1.5-weg open baffle

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

1.5-weg open baffle

Bericht door Geenius »

Als vinger oefening voor mijn Reference Open Baffle speaker wil ik een "kleine" versie maken met niet al te dure drivers. Mijn oog is gevallen op de CSS FR125S ondersteund door zijn broertje de WR125S in het laag. Ik heb inmiddels een proefje gedaan met een vlakke plaat van 60x120cm en beide drivers dichtbij elkaar geplaatst op ongeveer oor-hoogte. De WR heb ik 1ste orde afgefilterd met een spoel van 6,8mH en een Zobelnetwerkje parallel. Eerste indrukken zijn hoopgevend, verrassend wat er uit die drivers komt op zo een plankje. Hopelijk heb ik een prototype op tijd klaar voor de DDIY Audio 2006!

Afbeelding
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ik ben Zeer benieuwd
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

moeite met stilzitten?
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Ook de moeite waard om eens naar te kijken:

http://www.linkwitzlab.com/images/photo ... -IFA05.jpg
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Wijx schreef:
moeite met stilzitten?
Ja, en het is jammer dat ik ook nog moet werken, daar gaat pas een hoop tijd in zitten! :twisted:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Da's met afstand (visueel gezien) de leukste Jamo ooit! Dat kriebelt om ook eens iets opens te maken...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik denk dat we allemaal de Peerless SLS400 wel herkennen in het Jamo ontwerp, dan weet je dus gelijk waarom die dingen zo slechts leverbaar zijn :(

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

SSassen schreef:
Ik denk dat we allemaal de Peerless SLS400 wel herkennen in het Jamo ontwerp, dan weet je dus gelijk waarom die dingen zo slechts leverbaar zijn :(
Dacht ik ook meteen aan, maar dat is ie niet. Ik denk namelijk niet dat de SLS een magnesium basket zal hebben. Ik denk dat het eerder een custom variant is, want de gelijkenis is natuurlijk onmiskenbaar ;)

Edit: kijk ook ff naar de high res foto van de zijkant, dan zie je duidelijk dat het een heel ander basket is. Ook de cone is anders, die van de peerless lijkt meer te glimmen en is meer hoorn vormig, waar de Jamo vlak en mat lijkt.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Zo, gisteren een mal gemaakt van spaanplaat. De gebogen vorm is een halve ovaal waarvan de breedte en diepte zijn gebaseerd op de verhoudingen van de Fibonacci cijferreeks. De mal is circa 50cm breed zodat een standaard plaatmaat van 60cm er in gebogen vorm omheen past - economisch denken bij een prototype. :wink:

Als schaal gebruik ik 5mm buig multiplex van de Gamma, die in totaal 4 lagen om de mal wordt gebogen. Dit geeft straks een totale dikte voor de baffle van circa 2cm. 4 platen komen weer netjes uit 1 grote plaat van 122x244cm. :wink:

Ik heb de platen telkens per twee stuks om de mal verlijmd (dus met elkaar verlijmd en niet op de mal gelijmd). De boel trek ik om de mal heen d.m.v. spanbanden - ook weer bij de Gamma vandaan voor 2,- euro per stuk. Omdat de vorm naar de randen toe een sterke kromming aanneemt hebben de platen de neiging om ter plaatse van het midden van de mal (waar de spanbanden weinig kracht uitoefenen) van de mal af te gaan staan. Vandaar dat ik over het midden nog een balkje heb geklemd tijdens het drogen van de lijm. :wink:

Na het drogen van de in totaal 4 lagen ontstaat een redelijk stevig geheel, in ieder geval een stuk minder gevoelig voor staande golven dan een standaard vlakke plaat van 22mm (klop-test). Aan de achterkant ben ik van plan om d.m.v. staalkabels een soort span-constructie te maken om de "wapperende" uiteinden in bedwang te houden. Een solide matrix van mdf zou misschien beter zijn maar het oog wil ook wat. 8)

Ik had vanochtend geen tijd om foto's te maken, maar voor het ontbijt heb ik de tweede kant-en-klare baffle van de mal gehaald. :twisted:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

En wij maar denken dat jij moest werken ;)

