Dual mono UcD400 met HG voeding
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Sietse,
Ik zit op +/-55V, dus met een trafo van 2x35V gaat dat prima lukken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik zit op +/-55V, dus met een trafo van 2x35V gaat dat prima lukken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Rudy,
Ik begrijp waar je heen wilt, helaas was m'n (dual mono) voorversterker met 2x ECC82 dubbeltriode nog niet af, dus vandaar gewoon een potentiometer. In mijn geval, de UcD400 versterker, heeft de potentiometer een waarde van 22K, en is het R/C netwerk erachter 100-ohm resp. 100pF, dus daarmee zit je nog lang niet het hoog ietwat af te zwakken, pas boven de 100KHz ga je 't effect hiervan zien.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik begrijp waar je heen wilt, helaas was m'n (dual mono) voorversterker met 2x ECC82 dubbeltriode nog niet af, dus vandaar gewoon een potentiometer. In mijn geval, de UcD400 versterker, heeft de potentiometer een waarde van 22K, en is het R/C netwerk erachter 100-ohm resp. 100pF, dus daarmee zit je nog lang niet het hoog ietwat af te zwakken, pas boven de 100KHz ga je 't effect hiervan zien.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
De module heeft -3dB op 50kHz in de datasheet, je beginsituatie is dus zoiezo al verkeerd, maja goed, in zit een R in serie met die cap, bij het gebruik van een passieve volumecontrol is de ingangsweerstand dan plots ( in het slechste geval uiteraard ) de helft van de waarde van je potmeter , in jou geval dan van 100ohm naar 11.1K, en als de eerste situatie al 50kHz is dan wil ik de laatste nog niet eens weten ..... ( en letr ook al op want das -3dB bij 50kHz, das dus nipt, niet slecht maar nipt )Ik begrijp waar je heen wilt, helaas was m'n (dual mono) voorversterker met 2x ECC82 dubbeltriode nog niet af, dus vandaar gewoon een potentiometer. In mijn geval, de UcD400 versterker, heeft de potentiometer een waarde van 22K, en is het R/C netwerk erachter 100-ohm resp. 100pF, dus daarmee zit je nog lang niet het hoog ietwat af te zwakken, pas boven de 100KHz ga je 't effect hiervan zien.
Er staat een max waarde daarvan in de datasheet van de module, happy searching.
Al dit is natuurlijk geen probleem van de module zelf, de implementatie ervan uiteraard wel.
Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op di 14 feb 2006, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter,
( en bedoel met hun situatie Jeroen en Sander )
En er is nog een leuk deel aan passieve volumeregeling, als je dan de problemen probeerd op te lossen door bijvoorbeeld naar 5K potmeters te gaan dan zal je CD spelers enerzijds problemen krijgen met dit aan te sturen en anderzijds is de uitgangscap hiervoor niet berekent en zal je -3dB punt in het laag omhoog gaan, lose/lose situatie in beide gevallen.
Groetjes
Rudy
In het desbetreffende geval van de Ucd is dit tot op heden in hun situatie niet het geval.Dat begrijp ik maar zouden ze niet zo snugger zijn om dat low pass netwerkje vóór de potmeter te zetten, als het er al in zit?
( en bedoel met hun situatie Jeroen en Sander )
En er is nog een leuk deel aan passieve volumeregeling, als je dan de problemen probeerd op te lossen door bijvoorbeeld naar 5K potmeters te gaan dan zal je CD spelers enerzijds problemen krijgen met dit aan te sturen en anderzijds is de uitgangscap hiervoor niet berekent en zal je -3dB punt in het laag omhoog gaan, lose/lose situatie in beide gevallen.
Groetjes
Rudy
Ehm, de helft daar van Rudy als de bron even op 0 ohm gesteld wordt (meneer Thevenin weet je nogRudy schreef:De module heeft -3dB op 50kHz in de datasheet, je beginsituatie is dus zoiezo al verkeerd, maja goed, in zit een R in serie met die cap, bij het gebruik van een passieve volumecontrol is de ingangsweerstand dan plots ( in het slechste geval uiteraard ) de helft van de waarde van je potmeter , in jou geval dan van 100ohm naar 11.1K, en als de eerste situatie al 50kHz is dan wil ik de laatste nog niet eens weten .....
