de FaB4 monitor - KLAAR !
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
zo, de eerste kast zit in elkaar, kanten afgerond met de frees:

en hier de DIY trompetpoort:

en van de andere kant:

klikkerdeklik voor grote foto's
zoals te zien is het afronden niet goed gegaan, er vloog ineens wat van de toplaag van het multiplex af
en uiteraard aan de voorkant. ben bang dat dat niet meer mooi te krijgen zal zijn. iemand ideeën? ik zie 2 mogelijkheden: fineer of plamuur & verf....
en nu verder met de andere, dan de poort afstemmen (doel 55Hz), en dan t filter.....

en hier de DIY trompetpoort:

en van de andere kant:

klikkerdeklik voor grote foto's
zoals te zien is het afronden niet goed gegaan, er vloog ineens wat van de toplaag van het multiplex af
en nu verder met de andere, dan de poort afstemmen (doel 55Hz), en dan t filter.....
- pieter pan
- Berichten: 176
- Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
- Locatie: schilde (België)
gewoon glasvelzelplamuur gebruiken zoals in de carrosserie-wereld! da's steviger dan't hout en dan moet je nadien enkel nog erover gaan met fijnplamuur en je ziet er niks meer van. bij auto's komen er wel eens gecompliceerdere schades voor en daar merk je achteraf niks meer van, zalfs niet met heel blinkende metalic lak etc...
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
Volgens mij werkt plamuren ook prima, en zie je er als je het goed doet niet zoveel meer van. (wel jammer, maarja)Henkjan schreef:ik dacht aan dan alleen t vlakke stuk van de baffle te doen, de rest ziet er nog prima uit immersSARK schreef:Fineer wordt heel moeilijk omdat alle kanten zijn afgerond, ......
Ik heb dit on-geintje ook wel eens gehad en als volgt opgelost:
Schuur de toplaag van een stukje afval multiplex weg. Werk met schoon papier en vang het schuursel op. Met behulp van transparante houtlijm* maak je een papje soor die twee samen te voegen zodat het plamuur wordt.
Hopelijk kun je dit geintje ook uithalen met de tussen laag.
Daarna heb ik opnieuw de frees er overheen getrokken. Aflakken met drie lagen beits gaf het gewenste resultaat.
* heb even opgezocht; gebruikte montagekit super van Bison. Heeft wel een eigen kleur maar was geen probleem in mijn geval. Goedje laat zich prima schuren
Schuur de toplaag van een stukje afval multiplex weg. Werk met schoon papier en vang het schuursel op. Met behulp van transparante houtlijm* maak je een papje soor die twee samen te voegen zodat het plamuur wordt.
Hopelijk kun je dit geintje ook uithalen met de tussen laag.
Daarna heb ik opnieuw de frees er overheen getrokken. Aflakken met drie lagen beits gaf het gewenste resultaat.
* heb even opgezocht; gebruikte montagekit super van Bison. Heeft wel een eigen kleur maar was geen probleem in mijn geval. Goedje laat zich prima schuren
- pieter pan
- Berichten: 176
- Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
- Locatie: schilde (België)
En zelfs dan nóg moet je heel erg secuur werken!pieter pan schreef:als je met een blokje schuurt dat voldoende groot is is er geen probleem hoor, ik heb bij mijn boxen met succes glasvezelplamuur gebruikt!
Ook heeft het een andere reactie op temperatuur dan mdf of hout/multiplex, wat betekent dat je het later door de lak kunt gaan zien (als verhevenheid) met strijklicht.
Wowly
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
zo, ondertussen is de 2e box ook af, afronden ging nu wel goed
bij beide alle units er in, en de BR poort, afgeschuind intern tegen poortruis:

klikkerdeklik voor grote foto
ik heb de BR poort nog niet afgestemd, dat komt wel als t filter af is, dat neemt immers ook volume in en heeft dus invloed op de tuning zo dat de pijp langer zou moeten zijn voor gelijke afstemming, en dat is lastig zagen
op naar t filter !
bij beide alle units er in, en de BR poort, afgeschuind intern tegen poortruis:

klikkerdeklik voor grote foto
ik heb de BR poort nog niet afgestemd, dat komt wel als t filter af is, dat neemt immers ook volume in en heeft dus invloed op de tuning zo dat de pijp langer zou moeten zijn voor gelijke afstemming, en dat is lastig zagen
op naar t filter !
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
zo, net de eerste metingen gedaan, ziet er niet slecht uit. het enige wat misschien lastig gaat worden is het effect van de baffle step op t verloop van de tweet, de woof loopt juist lekker vlak daardoor.

