Behringer ULTRACURVE PRO DEQ2496 oplossing alle problemen?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Martijn H

Behringer ULTRACURVE PRO DEQ2496 oplossing alle problemen?

Bericht door Martijn H »

Het appraat http://www.behringer.com/DEQ2496/index.cfm?lang=ENG

Door een microfoon aan te sluiten meet het apparaat de response van de luidspreker en kan aan de hand van een tevoren uitgezette referentie response het signaal aanpassen, zodat een lineaire weergave het reslutaat is.

Betekent dit dat filteren overbodig wordt?

In combinatie met een crossover: behringer CV3400 zou op deze manier elke speaker gefilterd kunnen worden!

Heeft iemand ervaringen met het apparaat? Zijn er nadelen in het gebruik? :)

mvg,

Montana
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Het werken met een DEQ2496 lijkt me heel mooi, maar dan liefst ook met een digitaal crossover. Het lijkt me inderdaad dat je dan in feite elke speaker goed kunt filteren, en alleen nog maar naar de karakterestiek binnen het gekozen weergave spectrum van de luidsprekereenheid hoeft te kijken. Vervorming net buiten het werkingsgebied maakt niet meer uit met filters van 100 dB of meer.
vigier

Bericht door vigier »

Hai,

op diyAudio is VEEL te vinden over dit apparaat. Ik geloof dat het grootste nadeel van dit apparaat de enorme hoeveelheid ruis is die hij produceert.

Gebruik de zoekfunctie van www.diyaudio.com en je krijgt 2 pagina's met topics. (en veel gebruikerservaring)

Groet, Joris
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ja ik heb het gevonden en na een uur lezen heb ik wat voor- en nadelen gevonden.

Voordeel: Oneindig veel instelmogelijkheden

Nadeel: Oneindig veel instelmogelijkheden :?

Om het apparaat helemaal door te hebben ben ik wel wat maandjes verder, maar zolang het apparaat niet alle details uit de muziek vreet is het een goede aanwinst. Jammer dat er niet gesproken wordt over verlies van detail.

De Mogelijkheid om het ding automatisch te laten equalizen is erg aantrekkelijk Ik heb dan alleen nog een passende microfoon nodig.

Als de DEQ 2496 ruis of andere nadelige effecten heeft kan ik hem gebruiken om de subwoofers te equalizen.

mvg,

Montana
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

sterke ruis lijkt me vreemd voor een digitaal apparaat. Als het ding dat wel doet, moet je gewoon teruggaan naar de winkel. Die klacht heb ik echter niet kunnen vinden op diyaudioforum.
vigier

Bericht door vigier »

Excusez-moi....het geruis had ik gelezen bij de DCX2496...

En als je gewoon een aardig subfilter wilt hebben, ga dan voor de McCrypt van conrad voor 50 euri, en ga er lekker mee knutselen :)

Groet! Joris
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Jah jongens hij is binnen. To late for changes now..

Ik heb er 5 minuten mee gespeeld en er is heel veel mee te doen. Ik ga nu eten, en daarna kijken of ik er iets mee kan bereiken.

Ik zal mijn bevindingen posten :) .

mvg,

Montana
vigier

Bericht door vigier »

keyser schreef:
sterke ruis lijkt me vreemd voor een digitaal apparaat. Als het ding dat wel doet, moet je gewoon teruggaan naar de winkel. Die klacht heb ik echter niet kunnen vinden op diyaudioforum.
Hoi keyser,

volgens mij maak je hier 1 fout: het apparaat is absoluut niet volledig digitaal. Er zit daarnaast een ADC, een DAC en een uitgangstrap in.
Daar zitten nog wat "analoge componenten" dus bij. O.a. opamps, en daarnaast misschien ook eens naar de voedig kijken? Die kan een hoop verzieken, al is het digitale stuk nog zo goed.

Groet, Joris
vigier

Bericht door vigier »

Bij de weg: ben wel heel benieuwd naar de bevindingen met het apparaat!!! Ook van plan om een behringer actief filter aan te schaffen?

