Bohlender & Graebener

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bohlender & Graebener

Bericht door JeroenKV »

Heeft iemand hier wel eens wat mee gedaan?
http://www.partsexpress.com/pdf/264-712.pdf

B.v. in een open baffle van 35 bij 35 cm voor >350hz?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

de piek van +10 dB lijkt me wel wat zorgelijk.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Als ik me niet vergis is die piek veelvuldig besproken op diyaudio.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Daar is de notch voor die ze zelf aangeven onderaan de white paper. Dit lijkt ook wel de unit die in Van Duppen speakers zit?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

JeroenKV schreef:
Daar is de notch voor die ze zelf aangeven onderaan de white paper.
Oh ja.
Lijkt me toch beter om uit te kijken naar een magnetostaat die het goed doet zonder dergelijke kunstgrepen, kun je het geld dat je kwijt bent aan de filtercomponenten investeren in een betere unit.
Maar als hij niet te veel kost is het misschien een interessante optie.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ik ben een paar maand bezig geweest met de neo 8 pdr in dipool in combinatie met een sph165kep voor het laag. Die piek is geen probleem die laat zich met het standaard filter makkelijk weghalen. Wel een probleem is het oplopende karakter naar het hoog toe, daar gebruikte ik een lr in serie met de neo 8 voor. Ik was erg tevreden met het geluid van de neo 8, precies wat je verwacht van een magnetostaat. Ik heb hem met een simpel filter vanaf 800 hz ingezet (plus een stevige L pad omdat ik de sph 165 kep's tot 35 hz liet lopen en daar veel rendement mee verspeelde). Belastbaarheid is geen probleem bij deze magnetostaat.

Het hele project is uiteindelijk stuk gelopen op mijn kamer, in dipool moeten ze minstens een meter van de muur staan, die ruimte heb ik helaas niet. En monopool is ontzettend saai als je ze eenmaal in dipool gehoord hebt.

Ik ga er voorlopig niet meer mee bezig, als je mijn paar neo 8 pdr's wilt overkopen geen probleem, de kasten staan in de weg. 80,- euro voor een paar incl. postzegels?

Groeten Roland
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Dit is helemaal niet verkeerd: http://www.audax-speaker.de/pro30d.htm
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

De Neo8 PDR lijkt inderdaad de beste keus http://www.partsexpress.com/pdf/264-713.pdf

Goed inzetbaar vanaf 400hz met -12db, dus zeker met een -24db actief filter. Een baffel van 35 X 35 cm zou goed moeten zijn. Wel denk ik dat een correctie van de oplopen cruve nodig is (naast de aanbevolen notch voor de 12khz piek). Restponse kan wel eens mooi vlak tot 20khz kunnen worden!!
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Als ik naar de Neo8 PDR kijk en het baffle verlies + dipole afval compenseer met een baffle van 35cm kan dit wel eens heel mooi uitkomen (tot 350hz)!! Oplopend hoog is er dan niet meer, maar de notch op 12khz is wel nodig, dus misschien is wel een tweeter (Neo3) nodig voor het hoge hoog.
ralphgreve
Berichten: 21
Lid geworden op: di 07 mar 2006, 17:21
Locatie: Hengelo (o)

Bericht door ralphgreve »

Roland,

Heb je NEO's nog? Wil ze misschien wel hebben om mee te experimenteren.

Ralph
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

ralphgreve schreef:
Roland,

Heb je NEO's nog? Wil ze misschien wel hebben om mee te experimenteren.

Ralph
Ik heb hem al geantwoord dat ik ze wil hebben, maar hij is nog op vakantie. Als ze mij niet mochten bevallen kun je ze weer van mij kopen :wink: 8)
ralphgreve
Berichten: 21
Lid geworden op: di 07 mar 2006, 17:21
Locatie: Hengelo (o)

Bericht door ralphgreve »

OK, denk dat ik dan maar eens ga kijken wat het kost om ze in de VS te bestellen (of toch maar een paar Capaciti elektrostaten).

Ralph
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

ralphgreve schreef:
OK, denk dat ik dan maar eens ga kijken wat het kost om ze in de VS te bestellen (of toch maar een paar Capaciti elektrostaten).

Ralph
Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn!!

