Silver Bullet, een overdaad aan L17RCY/P's (was: Yellow P.)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Pjotr schreef:
Ja dat is ook zo, maar het ging mij meer om de gedachte er achter. Als je een paneel minmaal wilt laten buigen moet je er bolle bogen op zetten en geen holle.
Zo dus:

Afbeelding

:wink:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Da's net zo sterk, dat kan je nog wiskundig aantonen ook, deze bolle boog is namelijk de inverse van de holle boog. Groot nadeel is echter dat je drukpunten krijgt daar waar bij de bolle boog de boog het smalst is, da's bij de bolle boog op twee punten, bij de holle boog in het midden, op een enkel punt dus. Daarmee heeft de holle boog mijn voorkeur.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Het heeft meer te maken met de inwendige (buig)spanning. In het midden van een balk is het inwendige moment maximaal wat een hoge inwendige spanning als gevolg heeft, dus heb je op dit punt ook een maximale weerstand nodig. Die weerstand krijg je door bijvoorbeeld meer materiaal te gebruiken of het materiaal verder van de normaal lijn te leggen (normaal lijn is de lijn door de balk waar de inwedige spanning nul is). Een mooi voorbeeld van het tweede punt wat ik noem is een I-profiel. Door relatief veel materiaal ver van het hart van de balk te leggen wordt de balk stijver.
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

FrankG schreef:
Mooie lijmklemmen.
Werken die zowat goed?
ik heb ze zelf ook de mijne komen bij http://www.vancranenbroek.nl/ vandaan voor weinig

:twisted: maar ik heb er ook een aan gort geknepen
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

ome subtilieco schreef:
FrankG schreef:
Mooie lijmklemmen.
Werken die zowat goed?
ik heb ze zelf ook de mijne komen bij http://www.vancranenbroek.nl/ vandaan voor weinig

:twisted: maar ik heb er ook een aan gort geknepen
Ik heb pas bij de Karwei 800mm klemmen gevonden in de 5 euro bak. Meteen de 4 beste afgerekend 8)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed, inmiddels zitten beide kasten in elkaar gelijmd, dat heeft wat langer geduurd dan gepland, maar d'r kwam zoals gewoonlijk van alles tussen. Ze zijn toch best groot in 't echt, zoals de volgende foto hopelijk laat zien. De zijpanelen moeten er nog op gelijmd worden, maar daarvoor moet ik eerst een stuk gereedschap maken zodat ik makkelijk de kanten af kan frezen.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Mooi wijnrekje 8)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Mooi hoor! Dit zal een erg stevig en open geluid kunnen neerzetten denk ik.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Zo, inmiddels heb ik twee kasten staan en was het tijd om even de drivers erin te monteren om te kijken hoe 't eruit ziet. Ik moet eerlijk zeggen dat 't een imposante luidspreker is, zowel kwa formaat als voorkomen, maar vorm zelf een oordeel adhv. onderstaande foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels is ook het gros van de filteronderdelen binnen en is een goed startpunt voor het filter al gemaakt in Speaker Workshop, dus kan ik als het goed is ergens volgende week beginnen met een eerste luistersessie om te kijken hoe e.a. klinkt en meet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Prachtig! Die units maken het wel tot een groot geheel, maar het ziet er zo ook kwetsbaar uit, naar de lengte/breedteverhouding gekeken. Maar dat gaat nog veranderen voor die planken ernaast. :)

Ik kan niet wachten totdat ze helemaal afgewerkt zijn. :)

Ik moet ook maar eens opschieten met mijn subwoofer...
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Werkelijk een schitterend gezicht! Wel vreemd dat je mids groter zijn dan je bassen ;)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Christiaan,

Da's meer gezichtsbedrog, de basket van de XG18 is 18-cm, die van de GE17's 17-cm, de conus heeft dezelfde diameter. Op de foto lijkt 't een groot verschil omdat hij ook vanaf ooghoogte genomen is, in het echt valt het reuze mee.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

michiel schreef:
Het heeft meer te maken met de inwendige (buig)spanning. In het midden van een balk is het inwendige moment maximaal wat een hoge inwendige spanning als gevolg heeft, dus heb je op dit punt ook een maximale weerstand nodig. Die weerstand krijg je door bijvoorbeeld meer materiaal te gebruiken of het materiaal verder van de normaal lijn te leggen (normaal lijn is de lijn door de balk waar de inwedige spanning nul is). Een mooi voorbeeld van het tweede punt wat ik noem is een I-profiel. Door relatief veel materiaal ver van het hart van de balk te leggen wordt de balk stijver.
Dat is zo bij een statisch bepaalde constructie op twee steunpunten (boogbrug zoals de Brienenoordbrug).
Maar bij een (statisch onbepaalde) constructie met een tussensteunpunten (matrix) of inklemming (kastwand) is het moment het grootst bij die inklemming of bij het tussensteunpunt (Stichtse brug). Als de lijmnaden goed zijn uitgevoerd zouden ze sterker moeten zijn dan het MDF en is een hoek vergelijkbaar met een inklemming. In dat geval zijn ronde gaten in de tussenschotten sterker.