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Rudy,
De bovenste bandbreedte wordt bij de UcD module niet bepaald door de RC aan de ingang maar door de kantelfrequentie van het uitgangsfilter en de loopgain van de versterker. Het RC netwerk aan de ingang is simpelweg bedoeld om HF uit de versterker te houden, bv. door tegenkoppeling uit de eindtrap of instraling van andere bronnen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
De bovenste bandbreedte wordt bij de UcD module niet bepaald door de RC aan de ingang maar door de kantelfrequentie van het uitgangsfilter en de loopgain van de versterker. Het RC netwerk aan de ingang is simpelweg bedoeld om HF uit de versterker te houden, bv. door tegenkoppeling uit de eindtrap of instraling van andere bronnen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Rudy,
Daar komt bij dat de ingangstrap (dubbele opamp, AD8620 bij een AD versie) van een UcD module niet opgenomen is in de tegenkoppellus van de versterker. Hij is puur bedoeld om de UcD modulator die daarna volgt een vaste afsluitimpedantie te geven en zorgt voor extra gain, zodat de gain van de eindtrap niet zo hoog hoeft te zijn. Het is dus puur een buffer met een kleine gain, de bandbreedte ervan staat los van die van de werkelijke eindtrap, of de complete versterker. Een bijkomend voordeel hiervan is dat er dus minder DC op de uitgang staat (minder gain in de eindtrap) en door het diff. ontwerp is de CMRR ook beter, die wordt anders namelijk puur bepaald door de nauwkeurigheid van de weerstanden in de modulator sectie, die voor beide diff. signalen natuurlijk niet exact gelijk is en hoe meer gain in de eindtrap hoe slechter de CMRR wordt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Daar komt bij dat de ingangstrap (dubbele opamp, AD8620 bij een AD versie) van een UcD module niet opgenomen is in de tegenkoppellus van de versterker. Hij is puur bedoeld om de UcD modulator die daarna volgt een vaste afsluitimpedantie te geven en zorgt voor extra gain, zodat de gain van de eindtrap niet zo hoog hoeft te zijn. Het is dus puur een buffer met een kleine gain, de bandbreedte ervan staat los van die van de werkelijke eindtrap, of de complete versterker. Een bijkomend voordeel hiervan is dat er dus minder DC op de uitgang staat (minder gain in de eindtrap) en door het diff. ontwerp is de CMRR ook beter, die wordt anders namelijk puur bepaald door de nauwkeurigheid van de weerstanden in de modulator sectie, die voor beide diff. signalen natuurlijk niet exact gelijk is en hoe meer gain in de eindtrap hoe slechter de CMRR wordt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
@Peter, jup correct, my bad, maar is me uiteraard geweten anders had ik niet de worst case situatie in het midden van de pot voorgesteld aan jullie.
@Sander,
Al een even bij stil gestaan wat de amp doet als een een freq op de ingang staat die gelijk is aan de modulatie frequentie, niet egt goed nieuws.
De opamp staat daar idd voor gain, enkel omdat dat alle parrameters verbeterd omdat je closedloopgain kleinder kan zijn op de manier met de opamp, dwz dat je closed - openloop gain groter is en dus alle "fouten" met dat veschil worden verbeterd, iets wat UTTERLY belangrijk is omdat het outputstage een zero PSRR heeft, wat de waarde van dit dus enkel word bepaald door het verschil openloop-closed loop, en door ervoor te zorgen dat je closedloop kleinder is word dat verschil groter en dus een betere THD als PSRR, dit is niet zo evident omdat kleine gainsettings in een amp vaak instabiliteit opwekken, het wegblijven van dat is een werk waar Bruno veel tijd aan besteed, en terecht want daar licht zijn winst.
Dat je ingangscircuit geen bandbreedte beperking heeft kan ik absoluut niet geloven, en trouwens sinds wanneer kan je SMD caps lezen op een pcb, voor hetzelfde geld steekt daar 1nF in.
Oja, en het feit dat er een max in de datasheet staat zal wel aanduiden dat er iets aan de hand is wat niet zomaar mag vergeten worden.
Groetjes
Rudy
@Sander,
Al een even bij stil gestaan wat de amp doet als een een freq op de ingang staat die gelijk is aan de modulatie frequentie, niet egt goed nieuws.
De opamp staat daar idd voor gain, enkel omdat dat alle parrameters verbeterd omdat je closedloopgain kleinder kan zijn op de manier met de opamp, dwz dat je closed - openloop gain groter is en dus alle "fouten" met dat veschil worden verbeterd, iets wat UTTERLY belangrijk is omdat het outputstage een zero PSRR heeft, wat de waarde van dit dus enkel word bepaald door het verschil openloop-closed loop, en door ervoor te zorgen dat je closedloop kleinder is word dat verschil groter en dus een betere THD als PSRR, dit is niet zo evident omdat kleine gainsettings in een amp vaak instabiliteit opwekken, het wegblijven van dat is een werk waar Bruno veel tijd aan besteed, en terecht want daar licht zijn winst.
Dat je ingangscircuit geen bandbreedte beperking heeft kan ik absoluut niet geloven, en trouwens sinds wanneer kan je SMD caps lezen op een pcb, voor hetzelfde geld steekt daar 1nF in.
Oja, en het feit dat er een max in de datasheet staat zal wel aanduiden dat er iets aan de hand is wat niet zomaar mag vergeten worden.
Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op di 14 feb 2006, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier mijn nOOb 5 cents,
Ik heb nog met Bruno erover gehad over de stappenregelaar als passieve voorversterker. Dit is wat hij erover vertelde:
"Als de module uitgerust is met een ad8620, kan je gewoon een stepped attenuator gebruiken en daarmee rechtstreeks de versterkermodule in. Het is dan niet nodig een extra versterkertrapje toe te voegen. Om redenen die me niet erg duidelijk zijn, hoor ik in een solid-state schakeling niet zo graag een potmeter, maar een stappenregelaar wel."
Dit vertelde hij over de DC-protectie:
"DC bescherming: detecteren en met een relais de voeding afkoppelen na de hoofd-elko's. De detectie is een laagdoorlaatfilter gevolgd door een venstercomparator (groot woord voor een schakeling met 3 transistoren). Na 20ms volle spanning moet hij reageren (=40ms halve spanning enz). Zorg ervoor dat de schakeling die het relais bedient van vóór het relais gevoed wordt, en dat het relais maar kan afvallen als je eerst de stekker eruit haalt.
VA: Een versterker van N watt's is te voeden met een trafo tussen de N/2 en de N VA. Veel hoger dan dat veroorzaakt alleen maar grotere piekstromen in de gelijkrichter (en dus in het net)."
Iemand anders vertelde me dit:
"Vergeet dat inverting en non-inverting even. In de specs van de UcD180 staat Input impedance 10kOhm. Een 10k attenuator is dus een prima keuze."
Bruno vertelde toen ditte:
"De ingangsimpendantie van de Ucd 180 is volgens de gegevens.
Min Typ. Max
Inverting input 1,7k 1,8k 1,9k
Non-inverting input 9,5k 10k 10,5
De hypex modules hebben een buffer op amp aan boord. De ingangsimpedantie wordt daardoor 100k op beide ingangen. Mocht je die willen omzeilen, moet je ergens anders zelf bufferen, want de ingang van de rauwe versterker (dus de 10k resp 1.8k) moet laagimpedant aangestuurd worden. Anders is de CMRR naar de haaien."
Uiteindelijk heb ik er geloof ik deze in gezet (nou weet ik niet of het de 50K of 10K stepped attenuator in heb gezet....)
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... PcY_BIN_IT
Misschien hebben jullie er niets aan, zoals ik al zei, my 5 cents...
Wowly
Ik heb nog met Bruno erover gehad over de stappenregelaar als passieve voorversterker. Dit is wat hij erover vertelde:
"Als de module uitgerust is met een ad8620, kan je gewoon een stepped attenuator gebruiken en daarmee rechtstreeks de versterkermodule in. Het is dan niet nodig een extra versterkertrapje toe te voegen. Om redenen die me niet erg duidelijk zijn, hoor ik in een solid-state schakeling niet zo graag een potmeter, maar een stappenregelaar wel."
Dit vertelde hij over de DC-protectie:
"DC bescherming: detecteren en met een relais de voeding afkoppelen na de hoofd-elko's. De detectie is een laagdoorlaatfilter gevolgd door een venstercomparator (groot woord voor een schakeling met 3 transistoren). Na 20ms volle spanning moet hij reageren (=40ms halve spanning enz). Zorg ervoor dat de schakeling die het relais bedient van vóór het relais gevoed wordt, en dat het relais maar kan afvallen als je eerst de stekker eruit haalt.
VA: Een versterker van N watt's is te voeden met een trafo tussen de N/2 en de N VA. Veel hoger dan dat veroorzaakt alleen maar grotere piekstromen in de gelijkrichter (en dus in het net)."
Iemand anders vertelde me dit:
"Vergeet dat inverting en non-inverting even. In de specs van de UcD180 staat Input impedance 10kOhm. Een 10k attenuator is dus een prima keuze."
Bruno vertelde toen ditte:
"De ingangsimpendantie van de Ucd 180 is volgens de gegevens.
Min Typ. Max
Inverting input 1,7k 1,8k 1,9k
Non-inverting input 9,5k 10k 10,5
De hypex modules hebben een buffer op amp aan boord. De ingangsimpedantie wordt daardoor 100k op beide ingangen. Mocht je die willen omzeilen, moet je ergens anders zelf bufferen, want de ingang van de rauwe versterker (dus de 10k resp 1.8k) moet laagimpedant aangestuurd worden. Anders is de CMRR naar de haaien."
Uiteindelijk heb ik er geloof ik deze in gezet (nou weet ik niet of het de 50K of 10K stepped attenuator in heb gezet....)
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... PcY_BIN_IT
Misschien hebben jullie er niets aan, zoals ik al zei, my 5 cents...
