de FaB4 monitor - KLAAR !

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ehhh, mooie frees trouwens!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo, de eerste kast zit in elkaar, kanten afgerond met de frees:

Afbeelding

en hier de DIY trompetpoort:
Afbeelding

en van de andere kant:
Afbeelding
klikkerdeklik voor grote foto's

zoals te zien is het afronden niet goed gegaan, er vloog ineens wat van de toplaag van het multiplex af :x en uiteraard aan de voorkant. ben bang dat dat niet meer mooi te krijgen zal zijn. iemand ideeën? ik zie 2 mogelijkheden: fineer of plamuur & verf....

en nu verder met de andere, dan de poort afstemmen (doel 55Hz), en dan t filter.....
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Fineer wordt heel moeilijk omdat alle kanten zijn afgerond, ik heb geen idee hoe je de hoeken dan mooi krijgt. Plamuren, schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren en verven lijkt me een goeie oplossing.
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

gewoon glasvelzelplamuur gebruiken zoals in de carrosserie-wereld! da's steviger dan't hout en dan moet je nadien enkel nog erover gaan met fijnplamuur en je ziet er niks meer van. bij auto's komen er wel eens gecompliceerdere schades voor en daar merk je achteraf niks meer van, zalfs niet met heel blinkende metalic lak etc...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SARK schreef:
Fineer wordt heel moeilijk omdat alle kanten zijn afgerond, ......
ik dacht aan dan alleen t vlakke stuk van de baffle te doen, de rest ziet er nog prima uit immers
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Henkjan schreef:
SARK schreef:
Fineer wordt heel moeilijk omdat alle kanten zijn afgerond, ......
ik dacht aan dan alleen t vlakke stuk van de baffle te doen, de rest ziet er nog prima uit immers
Volgens mij werkt plamuren ook prima, en zie je er als je het goed doet niet zoveel meer van. (wel jammer, maarja)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ja idd plamuren, daar kan je alles mooi mee krijgen!
Zie je niets meer van zo hoor!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Henkjan schreef:
SARK schreef:
Fineer wordt heel moeilijk omdat alle kanten zijn afgerond, ......
ik dacht aan dan alleen t vlakke stuk van de baffle te doen, de rest ziet er nog prima uit immers
:roll:
Bijlagen
Deukje
Deukje
Laatst gewijzigd door SARK op za 12 apr 2008, 17:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja, en dat stuk bovenaan dus nog met de fase frees weer vlak krijgen, en dan met ellebogenstoom weer de ronde look terug. Op de foto ziet t er erg dramatisch uit, in werkelijkheid is t een vrij vlakke deukje van minder dan een halve mm.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Ik heb dit on-geintje ook wel eens gehad en als volgt opgelost:

Schuur de toplaag van een stukje afval multiplex weg. Werk met schoon papier en vang het schuursel op. Met behulp van transparante houtlijm* maak je een papje soor die twee samen te voegen zodat het plamuur wordt.

Hopelijk kun je dit geintje ook uithalen met de tussen laag.

Daarna heb ik opnieuw de frees er overheen getrokken. Aflakken met drie lagen beits gaf het gewenste resultaat.

* heb even opgezocht; gebruikte montagekit super van Bison. Heeft wel een eigen kleur maar was geen probleem in mijn geval. Goedje laat zich prima schuren
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Polyesther plamuur is te hard, bij schuren blijft het plamuur nagenoeg intact en het hout verdwijnt. (jaja, schade en schande) Misschien dat het werkt als je het heel voorzichtig doet maar dat is zeker geen sinecure

indien je voor plamuren kiest zou ik een relatief zachte plamuur nemen.
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

als je met een blokje schuurt dat voldoende groot is is er geen probleem hoor, ik heb bij mijn boxen met succes glasvezelplamuur gebruikt!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

pieter pan schreef:
als je met een blokje schuurt dat voldoende groot is is er geen probleem hoor, ik heb bij mijn boxen met succes glasvezelplamuur gebruikt!
En zelfs dan nóg moet je heel erg secuur werken!

Ook heeft het een andere reactie op temperatuur dan mdf of hout/multiplex, wat betekent dat je het later door de lak kunt gaan zien (als verhevenheid) met strijklicht.

Wowly
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo, ondertussen is de 2e box ook af, afronden ging nu wel goed :D

bij beide alle units er in, en de BR poort, afgeschuind intern tegen poortruis:
Afbeelding
klikkerdeklik voor grote foto

ik heb de BR poort nog niet afgestemd, dat komt wel als t filter af is, dat neemt immers ook volume in en heeft dus invloed op de tuning zo dat de pijp langer zou moeten zijn voor gelijke afstemming, en dat is lastig zagen

op naar t filter !
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo, net de eerste metingen gedaan, ziet er niet slecht uit. het enige wat misschien lastig gaat worden is het effect van de baffle step op t verloop van de tweet, de woof loopt juist lekker vlak daardoor.

