Aan de UcD?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Deepspace,

Ja daar wisten we al :lol: ;) maar daar gaat het nu niet even om. Neem aan dat ze bij Hypex dat nl wel bekeken hebben.

<Edit>

Of toch niet :?
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Pjotr schreef:
Bedank Jan-Peter,

Eindelijk de ervaringsdeskundige :D

Maar wbt dat dual mono: Als je slechts 1 trafo gebruikt en je stuurt de UcD's gebalanceerd aan, maakt het dan nog zoveel uit? of is de CMR dan toch onvoldoende zodat dit minder klinkt?
We weten niet wat exact DE reden is, maar het klinkt absoluut beter. Dus ons idee is om twéé lichtere trafo's te gebruken ipv één zware!

En...tja...die discussie over vermogen en VA rating van de trafo das echt onzinnig. Versterkers zijn geen vermogens generatoren die lampen/motoren of wat dan ook moeten aansturen. Zoals discussie nu gaat lijkt het net dat een 300VA trafo veel harder klinkt dan een 160VA trafo ---> bullshit!

Hang er maar eens een scope op de voedingsspanning van een versterker en kijk maar eens hoeveel die spanning dus op en neer gaat. Nou echt niet veel. Tenzij je natuurlijk praat of subwoofer versterkers voor houseparties.... ;)

JP
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ok, bedankt Jan-Peter,

Helder ;) En kwa kosten maakt het niet zo veel verschil.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Oke, oke, 160VA it is then :oops:

Maar eigenlijk is dat wel goed nieuws, want dan zou het namelijk in 1U passen :P
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hehe :twisted:

ff de knuppel in het hoenderhok gooien..... Er zijn nogal wat mensen (oa op diyaudio) die vonden dat een fors overbemeten voeding in de zin van trafo's (niet van elco's 20.000 zou het max zijn van geluidskwaliteit) een grote verbetering gaf!

Wowly
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Wowly schreef:
Hehe :twisted:

ff de knuppel in het hoenderhok gooien..... Er zijn nogal wat mensen (oa op diyaudio) die vonden dat een fors overbemeten voeding in de zin van trafo's (niet van elco's 20.000 zou het max zijn van geluidskwaliteit) een grote verbetering gaf!
Dat is ofwel wishful thinking, ofwel hebben ze het over een klasse AB of B versterker met een moeilijke belasting eraan.
Boven een bepaalde grens is verder vergroten vooral zinloos.
Voor klasse D gelden kennelijk andere regels, gezien JP's posts hierover :-)

Ik heb wel eens iets gelezen over een "geluidsverbetering" aan een DAC van Musical Fidelity, in plaats van de standaard 50 VA (!) trafo zet men er dan een 400 VA ofzo exemplaar voor in de plaats.
De verbetering zou schokkend zijn.......(in de portemonnee ja).
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Wowly schreef:
Hehe :twisted:

ff de knuppel in het hoenderhok gooien..... Er zijn nogal wat mensen (oa op diyaudio) die vonden dat een fors overbemeten voeding in de zin van trafo's (niet van elco's 20.000 zou het max zijn van geluidskwaliteit) een grote verbetering gaf!

Wowly
Even de knuppel terug gooien: Bruno's zijn eigen Hobby ucD versterker klinkt alsnog het allerbeste....

Nou en die trafo is echt niet groot hoor...
http://www.hypex.nl/applications/bruno/bruno.htm

Nou heeft die daar echt alles discreet gemaakt, de voedingstabalisator en de opamp is volledig met losse SMD componenten opgebouwd.

Jan-Peter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

ehrm, ik zie hier geen dubbel mono opzet...beetje tegenstrijdig met je eerdere verklaring dat dat beter klinkt.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Heb ik ook gelezen ja :oops:
Jan-Peter
In memoriam †
Berichten: 286
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:19
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

Klopt inderdaad. Maar de voortrap is wel met een geweldige goede voeding uitgevoerd....

Ik zal Bruno wel tippen ;) dat die 'm eigenlijk nog eens dual mono moet uitvoeren, grote kans dat die dan nog beter wordt.

Ach als je de goede dingen rondom de UcD perfect uitvoert heb je echt een versterker die menig high end merk met gemak achter zich laat.
hansr
Berichten: 187
Lid geworden op: di 10 jan 2006, 14:13
Locatie: Drachten

Bericht door hansr »

Vandaag even bij speaker&co langsgeweest. Uiterst vriendelijk geholpen door de Eigenaar? denk ik. Heb 40 minuten uitgebreid geluisterd naar de hypex ucd700 versterker. Met als bron een marantz alleseter. Op een scanspeak speaker type Ultimo.

Mijn bevindingen:

* De versterker is erg dynamisch en krachtig.
* Het stereobeeld is waanzinnig gedetailleerd en breed.
* Veel controle en prettig om naar te luisteren, ook als hij wat harder staat.

