4 kanaals versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

4 kanaals versterker

Bericht door vigier »

Heren,

wat ik even met jullie wil delen zijn 2 foto's van een versterker in aanbouw (dit is 1 van de 2 behuizingen). 1 module staat hier "Smoke on the water" te spelen... en wow, wat ben ik blij :)
Nog een hoop te gaan, maar wilde het toch alvast ff delen.

Groet, Joris

Afbeelding

En hier kun je net 2 kleine ledjes zien branden.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door vigier op zo 19 mar 2006, 18:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Hallo Joris,

Ziet er imposant uit...
Wat voor versterkers zijn dit?

groet,

Jan
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Neej, imposant is het nu nog niet, dat komt nog :)

Nu zit er 1 ampje in. Er komen nog 3 modules bij, en in de andere behuizing komen er 5.
Het is een (schrik niet) IGBT versterker. GT20D101 en GT20D201 als eindtorren, verder gewoon discreet. (voor de meesten bekend als IGBT Power Amp uit een grijs verleden van elektuur).

Iedereen denkt nu, dat waren toch die power-oscillators? Heb hier nergens last van hoor, heb 7 modules met IGBT's, en geen eentje heeft er last van oscillaties.
De print is trouwens wel een stukje aangepast t.o.v. het origineel.

Groet, Joris
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Dat beloofd dan nog wat! Vriend van me heeft ook een IGBT. Gemodificeerd. Speelt de sterren van de hemel!

Even wat anders. Hoe is het met je luidsprekers?

Jan
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Thnx Jan!

Bij mij wordt er nog een beetje veranderd. Ingangs C's bijvoorbeeld of vervangen of eruit (heb MKP's klaarliggen), dat soort dingen.

De luidsprekers is de laatste tijd weinig aan gedaan, alleen maar met electronica bezig geweest en behuizingen. (3 twee-weg filters, subwooferfilter met traploze fase etc, nieuwe voedingen voor de thel blokken inclusief extra spanning voor spanningsversterker, aantal peak-indicators, inschakelautomaat (met 1 druk op de knop worden dan in stappen van 1,5 seconden de apparaten achter elkaar ingeschakeld).
Die luidsprekers staan dus gewoon hier boven, eentje op de gang, eentje in een kamer.
Als het in april weer een weekje boven de 10 graden is, neem ik een week vrij om verder te werken, maar is beetje koud om veel buiten te doen :(
De frontplaten moeten gefreesd worden, en de voorkant van de speaker (waar de frontplaten op komen) moeten vlak gemaakt worden. Dan nog even het zand in de lege stukken storten, en als dat gedaan is en de fronten erop gelijmd zijn, kan ik ze helemaal "vlak" gaan schuren...

Moet in dat weekje wel ver gaan komen! Tot die tijd vermaak ik mij dus met electronica.

Groet! Joris
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Wauw! Jij bent lekker bezig zeg!

Jan
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Hoi Joris,

Mooi hoor! :shock:
Alleen staan je trafos zo wel op het ongunstigste. De storingen springen nu snel over naar de andere trafos, maar zal wel meevallen :)

Maareh... pff jij bespaart niet op de voeding zeg :lol: Zal zware bak worden.
Laatst gewijzigd door JuuL op ma 20 mar 2006, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

HEy, mooi hoor, ik heb een vraagje, wat is dat voor mid op foto 1, ik heb die volgens mij ook.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

@Jan: thnx! Dat vond ik ook wel.... ben de afgelopen maanden weer lekker bezig geweest, en het bevalt me erg goed! Er zit tenminste ook schot in de zaak :)

@Juul: ik verwacht weinig last van storingen te hebben met deze trafo's. Als ik ze op dezelfde manier zou plaatsen als je in een luidspreker zou doen, dan zou t niet meer in de behuizing passen.
De voeding is niet op bespaard inderdaad. Van de 9 kanalen zijn er 2 die een trafo delen, de rest heeft een eigen voeding.
Die 2 die delen zijn de subkanalen, die hebben samen een 1kVA trafo (andere behuizing).
Elke voeding bestaat uit 6 elco's van 10.000µF, 2 brugcellen, eigen trafo, en een voedingsfilter van TNT-audio.

