De A4mk2 als referentiespeaker.

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

asterduk schreef:
ben deze namiddag begonnen met de A4 om te bouwen naar de A4 met ringstraler.

Metingen zijn gedaan en het blijkt allemaal wel mee te vallen.
In welk opzicht valt het wel mee? alleen kwa meting of kwa gehoor?

Ik heb nu ook de ringstralers maar ik moet zeggen dat het toch enigzins iets opfrist het geluid.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

het eerste filter is klaar.

Begonnen met het originele A4 filter:
De overgang leek enigszins mooi in elkaar te lopen, met uitzondering van het rendement van beide units.
Ik dacht dat de hoogdoorlaat condensator van de tweeter en de afzwakkingsweerstand wel voldoende zouden zijn om een prima curve te bekomen. Maar deze redenering klopte niet.

Toen ben ik gewoon vanaf nul begonnen.
Dus eerst beide units opmeten zonder filter.
Deze in Netcalc inlezen en vanuit Netcalc het filter simuleren.

Het beste resultaat van de simulatie opbouwen en meten.
Dat was al beter. Dmv de similatie en extra metingen het hoogdoorlaatfilter wat aangepast en klaar.
De curve was zoals ik ze hebben wilde.

De luistertest gaf echter een te sissend hoog. De tweeter moest verder naar beneden.

Op de concave is deze zelfde afstelling gehoorsmatig wel goed. Waarschijnlijk bepaald het basniveau hier hoe sterk het hoog mag doorkomen.

Met het afgezwakte laag zit het nu beter. Alles zit mooi in balans. Ik hoor echter maar mono, dus dat klankbeeld kan bij stereo nog wat fout zitten. Middengebied in mono komt nml duidelijker door als in stereo. Het laag blijft dan weer wat achter.

Het plaatsen van een klein korrectienetwerk op de tweeter brangt weinig of geen verschil. Raar, normaal moet dat een rustiger beeld geven. Ik vermoed dat ook dit in de stereo opstelling meer efect gaat hebben.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

wacht voor de DDIY svp even met het vervangen van de tweede tweeter: het is mooi om het verschil tussen de al lang niet gekke 9700 en de ringdome te horen! Wat mij betreft biedt mono in dat opzicht weinig beperkingen.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

fireman schreef:
Ik heb nu ook de ringstralers maar ik moet zeggen dat het toch enigzins iets opfrist het geluid.
Fireman,

Dan zou je eigenlijk het filter moeten gaan aanpassen want als je niets hebt gewijzigd heb je rond 10 khz zowat 6 db meer als bij 1000 hz.

Ik heb het huidig 12/12 filter staan met volgende waarden.

Laag:
L1: 1 mH
C1: 10 uF
R1: weg

Hoog:
C2: 4,7 uF
L2: 0,33 mH
R2: 5,6 ohm

netwerkje om de tweeter rustiger te maken:
serie L-R-C par op de tweeter
0,33 mH - 2,è of 3,3 ohm - 160 tot 220 uF

Er zit nog een bultje bij 4000 hz en die hoor je ook.
Daar moet ik nog even op zoeken.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

keyser schreef:
wacht voor de DDIY svp even met het vervangen van de tweede tweeter: het is mooi om het verschil tussen de al lang niet gekke 9700 en de ringdome te horen! Wat mij betreft biedt mono in dat opzicht weinig beperkingen.
Dat zal moeilijk gaan Keyser, want de 97000 past niet meer in de kast. Heeft te maken met hoogteverschillen, schoeven en uitfrezing rond de aansluitklemmen.

Als iemand een setje normale A4's meebrengt dan breng ik deze mee.
We kunnen dan A-B vergelijken, in stereo, want zo hoort dat ook!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ha Ed,

Helaas heb ik niet zo'n setje, maar ben wel heel nieuwsgierig hoe ze klinken. Hoop dat we ze te horen krijgen op de DDIY2006.

Groet,
Edo
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Ik had 'm mee kunnen nemen :)

vwb die metingen. Heb je de tweeter ook al eens omgepoold? Dat schijnt net even beter te zijn.

Laat maar even weten, ben benieuwd wat jij meet.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Edo schreef:
Ha Ed,

Helaas heb ik niet zo'n setje, maar ben wel heel nieuwsgierig hoe ze klinken. Hoop dat we ze te horen krijgen op de DDIY2006.

