
1.5-weg open baffle
Moderator: Beheerdersteam
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
1.5-weg open baffle
Als vinger oefening voor mijn Reference Open Baffle speaker wil ik een "kleine" versie maken met niet al te dure drivers. Mijn oog is gevallen op de CSS FR125S ondersteund door zijn broertje de WR125S in het laag. Ik heb inmiddels een proefje gedaan met een vlakke plaat van 60x120cm en beide drivers dichtbij elkaar geplaatst op ongeveer oor-hoogte. De WR heb ik 1ste orde afgefilterd met een spoel van 6,8mH en een Zobelnetwerkje parallel. Eerste indrukken zijn hoopgevend, verrassend wat er uit die drivers komt op zo een plankje. Hopelijk heb ik een prototype op tijd klaar voor de DDIY Audio 2006!


- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
http://www.jamo.com/Default.asp?ID=3825 ... ctID=17649thefinlux schreef:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ik denk dat we allemaal de Peerless SLS400 wel herkennen in het Jamo ontwerp, dan weet je dus gelijk waarom die dingen zo slechts leverbaar zijn
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Dacht ik ook meteen aan, maar dat is ie niet. Ik denk namelijk niet dat de SLS een magnesium basket zal hebben. Ik denk dat het eerder een custom variant is, want de gelijkenis is natuurlijk onmiskenbaarSSassen schreef:Ik denk dat we allemaal de Peerless SLS400 wel herkennen in het Jamo ontwerp, dan weet je dus gelijk waarom die dingen zo slechts leverbaar zijn![]()
Edit: kijk ook ff naar de high res foto van de zijkant, dan zie je duidelijk dat het een heel ander basket is. Ook de cone is anders, die van de peerless lijkt meer te glimmen en is meer hoorn vormig, waar de Jamo vlak en mat lijkt.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Zo, gisteren een mal gemaakt van spaanplaat. De gebogen vorm is een halve ovaal waarvan de breedte en diepte zijn gebaseerd op de verhoudingen van de Fibonacci cijferreeks. De mal is circa 50cm breed zodat een standaard plaatmaat van 60cm er in gebogen vorm omheen past - economisch denken bij een prototype.
Als schaal gebruik ik 5mm buig multiplex van de Gamma, die in totaal 4 lagen om de mal wordt gebogen. Dit geeft straks een totale dikte voor de baffle van circa 2cm. 4 platen komen weer netjes uit 1 grote plaat van 122x244cm.
Ik heb de platen telkens per twee stuks om de mal verlijmd (dus met elkaar verlijmd en niet op de mal gelijmd). De boel trek ik om de mal heen d.m.v. spanbanden - ook weer bij de Gamma vandaan voor 2,- euro per stuk. Omdat de vorm naar de randen toe een sterke kromming aanneemt hebben de platen de neiging om ter plaatse van het midden van de mal (waar de spanbanden weinig kracht uitoefenen) van de mal af te gaan staan. Vandaar dat ik over het midden nog een balkje heb geklemd tijdens het drogen van de lijm.
Na het drogen van de in totaal 4 lagen ontstaat een redelijk stevig geheel, in ieder geval een stuk minder gevoelig voor staande golven dan een standaard vlakke plaat van 22mm (klop-test). Aan de achterkant ben ik van plan om d.m.v. staalkabels een soort span-constructie te maken om de "wapperende" uiteinden in bedwang te houden. Een solide matrix van mdf zou misschien beter zijn maar het oog wil ook wat.
Ik had vanochtend geen tijd om foto's te maken, maar voor het ontbijt heb ik de tweede kant-en-klare baffle van de mal gehaald.