Tegen de tijd dat ik weer met de Thel blokken aan de slag ga, zal ik ook een posting met een foto van de voeding wegzetten, die is nog wat asocialer zeg maar.
Voor de gelegenheid heb ik vorig jaar een doos van 100 stuks 10.000µF/63V gekocht, dat was wel handig :)

@Jan-Willem: dat is een philips middentoner. Ik heb er 3 van staan, die gebruik ik altijd om versterkers te testen. Zit nog best een lekker geluidje in ook! AD5062 SQ8 om precies te zijn.

Groet, Joris
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

vigier schreef:
@Jan: thnx! Dat vond ik ook wel.... ben de afgelopen maanden weer lekker bezig geweest, en het bevalt me erg goed! Er zit tenminste ook schot in de zaak :)

@Juul: ik verwacht weinig last van storingen te hebben met deze trafo's. Als ik ze op dezelfde manier zou plaatsen als je in een luidspreker zou doen, dan zou t niet meer in de behuizing passen.
De voeding is niet op bespaard inderdaad. Van de 9 kanalen zijn er 2 die een trafo delen, de rest heeft een eigen voeding.
Die 2 die delen zijn de subkanalen, die hebben samen een 1kVA trafo (andere behuizing).
Elke voeding bestaat uit 6 elco's van 10.000µF, 2 brugcellen, eigen trafo, en een voedingsfilter van TNT-audio.

Tegen de tijd dat ik weer met de Thel blokken aan de slag ga, zal ik ook een posting met een foto van de voeding wegzetten, die is nog wat asocialer zeg maar.
Voor de gelegenheid heb ik vorig jaar een doos van 100 stuks 10.000µF/63V gekocht, dat was wel handig :)

@Jan-Willem: dat is een philips middentoner. Ik heb er 3 van staan, die gebruik ik altijd om versterkers te testen. Zit nog best een lekker geluidje in ook! AD5062 SQ8 om precies te zijn.

Groet, Joris
Ik heb ze idd uit een oude philips gehaald, grote kast (3 weg) Ik heb ze voor m'n zusje gemaakt, in een kastje (als extra) bij haar jvc setje
edit: bedankt voor het type
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

JuuL schreef:
Hoi Joris,

Mooi hoor!
Alleen staan je trafos zo wel op het ongunstigste.
Maak je zo ook geen kortsluitwikkeling met de centale bevestigingsbout door de trafo en het frame?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

richard schreef:
JuuL schreef:
Hoi Joris,

Mooi hoor!
Alleen staan je trafos zo wel op het ongunstigste.
Maak je zo ook geen kortsluitwikkeling met de centale bevestigingsbout door de trafo en het frame?
Als dat tussen die 2 klemmen een metalen bout is wel jah :shock:
tor
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 15:17
Locatie: Nootdorp

Bericht door tor »

Wat ga je als inschakelstroomvertraging toepassen?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

@Jan & Tor: dat is inderdaad de inschakelvertraging ja :) Beetje overdone misschien, maar wel een heel nette oplossing met eigen trafo.
Je kunt hem links bovenin op de foto zien. Aan de achterkant zit een plaatje (nou ja, wel soort dikke folie) kunststof zodat je er niet met je vingers tegenaan zit.

@Juul & Richard: dat is wel een metalen bout ja! Maar heb er natuurlijk wel over nagedacht 8) Draadeind is gemonteerd met nylon, kan niets gebeuren dus :)

Groet, Joris
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Tjongejonge! Imposant hoor! En nu wel afmaken hè :wink: .
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

jeroen_d schreef:
Tjongejonge! Imposant hoor! En nu wel afmaken hè :wink: .
:oops:

Thnx Jeroen:)
Dat afmaken is idd niet mijn sterkste kant, maar moet nu laten zien dat ik dat WEL kan! haha

Groeten, Joris
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Nah, zoals in een topic in DDIY-2006 beloofd, hier zijn ze!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De ingangscondensators zijn ook vervangen intussen, alleen de kit daartegen zit nog te drogen, dus ik moet toegeven dat ik nog 2 kabeltjes moet trekken tussen ingangsbussen en ingang op de prints....
Nu nog de frontplaat en bovenplaat spuiten.... Moet t toch iets warmer worden (ze liggen al klaar, bovenplaat is "gezet", en de frontplaat is 10mm RVS, met verzonken RVS M6 inbusbouten. Zijn al geboord.