klikkerdeklik voor groot plaatje
ook de curve van de tweet in het hoog ziet er mooi vlak uit, denk niet dat daar een correctie netwerkje nodig zal zijn.

klikkerdeklik voor groot plaatje
ook de curve van de tweet in het hoog ziet er mooi vlak uit, denk niet dat daar een correctie netwerkje nodig zal zijn.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
zo, lekker wat tijd zo op vakantie, alvast op basis van simulatie een opzet aan t maken van t filter. eerst maar eens de laagafdeling.
gelet op de woof leek een 1e orde filter me wat te weinig doen, dus kies ik voorlopig voor een 2e orde omdat anders het aantal componenten te groot zou gaan worden
eerst de woof in z' BR huisje gesimuleerd in AudioCAD en op basis daarvan een filter berekend. al snel werd duidelijk dat zonder RCL kring om de bovenste piek in de impedantie plat te meppen het filter niet gaat werken, die zal er dus moeten komen (de exacte waarde volgt nog wel uit de nog uit te voeren metingen)
toen een standaard 2e orde erin gezet en laten optimaliseren. gaf nou nog steeds niet een jofel resultaat, het leek erop dat de oplopende impedantie veroorzaakt door Le de plaaggeest is.
omdat ik geen zin had om nog een correctienetwerk te moeten gaan gebruiken, heb ik eerst eens een kleine weerstand geplaatst voor de C van het 2e orde netwerk. dit bleek een aardig resultaat te geven. na de waarden van de diverse componenten nog wat met de grijze cellen optimalisator te hebben aangepast (o.a. aan verkrijgbare waardes) leverde dit het onderstaande schema op (met bijbehorende curve), lijkt me een mooi startpunt voor het echte ontwerp als ik eenmaal metingen gedaan heb.
gelet op de woof leek een 1e orde filter me wat te weinig doen, dus kies ik voorlopig voor een 2e orde omdat anders het aantal componenten te groot zou gaan worden
eerst de woof in z' BR huisje gesimuleerd in AudioCAD en op basis daarvan een filter berekend. al snel werd duidelijk dat zonder RCL kring om de bovenste piek in de impedantie plat te meppen het filter niet gaat werken, die zal er dus moeten komen (de exacte waarde volgt nog wel uit de nog uit te voeren metingen)
toen een standaard 2e orde erin gezet en laten optimaliseren. gaf nou nog steeds niet een jofel resultaat, het leek erop dat de oplopende impedantie veroorzaakt door Le de plaaggeest is.
omdat ik geen zin had om nog een correctienetwerk te moeten gaan gebruiken, heb ik eerst eens een kleine weerstand geplaatst voor de C van het 2e orde netwerk. dit bleek een aardig resultaat te geven. na de waarden van de diverse componenten nog wat met de grijze cellen optimalisator te hebben aangepast (o.a. aan verkrijgbare waardes) leverde dit het onderstaande schema op (met bijbehorende curve), lijkt me een mooi startpunt voor het echte ontwerp als ik eenmaal metingen gedaan heb.
- Bijlagen
-
- opzet LP filter FaB4.jpg (12.12 KiB) 3706 keer bekeken
-
- resultaat opzet LP filter FaB4.jpg (25.65 KiB) 3706 keer bekeken
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
IK wel
ik heb alleen nu niet meer zoveel tijd om alles door te lezen, doe ik morgen wel. Ik had alleen een vraagje, met dat afschuinen van je br poort. Als je nu bijv. een poort van 9cm moet hebben, en je wilt hem afschuinen, moet je hem dan vanaf 9cm schuin naar beneden zagen, of eerder? Als je begrijpt wat ik bedoel
Groet Jan-Willem
(Ik ga nu pitten)
Groet Jan-Willem
(Ik ga nu pitten)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
denk t wel...Jan-Willem schreef:Ik had alleen een vraagje, met dat afschuinen van je br poort. Als je nu bijv. een poort van 9cm moet hebben, en je wilt hem afschuinen, moet je hem dan vanaf 9cm schuin naar beneden zagen, of eerder? Als je begrijpt wat ik bedoel![]()
