Silver Bullet, een overdaad aan L17RCY/P's (was: Yellow P.)
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Hi Christiaan,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nee, nog niet, nu nog puur even on-axis op tweeter hoogte, near-field op +/- 50-cm. En de drop-off is inderdaad meetmicrofoon en de natuurlijke afval van de Seas H1212, de curve van de H1189 is een stuk netter (lees rechter boven de 10KHz), dus die schroef ik er morgen even in, ze zijn (vrijwel) identiek kwa impedantie verloop dus hoef ik weinig aan te passen.Heb je ook een offaxis printje? Die drop na 12 Khz is denk je je meetmic?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ook nog even het filter voor de liefhebbers, herkenbaar is het tweede orde seriefilter voor zowel de Vifa XG18's als de H1212 tweeter. De vier stuks G17RE/P worden eerste orde gefilterd met een RC om de oplopende impedantie bij hogere frequencties te compenseren. De RCL zit er om de resonantiepiek van de gesloten kast te compenseren.

Ook heb ik een RCL over de luidsprekerklemmen gezet om de totale impedantie netjes in het gareel te houden en ook het fase-verloop wat vlakker te trekken. Verder zit er nog een L-pad voor de tweeter en twee parallel-weerstanden over de XG18's om het rendement iets te drukken en de XG18's beter aan te laten sluiten op de G17RE/P's.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Ook heb ik een RCL over de luidsprekerklemmen gezet om de totale impedantie netjes in het gareel te houden en ook het fase-verloop wat vlakker te trekken. Verder zit er nog een L-pad voor de tweeter en twee parallel-weerstanden over de XG18's om het rendement iets te drukken en de XG18's beter aan te laten sluiten op de G17RE/P's.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Goed, inmiddels is ook de dip bij ~6KHz verleden tijd en is de hele grafiek nog verder glad gestreken. Nu ga ik aan de slag met impedantie en fase-metingen om te kijken of daar nog wat winst te halen valt. Hieronder een plot van het resultaat tot nu toe.

