line array basics

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

line array basics

Bericht door Henkjan »

zit wat te denken aan een line array met wat Tangbandjes, zo iets als een Lancetta op steroids :)

maar ik probeer eerst wat meer te weten te komen van de basics. zaken als minimale lengte van de line (4 stuks W3 zou wel handig zijn), nadelen, valkuilen, etc. ik kan wel wat gaan googlen, maar ik heb toch de hoop dat ik hier wat sneller de goede kant op gestuurd wordt....
sietse

Bericht door sietse »

Onnozel van mij natuurlijk, maar ik heb even geen plaatje of zo voor ogen wat betreft een line array. Kun je er wat meer over vertellen?
bartsegers

Bericht door bartsegers »

ik wel, maar of je dit in je huismaker krijgt :shock:

het principe is toch een groot aantal drivers, die een zeer geringe hoek maken mbt spreiding. Ik heb het nu over PA line arrays....
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

waar ik aan denk is een rij speakers (breedbanders bijvoorbeeld) op een rij boven elkaar, Audoart maakt ze o.a.:

Afbeelding
deze heeft:
- 6x 8" laagunit
- 6x 8" mid-laagunit
- 12x 1" softdome hoogunit

niet dat ik die probeer te immiteren, zoals ik al in de 1e post aangaf denk ik eerder aan een slanke kolom met kleine breedbanders
bartsegers

volgensd mij is het dan geen line array. maar gewoon een box met veel drivers :lol: .

ik heb wel eens merken gezien met dit concept.

als je breedbanders hebt, zit je in ieder geval niet met grote filter problemen.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

kijk rechts onderin:

Afbeelding
bartsegers

zag toevallig op marktplaats 12 8" breedbanders staan voor een debiel laag prijsje (15 euro)

zagen er netjes uit nog.

give it a shot 8)
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Afbeelding Lekker ding!

Tang Band line array
bartsegers

vraag ik me toch af, wat het f3 punt is in het laag.
Naar mijn mening schiet dat toch wat tekort.
wel zeeer mooi zuiltje!
michiel

Bericht door michiel »

Een paar dingen die nog ergens in mijn gedachte hangen...

De onderste grensfrekwentie waarop het geheel als lijn bron werkt is afhankelijk van de lijn lengte. Iets van 1 of 1/2 golflengte, ik weet het niet exact meer.
Een kritisch puntje is de boven grens waarop het geheel als lijn bron werkt. Als de hart tot hart afstand van de onderlinge drivers groter wordt dan 1/2 golflengte dan heb je geen lijn bron meer omdat de drivers onderling niet goed koppelen. Wat je dan wel krijgt is een hele nare grote berg inteferentie. Dus met grote drivers haal je de boven grens een flink stuk naar beneden.

Op de foto (dat spulletje mogen ze best bij mij thuis bezorgen, en die kerel mogen ze dan houden8) ) zie je ook dat er kleine drivers zijn gebruikt.
sietse

Bericht door sietse »

Dus, zoiets. Tja, ik heb in vroeger dagen, voor een toenmalige baas, nog al eens met geluidsinstallaties op voetbalvelden en de ijsbaan gestaan. Ook met zuilen waar meestal 4 12" luidsprekers in zaten. Ik weet nog goed dat ik wel eens een probleem had vanwege de bundeling van dat soort kasten. Je had plekken waar je niets hoorde.
Nou zal dat in een woonkamer denk ik wel meevallen, gezien de gemiddelde luisterafstand, maar als ik zoiets zie hangt het me ook gelijk weer tussen de oren.
bartsegers

SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Gerard Libbers maakt echt schoon schip zo te zien, links en rechts biedt hij luidsprekers en losse drivers aan, volgens mij gaat 't roer om, of heeft hij grote schulden, dat kan natuurlijk ook.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
ralf

Bericht door ralf »

meteen gaan veronderstellen dat iemand schulden heeft, de man stopt er gewoon mee, iig met zelfbouw
heb via deze persoon 2 x vifa xg18 en 2 x xt300 besteld en was in totaal 182 euro incl. verzending kwijt
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ralf,

Het was geen beschuldiging, gewoon giswerk, het is toch best drastisch als je links en rechts je spullen probeert te verkopen, vooral zonder opgaaf van redenen, bv. in de Marktplaats advertentie hierboven.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

laat ik t samenvatten met dat 't te maken heeft met de gezondheid van z'n vader. Verder moet je 't maar aan 'm zelf vragen.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Henkjan,

met dat design heeft zowat elke DIYer rondgelopen denk ik.

Mijn conclusie is dat het buiten een hogere geluidsdruk maar weinig voordelen brengt.