dat weet ik dus nog niet, ik ga gewoon door meten, zagen, meten, etc zorgen dat de poort op 55Hz wordt afgestemd
Wat zijn de eerste bevindingen over de klank? Doel is gehaald?
Je kunt de W2 altijd nog vervangen door de nieuwe Jordan http://www.ejjordan.co.uk/drivers/jxr6.html!!
Je kunt de W2 altijd nog vervangen door de nieuwe Jordan http://www.ejjordan.co.uk/drivers/jxr6.html!!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
nog niets...
verder dan simuleren ben ik nog steeds niet gekomen met t filter. kwam een vakantie en andere tijdvretende zaken tussen.
als dit concept goed werkt (en als het t niet doet ligt dat aan mij, want de speakers met vrijwel gelijke bezetting van arjank die ik in Zutphen gehoord heb konken prima) dan zie ik iets vergelijkbaars met de Jordan inderdaad wel zitten, beetje sjiekere woof eronder mischien... en dat alles in een Nautilus behuizing.. oh nee, dat was een ander topic
als dit concept goed werkt (en als het t niet doet ligt dat aan mij, want de speakers met vrijwel gelijke bezetting van arjank die ik in Zutphen gehoord heb konken prima) dan zie ik iets vergelijkbaars met de Jordan inderdaad wel zitten, beetje sjiekere woof eronder mischien... en dat alles in een Nautilus behuizing.. oh nee, dat was een ander topic
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
zo, vandaag maar eens verder met deze! meten ging niet zo wegens die ver**** bijgeluiden die ik ineens heb als ik meet. *** PC
maar goed, dan maar op basis van wat simu's de opzet voor t filter bekijken... na wat vogelen bleek dat ik niet om wat correctie netwerken heen zal komen, ook niet voor de hoog/mid. maar met dat wordt t wel simpeler filteren. ik denk nu dus een 2e orde voor de woof en een 1e orde voor de breedbander. het rekent in elk geval fatsoenlijk. na wat spitten in de bak met onderdelen heb ik voor 1 speaker voldoende om t uit te proberen, dat gaan we morgen dus maar eens doen, eens zien of t een beetje klinkt.
maar goed, dan maar op basis van wat simu's de opzet voor t filter bekijken... na wat vogelen bleek dat ik niet om wat correctie netwerken heen zal komen, ook niet voor de hoog/mid. maar met dat wordt t wel simpeler filteren. ik denk nu dus een 2e orde voor de woof en een 1e orde voor de breedbander. het rekent in elk geval fatsoenlijk. na wat spitten in de bak met onderdelen heb ik voor 1 speaker voldoende om t uit te proberen, dat gaan we morgen dus maar eens doen, eens zien of t een beetje klinkt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
nou, die bijgeluiden uit de PC blijven helaas, meting mar zo hard als de mic kan verdragen gezet....
wat valt op: baffle step +6dB tussen 400 en 800 Hz (klopt netjes met wat edge berekende) en een mini platteau +2dB tussen 1200 en 2400. impedantie klopt netjes met de simu. maar eens gaan denken hoe we die baffle step gaan oplossen.
1e idee is de tweet afzwakken met een simpele weerstand "versterkerzijdig" en de C ervoor wat aanpassen. wat finetuning evt met de RC van de woof
wat valt op: baffle step +6dB tussen 400 en 800 Hz (klopt netjes met wat edge berekende) en een mini platteau +2dB tussen 1200 en 2400. impedantie klopt netjes met de simu. maar eens gaan denken hoe we die baffle step gaan oplossen.
1e idee is de tweet afzwakken met een simpele weerstand "versterkerzijdig" en de C ervoor wat aanpassen. wat finetuning evt met de RC van de woof
- Bijlagen
-
- schaal:
- impedantie: 1 lijn is 10ohm
- amplitude: 1 lijn is 5dB - meting monitor met 1e filter.jpg (45.91 KiB) 3317 keer bekeken