Dan de speakers:

* Niet helemaal mijn smaak, klonk wat saai en wollig in het laag, met andere speakers klonk het allemaal wat frisser. Ze hadden wel een mooi stereobeeld en waren gedetailleerd genoeg maar daar ging het gelukkig in dit geval niet over.

Ik ben helemaal overtuigd over de kracht van klasse D en ben ook over de vooroordelen van het hele concept heen.

De meneer van speaker & co groningen wist mij te vertellen dat Hypex momenteel bezig is met andere grote merken die het Hypex klasse D concept in hun eigen ontwerpen willen gebruiken. Welke merken dat waren mocht hij me helaas niet vertellen.

Binnenkort meer als alles is besteld.

De 2 voedingen zijn inmiddels klaar. 4x 10.000 uF Panasonic met losse dioden en de nodige afvlakking en natuurlijk netjes met een zekering.

De trafo's zijn van Ampimo en zijn 2x 225VA. Ben nu nog bezig om te kijken hoe ik het beste een 12 volt voeding maak voor de opamps. Ben niet zo weg van een 7812 (redelijk veel ruis volgens sommigen) Wanneer dit helemaal klaar is dan gaan de Hypex ucd400AD worden besteld.

De kast maak ik zelf met een mdf grondplaat met een alu plaat en een mooie aluminium kap. Aan de zijkant komen een paar nette koelribben (van mijn electronicaleraar gekregen:wink: )

Kortom zo langzamerhand komt er schot in de zaak.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

koelribben??? waarvoor?

Je was toch bezig met class-D weet je nog?

Wowly
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Als je hem vol open zet moet je wel wat warmte kwijt, maar het blijft weinig :D Misschien voldoet het schroeven tegen de alu plaat al wel.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

JuuL schreef:
Als je hem vol open zet moet je wel wat warmte kwijt, maar het blijft weinig :D Misschien voldoet het schroeven tegen de alu plaat al wel.
Mja, uitgaande van 4 amps @ full 150W, en 98% efficientie moet je een zinderende 12W wegwerken :shock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Laten we maar uit gaan van een rendement van tussen de 90% en 95%. Maar ook met 12W wordt het knap heet in een kast hoor zonder extra koeling en/of ventilatie. Ook de trafo's hebben het nodige verlies. Maar met normale huiskamer muziekweergave zal het idd wel loslopen en is koelen op een metalen kast wel voldoende.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

True natuurlijk, en daarnaast lijkt het ook opeens heel wat meer als er van die vette koelvinnen op zitten natuurlijk ;)
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

deepspace schreef:
True natuurlijk, en daarnaast lijkt het ook opeens heel wat meer als er van die vette koelvinnen op zitten natuurlijk ;)
Idd, ik zie ook graag koelvinnen, ook al is het niet echt nodig bij een class-d
edit: typolio
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Nog meer Hypex maar dan kant en klaar..
met heel veel recensies :) :)

http://www.ciaudio.com/

o ja en op TNT ook een mooie recensie van de UcD 180 !!!!

http://www.tnt-audio.com/ampli/udc180_e.html
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Bericht door Bas Horneman »

Ik denk dat je bij het kiezen van trafo's moet laten afhangen van je luidsprekers.

Heb je efficiënte luidsprekers kies dan 160VA. Heb je "moeilijke speakers" ga dan de Naim kant op. Grote trafo's..kleine condensatoren. 300-800VA. Als je echt veel stroom moet leveren is een trafo al gou de bottleneck.

Vergeef me voor mijn psuedo theoriën. Al moet ik bekennen dat ik geen idee heb of dat ook geld voor Classe D.
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Bericht door ralph »

Misscien jullie al lang bekend maar voor slechts CHF940 kan je ook een mooi setje voor je PSU van de UCD180 krijgen........

http://www.audio-consulting.ch/HypexPSUKit.htm
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

ralph schreef:
Misscien jullie al lang bekend maar voor slechts CHF940 kan je ook een mooi setje voor je PSU van de UCD180 krijgen........

http://www.audio-consulting.ch/HypexPSUKit.htm
Meen je dit serieus Ralph?

En dan nog iets: "Power supply filter chokes" van het caliber zoals op die site werken alleen goed in versterkers die een continue stroom trekken zoals klasse-A versterkers. In versterkers waarbij de stroom sterk met de uitsturing op en neer gaat, zoals in klasse-AB en UcD werken ze averechts.
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Bericht door ralph »

Ik ben altijd serieus :wink: not
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ja ik dacht al, die kerel heeft zo te zien ook houten plankjes gebruikt om de UcD modules te koelen :?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Dit topic heet " aan de UcD's ? " Ik ga eerst maar es aan de Berenburg.... :?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

hahaha, wat dacht je van die "opionele" fan...... :?

Wowly
Plaats reactie