Ja dat is ook zo, maar het ging mij meer om de gedachte er achter. Als je een paneel minmaal wilt laten buigen moet je er bolle bogen op zetten en geen holle.
Da's net zo sterk, dat kan je nog wiskundig aantonen ook, deze bolle boog is namelijk de inverse van de holle boog. Groot nadeel is echter dat je drukpunten krijgt daar waar bij de bolle boog de boog het smalst is, da's bij de bolle boog op twee punten, bij de holle boog in het midden, op een enkel punt dus. Daarmee heeft de holle boog mijn voorkeur.
Het heeft meer te maken met de inwendige (buig)spanning. In het midden van een balk is het inwendige moment maximaal wat een hoge inwendige spanning als gevolg heeft, dus heb je op dit punt ook een maximale weerstand nodig. Die weerstand krijg je door bijvoorbeeld meer materiaal te gebruiken of het materiaal verder van de normaal lijn te leggen (normaal lijn is de lijn door de balk waar de inwedige spanning nul is). Een mooi voorbeeld van het tweede punt wat ik noem is een I-profiel. Door relatief veel materiaal ver van het hart van de balk te leggen wordt de balk stijver.
Goed, inmiddels zitten beide kasten in elkaar gelijmd, dat heeft wat langer geduurd dan gepland, maar d'r kwam zoals gewoonlijk van alles tussen. Ze zijn toch best groot in 't echt, zoals de volgende foto hopelijk laat zien. De zijpanelen moeten er nog op gelijmd worden, maar daarvoor moet ik eerst een stuk gereedschap maken zodat ik makkelijk de kanten af kan frezen.
Zo, inmiddels heb ik twee kasten staan en was het tijd om even de drivers erin te monteren om te kijken hoe 't eruit ziet. Ik moet eerlijk zeggen dat 't een imposante luidspreker is, zowel kwa formaat als voorkomen, maar vorm zelf een oordeel adhv. onderstaande foto's.
Inmiddels is ook het gros van de filteronderdelen binnen en is een goed startpunt voor het filter al gemaakt in Speaker Workshop, dus kan ik als het goed is ergens volgende week beginnen met een eerste luistersessie om te kijken hoe e.a. klinkt en meet.
Prachtig! Die units maken het wel tot een groot geheel, maar het ziet er zo ook kwetsbaar uit, naar de lengte/breedteverhouding gekeken. Maar dat gaat nog veranderen voor die planken ernaast.
Ik kan niet wachten totdat ze helemaal afgewerkt zijn.
Ik moet ook maar eens opschieten met mijn subwoofer...
Da's meer gezichtsbedrog, de basket van de XG18 is 18-cm, die van de GE17's 17-cm, de conus heeft dezelfde diameter. Op de foto lijkt 't een groot verschil omdat hij ook vanaf ooghoogte genomen is, in het echt valt het reuze mee.
Het heeft meer te maken met de inwendige (buig)spanning. In het midden van een balk is het inwendige moment maximaal wat een hoge inwendige spanning als gevolg heeft, dus heb je op dit punt ook een maximale weerstand nodig. Die weerstand krijg je door bijvoorbeeld meer materiaal te gebruiken of het materiaal verder van de normaal lijn te leggen (normaal lijn is de lijn door de balk waar de inwedige spanning nul is). Een mooi voorbeeld van het tweede punt wat ik noem is een I-profiel. Door relatief veel materiaal ver van het hart van de balk te leggen wordt de balk stijver.
Dat is zo bij een statisch bepaalde constructie op twee steunpunten (boogbrug zoals de Brienenoordbrug).
Maar bij een (statisch onbepaalde) constructie met een tussensteunpunten (matrix) of inklemming (kastwand) is het moment het grootst bij die inklemming of bij het tussensteunpunt (Stichtse brug). Als de lijmnaden goed zijn uitgevoerd zouden ze sterker moeten zijn dan het MDF en is een hoek vergelijkbaar met een inklemming. In dat geval zijn ronde gaten in de tussenschotten sterker.
