maar ik probeer eerst wat meer te weten te komen van de basics. zaken als minimale lengte van de line (4 stuks W3 zou wel handig zijn), nadelen, valkuilen, etc. ik kan wel wat gaan googlen, maar ik heb toch de hoop dat ik hier wat sneller de goede kant op gestuurd wordt....
line array basics
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
line array basics
zit wat te denken aan een line array met wat Tangbandjes, zo iets als een Lancetta op steroids
maar ik probeer eerst wat meer te weten te komen van de basics. zaken als minimale lengte van de line (4 stuks W3 zou wel handig zijn), nadelen, valkuilen, etc. ik kan wel wat gaan googlen, maar ik heb toch de hoop dat ik hier wat sneller de goede kant op gestuurd wordt....
- bartsegers
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
waar ik aan denk is een rij speakers (breedbanders bijvoorbeeld) op een rij boven elkaar, Audoart maakt ze o.a.:

deze heeft:
- 6x 8" laagunit
- 6x 8" mid-laagunit
- 12x 1" softdome hoogunit
niet dat ik die probeer te immiteren, zoals ik al in de 1e post aangaf denk ik eerder aan een slanke kolom met kleine breedbanders

deze heeft:
- 6x 8" laagunit
- 6x 8" mid-laagunit
- 12x 1" softdome hoogunit
niet dat ik die probeer te immiteren, zoals ik al in de 1e post aangaf denk ik eerder aan een slanke kolom met kleine breedbanders
- bartsegers
- voodooless
- Contacteer:
- bartsegers
- bartsegers
Een paar dingen die nog ergens in mijn gedachte hangen...
De onderste grensfrekwentie waarop het geheel als lijn bron werkt is afhankelijk van de lijn lengte. Iets van 1 of 1/2 golflengte, ik weet het niet exact meer.
Een kritisch puntje is de boven grens waarop het geheel als lijn bron werkt. Als de hart tot hart afstand van de onderlinge drivers groter wordt dan 1/2 golflengte dan heb je geen lijn bron meer omdat de drivers onderling niet goed koppelen. Wat je dan wel krijgt is een hele nare grote berg inteferentie. Dus met grote drivers haal je de boven grens een flink stuk naar beneden.
Op de foto (dat spulletje mogen ze best bij mij thuis bezorgen, en die kerel mogen ze dan houden8) ) zie je ook dat er kleine drivers zijn gebruikt.
De onderste grensfrekwentie waarop het geheel als lijn bron werkt is afhankelijk van de lijn lengte. Iets van 1 of 1/2 golflengte, ik weet het niet exact meer.
Een kritisch puntje is de boven grens waarop het geheel als lijn bron werkt. Als de hart tot hart afstand van de onderlinge drivers groter wordt dan 1/2 golflengte dan heb je geen lijn bron meer omdat de drivers onderling niet goed koppelen. Wat je dan wel krijgt is een hele nare grote berg inteferentie. Dus met grote drivers haal je de boven grens een flink stuk naar beneden.
Op de foto (dat spulletje mogen ze best bij mij thuis bezorgen, en die kerel mogen ze dan houden8) ) zie je ook dat er kleine drivers zijn gebruikt.
Dus, zoiets. Tja, ik heb in vroeger dagen, voor een toenmalige baas, nog al eens met geluidsinstallaties op voetbalvelden en de ijsbaan gestaan. Ook met zuilen waar meestal 4 12" luidsprekers in zaten. Ik weet nog goed dat ik wel eens een probleem had vanwege de bundeling van dat soort kasten. Je had plekken waar je niets hoorde.
Nou zal dat in een woonkamer denk ik wel meevallen, gezien de gemiddelde luisterafstand, maar als ik zoiets zie hangt het me ook gelijk weer tussen de oren.
Nou zal dat in een woonkamer denk ik wel meevallen, gezien de gemiddelde luisterafstand, maar als ik zoiets zie hangt het me ook gelijk weer tussen de oren.
