Multiple channel versterking, wat is slim??

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
michiel

Multiple channel versterking, wat is slim??

Bericht door michiel »

Ik weet nu hoe mijn speakers er straks uit gaan zien, de volgende stap is de versterking van de set.
Het gaat 4 weg actief worden met 1 of 2 dcx voor de filtering. Waarschijnlijk komt het uit op 2 keer 3 weg en 1 mono sub. Dat vraagt dus een aardige hoeveelheid versterkers. Voor de sub heb ik al een geschikte versterker staan dus ik wil me concentreren op het laag mid en hoog.
Om de kosten niet te hoog te laten worden denk ik dat ik het beste met UCD modules aan de slag ga.
Op het gebeid van versterkers ben ik niet echt thuis en zit met een aantal vragen waar ik zelf zo gauw geen passend antwoord op heb.

Ten eerste, de versterker voor de tweeter hoeft niet zo zwaar te zijn. Om hier nu een UCD 180 neer te zetten die op z'n hoogst 5 watt uit mag sturen is wel zonde. Een optie zou zijn om de voeding lekker klein te houden en hier dus geld te besparen. Of beter geen UCD en een lichtere versterker gebruiken?

Ten tweede, ik kan 6 aparte mono versterkers bouwen, of 6 UCD modules aansturen met een grote voeding. De eerste optie lijkt me wat meer audiofiel verantwoord, maar is ook weer erg duur. Je kan financieel gezien beter 1 dikke ring kern trafo kopen dan 6 kleine, maar wat is het bezwaar tegen 1 voeding voor 6 versterkers (als er een bezwaar is)?

Ten derde, hypex bied twee soorten supply modules aan. Maar ik heb begrepen dat het ook zonder kan. Is het dan niet verstandiger/goedkoper om gewoon een paar elko's met gelijkricht brug te gebruiken?
1 supply module is goed om 2 UCD 180's te voeden, maar aangezien de versterkers voor het hoog en mid nooit veel vermogen uit hoeven te sturen krijg ik dan bij de supply ook niet een onnodig grote over capaciteit?

Als er iemand een andere optie heeft is dat natuurlijk ook van harte welkom.
:wink:
JuuL

Bericht door JuuL »

Mag ik je er ff op wijzen dat het moeilijk is om de boel netjes te krijgen bij een actief systeem en dan vooral bij een 4 weg :shock:

Als je onvoldoende kennis hebt van grounden en dingen waar je op moet letten zul je er een zware dobber aan hebben (vooral filter). Maar goed als je je inleest (genoeg te vinden) dan is dat natuurlijk mogelijk :D
Dus weet waar je aan begint.

En je kunt het beste iig 2 trafos kopen (en voor je sub apart ofzo), 1 voor linkerkanaal en 1 voor rechterkanaal. Is beter voor je kanaalscheiding.

Voor het hoog heb je weinig vermogen nodig (ligt natuurlijk aan je SPL), 20 watt ofzo.

Over UCD geef ik geen commentaar, anderen helpen je hier wel (beter) mee :)

Maar het resultaat mag er zijn als het allemaal goed in elkaar zit! :lol:
michiel

Bericht door michiel »

Filter is er al, het gaat hier dus puur om de eindversterking. De optie om 2 trafos te gebruiken is idd een goeie.... Dat ik daar zelf nog niet op gekomen ben... :roll:

Nog even over de benodigde vermogens, de speakers zullen een vrij hoog rendement hebben. 2 keer 15" voor het laag, hoorn geladen mid en de tweeter is nog niet helemaal bekent (maar dit zal nooit een groot verbruiker worden kwa vermogen :wink: ). Dus ik denk dat het geen ramp is als ik met lichte trafos werk indien ik de UCD toe ga passen.
sietse

Bericht door sietse »

Het is misschien wel leuk, om alles actief aan te sturen, maar ik vraag me wel eens af hoe zinvol het is. Zelf denk ik er ook wel eens aan, maar is de mogelijke kwaliteits winst gezien de kosten tov een "gewoon" filter lonend.
Waar ik steeds vaker over denk is een eindtrap in de boxen te integreren. Ben je van die dikke kabels af.
Misschien een idee om een inschakel automaat te bedenken voor die eintrappen, maar dan een beetje moderner dan die ik wel eens heb gepubliceerd. En dan voor het standby deel oplaadbare batterijen. Scheelt brandgevaar door componenten die steeds aan de 230V moeten hangen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Sietse,

Heb er samen met anderen destijds uitgebreid mee geexperimenteerd, (toen de LM3886 chippies er net waren). Eigenlijk kwam daaruit dat het tussen midden en hoog geen zin had en eigenlijk passief beter klonk. Maar wel dat het tussen laag en mid/hoog wel een verbetering opleverde.