De luidspreker ziet er inderdaad imposant uit met die gele ogen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

richard schreef:
Dat is zo bij een statisch bepaalde constructie op twee steunpunten (boogbrug zoals de Brienenoordbrug).
Maar bij een (statisch onbepaalde) constructie met een tussensteunpunten (matrix) of inklemming (kastwand) is het moment het grootst bij die inklemming of bij het tussensteunpunt (Stichtse brug). Als de lijmnaden goed zijn uitgevoerd zouden ze sterker moeten zijn dan het MDF en is een hoek vergelijkbaar met een inklemming. In dat geval zijn ronde gaten in de tussenschotten sterker.
Duh ...? Bij een brug gaat het hoofdzakelijk om de ondersteuning van zijn eigen gewicht. Dat neemt af naarmate je naar het midden komt (voor wat betreft totale ondersteuning). Hier gaat het om buigkrachten door de druk die het grootste zijn midden tussen de ophangpunten. Dus heb je daar ook de grootste sterkte nodig als je de buiging minimaal wilt hebben.


Btw Sander, dat gaat er schtterend uit zien \:D/
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

En inmiddels zijn alle filtercomponenten binnen en is de eerste versie van 't filter vanuit de simulator in elkaar gesoldeerd. Let niet op de ietwat slordige point-to-point montage, waarschijnlijk wordt er aardig wat veranderd en gesoldeerd in 't filter, dus dit is de snelste methode.

Afbeelding

Ik zal van 't weekend beginnen met luisteren en meten en dan hoop ik snel naar een definitief filter toe te kunnen werken. Uiteraard gebruik ik voor het hoog/midden een serie filter, de woofers worden dmv. een eerste orde filter gefilterd met voorlopig even een Ferrobar spoel, de trafokern E130 was niet voorradig in 12mH helaas.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

point-to-point is toch keurig?
Ben benieuwd naar de klank van zo'n imposante speaker! Hou ons op de hoogte.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jawel hoor, maar normaliter maak ik een nette printplaat voor de uiteindelijke versie, dat ben ik hier ook zeker van plan.

http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1815.4/

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

filter, filter.... \:D/
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Geenius schreef:
filter, filter.... \:D/
serie-filter? :wink:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ja, ja, filter is inderdaad met hulp van de welbekende expert van HumbleHomemadeHiFi ontworpen!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Als het maar goed klinkt. :wink:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Inmiddels heb ik er alweer een aantal uur luisteren opzitten en heb links en rechts in 't filter wat wijzigingen aangebracht, hoofdzakelijk nivo-aanpassingen tussen de diverse drivers. Wel is onmiddelijk duidelijk dat er wat laag fundament betreft flink wat geluidsdruk voorhanden is. Ik heb zowel de XG18's als de vier G17RE/P's ieder in hun eigen gesloten kast zitten en stuur ook de XG18's full-range aan. Wellicht dat ik later wat kan gaan spelen met een eerste orde hoogdoorlaatfilter voor de XG18's, zodat ze niet zoveel laagfrequent voor hun kiezen krijgen, nu heb ik per kant een slordige 750-cm^2 aan Sd :D

Na 't weekend meer, eerst maar eens spelen met 't filter en evt. met de demping. De topkast met de XG18's heeft voor de helft van de kast 'muhwolle' vulling, da's een soort vervilte wol in balen van 1Kg, per kant zit er +/- 500-gram in. Dan volgen er twee lagen Sonofil zodat de kast tot aan de opening vol zit. De kast met de G17RE/P's is alleen met Sonofil gedempt en is gewoon losjes opgevuld.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

das inderdaad wel lekker, 750 cm^2! Komt overeen met een membraan met een doorsnede van 31 cm: meer dan twee 10" woofers! De Xmax zal ongeveer de helft lager zijn, maar dat levert alsnog een hele hoop druk. Met natuurlijk een veel eleganter front dan met twee 10" woofers.
Denk dat deze twin towers flink van zich zullen kunnen laten horen!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Zo, vanavond voor 't eerst de meet resultaten met de luister impressies kunnen vergelijken. Toch leuk als dan blijkt dat ik er niet veel naast zat met optimalisaties puur op 't gehoor. Hieronder een plot van het resultaat na een avondje optimaliseren met SoundEasy.

Afbeelding

Uiteraard is e.a. nog wel voor verbetering vatbaar, d'r zit een dip op 300Hz die ik toeschrijf aan de baffle-step, die zal dus nog even weggepoetst moeten worden. De dip bij ~6KHz is van de tweeter zelf, dus wellicht dat ik het soft-dome broertje eens probeer van de H1212, ik heb die specifiek daarvoor besteld, omdat ook in de simulatie deze dip naar voren kwam.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dat ziet er al erg netjes uit Sander! Heb je ook een offaxis printje? Die drop na 12 Khz is denk je je meetmic?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”