Ik wil ze op 3 manieren proberen:
1. Op 350hz 4e orde actief gefilterd met daaronder een Scanspeak 25W
2. Op 800hz 1e orde passief gefilterd met een Scanspeak 18W
3. Op 500hz 2e orde passief gefilterd ook met de 18W

Als ze erg goed klinken ga ik eens zo'n RD50 lijn proberen (aangevuld met de 25W's op 200hz)!! Dan kunnen deze als achter speakers met de 18W's.
ralphgreve
Berichten: 21
Lid geworden op: di 07 mar 2006, 17:21
Locatie: Hengelo (o)

Bericht door ralphgreve »

Het grote voordeel van de NEO 8 t.o.v. andere "tweeters" is de lage frequentie waarbij hij gebruikt kan worden. 800 hz lijkt me te hoog (mijn huidige speakers kantelen bij 200 hz en zelfs dit is hoorbaar).

Ik zou persoonlijk voor de derde optie gaan, alleen dan zonder Scanspeak. Ik ben geen grote Scanspeak fan (vooral niet van de prijzen). Usher heeft ook wel aardige units net als Visaton. Overigens gebruikt Van Duppen (zeer kostbaar) deze unit met een Excel.

Ik ga eerst maar eens kijken eind maart in Leverkusen bij een demonstratie van Capaciti. Het grootste paneel van hun kan al vanaf 120 hz worden gebruikt. Is dus vergelijk met de grotere B&G's. Ook vergelijkbare prijs trouwens.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

De 1e optie lijkt mij het beste, want 300hz ligt mooi laag tov het gevoelige gebied van de oren. De vraag is of de Neo8 dit aan kan (de grotere wel)? De 25W heb ik op dit moment draaien en het laag is echt super, dat haal je niet met kleinere units. Actief filteren heeft zowieso vooral voordelen als het om lagere freq gaat.

Wat ook een goede optie lijkt zijn 2 Visaton AL130's in een BR van 21 liter (f3 van 40hz). Crossen kan dan mooi rond de 500hz. Kleine snelle units van alu matcehn vast goed.

De Capaciti lijkt ook erg mooi, maar ik heb mijn vraagtekens bij de duurzaamheid. Ik heb zelf ESL's in elkaar geknutseld, maar nooit het Quad niveau gehaald.
ralphgreve
Berichten: 21
Lid geworden op: di 07 mar 2006, 17:21
Locatie: Hengelo (o)

Bericht door ralphgreve »

Als ik op naar het specblad kijk van de Neo 8 lijkt 500 hz me wel de ondergrens, je hebt dan al een aardig klankbord nodig. Eventueel kun je twee units per kant toepassen (gelijk aan het ontwerp van Proraum). De kleinste "echte" B&G: de RD28 kan het in ieder geval.

Ik ben zelf nooit zo gecharmeerd van actief filteren. Het betekent weer veel Opampssss :evil: in de signaalweg en elke opamp is er een te veel (vroeger veel geexperimenteerd met die dingen, inclusief de "toppers" van Burr Brown, maar daar direct mee gestopt na het horen van een eenvoudige buizenvoortrap). Actief filteren kun je natuurlijk wel doen voor het laag.

Een dubbele AL130 is ook toegepast in een van de laatste ontwerpen van Hobby Hifi. Ziet er inderdaad niet verkeerd uit (alleen jammer dat het BR is, ik zie liever een gesloten kast in verband met de snelheid). Ook een dipole sub kan heel aardig zijn (is ook een reden dat ik eind maart naar Leverkusen ga voor de demo (www.hifiakademie.de/news/leverkusen/).

Ik heb zelf nooit met zelfbouw ESL's geexperimenteerd. Mijn speakers zijn commerciele Acoustat elektrostaten. Doen het naar 15 jaar nog steeds goed (klein verschil in klankkleur tussen beide panelen).
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Of je nu opamps of condensatoren, spoelen en weestanden in de signaalweg stopt....... :wink: Voordeel bij actief filteren voor het laag is de versteker minder belast wordt (ook tov bi-ampen via passief filter).

De Neo gaat goed met -12db op 500hz, dus ik denk dat 350hz met -24db dan ook wel zou moeten kunnen. Het klankbord wordt dan 35cm.