Groet! Joris
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik speel inderdaad met het idee om een actief crossover te nemen. Na een en andere gelezen te hebben over de digitale crossover van behringer heb ik wel mijn twijfels. Hij lijkt perfect te zijn enerzijds, maar anderszijds zorgen de goedkope componenten voor enige nadelen, wat betreft detailweergave. Je kan er echter perfect mee filteren en met de behringer deq alles daartussen rechttrekken. Misschien dat ik in de toekomst een crossover aanschaf, maar dan wel een die kwalitatief op het niveau ligt van mijn seas accuton speakers. :)

Wat betreft de behringer deq 2496:

Getest op redelijk simpele speakers, als ik hem op mijn seas accuton combi aansluit verwacht ik een andere uitkomsten..

Degelijk gebouwd, veel aansluitmoglijkheden, digitaal, analoog en een verbinding met de pc is mogelijk via MIDI. Ik heb geen noemenswaardige ruis kunnen vaststelen en het apparaat lijkt niet of nauwelijks het geluid te "kleuren"of details weg te eten. Als ik begin te praten over alle instelmogelijkheden typ ik nog wel effe door.. De mogelijkheid om een automatische eq uit te voeren trek mij erg aan, maar omdat ik nog geen geschikte microfoon heb moet ik daar nog even mee wachten.

Ik wil ooit nog wat testjes doen met een behringer crossover in combinatie met de deq 2496. Het gemak van een dergelijke combinatie spreekt mij wel aan.. Binnen een paar uur heb je je speakers gefilterd en geëqualized. NU alleen nog een combinatie vinden die kwalitatief goed genoeg is.

mvg,

Montana
Djohn

Bericht door Djohn »

Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Ik zocht eigenlijk ter oriëntatie voor een digtaal x-over, maar kwam deze thread tegen, waarin gevraagd werd naar ervaringern van de DEQ-2496.

Bij deze: Na het lezen van een aantal reacties op een ander forum waarop ik actief ben met veel lovende verhalen over de Ultracurve Pro, heb ik er blind zelf één aangeschaft. Vanwege de kans om voor audiofiele begrippen belachelijk weinig geld een zeer goede aanvulling op de installatie te kunnen bekomen. Ik heb er tot nu toe geen moment spijt van gehad.

Ik gebruik alleen de actieve kamercorrectie functie en de parametrische equaliser, maar het apparaat kan nog veel meer. Deze verdere functies zijn vooral toegespitst op de PA wereld, waar het apparaat eigenlijk voor bedoeld is.

In principe is de Behringer een zeer goed apparaat, er is naar mijn inzien geen betaalbaar gelijkwaardig alternatief. Maar om de kosten laag te houden zijn er een paar compromissen gesloten. De interne bouwkwaliteit is wat minder. Dit manifesteerd zich in storingen, bijv door een niet goed vastzittende connector. Ikzelf heb er nog geen problemen mee gehad, maar ben het een paar keer tegengekomen als reactie op de DEQ. Is ook simpel op te lossen, evt connector goed vastzetten, desnoods doorsolderen, je kan voor E236,- geen Krell-bouwkwaliteit verwachten.

Ten tweede : De gebruikte analoge componenten. Ook hier is op bezuinigd. Ik luister met veel plezier naar de ongemodificeerde versie, maar een upgrade-hobbyist, die er zijn beroep van heeft gemaakt, heeft de Behringer onder handen genomen, met naar uit betrouwbare bronnen (ik heb de twee nog niet naast elkaar gehoord, dat gaat nog eens gebeuren), een nog beter resultaat. Dit betrof (oa.) het vervangen van opamps, het vervangen cq plaatsen van condensatoren. De DAC-chip is een erg goede uit de stallen van Crystal, dus er is een goede basis, maar er kunnen dus nog puntjes op de I gezet worden door een modificatie.

Kijk ook eens op http://www.soundevolution.nl (klik door naar Ultracurve SE) De site loopt een beetje achter door drukte en ik geloof dat hij niet meer de DEQ zelf levert, alleen de SE modificatie zelf doet hij nog. Dit omdat de DEQ-2496 bij bedrijven zoals Feedback in R'dam voor veel lagere bedragen te koop zijn, door grote inkoopaantallen aldaar en de bijbehorende quantumkorting ( toen ik hem daar kocht E236,-). Maar er is in ieder geval genoeg te lezen over de modificatie zelf.