De luidspreker ziet er inderdaad imposant uit met die gele ogen.
Dat is zo bij een statisch bepaalde constructie op twee steunpunten (boogbrug zoals de Brienenoordbrug).
Maar bij een (statisch onbepaalde) constructie met een tussensteunpunten (matrix) of inklemming (kastwand) is het moment het grootst bij die inklemming of bij het tussensteunpunt (Stichtse brug). Als de lijmnaden goed zijn uitgevoerd zouden ze sterker moeten zijn dan het MDF en is een hoek vergelijkbaar met een inklemming. In dat geval zijn ronde gaten in de tussenschotten sterker.
Duh ...? Bij een brug gaat het hoofdzakelijk om de ondersteuning van zijn eigen gewicht. Dat neemt af naarmate je naar het midden komt (voor wat betreft totale ondersteuning). Hier gaat het om buigkrachten door de druk die het grootste zijn midden tussen de ophangpunten. Dus heb je daar ook de grootste sterkte nodig als je de buiging minimaal wilt hebben.
En inmiddels zijn alle filtercomponenten binnen en is de eerste versie van 't filter vanuit de simulator in elkaar gesoldeerd. Let niet op de ietwat slordige point-to-point montage, waarschijnlijk wordt er aardig wat veranderd en gesoldeerd in 't filter, dus dit is de snelste methode.
Ik zal van 't weekend beginnen met luisteren en meten en dan hoop ik snel naar een definitief filter toe te kunnen werken. Uiteraard gebruik ik voor het hoog/midden een serie filter, de woofers worden dmv. een eerste orde filter gefilterd met voorlopig even een Ferrobar spoel, de trafokern E130 was niet voorradig in 12mH helaas.
Inmiddels heb ik er alweer een aantal uur luisteren opzitten en heb links en rechts in 't filter wat wijzigingen aangebracht, hoofdzakelijk nivo-aanpassingen tussen de diverse drivers. Wel is onmiddelijk duidelijk dat er wat laag fundament betreft flink wat geluidsdruk voorhanden is. Ik heb zowel de XG18's als de vier G17RE/P's ieder in hun eigen gesloten kast zitten en stuur ook de XG18's full-range aan. Wellicht dat ik later wat kan gaan spelen met een eerste orde hoogdoorlaatfilter voor de XG18's, zodat ze niet zoveel laagfrequent voor hun kiezen krijgen, nu heb ik per kant een slordige 750-cm^2 aan Sd
Na 't weekend meer, eerst maar eens spelen met 't filter en evt. met de demping. De topkast met de XG18's heeft voor de helft van de kast 'muhwolle' vulling, da's een soort vervilte wol in balen van 1Kg, per kant zit er +/- 500-gram in. Dan volgen er twee lagen Sonofil zodat de kast tot aan de opening vol zit. De kast met de G17RE/P's is alleen met Sonofil gedempt en is gewoon losjes opgevuld.
das inderdaad wel lekker, 750 cm^2! Komt overeen met een membraan met een doorsnede van 31 cm: meer dan twee 10" woofers! De Xmax zal ongeveer de helft lager zijn, maar dat levert alsnog een hele hoop druk. Met natuurlijk een veel eleganter front dan met twee 10" woofers.
Denk dat deze twin towers flink van zich zullen kunnen laten horen!
Zo, vanavond voor 't eerst de meet resultaten met de luister impressies kunnen vergelijken. Toch leuk als dan blijkt dat ik er niet veel naast zat met optimalisaties puur op 't gehoor. Hieronder een plot van het resultaat na een avondje optimaliseren met SoundEasy.
Uiteraard is e.a. nog wel voor verbetering vatbaar, d'r zit een dip op 300Hz die ik toeschrijf aan de baffle-step, die zal dus nog even weggepoetst moeten worden. De dip bij ~6KHz is van de tweeter zelf, dus wellicht dat ik het soft-dome broertje eens probeer van de H1212, ik heb die specifiek daarvoor besteld, omdat ook in de simulatie deze dip naar voren kwam.