- bartsegers
- SSassen
- Contacteer:
Gerard Libbers maakt echt schoon schip zo te zien, links en rechts biedt hij luidsprekers en losse drivers aan, volgens mij gaat 't roer om, of heeft hij grote schulden, dat kan natuurlijk ook.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- SSassen
- Contacteer:
Ralf,
Het was geen beschuldiging, gewoon giswerk, het is toch best drastisch als je links en rechts je spullen probeert te verkopen, vooral zonder opgaaf van redenen, bv. in de Marktplaats advertentie hierboven.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Het was geen beschuldiging, gewoon giswerk, het is toch best drastisch als je links en rechts je spullen probeert te verkopen, vooral zonder opgaaf van redenen, bv. in de Marktplaats advertentie hierboven.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- asterduc
- Contacteer:
Henkjan,
met dat design heeft zowat elke DIYer rondgelopen denk ik.
Mijn conclusie is dat het buiten een hogere geluidsdruk maar weinig voordelen brengt.
Vergelijking 1 unit systeem / multiple unit systeem:
nadelen meerdere units:
- resonantiefrekwentie ligt lager bij 1 unit
- veel minder frees- en aansluitwerk bij 1 unit
- beter fasegedrag bij 1 unit. Pas op, een lijn met fullrangers geeft niet hetzelfde geluidsbeeld als 1 enkele fullrange driver!
- bij meerdere drivers staan er steeds enkele in serie en dat is niet aan te raden omwille van T/S parameterverschillen.
- meerdere units gebruiken is meettechnisch moeilijk
- voor de prijs van meerdere goedkope units koop je minstens 1 goede unit
- bij een ontwerp met meerdere units is de kans op een defekte unit groter
voordelen meerdere units
- verhoogde geluidsdruk
- slank model
- volgens sommige een beter stereobeeld, maar dat slaat meer op een echt line-array systeem denk ik.
Deze kleine opsomming is zeker niet volledig, maar het geeft toch al een idee van de verschillen weer hoop ik.
Groeten,
Ed.
met dat design heeft zowat elke DIYer rondgelopen denk ik.
Mijn conclusie is dat het buiten een hogere geluidsdruk maar weinig voordelen brengt.
Vergelijking 1 unit systeem / multiple unit systeem:
nadelen meerdere units:
- resonantiefrekwentie ligt lager bij 1 unit
- veel minder frees- en aansluitwerk bij 1 unit
- beter fasegedrag bij 1 unit. Pas op, een lijn met fullrangers geeft niet hetzelfde geluidsbeeld als 1 enkele fullrange driver!
- bij meerdere drivers staan er steeds enkele in serie en dat is niet aan te raden omwille van T/S parameterverschillen.
- meerdere units gebruiken is meettechnisch moeilijk
- voor de prijs van meerdere goedkope units koop je minstens 1 goede unit
- bij een ontwerp met meerdere units is de kans op een defekte unit groter
voordelen meerdere units
- verhoogde geluidsdruk
- slank model
- volgens sommige een beter stereobeeld, maar dat slaat meer op een echt line-array systeem denk ik.
Deze kleine opsomming is zeker niet volledig, maar het geeft toch al een idee van de verschillen weer hoop ik.
Groeten,
Ed.
De afstand tussen de drivers moet heel klein zijn, het stralend oppervlakte heel groot en de line array moet heel lang zijn. Niet echt haalbaar in een HiFi opstelling lijkt me. Line array is geschikt voor grote systemen, zoals in de live audio.
Maar hier een tech paper van Meyer sound over line array theorie: klik
Maar hier een tech paper van Meyer sound over line array theorie: klik
- Peet
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Het ligt allemaal toch een bitje subtieler, een lekker te lezen vakkennis over array vindt je hier: http://www.alconsaudio.com/site/line-ar ... ray_2.htmlJag schreef:De afstand tussen de drivers moet heel klein zijn, het stralend oppervlakte heel groot en de line array moet heel lang zijn. Niet echt haalbaar in een HiFi opstelling lijkt me. Line array is geschikt voor grote systemen, zoals in de live audio.