--Over het voorgaande stukje: Ik zeg zeker niet dat je, als je besluit om evt. een Ultracuve zou willen (laten) upgraden, dat je het daar zou moeten laten doen! Het is een optie en ongetwijfeld zullen er meer mogelijkheden/bedrijven bestaan die de DEQ onderhuids aanpassen (het is alleen de enige die ik ken).--

Verder moet je je realiseren dat de DEQ de puntjes op de I zet bij akoestiekproblemen. Het is altijd beter om problemen zo veel mogelijk binnen de grenzen van je budget, kunnen en acceptatiegraad van de bij akoustiekaanpasssing vaak in het oog lopende oplossingen qua diffusie/dempingspanelen fysiek op te lossen. Het is dus zeker niet zo: DEQ kopen en alles komt goed, in tegendeel, goede plaatsing en voorgaande fysieke oplossingen blijven belangrijk! Ook het probleem van reflecties worden niet door de DEQ aangepakt. Je moet het seq. zien als een aanvullend middel om je weergavekrakteristiek zo vlak mogelijk te krijgen, door resonanties te dempen op de frequentie waarop het nodig is, en andersom, boosten bij dips in de curve.

Je kan ook, als je liever geen frequenties boven de originele intensiteit versterkt met de DEQ de hele gevonden auto-EQ-curve laten zakken, zodat de DEQ alleen maar verwakt met de meest 'geboostte' frequenties op de nullijn.

Kort samengevat : ik zou niet meer zonder willen. Maar bouwkwaliteit en de kwaliteit van sommige componenten kunnen beter en ik wil idd in de toekomst toch eens gaan vergelijken wat een modificatie zoals de DEQ-2496SE nog op kan leveren.

Zijn er verder nog vragen over de DEQ zal ik ze zeker proberen te beantwoorden, vanuit mijn visie als zeer tevreden gebruiker (als er ook nog iemand een leuke link/thread over digitele x-overs weet, hou ik me aanbevolen).

Met vriendelijke groet, John
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

He john, Welkom op het forum!!!
Leuke eerste post, erg makkelijk weg te lezen! Ik wil ook nog eens zoiets uithalen, en vind iedere info over de Ultracurve erg leuk om te lezen!

Wowly
Martijn H

Bericht door Martijn H »

John, welkom

Ja ik ben het helemaal met je eens! Wat een verschil zo een apparaat kan maken in positieve zin wel te verstaan. Ik heb nu ook de meetmicrofoon en gebruik nu dus ook de RTA functie. Hier en daar had ik een piek of dip van 4 dB. Met de auto eq zet hij dan alles recht.

Een paar bezuinigingen ja.. Als ik tegen het apparaat tik hoor ik dat getik uit de luidspreker komen, alsof je tegen een spelende platenspeler tikt. (vaag)

Ik denk dat met simpele upgrades er een stuk meer winst te behalen is.
Weet jij wat een dergelijke upgrade zou kosten?

Behringer DEQ 2496 (fabriek af): 459 euro
Behringer DEQ 2496 SE tuned: 659 euro

Neem aan het verschil, of moet ik een splinternieuwe bij ze kopen?

mvg,

Montana
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Montana schreef:
John, welkom
Een paar bezuinigingen ja.. Als ik tegen het apparaat tik hoor ik dat getik uit de luidspreker komen, alsof je tegen een spelende platenspeler tikt. (vaag)
:roll: is het ding niet stuk? Volgens mij hoort dat niet.
Leuk: je bent DJ, en gebruikt de ultra-curve. Komt er een flinke basklap, dan koppelt dat terug naar je DEQ...
Martijn H

Bericht door Martijn H »

OKé ik overdrijf wat! Ik had hem op de grond liggen en liep ertegenaan :D

Na dit geschreven te hebben heb ik er nogges een goede tik tegen gegeven. Nu is alles weer goed :!: (neem aan dat het wel goed zit, heb effe geen zin om hem open te schroeven aangezien ik een leuk nummer luister :wink: )

Ik heb soundevolution gemailed en wacht op een respons. Ik vroeg of ze mijn ultracurve onder handen willen nemen.

mvg,

Montana
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Afbeelding

Ik haalde de deksel van de behringer en kon zo een kijkje nemen aan de andere kant van de deksel.. Kan iemand mij vertellen wat die lijmklodder met stukje feriet?? voor ding is en wat het precies doet? Ik heb zo een idee dat daar iets mooiers voor in de plaats kan komen.

