro30d.htm). Alleen de woofers zijn anders. Deze Proaudio's zijn een keer beschreven in Klang und Ton.
Het voordeel van een lijnbron is afwezig zijn van reflecties tegen plafond en vloer. De hele grote RD's zijn voor mij ook te groot. Ik zit op dit moment op een meter of twee van mijn Acoustats en dat is kantje boord (als ik er nog dichter op ga zitten wordt het geluid onnatuurlijk). Mijn ESL-units zijn ongeveer 50 inch. Ik zou de opgegeven minimale luisterafstanden dus inderdaad maar aanhouden. Op papier lijkt de RD40 mij ook de leukste. Is iets duurder dan de RD28.1, maar is ook weer iets lager in te zetten.
Het voordeel van een lijnbron is afwezig zijn van reflecties tegen plafond en vloer. De hele grote RD's zijn voor mij ook te groot. Ik zit op dit moment op een meter of twee van mijn Acoustats en dat is kantje boord (als ik er nog dichter op ga zitten wordt het geluid onnatuurlijk). Mijn ESL-units zijn ongeveer 50 inch. Ik zou de opgegeven minimale luisterafstanden dus inderdaad maar aanhouden. Op papier lijkt de RD40 mij ook de leukste. Is iets duurder dan de RD28.1, maar is ook weer iets lager in te zetten.
Wel, ik heb ze eigenlijk op 3 verschillende plaatsen gehoord. 1 x op een cludbag van Audioforum.be, 1 x op een hifi beurs in een hotel in Genk en 1 x bij Karel Herteleer in de winkel.JeroenKV schreef:Ik had dit ontwerp eerder gezien (bouwtekeningen), maar eindelijk iemand die hem gehoord heeft!! Waar heb je deze gehoord? Was de overgang tussen de woofer en de Neo's hoorbaar? Ze crossen meen ik op 500hz.rho schreef:Deze speakers (ultimo) heb ik ooit kunnen aanhoren. Ze gebruiken de NEO8 en NEO3 in dipole. Klinkt echt geweldig!
Die Neo10 lijkt mij ook wel wat!! Het is alleen geen lijn bron, zoals de RD50. Heeft een lijn echt voordelen in een normale huiskamer?Ik heb zonet nog een keer de specificaties van de grote B&G's bekeken. Zien er zeer goed uit. Ze zouden alleen niet zo duur moeten zijn. Jammer dat de NEO 10 niet los te krijgen is.
De RD50 en RD75 lijken zelfs wat groot voor een normale kamer (kijkende naar de vereiste luisterafstanden in de whitepaper). De RD40 zou dan beter zijn?
De eerste keer klonken ze echt fantastisch. We konden ze vergelijken met te tornado van Van Duppen. Die Van Duppen moest duidelijk onderdoen voor de Kartell. Dat was een enorm verschil. De speakers stonden toen opgesteld in een ruime vergaderruimte in een groot Hotel. Dat deed ze duidelijk tot leven komen. Hier voelden ze zich thuis.
De 2de keer stonden ze in een veel kleinere ruimte in dat hotel in Genk. Ze stonden veel korter tegen de achterwand en de ruimtelijkheid had daar zeer duidelijk onder te lijden. Kwa tonalitiet waren ze in mijn oren nog steeds zeer goed. Maar het bleek maar weer eens wat de plaatsing en ruimte met een speaker kan doen.
De laatste keer dat ik ze hoorde was dus in de winkel van Karel zelf. (ook in Genk, België) Bijna alle wanden zijn van glas, dus daar kan je geen enkele speaker goed beoordelen en dat heb ik dus ook niet gedaan.
Ik heb toen wel wat meer geluisterd naar de andere speakers uit hun gamma (ook omdat die beter in mijn budget zouden passen
Verder kan ik wel zeggen dat de NEO3 me als tweeter ook wel erg aanstaat. Zowel als dipool en als monopool.
Ik heb er lang over gedacht om de RD28.1 aan te schaffen en die als monopool te gebruiken in combinatie met een 20cm woofer in een gesloten kast, maar ik heb er de plaats niet voor. En een dure speaker bouwen die niet in je luisterruimte past leek me ook niet verstandig.
Ik heb nu al zin om ze te proberen!! Als het goed is gaan de Neo8's vandaag op de post, dus misschien dit weekend al.
De eerste opzet wordt met mijn huidige Scanspeak 25W8567-SE baskasten op 350hz actief gefilterd met -24db. De opzet wordt dipole met een baffle van 35cm. De notch op 12khz simuleer ik met mijn Behringer DSP8024, dat werkt prima voor de eerte test. Deze opzet is gelukkig snel te realiseren, want ik ben erg benieuwd naar de klank!!!
De eerste opzet wordt met mijn huidige Scanspeak 25W8567-SE baskasten op 350hz actief gefilterd met -24db. De opzet wordt dipole met een baffle van 35cm. De notch op 12khz simuleer ik met mijn Behringer DSP8024, dat werkt prima voor de eerte test. Deze opzet is gelukkig snel te realiseren, want ik ben erg benieuwd naar de klank!!!
-
ralphgreve
- Berichten: 21
- Lid geworden op: di 07 mar 2006, 17:21
- Locatie: Hengelo (o)
De RD50's via partsexpress kost $240 extra voor de postralphgreve schreef:Nog een vraagje: waar kopen jullie normaal gesproken deze units? Ik weet dat ze bij partsexpress te krijgen zijn en bij Proaudio, maar ik ken geen leveranciers in Nederland. De NEO's kun je eenvoudig met de post versturen, maar de RD's zijn natuurlijk een beetje groter.
Ralph
Roland weet jij er één?
Laatst gewijzigd door JeroenKV op do 09 mar 2006, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