Wowly
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Rudy,
Je hoort mij niet zeggen dat er in de voortrap geen bandbreedte beperking zit, dat heb ik denk ik al duidelijk gemaakt toen ik vertelde dat er een RC met 100-ohm/100pF op de ingang zit en dat je daarmee nimmer aan je draaggolf frequentie geraakt.
Dit zijn geen waardes die ik uit mijn duim zuig maar waardes die nagemeten zijn (of geverifieerd bij Hypex), ik wil immers wel weten waar ik aan begin als ik een potmeter aansluit op de versterker, precies om de redenen die jij aangeeft.
Zullen we nu deze zinloze discussie stoppen? Jij schijnt er plezier in te scheppen om opmerkingen te maken die feitelijk zinloos zijn in deze; ik weet donders goed wanneer ik wel of niet een potentiometer kan gebruiken.
Als je in het algemeen iets te melden hebt over het gebruik van potentiometers als volumeregelaars dan stel ik voor dat je daarover een topic opent en daar de do's en don't's uit de doeken doet.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Je hoort mij niet zeggen dat er in de voortrap geen bandbreedte beperking zit, dat heb ik denk ik al duidelijk gemaakt toen ik vertelde dat er een RC met 100-ohm/100pF op de ingang zit en dat je daarmee nimmer aan je draaggolf frequentie geraakt.
Dit zijn geen waardes die ik uit mijn duim zuig maar waardes die nagemeten zijn (of geverifieerd bij Hypex), ik wil immers wel weten waar ik aan begin als ik een potmeter aansluit op de versterker, precies om de redenen die jij aangeeft.
Zullen we nu deze zinloze discussie stoppen? Jij schijnt er plezier in te scheppen om opmerkingen te maken die feitelijk zinloos zijn in deze; ik weet donders goed wanneer ik wel of niet een potentiometer kan gebruiken.
Als je in het algemeen iets te melden hebt over het gebruik van potentiometers als volumeregelaars dan stel ik voor dat je daarover een topic opent en daar de do's en don't's uit de doeken doet.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Het is heel simpel en precies zoals Sander zegt. Aan de ingang staat eerst parallel daarover een weerstand van 100k die de ingangsimpedantie definieert. Vervolgens een RC laagdoorlaatfilter van 100 ohm en 100 pF met een kantelfrequentie van 16 MHz dus. Puur om echt hoogfrequent, zo hoog als wat voor radio en TV op je kabel staat, eruit te filteren. Met een 22 k potmeter daarvoor, die een maximale weerstand als bronimpedantie van 5.5 k geeft, wordt de kantelfrequentie aan de ingang gelijk aan 290 kHz.
Conclusie: de UcD is zo gebouwd dat er geen voorversterker nodig is en je prima een potmeter in de kast kan zetten van 25 k of zo. Dan heb je meteen een mooi gedefinieerde ingangsimpedantie zoals je veel ziet bij eindversterkers.
Ik zie werkelijk geen probleem in dit geval.
Dan zit je nog met de potmeter die niet ideaal is. Nou ja, volume regelen moet je toch, pre-amp of niet, dus probeer hier een goeie implementatie van te nemen. Kwaliteitspot of stappenschakelaar dus.
Conclusie: de UcD is zo gebouwd dat er geen voorversterker nodig is en je prima een potmeter in de kast kan zetten van 25 k of zo. Dan heb je meteen een mooi gedefinieerde ingangsimpedantie zoals je veel ziet bij eindversterkers.
Ik zie werkelijk geen probleem in dit geval.
Dan zit je nog met de potmeter die niet ideaal is. Nou ja, volume regelen moet je toch, pre-amp of niet, dus probeer hier een goeie implementatie van te nemen. Kwaliteitspot of stappenschakelaar dus.
Probleem is dat dergerlijke waarden je zelfs way voorbij je draaggolf zit.Je hoort mij niet zeggen dat er in de voortrap geen bandbreedte beperking zit, dat heb ik denk ik al duidelijk gemaakt toen ik vertelde dat er een RC met 100-ohm/100pF op de ingang zit en dat je daarmee nimmer aan je draaggolf frequentie geraakt.
( approx -3dB @ 15MHz )
Als dergerlijke conversaties voor zinloos zijn je niet intresseren zeg dat dan in je eerste andwoord, bespaard zowel jou als mij tijd.
Groetjes
Rudy
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Misschien een beetje een domme vraag (ook al bestaan deze niet
), maar de UcD HG voeding is volgens Hypex geschikt voor 2 UcD 400 Modules. Wordt er bij een dubbel mono opbouw "de helft" van de condensatoren niet gebruikt? Of worden op een of andere manier doorgelust.
Het zou toch mooi zijn als ze alle vier werden gebruikt voor het betreffende kanaal.
Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Chris
Ik ben nu eenmaal niet een elektronica wonder.
Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Chris
Ik ben nu eenmaal niet een elektronica wonder.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