Het laag is ook nog ietwat bultig maar dat is ook de interactie met de ruimte, dit is nml. gemeten met de meetmicrofoon op ~50-cm van de baffle op tweeter hoogte. Als ik near-field ga meten met de meetmicrofoon zowat bovenop de G17RE/P dan geeft dit een hele nette laagafval te zien, ik maak me daar dan ook niet zo druk over.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Het laag is ook nog ietwat bultig maar dat is ook de interactie met de ruimte, dit is nml. gemeten met de meetmicrofoon op ~50-cm van de baffle op tweeter hoogte. Als ik near-field ga meten met de meetmicrofoon zowat bovenop de G17RE/P dan geeft dit een hele nette laagafval te zien, ik maak me daar dan ook niet zo druk over.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Hi Edo,
De dip was mechanisch, goede tip van Tony, dwz. een reflectie op de baffle, na het opplakken van een 3-mm dik stuk vilt, precies in de opening voor de tweeter was de dip weg.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
De dip was mechanisch, goede tip van Tony, dwz. een reflectie op de baffle, na het opplakken van een 3-mm dik stuk vilt, precies in de opening voor de tweeter was de dip weg.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
M'n vriendin is 't onderhand goed zat en vlucht geregeld 't huis uit. Dat is wel enigzins te begrijpen daar het 'lab' nu verplaatst is van m'n werkkamer annex knutsellab naar de huiskamer. Dus twee PC's, inclusief 20" beeldscherm, bergen meetsnoeren en andere kabels, een microfoonstatief, bergen CD's, multimeters, een capaciteitsmeter en andere meetapparatuur is allemaal naar de huiskamer verhuisd. Zodoende moet je je met enige voorzichtigheid door de huiskamer bewegen om niet te struikelen over de kabels, of erger, blootsvoets op een 4-watt MOX weerstand of MKP condensator te gaan staan.
Daar komt nog bij dat ik de hele dag testtonen laat klinken, afgewisseld met de ruis van de MLS metingen om dan weer een korte luistersessie te houden met een paar favoriete nummers om te kijken of de verandering ook klankmatig een verbetering is. Maar goed, gelukkig wordt er nog steeds resultaat geboekt en zit er nog steeds progressie in, dus ik hoop dat 't filter af is voordat ik hooglopende ruzie krijg. Alle respect tot nu toe voor haar geduld, ik zou me mateloos ergeren aan iemand die de hele dag steeds 20-seconden van een nummer zit te luisteren om vervolgens weer door te schakelen naar testtoon of ruis en dat allemaal in willekeurige volgorde.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Daar komt nog bij dat ik de hele dag testtonen laat klinken, afgewisseld met de ruis van de MLS metingen om dan weer een korte luistersessie te houden met een paar favoriete nummers om te kijken of de verandering ook klankmatig een verbetering is. Maar goed, gelukkig wordt er nog steeds resultaat geboekt en zit er nog steeds progressie in, dus ik hoop dat 't filter af is voordat ik hooglopende ruzie krijg. Alle respect tot nu toe voor haar geduld, ik zou me mateloos ergeren aan iemand die de hele dag steeds 20-seconden van een nummer zit te luisteren om vervolgens weer door te schakelen naar testtoon of ruis en dat allemaal in willekeurige volgorde.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Zo, ik vind 'm zo voorlopig even goed, aankomende dinsdag komt Tony even langs voor een luistersessie dus wellicht dat hij er nog iets netters van maken kan, maar ik vind 'm eerlijk gezegd nu al erg netjes.
Yellow Peril, frequency response, 1600x1200
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11797.gif
Ben d'r toch een aantal dagen zoet mee geweest, 'm kaarsrecht krijgen was namelijk geen probleem, maar dan klonk 't gewoon niet goed, veels te doods en emotieloos. Dus moest er hier en daar nog wat gespeeld worden met de diverse filterhellingen, RC en RLC netwerken etc. Nu ben ik redelijk tevreden, 't klinkt goed en 't meet goed.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Yellow Peril, frequency response, 1600x1200
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11797.gif
Ben d'r toch een aantal dagen zoet mee geweest, 'm kaarsrecht krijgen was namelijk geen probleem, maar dan klonk 't gewoon niet goed, veels te doods en emotieloos. Dus moest er hier en daar nog wat gespeeld worden met de diverse filterhellingen, RC en RLC netwerken etc. Nu ben ik redelijk tevreden, 't klinkt goed en 't meet goed.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Inmiddels heb ik de berg onderdelen die los op een plankje achter de luidsprekers lagen netjes op een stuk 4-mm MDF gemonteerd zodat ze in de luidspreker passen. Dit is namelijk een stuk minder kwetsbaar en makkelijker te vervoeren naar de DDIY2006.