Overigens als je de versterkers in je box gaat bouwen zit je weer met een lange interlink die storingsgevoeliger is dan een speakerkabel.
sietse

Bericht door sietse »

Overigens als je de versterkers in je box gaat bouwen zit je weer met een lange interlink die storingsgevoeliger is dan een speakerkabel.
Dat is ook weer waar. De reden dat ik het nooit meer heb gedaan, is ook omdat je je versterkers kwijt bent als iemand perse die boxen wil kopen. Gebeurd zelden, maar toch.
Maar Michiel moet er maar es over nadenken. :wink:
michiel

Bericht door michiel »

Sietse, een gewoon filter is geen optie. Ik zit met een weglengte verschillen tussen sub en laag van ongeveer 3 meter en een weglengte verschil van laag en mid van 30 cm en van hoog en mid ook ongeveer 30 cm. Dit is heel gemakkelijk te corigeren met de dcx. Tevens zijn correcties in de vorm van eq ook mogelijk.
In mijn geval is het zeker lonend om actief te gaan. Om de kosten nog enigzins laag te houden ben ik van plan om met de relatief goedkope ucd modules te werken. Ik vind me zelf alleen nog niet vakkundig genoeg om te beoordelen welke opbouw van de versterker de beste prijs/kwaliteit verhouding zal geven. :wink:

Even een wat meer specifieke vraag: Win ik wat aan kwaliteit als ik twee ucd modules voed dmv 1 supply (HG of ST) vergleken met een gelijkrichtbrug + elko's zoals Jeroen dat heeft gedaan:

Afbeelding
Vooral de supply HG is vrij prijzig als je bedenkt dat je er 3 of 6 nodig hebt. :roll:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je kan voor het hoog toch prima een T-amp nemen?
JuuL

Bericht door JuuL »

Henkjan schreef:
Voor het hoog?
Nee joh! Juist niet! Een T-amp is -zoals je weet- een schakelende versterker, die doen het juist goed bij lagere frequenties qua kwaliteit. Het grootste voordeel van T-amp is het erg hoge rendement.
Maar omdat je tweeter ook een erg hoog rendement heeft heb je dat hoge rendement niet nodig en lever je liever wat rendement in voor geluidskwaliteit: men neme een klasse A (of A/B) versterker! Doordat een tweeter weinig vermogen nodig heeft blijft je koeling en voeding binnen de perken.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

JuuL schreef:
Voor het hoog?
Nee joh! Juist niet! Een T-amp is -zoals je weet- een schakelende versterker, die doen het juist goed bij lagere frequenties qua kwaliteit. Het grootste voordeel van T-amp is het erg hoge rendement.
Een UcD is ook een schakelende versterker hoor, en het hoog is erg goed. Dat van de T-amp kan zich ook makkelijk meten met dat van andere AB amps.
michiel

Bericht door michiel »

Ik had begrepen dat klasse D idd erg goed zijn werk doet, ook in de hoge frekwenties.
En dan komen we ook op een ander puntje wat ik al voorzichtig genoemd heb, ik denk dat ik beter voor laag mid en hoog een zelfde versterker gebruikt of op zijn minst een versterkers die zo dicht mogelijk bij elkaar zitten. Een mix van klassa A/B en klasse D doet eht niet goed voor mijn gevoel.
weidok

Bericht door weidok »

michiel schreef:
Ik had begrepen dat klasse D idd erg goed zijn werk doet, ook in de hoge frekwenties.
En dan komen we ook op een ander puntje wat ik al voorzichtig genoemd heb, ik denk dat ik beter voor laag mid en hoog een zelfde versterker gebruikt of op zijn minst een versterkers die zo dicht mogelijk bij elkaar zitten. Een mix van klassa A/B en klasse D doet eht niet goed voor mijn gevoel.
Michiel bekijk deze link eens..
wel naar beneden scrollen !!!!
Misschien is het wat ?? Prijzen weet ik niet... :wink: :wink:

http://www.audiodigit.com/index.php?section=26

Succes lees wel welke keuze je gaat maken ..... :!: :!:

Hier zijn ze te koop:
http://www.autocostruire.com/catalog/in ... 052ae29707

Zo goed ?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

JuuL schreef:
Henkjan schreef:
Voor het hoog?
Nee joh! Juist niet! Een T-amp is -zoals je weet- een schakelende versterker, ....
wat een overschatting van mijn kennis op dit gebied :oops: jij hebt al meer van versterkers vergeten dan ik ooit zal weten :roll:
vigier

Bericht door vigier »

Bij de weg: Thomas Thel heeft ook een tijdje TriPath modules verkocht (daar komt dat Class T vandaan), en die is er behoorlijk snel mee gestopt omdat hij de kwaliteit niet aan zijn eisen vond voldoen (lees: bedroevend)

En nog wat anders terzijde: bij die autocostruire hebben ze mooie terminals zeg!
http://www.autocostruire.com/catalog/pr ... cts_id=291

Afbeelding

En dat voor 8 euri.... (de korte versie voor 7,50)....