Als schaal gebruik ik 5mm buig multiplex van de Gamma, die in totaal 4 lagen om de mal wordt gebogen. Dit geeft straks een totale dikte voor de baffle van circa 2cm. 4 platen komen weer netjes uit 1 grote plaat van 122x244cm.
Ik heb de platen telkens per twee stuks om de mal verlijmd (dus met elkaar verlijmd en niet op de mal gelijmd). De boel trek ik om de mal heen d.m.v. spanbanden - ook weer bij de Gamma vandaan voor 2,- euro per stuk. Omdat de vorm naar de randen toe een sterke kromming aanneemt hebben de platen de neiging om ter plaatse van het midden van de mal (waar de spanbanden weinig kracht uitoefenen) van de mal af te gaan staan. Vandaar dat ik over het midden nog een balkje heb geklemd tijdens het drogen van de lijm.
Na het drogen van de in totaal 4 lagen ontstaat een redelijk stevig geheel, in ieder geval een stuk minder gevoelig voor staande golven dan een standaard vlakke plaat van 22mm (klop-test). Aan de achterkant ben ik van plan om d.m.v. staalkabels een soort span-constructie te maken om de "wapperende" uiteinden in bedwang te houden. Een solide matrix van mdf zou misschien beter zijn maar het oog wil ook wat.
Ik had vanochtend geen tijd om foto's te maken, maar voor het ontbijt heb ik de tweede kant-en-klare baffle van de mal gehaald.




- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ziet er profi uit Tony, paar lagen blanke jachtlak erover en 't smoelt ook nog leuk, of wellicht een wat donkerder kastanjebeits oid?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Ik denk gewoon een kleurloze lak, dan ogen ze in ieder geval niet zo groot.SSassen schreef:Ziet er profi uit Tony, paar lagen blanke jachtlak erover en 't smoelt ook nog leuk, of wellicht een wat donkerder kastanjebeits oid?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Hierbij nog wat foto's. Weer wat geleerd, ten eerste vertrouw nooit wat op het kaartje van de schap van Gamma staat. Deze platen zijn niet 5mm dik maar 7mm, niet dat dat zo erg is, de totale baffle dikte gaat nu richting 3cm maar het verklaart wel de tweede foto beter. Er was blijkbaar zoveel kracht nodig om de 7mm dikke platen in die kleine straal te buigen aan de uiteinden dat de lijm op sommige plaatsen weer heeft losgelaten. Op zich geen ramp want ik frees gewoon een stukje eraf en zet dan een klein stukje recht eraan zodat de baffle voldoende breed blijft. Advies voor anderen: maak niet zulke kleine radiussen met dit spul of gebruik anders 3mm buigtriplex.




- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Hi Jan,
Gewoon door een vlakke plaat boven de baffle te monteren met daarin de juiste uitsparing. Deze vlakke plaat is haaks en recht tov. het front van de baffle (het rechte deel). Dan eenvoudig de uitsparing uitfrezen met een kopieerfrees. De bolling van de baffle blijft dan behouden en de freesdiepte zal varieren met de bolling, de driver ligt echter netjes recht in de uitsparing. Als je op de baffle zou uitfrezen zou de freesdiepte gelijk zijn, maar de driver niet vlak liggen. Dit is iig. een oplossing die ik mij zo voorstel terwijl ik hier een antwoord formuleer op jouw vraag.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gewoon door een vlakke plaat boven de baffle te monteren met daarin de juiste uitsparing. Deze vlakke plaat is haaks en recht tov. het front van de baffle (het rechte deel). Dan eenvoudig de uitsparing uitfrezen met een kopieerfrees. De bolling van de baffle blijft dan behouden en de freesdiepte zal varieren met de bolling, de driver ligt echter netjes recht in de uitsparing. Als je op de baffle zou uitfrezen zou de freesdiepte gelijk zijn, maar de driver niet vlak liggen. Dit is iig. een oplossing die ik mij zo voorstel terwijl ik hier een antwoord formuleer op jouw vraag.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Geenius schreef:Maar even serieus, deze speaker vraagt om echt hout en niet om mdf (bad karma).
Als je een goed karma wilt kun je beter 1-2 mm vliegtuigtriplex nemen en daar 1,5cm x 1,5cm grenen latjes op lijmen of van een andere houtsoort. Daaroverheen weer een laag vliegtuigtriplex, weer een laag van die latjes en tenslotte een sluitlaag van vliegtuigtriplex.
Triplex buigt ook veel beter dan multiplex. Zo te zien lijkt het 7 mm plaatmateriaal multiplex (of vergis ik me?), dat kan ook een reden zijn dat de platen loslaten in de krappe bogen.Geenius schreef:Deze speaker is bedoeld al vingeroefening in de aanloop tot mijn Ciare/Thiel systeem. Die wil ik uiteindelijk van berkentriplex gaan maken.