Helaas ben ik door het regenachtige weer van deze week niet toegekomen aan het rond frezen en bevestigen van de zijpanelen op de kasten, en heb ze ook niet in de grondverf kunnen zetten. Kortom, ze gaan kaal mee, in de hoop dat we daar met z'n allen maar even doorheen kijken (en luisteren). Gelukkig heeft 't weinig invloed op de weergave kwaliteiten, zoals Tony vast kan beamen na z'n bezoek van afgelopen dinsdag.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Helaas ben ik door het regenachtige weer van deze week niet toegekomen aan het rond frezen en bevestigen van de zijpanelen op de kasten, en heb ze ook niet in de grondverf kunnen zetten. Kortom, ze gaan kaal mee, in de hoop dat we daar met z'n allen maar even doorheen kijken (en luisteren). Gelukkig heeft 't weinig invloed op de weergave kwaliteiten, zoals Tony vast kan beamen na z'n bezoek van afgelopen dinsdag.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Het is inderdaad een leuke speaker geworden! We hebben dinsdag nog wat zitten spelen met Zobel en LCR netwerkjes. Het was bijvoorbeeld duidelijk te horen dat elko's die in de parallel takken zaten (dus niet in de directe signaalweg) toch een wat ruw en glazig beeld gaven, die zijn vervangen door MKT's of ge-bypassed met MKP's en dat scheelde een stuk. Ik heb geluisterd met het provisorisch filter maar toch kan ik al zeggen dat de speakers een behoorlijk fundament hebben met veel power, in eerste instantie naar mijn smaak iets te veel van het goeie, maar na een paar nummers vond ik het eigenlijk best wel wel lekker. Het midden is mooi neutraal en er is een grote sound-stage. Midden en hoog gaan naadloos in elkaar over. Enige kritiek punt was een gebrek aan transparantie in het hoog, maar dat lag aan de Audyn Cap's die in de signaal weg van de tweeter zaten, deze zijn inmiddels vervangen door iets beters.
Ik denk dat de meesten het luisteren belangrijker vinden dan het uiterlijk. Het laatste is eigenlijk ook maar een noodzakelijk kwaad..Kortom, ze gaan kaal mee, in de hoop dat we daar met z'n allen maar even doorheen kijken (en luisteren).
Maar zo te lezen gaat het goed met jou project. Vond het best een leuk idee maar was bang dat het misschien wel een beetje veel aan units was. Want mijn driepitters hoeven niet nog meer te worden gezien de kamerruimte.
Dus Sander, tot zover gefeliciteerd.
(zucht, nu ben ik niet meer die vent met de meeste speakers in een box..
hmm van dit topic ga ik dromen over vervanging van mijn ouwe (trouwe) trapezium 2 tjes
zo'n driver setup, bolle bafle en trapezium (agian) kast
en dan met een behringer en een x aantal nad baken actief aansturen
zou je dan als surround het di apolito topje los kunnen maken (otfewel hoever loopt dat door?)
echt super cool zo
zo'n driver setup, bolle bafle en trapezium (agian) kast
en dan met een behringer en een x aantal nad baken actief aansturen
zou je dan als surround het di apolito topje los kunnen maken (otfewel hoever loopt dat door?)
echt super cool zo
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Pff, kan je niet hier even komen buurten, ik moet per se speakerdoek gaan spannen voor de Proteus. Zal er lekker uit gaan zien met die time-aligned bafflejeroen_d schreef:Nou, ik moet zeggen dat iedere vrouw die hier binnenkomt bewonderend naar deze speakers kijkt. Compleet per ongeluk een hoge WAF gecreëerd. Blijkbaar zijn grote woofers niet erg maar grote diepe dikke zware kasten wel
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Hi Jeroen,
Inmiddels zitten de zijpanelen erop (met nette bolling aan beide zijden) en begin ik na de afgelopen week flink geschuurd te hebben aan het aanbrengen van de plamuur in evt. gaten en kieren (klinkt erger dan 't is) om hopelijk ergens volgende week te kunnen beginnen aan de spuitplamuur.
Ook het filter is nog voor verbetering vatbaar, maar daar wacht ik nog even mee totdat ze in de spuitplamuur staan. Dan zijn ze 'af' genoeg om een finale filter optimalisatie te doen, de kast zal dan namelijk niet meer veranderen (eerste optimalisatie is gedaan zonder zijpanelen).

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Inmiddels zitten de zijpanelen erop (met nette bolling aan beide zijden) en begin ik na de afgelopen week flink geschuurd te hebben aan het aanbrengen van de plamuur in evt. gaten en kieren (klinkt erger dan 't is) om hopelijk ergens volgende week te kunnen beginnen aan de spuitplamuur.
Ook het filter is nog voor verbetering vatbaar, maar daar wacht ik nog even mee totdat ze in de spuitplamuur staan. Dan zijn ze 'af' genoeg om een finale filter optimalisatie te doen, de kast zal dan namelijk niet meer veranderen (eerste optimalisatie is gedaan zonder zijpanelen).

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
