Silver Bullet, een overdaad aan L17RCY/P's (was: Yellow P.)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Volgens mij gaat jouw laag respons erg veel lijken op die van mijn dipoolbas, ook een roll-off bij 40 Hz. Leuk om te vergelijken!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Christiaan,
Heb je ook een offaxis printje? Die drop na 12 Khz is denk je je meetmic?
Nee, nog niet, nu nog puur even on-axis op tweeter hoogte, near-field op +/- 50-cm. En de drop-off is inderdaad meetmicrofoon en de natuurlijke afval van de Seas H1212, de curve van de H1189 is een stuk netter (lees rechter boven de 10KHz), dus die schroef ik er morgen even in, ze zijn (vrijwel) identiek kwa impedantie verloop dus hoef ik weinig aan te passen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ook nog even het filter voor de liefhebbers, herkenbaar is het tweede orde seriefilter voor zowel de Vifa XG18's als de H1212 tweeter. De vier stuks G17RE/P worden eerste orde gefilterd met een RC om de oplopende impedantie bij hogere frequencties te compenseren. De RCL zit er om de resonantiepiek van de gesloten kast te compenseren.

Afbeelding

Ook heb ik een RCL over de luidsprekerklemmen gezet om de totale impedantie netjes in het gareel te houden en ook het fase-verloop wat vlakker te trekken. Verder zit er nog een L-pad voor de tweeter en twee parallel-weerstanden over de XG18's om het rendement iets te drukken en de XG18's beter aan te laten sluiten op de G17RE/P's.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ziet er erg netjes uit! :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed, inmiddels is ook de dip bij ~6KHz verleden tijd en is de hele grafiek nog verder glad gestreken. Nu ga ik aan de slag met impedantie en fase-metingen om te kijken of daar nog wat winst te halen valt. Hieronder een plot van het resultaat tot nu toe.

Afbeelding

Het laag is ook nog ietwat bultig maar dat is ook de interactie met de ruimte, dit is nml. gemeten met de meetmicrofoon op ~50-cm van de baffle op tweeter hoogte. Als ik near-field ga meten met de meetmicrofoon zowat bovenop de G17RE/P dan geeft dit een hele nette laagafval te zien, ik maak me daar dan ook niet zo druk over.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ziet er netjes uit Sander. Wat heb je gedaan aan die dip rond de 6KHz?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Prachtig =D>

Ga je ook nog een emmer water meting doen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Edo,

De dip was mechanisch, goede tip van Tony, dwz. een reflectie op de baffle, na het opplakken van een 3-mm dik stuk vilt, precies in de opening voor de tweeter was de dip weg.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

M'n vriendin is 't onderhand goed zat en vlucht geregeld 't huis uit. Dat is wel enigzins te begrijpen daar het 'lab' nu verplaatst is van m'n werkkamer annex knutsellab naar de huiskamer. Dus twee PC's, inclusief 20" beeldscherm, bergen meetsnoeren en andere kabels, een microfoonstatief, bergen CD's, multimeters, een capaciteitsmeter en andere meetapparatuur is allemaal naar de huiskamer verhuisd. Zodoende moet je je met enige voorzichtigheid door de huiskamer bewegen om niet te struikelen over de kabels, of erger, blootsvoets op een 4-watt MOX weerstand of MKP condensator te gaan staan.

Daar komt nog bij dat ik de hele dag testtonen laat klinken, afgewisseld met de ruis van de MLS metingen om dan weer een korte luistersessie te houden met een paar favoriete nummers om te kijken of de verandering ook klankmatig een verbetering is. Maar goed, gelukkig wordt er nog steeds resultaat geboekt en zit er nog steeds progressie in, dus ik hoop dat 't filter af is voordat ik hooglopende ruzie krijg. Alle respect tot nu toe voor haar geduld, ik zou me mateloos ergeren aan iemand die de hele dag steeds 20-seconden van een nummer zit te luisteren om vervolgens weer door te schakelen naar testtoon of ruis en dat allemaal in willekeurige volgorde.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Klinkt als "Huisje Weltevree" :mrgreen:

(Toevallig nog plannen voor kinderen? :-# )
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Moet ze niet gewoon aan het werk :mrgreen:
Alle gekheid op een stokje, op de foto begon het er wel een beetje uit te zien als een willekeurig vrijgezelle audiofielenhok. Dat kan ik thuis ook niet maken hoor.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Zo, ik vind 'm zo voorlopig even goed, aankomende dinsdag komt Tony even langs voor een luistersessie dus wellicht dat hij er nog iets netters van maken kan, maar ik vind 'm eerlijk gezegd nu al erg netjes.

Yellow Peril, frequency response, 1600x1200
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11797.gif

Ben d'r toch een aantal dagen zoet mee geweest, 'm kaarsrecht krijgen was namelijk geen probleem, maar dan klonk 't gewoon niet goed, veels te doods en emotieloos. Dus moest er hier en daar nog wat gespeeld worden met de diverse filterhellingen, RC en RLC netwerken etc. Nu ben ik redelijk tevreden, 't klinkt goed en 't meet goed.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Inmiddels heb ik de berg onderdelen die los op een plankje achter de luidsprekers lagen netjes op een stuk 4-mm MDF gemonteerd zodat ze in de luidspreker passen. Dit is namelijk een stuk minder kwetsbaar en makkelijker te vervoeren naar de DDIY2006.