Groet,
Edo
Komt in orde Edo.

Ik heb een 2de tweeter kunnen bemachtigen en het filter zit ook redelijk goed.

Als het goed zit staan ze te spelen in ruimte 3.

Als iemand ter vergelijking een gewone A4 wil meebrengen, graag!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

fireman schreef:
Ik had 'm mee kunnen nemen :)

vwb die metingen. Heb je de tweeter ook al eens omgepoold? Dat schijnt net even beter te zijn.

Laat maar even weten, ben benieuwd wat jij meet.
Ompolen: zo werkt dat niet hoor.

De polariteit staat ofwel juist of fout. Bij de A4 en ook in mijn huidige configuratie staan beide op gelijke pool.

Ik heb deze ochtend nog snel wat wijzigingen aangebracht en het resultaat begint mij wel te bevallen.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

asterduk schreef:
fireman schreef:
Ik had 'm mee kunnen nemen :)

vwb die metingen. Heb je de tweeter ook al eens omgepoold? Dat schijnt net even beter te zijn.

Laat maar even weten, ben benieuwd wat jij meet.
Ompolen: zo werkt dat niet hoor.
Probeer het nou maar eens. Je zal zien.
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Bericht door ApaX »

fireman schreef:
asterduk schreef:
fireman schreef:
Ik had 'm mee kunnen nemen :)

vwb die metingen. Heb je de tweeter ook al eens omgepoold? Dat schijnt net even beter te zijn.

Laat maar even weten, ben benieuwd wat jij meet.
Ompolen: zo werkt dat niet hoor.
Probeer het nou maar eens. Je zal zien.
Ompolen heeft toch alleen maar zin als het filter een 180 graden fase achterstand veroorzaakt?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ApaX schreef:
fireman schreef:
asterduk schreef:
Ompolen: zo werkt dat niet hoor.
Probeer het nou maar eens. Je zal zien.
Ompolen heeft toch alleen maar zin als het filter een 180 graden fase achterstand veroorzaakt?
Klopt.
Je hebt electrische fase maar ook akoestische fase.
Echte strikte regels zijn er niet, maar meettechnisch kun je al veel van het gedrag te weten komen.

Als je op de A4mk2 de fase van de tweeter omgooit krijg je, en dat is voorspelbaar, een enorme dip op het overnamepunt.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ziezo,

de eerste versie van mijn A4 met 7000 is klaar.
Speelt leuk, wel aardig veel detail.

Ik heb een poging gedaan om:
1. zoveel mogelijk de componenten te behouden die reeds in de A4mk2 zitten.
2. Het weergave karakter zo dicht mogelijk bij de originele A4 te laten aanleunen.

http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... SE-4_2.htm

Voor C1 is dat niet gelukt.
Die is nu naar 15uF en de weerstand ernaast (R1) is weg.

Verder is R2 van 2,7 naar 4,7 ohm.

Tot slot is er nog een LCR seriekring parallel over de tweeter geplaats om hem nog rustiger te maken.

Het resultaat is leuk.

Zondag neem ik ze mee naar de DDIY.
Ik vrees alleen dat ze in die kale ruimtes wat schel gaan klinken.
Het was een overweging om ze af te stellen voor mijn luisterruimte (met 4msec nagalm) of voor de testruimte in Zutphen of een andere kille ruimte. Omdat ze zo mooi in mijn eigen ruimte klonken heb ik daarvoor geopteerd. Nu maar hopen dat het Zondag nog wel gaat meevallen, anders regent het kritieken!

Ik zal tevens ook de meetcurves ter beschikking stellen met de verschillende wijzigingen die zijn gebeurt, allemaal apart gemeten.

Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

had er nog iemand een passende Sub nodig voor de A4 monitor? :mrgreen:

mocht je het niet doorhebben, de A4 staat rechts onderaan
Bijlagen
ZyklopA4HT.jpg
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Dat is nog eens een grote kast. David en Goliat :)

Klinkt het ook? en hoe "laag" gaat 'ie?

En hoe vult 'ie de A4 aan? Ik vind nl bij normaal luisterniveau dat de A4 al behoorlijk laag gaat. Geen sub bass uiteraart maar lekker laag voor zijn kastje.

Hoe is die "sub" van jou opgebouwd? Staat 'ie nog ergens anders op het forum?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

fireman schreef:
Dat is nog eens een grote kast. David en Goliat :)

Klinkt het ook? en hoe "laag" gaat 'ie?