Groet! Joris
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Om jullie een beeld te geven van de afmetingen: het frame is 61cm diep, en 36cm breed.
Met koelblokken erbij 44 cm breed. Inclusief frontplaat en terminals aan de achterkant is het geheel 64cm diep....

Rack is ook nog wat voor 2006!

Groet, Joris
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Poep, nu alle kanalen ingebouwd zijn, zit er een brom in. Er is nog wat gewijzigd: ik heb de ingangscondensatoren veranderd (naar MKP) en tussen de signaal-0 en de ingang-0 een 100 Ohm weerstand gedaan, waardoor er wat open draad is...
Ohw ja...en ipv line-cable met dubbele afscherming (Ixos 102) is het nu 75 Ohm coax....

Denk dat t dus aan 1 van die dingen ligt.... BWEGH...

Groetjes :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Tja, alles ongebalanceerd, dan moet je natuurlijk heel erg oppassen hoe je je aarding doet. Heb je signal ground en power ground goed uit elkaar gehouden en bijvoorbeeld alleen de signal ground aan de kast gelegd? Niet voor brom, maar wel voor ruis een tip: alle draden twisten, zowel van de voeding als de draden naar de uitgangen voor de speakers. Het zorgde er bij mij voor dat ik de ruis uit de UcD bijna echt niet meer kon horen, ik moest nu de tweeter precies voor mijn oor houden om een heel licht geruis te kunnen waarnemen.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Hoi Jeroen,

de bekabeling is een zooitje he, ik weet t. Had intussen al besloten die opnieuw te doen en alle AC leidingen te twisten...
Signal & power ground komen op de versterker print bijeen. De "plus" uitgang van de versterker gaat naar de uitgangklem, en de nul komt vanaf de voedingsprint. Een ster is nogal lastig te maken voor de gehele versterker, aangezien het 4 volledig gescheiden voedingen zijn.

Denk dat ik met twisten al een heel eind ga komen, en het wat netter leggen van de kabels (en daarnaast: de dubbel afgeschermde ingangskabel t.o.v. de enkel afgeschermde scheelt ook).

De kast hangt aan aarde, en er is geen verbinding tussen kast en de "inhoud" zeg maar.
Bij normale geintegreerde versterkers leg je de 0 van de voeding van de pre-amp aan de behuizing vast (geaarde behuizing), en verder niet. Bij de eindversterker heb ik deze koppeling dus bewust niet gemaakt.

Ik ga mij hiermee nog wel vermaken denk ik :)

Groet!
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Gaaf project joh!
vigier schreef:
Een ster is nogal lastig te maken voor de gehele versterker, aangezien het 4 volledig gescheiden voedingen zijn.
Dat is juist mooi, aparte voedingen! Dan heb je ook geen aardlussen :D Per voeding een apart ster punt.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Update :)

En dan nu de versie waarbij alles gevlochten of gedraaid is....
Afbeelding

En is er verschil? Jazeker. Als ik NIETS aangesloten heb op de ingang, dan is er nagenoeg geen brom, alleen op een paar cm van de unit. Op 1 kanaal kan ik zelfs helemaal niets horen, hoe dicht ik ook bij de unit kom.
Op zich is het ook niet helemaal juist hoe ik nu luister, aangezien het apparaat ongeaard is aangesloten :oops:
De brom is pas serieus (op hetzelfde niveau als ik eerder over had) als ik de bron aansluit: een niet geaarde computer.... how bad can it be! :cry:

Ik zal hem van de week eens geaard aansluiten, op een fatsoenlijke voorversterker...ik ben benieuwd :)

Groet, Joris
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

En dan hieronder hoe alles aangesloten is.
Iemand nog commentaar? Is er iets wat ik aan deze bedrading fout heb gedaan, vergeten ben of nog kan verbeteren?

Afbeelding

Dank & groeten!

Joris
Plaats reactie