Afbeelding
klikkerdeklik voor groot plaatje

ook de curve van de tweet in het hoog ziet er mooi vlak uit, denk niet dat daar een correctie netwerkje nodig zal zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo, lekker wat tijd zo op vakantie, alvast op basis van simulatie een opzet aan t maken van t filter. eerst maar eens de laagafdeling.

gelet op de woof leek een 1e orde filter me wat te weinig doen, dus kies ik voorlopig voor een 2e orde omdat anders het aantal componenten te groot zou gaan worden

eerst de woof in z' BR huisje gesimuleerd in AudioCAD en op basis daarvan een filter berekend. al snel werd duidelijk dat zonder RCL kring om de bovenste piek in de impedantie plat te meppen het filter niet gaat werken, die zal er dus moeten komen (de exacte waarde volgt nog wel uit de nog uit te voeren metingen)

toen een standaard 2e orde erin gezet en laten optimaliseren. gaf nou nog steeds niet een jofel resultaat, het leek erop dat de oplopende impedantie veroorzaakt door Le de plaaggeest is.
omdat ik geen zin had om nog een correctienetwerk te moeten gaan gebruiken, heb ik eerst eens een kleine weerstand geplaatst voor de C van het 2e orde netwerk. dit bleek een aardig resultaat te geven. na de waarden van de diverse componenten nog wat met de grijze cellen optimalisator te hebben aangepast (o.a. aan verkrijgbare waardes) leverde dit het onderstaande schema op (met bijbehorende curve), lijkt me een mooi startpunt voor het echte ontwerp als ik eenmaal metingen gedaan heb.
Bijlagen
opzet LP filter FaB4.jpg
opzet LP filter FaB4.jpg (12.12 KiB) 3696 keer bekeken
resultaat opzet LP filter FaB4.jpg
resultaat opzet LP filter FaB4.jpg (25.65 KiB) 3696 keer bekeken
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

blijkbaar iedereen onder de indruk van t ontwerp, wat een stilte :wink:
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

IK wel :D ik heb alleen nu niet meer zoveel tijd om alles door te lezen, doe ik morgen wel. Ik had alleen een vraagje, met dat afschuinen van je br poort. Als je nu bijv. een poort van 9cm moet hebben, en je wilt hem afschuinen, moet je hem dan vanaf 9cm schuin naar beneden zagen, of eerder? Als je begrijpt wat ik bedoel :wink:
Groet Jan-Willem
(Ik ga nu pitten)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Jan-Willem schreef:
Ik had alleen een vraagje, met dat afschuinen van je br poort. Als je nu bijv. een poort van 9cm moet hebben, en je wilt hem afschuinen, moet je hem dan vanaf 9cm schuin naar beneden zagen, of eerder? Als je begrijpt wat ik bedoel :wink:
denk t wel... :roll:

dat weet ik dus nog niet, ik ga gewoon door meten, zagen, meten, etc zorgen dat de poort op 55Hz wordt afgestemd 8) ik vermoed dat het schuine deel niet veel bijdraagt aan de resonantie maar we gaan t meemaken. ik zal in elk geval ook een vergelijkende meting doen met een rechte pijp erin van gelijke lengte
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Wat zijn de eerste bevindingen over de klank? Doel is gehaald?

Je kunt de W2 altijd nog vervangen door de nieuwe Jordan http://www.ejjordan.co.uk/drivers/jxr6.html!!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nog niets... :oops: verder dan simuleren ben ik nog steeds niet gekomen met t filter. kwam een vakantie en andere tijdvretende zaken tussen.

als dit concept goed werkt (en als het t niet doet ligt dat aan mij, want de speakers met vrijwel gelijke bezetting van arjank die ik in Zutphen gehoord heb konken prima) dan zie ik iets vergelijkbaars met de Jordan inderdaad wel zitten, beetje sjiekere woof eronder mischien... en dat alles in een Nautilus behuizing.. oh nee, dat was een ander topic :lol:
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Vaak help gewoon proberen ook al om een goed begrip te krijgen.

Ik ben zeker benieuwd hoe de Jordan klinkt! Lijkt mij een super driver.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo, vandaag maar eens verder met deze! meten ging niet zo wegens die ver**** bijgeluiden die ik ineens heb als ik meet. *** PC

maar goed, dan maar op basis van wat simu's de opzet voor t filter bekijken... na wat vogelen bleek dat ik niet om wat correctie netwerken heen zal komen, ook niet voor de hoog/mid. maar met dat wordt t wel simpeler filteren. ik denk nu dus een 2e orde voor de woof en een 1e orde voor de breedbander. het rekent in elk geval fatsoenlijk. na wat spitten in de bak met onderdelen heb ik voor 1 speaker voldoende om t uit te proberen, dat gaan we morgen dus maar eens doen, eens zien of t een beetje klinkt.
Bijlagen
filter.jpg
filter.jpg (17.72 KiB) 3383 keer bekeken
curves filter woof tweet.jpg
somcurve.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo, een filter in elkaar gezet met audiofiele kroonsteentjes en maar eens mono gaan luisteren... lijkt er al op... eens zien of de compu vandaag wat minder vervelend doet en me zonder bijgeluiden laat meten...
Bijlagen
IMG_1254.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nou, die bijgeluiden uit de PC blijven helaas, meting mar zo hard als de mic kan verdragen gezet....

wat valt op: baffle step +6dB tussen 400 en 800 Hz (klopt netjes met wat edge berekende) en een mini platteau +2dB tussen 1200 en 2400. impedantie klopt netjes met de simu. maar eens gaan denken hoe we die baffle step gaan oplossen.

1e idee is de tweet afzwakken met een simpele weerstand "versterkerzijdig" en de C ervoor wat aanpassen. wat finetuning evt met de RC van de woof
Bijlagen
schaal:  <br /> - impedantie: 1 lijn is 10ohm<br /> - amplitude: 1 lijn is 5dB
schaal:
- impedantie: 1 lijn is 10ohm
- amplitude: 1 lijn is 5dB
meting monitor met 1e filter.jpg (45.91 KiB) 3307 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”