Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Ik zocht eigenlijk ter oriëntatie voor een digtaal x-over, maar kwam deze thread tegen, waarin gevraagd werd naar ervaringern van de DEQ-2496.
Bij deze: Na het lezen van een aantal reacties op een ander forum waarop ik actief ben met veel lovende verhalen over de Ultracurve Pro, heb ik er blind zelf één aangeschaft. Vanwege de kans om voor audiofiele begrippen belachelijk weinig geld een zeer goede aanvulling op de installatie te kunnen bekomen. Ik heb er tot nu toe geen moment spijt van gehad.
Ik gebruik alleen de actieve kamercorrectie functie en de parametrische equaliser, maar het apparaat kan nog veel meer. Deze verdere functies zijn vooral toegespitst op de PA wereld, waar het apparaat eigenlijk voor bedoeld is.
In principe is de Behringer een zeer goed apparaat, er is naar mijn inzien geen betaalbaar gelijkwaardig alternatief. Maar om de kosten laag te houden zijn er een paar compromissen gesloten. De interne bouwkwaliteit is wat minder. Dit manifesteerd zich in storingen, bijv door een niet goed vastzittende connector. Ikzelf heb er nog geen problemen mee gehad, maar ben het een paar keer tegengekomen als reactie op de DEQ. Is ook simpel op te lossen, evt connector goed vastzetten, desnoods doorsolderen, je kan voor E236,- geen Krell-bouwkwaliteit verwachten.
Ten tweede : De gebruikte analoge componenten. Ook hier is op bezuinigd. Ik luister met veel plezier naar de ongemodificeerde versie, maar een upgrade-hobbyist, die er zijn beroep van heeft gemaakt, heeft de Behringer onder handen genomen, met naar uit betrouwbare bronnen (ik heb de twee nog niet naast elkaar gehoord, dat gaat nog eens gebeuren), een nog beter resultaat. Dit betrof (oa.) het vervangen van opamps, het vervangen cq plaatsen van condensatoren. De DAC-chip is een erg goede uit de stallen van Crystal, dus er is een goede basis, maar er kunnen dus nog puntjes op de I gezet worden door een modificatie.
Kijk ook eens op
http://www.soundevolution.nl (klik door naar Ultracurve SE) De site loopt een beetje achter door drukte en ik geloof dat hij niet meer de DEQ zelf levert, alleen de SE modificatie zelf doet hij nog. Dit omdat de DEQ-2496 bij bedrijven zoals Feedback in R'dam voor veel lagere bedragen te koop zijn, door grote inkoopaantallen aldaar en de bijbehorende quantumkorting ( toen ik hem daar kocht E236,-). Maar er is in ieder geval genoeg te lezen over de modificatie zelf.
--Over het voorgaande stukje: Ik zeg zeker niet dat je, als je besluit om evt. een Ultracuve zou willen (laten) upgraden, dat je het daar zou moeten laten doen! Het is een optie en ongetwijfeld zullen er meer mogelijkheden/bedrijven bestaan die de DEQ onderhuids aanpassen (het is alleen de enige die ik ken).--
Verder moet je je realiseren dat de DEQ de puntjes op de I zet bij akoestiekproblemen. Het is altijd beter om problemen zo veel mogelijk binnen de grenzen van je budget, kunnen en acceptatiegraad van de bij akoustiekaanpasssing vaak in het oog lopende oplossingen qua diffusie/dempingspanelen fysiek op te lossen. Het is dus zeker niet zo: DEQ kopen en alles komt goed, in tegendeel, goede plaatsing en voorgaande fysieke oplossingen blijven belangrijk! Ook het probleem van reflecties worden niet door de DEQ aangepakt. Je moet het seq. zien als een aanvullend middel om je weergavekrakteristiek zo vlak mogelijk te krijgen, door resonanties te dempen op de frequentie waarop het nodig is, en andersom, boosten bij dips in de curve.
Je kan ook, als je liever geen frequenties boven de originele intensiteit versterkt met de DEQ de hele gevonden auto-EQ-curve laten zakken, zodat de DEQ alleen maar verwakt met de meest 'geboostte' frequenties op de nullijn.
Kort samengevat : ik zou niet meer zonder willen. Maar bouwkwaliteit en de kwaliteit van sommige componenten kunnen beter en ik wil idd in de toekomst toch eens gaan vergelijken wat een modificatie zoals de DEQ-2496SE nog op kan leveren.
Zijn er verder nog vragen over de DEQ zal ik ze zeker proberen te beantwoorden, vanuit mijn visie als zeer tevreden gebruiker (als er ook nog iemand een leuke link/thread over digitele x-overs weet, hou ik me aanbevolen).
Met vriendelijke groet, John