Maareh, snel en handig gedaan zo!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ziet er profi uit Tony, paar lagen blanke jachtlak erover en 't smoelt ook nog leuk, of wellicht een wat donkerder kastanjebeits oid?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

deepspace schreef:
En wij maar denken dat jij moest werken ;)
Op woensdag pas ik op de kinderen. :D
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

SSassen schreef:
Ziet er profi uit Tony, paar lagen blanke jachtlak erover en 't smoelt ook nog leuk, of wellicht een wat donkerder kastanjebeits oid?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik denk gewoon een kleurloze lak, dan ogen ze in ieder geval niet zo groot. :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ben jij vliegtuigbouwer :lol:
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

WE WANT MORE =D> =D> [-o< Erg intressant om te zien. Volg dit toptic op de voet :lol:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Hierbij nog wat foto's. Weer wat geleerd, ten eerste vertrouw nooit wat op het kaartje van de schap van Gamma staat. Deze platen zijn niet 5mm dik maar 7mm, niet dat dat zo erg is, de totale baffle dikte gaat nu richting 3cm maar het verklaart wel de tweede foto beter. Er was blijkbaar zoveel kracht nodig om de 7mm dikke platen in die kleine straal te buigen aan de uiteinden dat de lijm op sommige plaatsen weer heeft losgelaten. Op zich geen ramp want ik frees gewoon een stukje eraf en zet dan een klein stukje recht eraan zodat de baffle voldoende breed blijft. Advies voor anderen: maak niet zulke kleine radiussen met dit spul of gebruik anders 3mm buigtriplex. :wink:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Tony,

Je baffle is gebogen en de rand waarop je speakers rusten is recht. Hoe frees je dat in?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Jan,

Gewoon door een vlakke plaat boven de baffle te monteren met daarin de juiste uitsparing. Deze vlakke plaat is haaks en recht tov. het front van de baffle (het rechte deel). Dan eenvoudig de uitsparing uitfrezen met een kopieerfrees. De bolling van de baffle blijft dan behouden en de freesdiepte zal varieren met de bolling, de driver ligt echter netjes recht in de uitsparing. Als je op de baffle zou uitfrezen zou de freesdiepte gelijk zijn, maar de driver niet vlak liggen. Dit is iig. een oplossing die ik mij zo voorstel terwijl ik hier een antwoord formuleer op jouw vraag.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Klinkt logisch. Lijkt me wel een lastig klusje...
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hee Geenius!

Leuk project lijkt me!

Eén vraagje hè? Ooit gehoord van Buig MDF?.....

Mazzel!

JJ
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ja, verschrikkelijk lelijk spul en als je het om een kleine radius buigt krijg je allemaal trapjes i.p.v. een vloeiend doorlopen geheel. :twisted:

Maar even serieus, deze speaker vraagt om echt hout en niet om mdf (bad karma).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Geenius schreef:
Maar even serieus, deze speaker vraagt om echt hout en niet om mdf (bad karma).
:?: :?: :shock:

Als je een goed karma wilt kun je beter 1-2 mm vliegtuigtriplex nemen en daar 1,5cm x 1,5cm grenen latjes op lijmen of van een andere houtsoort. Daaroverheen weer een laag vliegtuigtriplex, weer een laag van die latjes en tenslotte een sluitlaag van vliegtuigtriplex.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Deze speaker is bedoeld al vingeroefening in de aanloop tot mijn Ciare/Thiel systeem. Die wil ik uiteindelijk van berkentriplex gaan maken. Dit systeempje met de CSS drivers is ook een beetje volgens het "grote stappen snel thuis" principe - ik wil hem namelijk klaar hebben voor de DDIY Audio 2006.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Geenius schreef:
Deze speaker is bedoeld al vingeroefening in de aanloop tot mijn Ciare/Thiel systeem. Die wil ik uiteindelijk van berkentriplex gaan maken.
Triplex buigt ook veel beter dan multiplex. Zo te zien lijkt het 7 mm plaatmateriaal multiplex (of vergis ik me?), dat kan ook een reden zijn dat de platen loslaten in de krappe bogen.
Plaats reactie