Afbeelding

Helaas ben ik door het regenachtige weer van deze week niet toegekomen aan het rond frezen en bevestigen van de zijpanelen op de kasten, en heb ze ook niet in de grondverf kunnen zetten. Kortom, ze gaan kaal mee, in de hoop dat we daar met z'n allen maar even doorheen kijken (en luisteren). Gelukkig heeft 't weinig invloed op de weergave kwaliteiten, zoals Tony vast kan beamen na z'n bezoek van afgelopen dinsdag.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

A work of art 8)

Ga je ook nog een keer de emmer water meting doen?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het is inderdaad een leuke speaker geworden! We hebben dinsdag nog wat zitten spelen met Zobel en LCR netwerkjes. Het was bijvoorbeeld duidelijk te horen dat elko's die in de parallel takken zaten (dus niet in de directe signaalweg) toch een wat ruw en glazig beeld gaven, die zijn vervangen door MKT's of ge-bypassed met MKP's en dat scheelde een stuk. Ik heb geluisterd met het provisorisch filter maar toch kan ik al zeggen dat de speakers een behoorlijk fundament hebben met veel power, in eerste instantie naar mijn smaak iets te veel van het goeie, maar na een paar nummers vond ik het eigenlijk best wel wel lekker. Het midden is mooi neutraal en er is een grote sound-stage. Midden en hoog gaan naadloos in elkaar over. Enige kritiek punt was een gebrek aan transparantie in het hoog, maar dat lag aan de Audyn Cap's die in de signaal weg van de tweeter zaten, deze zijn inmiddels vervangen door iets beters.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja, zijn idd mooie speakers. had ze met t 'paar dagen geleden' versie van t filter gehoord en dat was niet echt een straf :wink: , maar ben niet zo bedreven in t beschrijven van hoe een speaker klinkt dus heb t ook maar niet geprobeerd
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Dank, dank =D>

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Kortom, ze gaan kaal mee, in de hoop dat we daar met z'n allen maar even doorheen kijken (en luisteren).
Ik denk dat de meesten het luisteren belangrijker vinden dan het uiterlijk. Het laatste is eigenlijk ook maar een noodzakelijk kwaad.. :wink:

Maar zo te lezen gaat het goed met jou project. Vond het best een leuk idee maar was bang dat het misschien wel een beetje veel aan units was. Want mijn driepitters hoeven niet nog meer te worden gezien de kamerruimte.
Dus Sander, tot zover gefeliciteerd.

(zucht, nu ben ik niet meer die vent met de meeste speakers in een box.. :cry: )
nonono
Berichten: 6
Lid geworden op: do 30 dec 2004, 22:05
Locatie: leiden

Bericht door nonono »

hmm van dit topic ga ik dromen over vervanging van mijn ouwe (trouwe) trapezium 2 tjes

zo'n driver setup, bolle bafle en trapezium (agian) kast
en dan met een behringer en een x aantal nad baken actief aansturen :twisted:

zou je dan als surround het di apolito topje los kunnen maken (otfewel hoever loopt dat door?)

echt super cool zo
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Sander, zit je hem nu nog netjes te verfijnen? Of zit je alweer met je hoofd bij de volgende speaker na dat ernstige gesprek met je ega?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

jeroen_d schreef:
Hoi Sander, zit je hem nu nog netjes te verfijnen? Of zit je alweer met je hoofd bij de volgende speaker na dat ernstige gesprek met je ega?
wrijf het er maar in: niet iedereen is zo makkelijk als de jouwe :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nou, ik moet zeggen dat iedere vrouw die hier binnenkomt bewonderend naar deze speakers kijkt. Compleet per ongeluk een hoge WAF gecreëerd. Blijkbaar zijn grote woofers niet erg maar grote diepe dikke zware kasten wel :wink:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ahaha :D

Maar jeroen, je juweeltjes zijn ook wel echt heel mooi hoor!

Maareh, ik ben wel benieuwd of Sander nog wat aanpassingen gedaan heeft, en of we ook nog een keer een waterval en off-axis plot krijgen te zien :)
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

jeroen_d schreef:
Nou, ik moet zeggen dat iedere vrouw die hier binnenkomt bewonderend naar deze speakers kijkt. Compleet per ongeluk een hoge WAF gecreëerd. Blijkbaar zijn grote woofers niet erg maar grote diepe dikke zware kasten wel :wink:
Pff, kan je niet hier even komen buurten, ik moet per se speakerdoek gaan spannen voor de Proteus. Zal er lekker uit gaan zien met die time-aligned baffle :cry:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Jeroen,

Inmiddels zitten de zijpanelen erop (met nette bolling aan beide zijden) en begin ik na de afgelopen week flink geschuurd te hebben aan het aanbrengen van de plamuur in evt. gaten en kieren (klinkt erger dan 't is) om hopelijk ergens volgende week te kunnen beginnen aan de spuitplamuur.

Ook het filter is nog voor verbetering vatbaar, maar daar wacht ik nog even mee totdat ze in de spuitplamuur staan. Dan zijn ze 'af' genoeg om een finale filter optimalisatie te doen, de kast zal dan namelijk niet meer veranderen (eerste optimalisatie is gedaan zonder zijpanelen).

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”