Afbeelding

Afbeelding

Modificeren?? :lol:

mvg,

Montana
Peet
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Peet »

Montana schreef:
Ik haalde de deksel van de behringer en kon zo een kijkje nemen aan de andere kant van de deksel.. Kan iemand mij vertellen wat die lijmklodder met stukje feriet?? voor ding is en wat het precies doet? Ik heb zo een idee dat daar iets mooiers voor in de plaats kan komen.

mvg,

Montana
Eronder zit een stukje bandkabel in connector die alle audio in en uits koppelt met de AD - DA omzetters, meer niet.
Omdat behringer een reputatie heeft van los rakende connectors doet een flink dot thermolijm wonderen toch ?
Maakt het meteen voor reperatie of service lekker makkelijk :oops: :oops:
Die ferriet plaat erboven op ?, een goedkope manier om instraling op het audio signaal te voorkomen, om dit stukje bandkabel zit immers geen afscherming.

modificeren ?, daar lopen al genoeg draadjes over. ben nog op zoek naar een serieuse test die ik ergens in het duits heb gelezen, bleef geen spaan van dit ding heel uitgestuurd op 0dB, maar kan in het internetwoud dit item niet meer terugvinden.
Yep, moet je maar een bookmark plaatsen natuurlijk.... :roll:

greetings,
Peet
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Als ik op dat ding tik hoor ik welles wat knars geluidjes. Zou er niet een soort storing gevangen worden door het feriet plaatje? Wat er aan storing vrij komt door de kabels kan er niet uit en zou misschien de oorzaak kunnen zijn voor het krakende geluid wat af en toe ontstaat. Na paar tikken is het weg.

mvg,

Montana
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Peet schreef:
om dit stukje bandkabel zit immers geen afscherming.
Tel er maar op dat ongeveer iedere tweede draad een aarde draadje is. Dat is op zich voldoende, maar zo'n feriet plaatje kan natuurlijk geen kwaat.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik schrik van die elco's in de signaalweg. Daar heb ik niet een UcD180AD voor aangeschaft zodat ik van die elco's bevrijd was! En een stappenschakelaar gemaakt ipv mijn surround digitale volume regeling ook weer met tig elco's in de signaalweg. En mijn mooie Marantz CD 80 2de hands aangeschaft met servo DC circuit om de offset van de NE5534's te verwijderen en ook zonder elco's toe te kunnen!

Maar toch ga ik hem een keer proberen...
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

jeroen_d schreef:
Ik schrik van die elco's in de signaalweg. Daar heb ik niet een UcD180AD voor aangeschaft zodat ik van die elco's bevrijd was! En een stappenschakelaar gemaakt ipv mijn surround digitale volume regeling ook weer met tig elco's in de signaalweg. En mijn mooie Marantz CD 80 2de hands aangeschaft met servo DC circuit om de offset van de NE5534's te verwijderen en ook zonder elco's toe te kunnen!

Maar toch ga ik hem een keer proberen...
't wordt nu wel ERRUG lastig objectief te luisteren :wink:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, jij zal het wel weer niet geloven, maar er is behoorlijk veel verschil als ik via mijn Marantz en stappenregelaar speel ipv via de DVD-speler dig out naar de Rotel processor met zijn digitale volumeregeling etc. Het kan natuurlijk ook liggen aan de crappy SPDIF omzetting in de DVD-speler, das moeilijk achterhalen.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik weet nog steeds niet zeker of het vervangen van de elko's in mijn CD-speler door MKP-QS zin heeft gehad ;) Is het nu echt zo, of denk ik het te horen :oops: ?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als jouw panasonic ook vol met elco's zit zal het niet veel helpen...Maar dit is slechts een gissing, ik ken jouw versterker veel te slecht eigenlijk om zoiets te suggereren.
Plaats reactie