Groet! Joris
Pjotr

Bericht door Pjotr »

vigier schreef:
Bij de weg: Thomas Thel heeft ook een tijdje TriPath modules verkocht (daar komt dat Class T vandaan), en die is er behoorlijk snel mee gestopt omdat hij de kwaliteit niet aan zijn eisen vond voldoen (lees: bedroevend)
Dat lag niet aan Tripath of class-T op zich maar aan de implementatie van Thel. Overigens zijn ze van de markt gehaald omdat Thel het niet voor elkaar kreeg om ze aan de CE eisen wbt EMC te laten voldoen.
vigier

Bericht door vigier »

Hmm... hij communiceerde zelf toch iets ander... Maar misschien durfde hij dan de waarheid niet te zeggen :)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
vigier schreef:
Dat lag niet aan Tripath of class-T op zich maar aan de implementatie van Thel. Overigens zijn ze van de markt gehaald omdat Thel het niet voor elkaar kreeg om ze aan de CE eisen wbt EMC te laten voldoen.
is dat iets waar je bij die Tripath amps altijd op moet letten? of (heel concreet nu) kan ik gewoon doorgaan met m'n houten kastje voor m'n 41Hz amp?
michiel

Bericht door michiel »

Nog even wat over het internet gefietst, en misschien wel de beste oplossing wat niet eens zo veel kost... Lag bijna de gehele tijd onder mijn neus:

Als trafo de Hypex TR 104. Een 120 VA uitvoering. Dit is wat ze er zelf van zeggen:
Friendly priced transformer when you want the UcD180 for the high quality sound performance and do not need full power continuously. Primary: 2x115Vac Sec. 27-0-27. Dimensions and look like the TR101
Prijs 15 euro ex btw. Het gekke is dat deze trafo niet tussen de producten van hypex terug te vinden is, maar wel in de webshop!

120 VA is meer dan genoeg voor het mid en hoog, het laag mag misschien iets meer hebben. Dubbel 15" per kant kan natuurlijk op 4 ohm uit komen en dan is een wat zwaardere trafo nooit verkeerd. Rendement van de laagsectie zal wel bijzonder hoog zijn wat het voor de versterker een stuk makkelijker maakt.

Dus het lijkt me op het moment het beste om 6 mono versterkers te bouwen met de R 104 als trafo. Of 4 stuks met de TR 104 en 2 stuks met een zwaardere voeding.

De keuze voor de UCD module is puur gebaseerd op de vele goede verhalen die ik er over hoor. Bij de T amp hoor ik ook minder goede dingen.... Voor mij genoeg om voor klasse D te gaan. :roll:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
is dat iets waar je bij die Tripath amps altijd op moet letten? of (heel concreet nu) kan ik gewoon doorgaan met m'n houten kastje voor m'n 41Hz amp?
Hallo Henkjan,

Voor het geluid zal het weinig uitmaken. Kwaad kan het nooit en het voorkomt evt problemen met mobieltjes ed. Mooiste is om de kast te bekleden met dun koperplaat van iets van 0,2 mm dik. Dat kun je op maat krijgen bij de "Metaalwinkel" in Rotterdam zuid.
weidok

Bericht door weidok »

michiel schreef:
Nog even wat over het internet gefietst,
De keuze voor de UCD module is puur gebaseerd op de vele goede verhalen die ik er over hoor. Bij de T amp hoor ik ook minder goede dingen.... Voor mij genoeg om voor klasse D te gaan. :roll:
Heb je mijn links ook bekeken??

Minder goede dingen over T amp ?? Vertel ??
T amp is toch ook klasse D ???

Heb jij T amps vergeleken met de UCD ??

Nou ik wel en ik vond de UCD400 vlakker klinken dan de T amp
uit Italie maar dat is mijn "ïndruk" :wink: :wink:
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

weidok schreef:
Nou ik wel en ik vond de UCD400 vlakker klinken dan de T amp uit Italie maar dat is mijn "ïndruk" :wink: :wink:
Tja, ik denk dat het het beste is dat men gewoon eerste gaat luisteren. Ik kan voor mezelf in ieder geval zeggen dat de de UcD prefereer boven de T-amp.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb dezelfde T amp gehoord als Weidok. Die versterker klonk gewoon goed. Het is een uitstekende keuze als je niet teveel vermogen wil. Mijn persoonlijke voorkeur ging wel uit naar de UcD400 (Das niet gek natuurlijk: het waren mijn eigen :-)). Ze hadden veel meer controle over de speaker. Ikzelf had niet zozeer het idee dat ze vlakker klonken. En nogmaals: die T amp was niet verkeerd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
En nogmaals: die T amp was niet verkeerd.
En als een Fries dat zegt bedoelt ie doorgaans uitstekend ;)
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Sa is 't maar net!

(dat spreek ik beter uit dan dat ik het kan schrijven ben ik bang :oops: )
markje

Bericht door markje »

Ik heb zelf in de ucd180 een 225VA trafo zitten, die was op voorraad, 160 niet. Met voedingen hou ik niet zo van goed is goed, de voeding moet het vermogen kunnen leveren dat de versterker kan leveren; in mijn geval dus 180W continu. Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten.

Groeten Mark
Plaats reactie