Frees ?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Zo! Da's een reuzen uitvoering! :mrgreen:
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Leeuwarden schreef:
Zo! Da's een reuzen uitvoering! :mrgreen:
Korter maken kan altijd, maar langer..... :wink:
Is ook een beetje de hoek waarin de foto genomen is.
Macabre
Berichten: 112
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 17:35
Locatie: Kollum

Bericht door Macabre »

Ik kwam deze luxe uitvoering ook nog tegen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Macabre schreef:
Ik kwam deze luxe uitvoering ook nog tegen.
waar :?:
Macabre
Berichten: 112
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 17:35
Locatie: Kollum

Bericht door Macabre »

Was hem even kwijt, maar hier staat ie.

http://www.audiocad.de/u/bauvor/fraeszirkel/d_fz.html

En dan niet de bovenste.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

WOW, da's een hele mooie!!

Iemand die deze kan na-cnc-en???

Wowly
Macabre
Berichten: 112
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 17:35
Locatie: Kollum

Bericht door Macabre »

Ik ken iemand die dat zou kunnen doen, maar geen idee wat dat gaat kosten. Heb je serieuze belangstelling wil ik wel voor je informeren. Ikzelf loop ook met die gedachte rond om dat toch eens te laten maken.
Zoals je ziet is het wel merk/type gebonden dus wordt het nooit een universeel.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik vind 't eerlijk gezegd niks, je bent merk gebonden en daarnaast kan dit fijne CNC-gefreesde apparaat niet hele kleine cirkels frezen, je kan namelijk het centerpunt niet onder frees bevestigen. Mijn ontwerp is nog steeds het meest praktisch, en werkt prima uitgevoerd in MDF en een stuk parket/laminaat, de constructie uit aluminium oid. frezen is echt niet nodig behalve als je echt elke vrije middag een tiental drivers staat in te frezen dan kan je eens na gaan denken over een duurzamere constructie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Je hebt helemaal gelijk sander, die van jou voldoet al prima, maar ik en anderen die met dezelfde machine's werk frezen wel vaker cirkels. Daarbij kan ik de mal pas maken aan de frees door gewoon zelf de gaatjes te boren in de mal waarmee je de frees wil vastmaken.

Als je trouwens goed kijkt zie je dat het staafje wat in de gleuf heen en weer kan bewegen een punt heeft die in het hout kan worden gezet zodat je een middelpunt van de cirkel hebt.

Misschien dat we achter de CNC-bestanden kunnen komen, kan iemand ze gewoon in de machine laden die dan automatisch zijn gaan gaat, toch (je ziet, ik heb een hoge pet op van CNC-frezers).

Ik weet zeker dat er nog een heleboel hier op het forum zullen zijn die er graag een zouden willen hebben voor een vriendelijk prijsje!

Wowly
Macabre
Berichten: 112
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 17:35
Locatie: Kollum

Bericht door Macabre »

Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Bericht door ralph »

even frontpanel downloaden bij scheaffer:

http://www.schaeffer-ag.de

knutselen en voor zo'n €20 kan je wel wat maken:

http://home.planet.nl/~wagte047/schaeffer.JPG

Ralph
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Jeetje hebben jullie geld teveel. :?:
Die oplossing van Sander is erg goedkoop en werkt heeeeel erg goed.
Je maakt hem in een half uurtje van afvalhout en 2 draadeindjes.
audiofreak
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 14:38
Contacteer:

Bericht door audiofreak »

Het is mij wel duidelijk geworden inmiddels.
Ik ga dus ook voor Sanders model.
Met dank overigens en dank voor alle reacties.
:D
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Bericht door ralph »

Teveel geld ??, was het maar waar, ik ga dit weekend even twee draadeindes halen om me ook zo'n mooi cirkelmalletje alla sander in elkaar te klussen
Anton
Berichten: 1
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 21:37
Locatie: haarlem

Bericht door Anton »

Die van Sander is inderdaad erg makkelijk en ziet er goed uit. Ik heb zelf zo'n ding uit metaal laten maken door mijn broer (dus gratis) en het werkt perfect. Wat ook een idee is als je toch accesoires maakt: een freestafel voor 8 euro. Gewoon uit mdf te maken, je moet alleen wat ruimte hebben om hem op te kunnen bergen wat hij is niet inklapbaar. Ideaal om schuin af te frezen, profielen te maken, kanten recht maken etc.
Kan er er een keer een fotootje van maken. met behulp van een enorme knol van een frees kan ik platen tot 22m afschuinen. Geen gedoe met de cirkelzaag meer, altijd recht.

groeten
Anton
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

@Anton

Zou je even een plaatje en/of een omschrijving kunnen posten van die freestafel?

Dat lijkt me ook erg handig, vandaar.

Groeten,

Christian
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

De cirkelgeleider zoals Sander die heeft gemaakt heb ik een tijd geleden ook gemaakt. Werkt inderdaad perfect!
SSassen schreef:
Ik vind 't eerlijk gezegd niks, je bent merk gebonden en daarnaast kan dit fijne CNC-gefreesde apparaat niet hele kleine cirkels frezen, je kan namelijk het centerpunt niet onder frees bevestigen.
Dit is niet helemaal waar. Als je de foto in groot formaat bekijkt zie je dat het center wel onder de zool kan worden geschoven. Hij zit aan een soort slede bevestigd die in het aluminium glijdt. Is best een mooie oplossing.

Neemt niet weg dat die van ons makkelijk te maken is en makkelijker aan de bovenfrees te bevestigen is. :)
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”