Neemt niet weg dat je prima voor hifi zelf een line-array kan bouwen, de meesten werken met een ribbonsysteem, en als je het vermelde stukje hierboven doorleest zul je begrijpen waarom
greetings,
Peet
Ja het hoeft niet heel lang te zijn, maar dan werkt je line array maar in een beperk deel. Je verliest dan je richtingwerking onder de pak hem beet 1000Hz ofzo. Je gaat dan ook de power respons scheef trekken (veel energie onder de 1000Hz, weinig boven).
Nou ja de meesten met een Ribbon systeem.... Alcon is de meest bekende ribbon driver fabrikant. Niet zo gek dat die richting een Ribbon denken als oplossing (is ook wel een voor de hand liggende oplossing). Maar er zijn meerdere manieren.
Nou ja de meesten met een Ribbon systeem.... Alcon is de meest bekende ribbon driver fabrikant. Niet zo gek dat die richting een Ribbon denken als oplossing (is ook wel een voor de hand liggende oplossing). Maar er zijn meerdere manieren.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
effe een kwoot:
Jordan website schreef:Technical background to the Linear Array
Conventional loudspeakers radiate sound randomly in all directions where the perceived loudness is proportional to the inverse square of the distance between the loudspeaker and the listener. This means that if the listener moves a little to the left or right from a central 'hot seat' position, images cluster toward the nearest loudspeaker. A cylindrical wave front has an inverse linear loudness/distance relationship which maintains a far greater image stability.
The spatiality and 'depth' of the soundstage is a result of the low level detail intrinsic to JORDAN foil cone technology, and the absence of the masking influences of wall reflections and crossover circuitry
- Peet
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Wat wil je duidelijk maken met deze kwoot ?Henkjan schreef:effe een kwoot:
Jordan website schreef:Technical background to the Linear Array
Conventional loudspeakers radiate sound randomly in all directions where the perceived loudness is proportional to the inverse square of the distance between the loudspeaker and the listener. This means that if the listener moves a little to the left or right from a central 'hot seat' position, images cluster toward the nearest loudspeaker. A cylindrical wave front has an inverse linear loudness/distance relationship which maintains a far greater image stability.
The spatiality and 'depth' of the soundstage is a result of the low level detail intrinsic to JORDAN foil cone technology, and the absence of the masking influences of wall reflections and crossover circuitry
greetings,
Peet
- Peet
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Er klopt n.l. iets niet in z'n tricky opgestelde verhaal..... wha waarom gebruiken de audioten altijd zulke volzinnen, om het allemaal zo vaag & mystirisch mogelijk te maken ?? (veel schaap-weinig wol) ?Henkjan schreef:nix, gewoon een kwoot
Ga es kijken op de site waar dit wegkomt....., ik ben deze speaker n.l. nog niet tegengekomen:
" Conventional loudspeakers radiate sound randomly in all directions"
en dat bij 10khz
greetings,
Peet
Hoi
Ben me ook een beetje aan het verdiepen in line arrays, deze link is vrij goed. http://www.audiodiycentral.com/resource/pdf/nflawp.pdf
Even een beetje off topic: een wave guide zorgt dus voor een bundeling van het geluid zonder af te wijken van de db afval per meter regel van 6 db p/m ipv de array afval van 3 db de meter. Vindt ik intuitief lastig te volgen.
Iemand nog een suggestie voor een erg goedkope 10 cm basmid? voor een eventueele line array?
Groeten Roland
Ben me ook een beetje aan het verdiepen in line arrays, deze link is vrij goed. http://www.audiodiycentral.com/resource/pdf/nflawp.pdf
Even een beetje off topic: een wave guide zorgt dus voor een bundeling van het geluid zonder af te wijken van de db afval per meter regel van 6 db p/m ipv de array afval van 3 db de meter. Vindt ik intuitief lastig te volgen.
Iemand nog een suggestie voor een erg goedkope 10 cm basmid? voor een eventueele line array?
Groeten Roland

Lekker ding!