Bij kwaliteit van ESL's hangt erg van de coating af die gebruikt is. Final heeft hier b.v. veel problemen mee.
ralphgreve
Berichten: 21
Lid geworden op: di 07 mar 2006, 17:21
Locatie: Hengelo (o)

Bericht door ralphgreve »

Persoonlijk heb ik liever condensatoren, spoelen en weerstanden in de signaalweg dan opamps. Een openlus versterking van een miljoen terugbrengen tot ca. 1 door een beetje veel tegen te koppelen is niet echt bevordelijk voor het fasegedrag (en dus de ruimtelijkheid). Kwestie van smaak :lol: .

Op dit moment stuur ik mijn ESL's aan met alleen een MKP tussen de (buizen) versterker en de trafo. Het laag loopt via een Behringer FBD en een Mosfetbak. Redelijk kompromis.

Als je 24 dB filtert zal 350 hz wel lukken denk ik. Een baffle van 35 cm is nog acceptabel kwa WAF.

De problemen met ESL's ken ik van horen zeggen (ik heb veel vrienden met ESL's). Acoustat is een van de betere (en helaas failliet).

Ik heb zonet nog een keer de specificaties van de grote B&G's bekeken. Zien er zeer goed uit. Ze zouden alleen niet zo duur moeten zijn. Jammer dat de NEO 10 niet los te krijgen is. :(
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Deze speakers (ultimo) heb ik ooit kunnen aanhoren. Ze gebruiken de NEO8 en NEO3 in dipole. Klinkt echt geweldig!
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

rho schreef:
Deze speakers (ultimo) heb ik ooit kunnen aanhoren. Ze gebruiken de NEO8 en NEO3 in dipole. Klinkt echt geweldig!
Ik had dit ontwerp eerder gezien (bouwtekeningen), maar eindelijk iemand die hem gehoord heeft!! Waar heb je deze gehoord? Was de overgang tussen de woofer en de Neo's hoorbaar? Ze crossen meen ik op 500hz.
Ik heb zonet nog een keer de specificaties van de grote B&G's bekeken. Zien er zeer goed uit. Ze zouden alleen niet zo duur moeten zijn. Jammer dat de NEO 10 niet los te krijgen is.
Die Neo10 lijkt mij ook wel wat!! Het is alleen geen lijn bron, zoals de RD50. Heeft een lijn echt voordelen in een normale huiskamer?
De RD50 en RD75 lijken zelfs wat groot voor een normale kamer (kijkende naar de vereiste luisterafstanden in de whitepaper). De RD40 zou dan beter zijn?
ralphgreve
Berichten: 21
Lid geworden op: di 07 mar 2006, 17:21
Locatie: Hengelo (o)

Bericht door ralphgreve »

Die Ultimo's lijken wel heel sterk op het ontwerp van Proaudio (http://www.audax-speaker.de/pro30d.htm). Alleen de woofers zijn anders. Deze Proaudio's zijn een keer beschreven in Klang und Ton.


Het voordeel van een lijnbron is afwezig zijn van reflecties tegen plafond en vloer. De hele grote RD's zijn voor mij ook te groot. Ik zit op dit moment op een meter of twee van mijn Acoustats en dat is kantje boord (als ik er nog dichter op ga zitten wordt het geluid onnatuurlijk). Mijn ESL-units zijn ongeveer 50 inch. Ik zou de opgegeven minimale luisterafstanden dus inderdaad maar aanhouden. Op papier lijkt de RD40 mij ook de leukste. Is iets duurder dan de RD28.1, maar is ook weer iets lager in te zetten.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