En hoe vult 'ie de A4 aan? Ik vind nl bij normaal luisterniveau dat de A4 al behoorlijk laag gaat. Geen sub bass uiteraart maar lekker laag voor zijn kastje.

Hoe is die "sub" van jou opgebouwd? Staat 'ie nog ergens anders op het forum?
het is het Zyklop project van HH. Heb ik 2 stuks gemaakt voor Robbiedobbie. RJ heeft hiervoor een topic gestart op het HT forum.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=48863.0

Hij matched echter niet goed met de A4. Daarvoor ga ik een andere TL bouwen. Eén en ander heb ik hier gepubliceerd http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2&start=45

De A4 met TLsub ondersteuning is mooi. Vooral dan naar achtergrondmuziek. Het rolt er als warme lucht uit en laakt van de A4 een ernstige volwassen floorstander. Het moet allemaal wel subtiel afgesteld worden.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Ed,
Welke type cap heb jij nu in serie met de tweeter zitten (C2)? Audyn KPSn?
Zat die er ook al in in Breda (7 oktober)?
Weet ik ongeveer wat de referentie is.

Heb jij al eens met folie-spoelen in het hoog geexperimenteerd? Ik denk die wel in mijn systeem te gaan gebruiken (7100 tweeter).
Ook overweeg ik in het laag een folie-spoel te gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Hans Nootdorp schreef:
Ed,
Welke type cap heb jij nu in serie met de tweeter zitten (C2)? Audyn KPSn?
Zat die er ook al in in Breda (7 oktober)?
Weet ik ongeveer wat de referentie is.

Heb jij al eens met folie-spoelen in het hoog geexperimenteerd? Ik denk die wel in mijn systeem te gaan gebruiken (7100 tweeter).
Ook overweeg ik in het laag een folie-spoel te gaan gebruiken.
Hans,
zowel in mijn A4 als Kwadrant gebruik ik als seriecondensator voor de 7000 momenteel inderdaad de Zink Audyn. 2 stuk parallel om op de nodige capaciteit te komen.
Een Audyn Plus lijkt mij ook een goede optie.

Bandspoelen heb ik in deze ontwerpen nog niet ingezet omdat ik in de Kwadrant en de A4 een iets grotere waarde heb gekozen en deze systhematisch heb afgewikkeld om tot het gewenste resultaat te komen.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik vond de plus wat zachter na even te hebben ingespeeld. Had eerts de Zn variant voor mijn tweet hangen, welke ook zeer goed beviel. De plus is echter wat meer mijn smaak.

Jan
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Deze week de nieuwe Scan Speak D3004/66000 toegekregen.
De 3004/660000 was eerder in 2006 reeds even op de markt, maar de produktie moest worden stopgezet wegens teveel uitval.
Er zijn nu enkele wijzigingen uitgevoerd waardoor de produktie van deze 660000 minder kritisch is geworden.
De sheets geven nu een rendement op van 91.7 db tegenover 92.5 van de eerste serie.
Ik vermoed dat ze iets meer tolerantie hebben gegeven in de spreekspoel uitfrezing.

Deze 660000 zal binnenkort de ringstraler in mijn A4r moeten vervangen.

Ben benieuwd wat dat gaat geven! De curve ziet er in ieder geval ultra strak uit.

Ed.
Bijlagen
SS6600-2.JPG
SS6600-1.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dat zijn wel heeeeeele leuke drivertjes Ed.
Ben benieuwd hoe het gaat werken....
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

ah, eindelijk, daar zijn ze
ben ook wel benieuwd hoe ze nu klinken, al heb ik er een goed voorgevoel bij :D en wat is het bijhangende prijskaartje nu als ik vragen mag ...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

volgens mij rond de 200 euro
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

De orginele versie klinkt iig erg goed. Klankbalans is wat koeler/ neutraler dan de 7000.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Aquilon schreef:
ben ook wel benieuwd hoe ze nu klinken, al heb ik er een goed voorgevoel bij :D en wat is het bijhangende prijskaartje nu als ik vragen mag ...
Ik heb de eerste serie in de Reference monitor gehoord en dat was zeker niet verkeerd.
De curve spreekt boekdelen. Ik heb er alle vertrouwen in.

Consumerprijs in Nederland: 190 euro.

Groeten,
Ed.
Gesloten