Vergelijking 1 unit systeem / multiple unit systeem:

nadelen meerdere units:
- resonantiefrekwentie ligt lager bij 1 unit
- veel minder frees- en aansluitwerk bij 1 unit
- beter fasegedrag bij 1 unit. Pas op, een lijn met fullrangers geeft niet hetzelfde geluidsbeeld als 1 enkele fullrange driver!
- bij meerdere drivers staan er steeds enkele in serie en dat is niet aan te raden omwille van T/S parameterverschillen.
- meerdere units gebruiken is meettechnisch moeilijk
- voor de prijs van meerdere goedkope units koop je minstens 1 goede unit
- bij een ontwerp met meerdere units is de kans op een defekte unit groter

voordelen meerdere units
- verhoogde geluidsdruk
- slank model
- volgens sommige een beter stereobeeld, maar dat slaat meer op een echt line-array systeem denk ik.

Deze kleine opsomming is zeker niet volledig, maar het geeft toch al een idee van de verschillen weer hoop ik.

Groeten,
Ed.
Jag

Bericht door Jag »

De afstand tussen de drivers moet heel klein zijn, het stralend oppervlakte heel groot en de line array moet heel lang zijn. Niet echt haalbaar in een HiFi opstelling lijkt me. Line array is geschikt voor grote systemen, zoals in de live audio.

Maar hier een tech paper van Meyer sound over line array theorie: klik
Peet
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Peet »

Jag schreef:
De afstand tussen de drivers moet heel klein zijn, het stralend oppervlakte heel groot en de line array moet heel lang zijn. Niet echt haalbaar in een HiFi opstelling lijkt me. Line array is geschikt voor grote systemen, zoals in de live audio.
Het ligt allemaal toch een bitje subtieler, een lekker te lezen vakkennis over array vindt je hier: http://www.alconsaudio.com/site/line-ar ... ray_2.html

Neemt niet weg dat je prima voor hifi zelf een line-array kan bouwen, de meesten werken met een ribbonsysteem, en als je het vermelde stukje hierboven doorleest zul je begrijpen waarom :D

greetings,
Peet
Jag

Bericht door Jag »

Ja het hoeft niet heel lang te zijn, maar dan werkt je line array maar in een beperk deel. Je verliest dan je richtingwerking onder de pak hem beet 1000Hz ofzo. Je gaat dan ook de power respons scheef trekken (veel energie onder de 1000Hz, weinig boven).

Nou ja de meesten met een Ribbon systeem.... Alcon is de meest bekende ribbon driver fabrikant. Niet zo gek dat die richting een Ribbon denken als oplossing (is ook wel een voor de hand liggende oplossing). Maar er zijn meerdere manieren.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

effe een kwoot:
Jordan website schreef:
Technical background to the Linear Array
Conventional loudspeakers radiate sound randomly in all directions where the perceived loudness is proportional to the inverse square of the distance between the loudspeaker and the listener. This means that if the listener moves a little to the left or right from a central 'hot seat' position, images cluster toward the nearest loudspeaker. A cylindrical wave front has an inverse linear loudness/distance relationship which maintains a far greater image stability.

The spatiality and 'depth' of the soundstage is a result of the low level detail intrinsic to JORDAN foil cone technology, and the absence of the masking influences of wall reflections and crossover circuitry
Peet
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Peet »

Henkjan schreef:
effe een kwoot:
Jordan website schreef:
Technical background to the Linear Array
Conventional loudspeakers radiate sound randomly in all directions where the perceived loudness is proportional to the inverse square of the distance between the loudspeaker and the listener. This means that if the listener moves a little to the left or right from a central 'hot seat' position, images cluster toward the nearest loudspeaker. A cylindrical wave front has an inverse linear loudness/distance relationship which maintains a far greater image stability.

The spatiality and 'depth' of the soundstage is a result of the low level detail intrinsic to JORDAN foil cone technology, and the absence of the masking influences of wall reflections and crossover circuitry
Wat wil je duidelijk maken met deze kwoot ? :?:

greetings,
Peet
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nix, gewoon een kwoot 8)
Peet
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Peet »

Henkjan schreef:
nix, gewoon een kwoot 8)
Er klopt n.l. iets niet in z'n tricky opgestelde verhaal..... wha waarom gebruiken de audioten altijd zulke volzinnen, om het allemaal zo vaag & mystirisch mogelijk te maken ?? (veel schaap-weinig wol) ?

Ga es kijken op de site waar dit wegkomt....., ik ben deze speaker n.l. nog niet tegengekomen:
" Conventional loudspeakers radiate sound randomly in all directions"
en dat bij 10khz :P :P :lol: :lol: :lol:

greetings,
Peet
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ben me ook een beetje aan het verdiepen in line arrays, deze link is vrij goed. http://www.audiodiycentral.com/resource/pdf/nflawp.pdf

Even een beetje off topic: een wave guide zorgt dus voor een bundeling van het geluid zonder af te wijken van de db afval per meter regel van 6 db p/m ipv de array afval van 3 db de meter. Vindt ik intuitief lastig te volgen.

Iemand nog een suggestie voor een erg goedkope 10 cm basmid? voor een eventueele line array?

Groeten Roland
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”