JeroenKV schreef:
rho schreef:
Deze speakers (ultimo) heb ik ooit kunnen aanhoren. Ze gebruiken de NEO8 en NEO3 in dipole. Klinkt echt geweldig!
Ik had dit ontwerp eerder gezien (bouwtekeningen), maar eindelijk iemand die hem gehoord heeft!! Waar heb je deze gehoord? Was de overgang tussen de woofer en de Neo's hoorbaar? Ze crossen meen ik op 500hz.
Ik heb zonet nog een keer de specificaties van de grote B&G's bekeken. Zien er zeer goed uit. Ze zouden alleen niet zo duur moeten zijn. Jammer dat de NEO 10 niet los te krijgen is.
Die Neo10 lijkt mij ook wel wat!! Het is alleen geen lijn bron, zoals de RD50. Heeft een lijn echt voordelen in een normale huiskamer?
De RD50 en RD75 lijken zelfs wat groot voor een normale kamer (kijkende naar de vereiste luisterafstanden in de whitepaper). De RD40 zou dan beter zijn?
Wel, ik heb ze eigenlijk op 3 verschillende plaatsen gehoord. 1 x op een cludbag van Audioforum.be, 1 x op een hifi beurs in een hotel in Genk en 1 x bij Karel Herteleer in de winkel.
De eerste keer klonken ze echt fantastisch. We konden ze vergelijken met te tornado van Van Duppen. Die Van Duppen moest duidelijk onderdoen voor de Kartell. Dat was een enorm verschil. De speakers stonden toen opgesteld in een ruime vergaderruimte in een groot Hotel. Dat deed ze duidelijk tot leven komen. Hier voelden ze zich thuis.
De 2de keer stonden ze in een veel kleinere ruimte in dat hotel in Genk. Ze stonden veel korter tegen de achterwand en de ruimtelijkheid had daar zeer duidelijk onder te lijden. Kwa tonalitiet waren ze in mijn oren nog steeds zeer goed. Maar het bleek maar weer eens wat de plaatsing en ruimte met een speaker kan doen.
De laatste keer dat ik ze hoorde was dus in de winkel van Karel zelf. (ook in Genk, België) Bijna alle wanden zijn van glas, dus daar kan je geen enkele speaker goed beoordelen en dat heb ik dus ook niet gedaan.
Ik heb toen wel wat meer geluisterd naar de andere speakers uit hun gamma (ook omdat die beter in mijn budget zouden passen ;) ) en ik denk dat ik wel kan besluiten dat de Ultimo's veel ruimte nodig hebben. Je moet ze wel een heel stuk van de achterwand plaatsen en ze mogen zeker en vast het nodige volume voor zich uit zien. Geen speaker voor in een kleine kamer dus. Maar in de juiste ruimte: Echt prachtig!

Verder kan ik wel zeggen dat de NEO3 me als tweeter ook wel erg aanstaat. Zowel als dipool en als monopool.

Ik heb er lang over gedacht om de RD28.1 aan te schaffen en die als monopool te gebruiken in combinatie met een 20cm woofer in een gesloten kast, maar ik heb er de plaats niet voor. En een dure speaker bouwen die niet in je luisterruimte past leek me ook niet verstandig.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik heb nu al zin om ze te proberen!! Als het goed is gaan de Neo8's vandaag op de post, dus misschien dit weekend al. :)

De eerste opzet wordt met mijn huidige Scanspeak 25W8567-SE baskasten op 350hz actief gefilterd met -24db. De opzet wordt dipole met een baffle van 35cm. De notch op 12khz simuleer ik met mijn Behringer DSP8024, dat werkt prima voor de eerte test. Deze opzet is gelukkig snel te realiseren, want ik ben erg benieuwd naar de klank!!!
ralphgreve
Berichten: 21
Lid geworden op: di 07 mar 2006, 17:21
Locatie: Hengelo (o)

Bericht door ralphgreve »

Nog een vraagje: waar kopen jullie normaal gesproken deze units? Ik weet dat ze bij partsexpress te krijgen zijn en bij Proaudio, maar ik ken geen leveranciers in Nederland. De NEO's kun je eenvoudig met de post versturen, maar de RD's zijn natuurlijk een beetje groter.

Ralph
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

ralphgreve schreef:
Nog een vraagje: waar kopen jullie normaal gesproken deze units? Ik weet dat ze bij partsexpress te krijgen zijn en bij Proaudio, maar ik ken geen leveranciers in Nederland. De NEO's kun je eenvoudig met de post versturen, maar de RD's zijn natuurlijk een beetje groter.

Ralph
De RD50's via partsexpress kost $240 extra voor de post :( Ik heb nog geen andere leverancier gevonden.

Roland weet jij er één?
Laatst gewijzigd door JeroenKV op do 09 mar 2006, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie