Seas 2-weg : Classic 180

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Even laten zien dat het project toch niet helmaal stil licht ondertussen. :)

Als voorbeeld het front van de speaker. Beetje afgetekend hoe de drivers komen en hoe het freeswerk er gaat uitzien.

Afbeelding

Zo ziet het complete paneel eruit. Toch mooi als je het ze;f niet hoeft te fineren. :)
Afbeelding

Er is nog wel meer werk aan gebeurd maar daar zijn geen foto's van. :?
We werken dus op het gemak verder. :)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Jammer, jammer, jammer..... ik heb gisteren alles voorbereid om vandaag eens lekker aan de slag te gaan met frezen en lijmen....begint het me toch niet te sneeuwen zeker..... En ik moet buiten werken....zucht.... :(

Hopelijk blijft het deze namiddag droog. Dan kan ik er misschien toch nog aan beginnen.

In het andere gaval zullen we nog eens wat metingen gaan doen denk ik. Dan schiet het filter ook weer wat op. :) Zeker en vast Edo's en Jeroens ideeën uitproberen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik heb dus wat zitten prullen met het filter en het is er een klein beetje op verbeterd.
Momenteel zit ik op een LP met 14,3µF parallel over en 1,5mH in serie met de laag-mid.
De HP bestaat uit 6,16µF in serie met en 0,44mH parallel aan de tweeter.

Nu kwam ik op het idee dat het wel een baffle-step zou kunnen zijn die me parten speelt. Dus heb ik er de Cyburgs Needle bij gesleurd en ééntje aan elke kant langs de Classic 180 gezet.

Volgende pic laat zien dat het er heel wat op verbeterd als ik dat doe. Rood is zonde brede baffle en geel (is dat geel? Ben beetje kleurenblind) is met de 2 Needle's erbij.

Afbeelding

Enig idee hoe ik dit kan oplossen of zien jullie er geen probleem in?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Het filter is nog een beetje aangepast. Het resultaat lijkt al ietsje meer op dat van die met de "brede baffle".
Tot nu toe zit ik dus op 1,72mH en 13,3µF in de LP en de HP is nauwelijks verandert. Die bestaat dus uit 6,16µF en 0,46mH.

Ik denk dat ik 'm zo ga laten. De zoektocht naar deftige componenten gaat nu dus beginnen. Ik kies ze graag op een manier zodat tweaken later nog makkelijk te doen is.

Voorlopig denk ik aan een combinatie van 1,5mH en 0,22mH (2mm²) om de spoel van de LP te bouwen. Maar ik denk dat een combinatie van 1mH en 0,68mH ook wel dicht genoeg in de buurt komt om geen merkelijk verschil op te leveren. 0,47mH zit lekker dicht in de buurt van de 0,46 in de HP (bestaat nu uit 0,22 + 0,12 + 0,12). 1mm² lijkt me dik genoeg op deze plaats.
Condensatoren heb ik genoeg. Geen probleem om dat mooi gecombineerd te krijgen met deftige exemplaren.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Even een foto van de rug van de speaker. Lekker gefreesd en 't resultaat mag er wezen lijkt me. :)
Alleen jammer van het weer en de tijd. De fronts heb ik nog niet kunnen maken. Nu weer wachten tot het weer eens goed weer is in het weekend.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ziet er goed uit Rik Aardige pijp die je genomen hebt. Welke is het?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Da's de Jet-Set70 van Intertechnik. Kan je mooie 90graden bochten bij kopen. :)
Ondertussen plakken 1 zijkant, 1 deksel en 2 bracings al aan elkaar.

Owja, ik heb eens de intro van DSOTM van Pink Floyd laten spelen terwijl ik een meting deed. Speaker loopt in de kamer door tot ongeveer 30Hz dan. Nice!
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ondertussaan het lijmen geslagen. Hier alvast de resultaten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ohja, nog even melden dat de uiteindelijke filtercomponenten binnen zijn. Ik heb ze al even getest door ze met krokodille-kabeltjes aan elkaar te hangen, zoals met het test filter. Het kan maar een idee zijn, maar het lijkt me allemaal iets gedetailleerder en frisser te klinken nu. :)
Verder merk ik geen verschillen in de meetingen.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

rho schreef:
Hier alvast enkele pics:

De luidspreker-terminals:
Een beetje luxe mag wel. :)

Afbeelding
Hallo Rho,

Waar heb je deze terminals vandaan? Ik denk dat ze ook heel goed op mijn nieuwe speaker staan hahaha, het lijkt me WBT, maar ik herken de backplate niet...
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Het lijkt op WBT maar het is het niet echt. Ik heb ze, zoals zoveel van de spulletjes die ik koop, van bij Intertechnik.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Kijk,

Ik had het kunnen weten...
Ga ze zo eens bestellen. :D
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Porcino schreef:
rho schreef:
Hier alvast enkele pics:

De luidspreker-terminals:
Een beetje luxe mag wel. :)

Afbeelding
Hallo Rho,

Waar heb je deze terminals vandaan? Ik denk dat ze ook heel goed op mijn nieuwe speaker staan hahaha, het lijkt me WBT, maar ik herken de backplate niet...
Ah ga je filter buiten de box bouwen.. extern filterkastje zeg maar..
:wink: :wink:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Nee, ik was eerder de optie tot bi-amping aan het open houden bij de keuze voor deze terminal. Het filter komt onder de schuine bodem. Plaats genoeg daar.
Voorlopig gebruik ik de bijhorende brugjes om de 2 paar terminals door te verbinden. Over een tijdje ga ik waarschijnlijk de bekabeling in de luisterkamer upgraden en wordt er alvast bi-wiring toegepast. De lengte van de speakerkabels is redelijk groot, dus dat zou wel eens positief kunnen uitpakken. Nu ligt er 2x2,5mm² en dat wordt dan 2 x (2 x 4mm²).
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

rho schreef:
Nee, ik was eerder de optie tot bi-amping aan het open houden bij de keuze voor deze terminal. Het filter komt onder de schuine bodem. Plaats genoeg daar.
Voorlopig gebruik ik de bijhorende brugjes om de 2 paar terminals door te verbinden. Over een tijdje ga ik waarschijnlijk de bekabeling in de luisterkamer upgraden en wordt er alvast bi-wiring toegepast. De lengte van de speakerkabels is redelijk groot, dus dat zou wel eens positief kunnen uitpakken. Nu ligt er 2x2,5mm² en dat wordt dan 2 x (2 x 4mm²).
Brugjes ?? Stukje goed luidsprekersnoer lijkt mij beter..

Voordeel van een filter in externe kast is wel
dat je later eenvoudig het filter kan aanpassen
geen invloed meer van het inwendige gerommel
van de speakers en geen trillende filteronderdelen :wink: :wink:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik heb de brugjes een keertje getest en toen ik ze in stak kreeg ik ze er nauwelijks nog terug uit. Kontact genoeg!

Het filter komt in een gescheiden compartiment onder de schuine interne bodem. Ik hoef de speaker maar op z'n kant te leggen en ik kan er bij.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

mocht je nog wat brugjes nodig hebben, just for the fun of it ....

Afbeelding :D
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Erg mooie dingen, maar die passen niet op zulke terminals. Je kan banaantjes gebruiken of je kan blote kabel gebruiken, geen vorkjes.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

my mistake ... die Intertechnik-terminals aanvaarden inderdaad geen vorken, de WBT-versie wel, daarom dat ik voor mn nieuwe boxen reeds de WBT-0785 besteld heb
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Aquilon schreef:
my mistake ... die Intertechnik-terminals aanvaarden inderdaad geen vorken, de WBT-versie wel, daarom dat ik voor mn nieuwe boxen reeds de WBT-0785 besteld heb
Mooi spul is dat.
Ik vond de echte WBT ietsje te duur voor dit project. Als speakerklemmen al zo duur worden als je laag-mid dan is dat een beetje buiten verhouding vind ik. Maar echt mooi zijn ze wel. Kwalitatief zijn ze uiteraard ook dik in orde.

Deze namiddag gaan we de fronten frezen. Hopelijk ben ik een beetje in vorm en lukt het zoals ik hoopn dat het gaat lukken. :)
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

succes makker :)
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

frezen gelukt hoop ik, je had reeds goed kunnen oefenen op je superbe testkasten hé :)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Yep, dat ging best goed ja. :D

Het resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ziet er best geslaagd uit, niet?
Nu de schuine kanten nog en dan een mooi laagje vernis. En dan maar assembleren en genieten. :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zeker netjes Rik,

Ga je nog wat doen aan de bovenkant waar je nu de kopse kanten van het hout ziet?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

De kopse kanten blijven zo. Allé ja, er komen dus schuine kanten aan. Op zich kan je die kopse kanten heel mooi schuren en als je ze dan vernist ziet het er erg mooi uit. Dit soort multiplex is veel vaster dan het doorsnee multiplex. De lagen zijn ook dunner en je hebt meer lagen.
Die methode van afwerken wordt wel meer gedaan hoor. Ik vind het mooi. :)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Maar weer eens een kleine update met foto's. De speakers zijn nu klaar om een eerste vernislaag te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een laagje of 3 vernis zal wel volstaan denk ik. 't Wordt kleurloos satijn.
Gesloten