Dual mono UcD400 met HG voeding

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Rudy,

Dat begrijp ik maar zouden ze niet zo snugger zijn om dat low pass netwerkje vóór de potmeter te zetten, als het er al in zit?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Mag ik even een snel vraagje stellen? Wat is de voedingsspanning van de UCD400? Ik zit nl met mijn rechteroog dit te lezen en met m'n linkeroog naar een doos met versterker kostbaarheden te staren en met m'n linkerhand de jeuk te bestrijden.. :D
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Sietse, check gewoon ff de handleiding op hypex.nl :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Sietse,

Ik zit op +/-55V, dus met een trafo van 2x35V gaat dat prima lukken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Rudy,

Ik begrijp waar je heen wilt, helaas was m'n (dual mono) voorversterker met 2x ECC82 dubbeltriode nog niet af, dus vandaar gewoon een potentiometer. In mijn geval, de UcD400 versterker, heeft de potentiometer een waarde van 22K, en is het R/C netwerk erachter 100-ohm resp. 100pF, dus daarmee zit je nog lang niet het hoog ietwat af te zwakken, pas boven de 100KHz ga je 't effect hiervan zien.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Hoi Sander,

Als ik het vragen mag,

wat ben je alles bij elkaar opgeteld nou kwijt geweest voor dit project?

Groetjes!

Jasper Joppe Geers
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Ik begrijp waar je heen wilt, helaas was m'n (dual mono) voorversterker met 2x ECC82 dubbeltriode nog niet af, dus vandaar gewoon een potentiometer. In mijn geval, de UcD400 versterker, heeft de potentiometer een waarde van 22K, en is het R/C netwerk erachter 100-ohm resp. 100pF, dus daarmee zit je nog lang niet het hoog ietwat af te zwakken, pas boven de 100KHz ga je 't effect hiervan zien.
De module heeft -3dB op 50kHz in de datasheet, je beginsituatie is dus zoiezo al verkeerd, maja goed, in zit een R in serie met die cap, bij het gebruik van een passieve volumecontrol is de ingangsweerstand dan plots ( in het slechste geval uiteraard ) de helft van de waarde van je potmeter , in jou geval dan van 100ohm naar 11.1K, en als de eerste situatie al 50kHz is dan wil ik de laatste nog niet eens weten ..... ( en letr ook al op want das -3dB bij 50kHz, das dus nipt, niet slecht maar nipt )

Er staat een max waarde daarvan in de datasheet van de module, happy searching.

Al dit is natuurlijk geen probleem van de module zelf, de implementatie ervan uiteraard wel.

Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op di 14 feb 2006, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Peter,
Dat begrijp ik maar zouden ze niet zo snugger zijn om dat low pass netwerkje vóór de potmeter te zetten, als het er al in zit?
In het desbetreffende geval van de Ucd is dit tot op heden in hun situatie niet het geval.
( en bedoel met hun situatie Jeroen en Sander )

En er is nog een leuk deel aan passieve volumeregeling, als je dan de problemen probeerd op te lossen door bijvoorbeeld naar 5K potmeters te gaan dan zal je CD spelers enerzijds problemen krijgen met dit aan te sturen en anderzijds is de uitgangscap hiervoor niet berekent en zal je -3dB punt in het laag omhoog gaan, lose/lose situatie in beide gevallen.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Rudy schreef:
De module heeft -3dB op 50kHz in de datasheet, je beginsituatie is dus zoiezo al verkeerd, maja goed, in zit een R in serie met die cap, bij het gebruik van een passieve volumecontrol is de ingangsweerstand dan plots ( in het slechste geval uiteraard ) de helft van de waarde van je potmeter , in jou geval dan van 100ohm naar 11.1K, en als de eerste situatie al 50kHz is dan wil ik de laatste nog niet eens weten .....
Ehm, de helft daar van Rudy als de bron even op 0 ohm gesteld wordt (meneer Thevenin weet je nog ;) ). De amp ziet dus maximaal 5,6K bronimpedantie. Met een ingangansweerstand van 100K van de amp lijkt me dat niet zo'n probleem. Anyway de fc met 100 pF ligt dan boven de 300 KHz zo snel uit mijn hoofd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

nope, potmeter was 22k :!:

En die ingangsimpedantie doet tov die cap weinig, en zoals ik al zij met die 100ohm en 100p klopt die 50kHz niet die naar waar Hypex verwijst in de datasheet,1 van hen is verkeerd, welke, dunno niet mijn job om dat uit te zoeken, ik moet er niet heen luisteren.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Rudy,

De bovenste bandbreedte wordt bij de UcD module niet bepaald door de RC aan de ingang maar door de kantelfrequentie van het uitgangsfilter en de loopgain van de versterker. Het RC netwerk aan de ingang is simpelweg bedoeld om HF uit de versterker te houden, bv. door tegenkoppeling uit de eindtrap of instraling van andere bronnen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Rudy schreef:
nope, potmeter was 22k :!:
Dan staat de bovenste helft van de potmeter toch parallel aan de onderste helft voor de bronimpedantie? Als de pot halverwege staat kom ik op 5,5K voor de impedantie op de loper uit ...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Rudy,

Daar komt bij dat de ingangstrap (dubbele opamp, AD8620 bij een AD versie) van een UcD module niet opgenomen is in de tegenkoppellus van de versterker. Hij is puur bedoeld om de UcD modulator die daarna volgt een vaste afsluitimpedantie te geven en zorgt voor extra gain, zodat de gain van de eindtrap niet zo hoog hoeft te zijn. Het is dus puur een buffer met een kleine gain, de bandbreedte ervan staat los van die van de werkelijke eindtrap, of de complete versterker. Een bijkomend voordeel hiervan is dat er dus minder DC op de uitgang staat (minder gain in de eindtrap) en door het diff. ontwerp is de CMRR ook beter, die wordt anders namelijk puur bepaald door de nauwkeurigheid van de weerstanden in de modulator sectie, die voor beide diff. signalen natuurlijk niet exact gelijk is en hoe meer gain in de eindtrap hoe slechter de CMRR wordt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

@Peter, jup correct, my bad, maar is me uiteraard geweten anders had ik niet de worst case situatie in het midden van de pot voorgesteld aan jullie.

@Sander,

Al een even bij stil gestaan wat de amp doet als een een freq op de ingang staat die gelijk is aan de modulatie frequentie, niet egt goed nieuws.

De opamp staat daar idd voor gain, enkel omdat dat alle parrameters verbeterd omdat je closedloopgain kleinder kan zijn op de manier met de opamp, dwz dat je closed - openloop gain groter is en dus alle "fouten" met dat veschil worden verbeterd, iets wat UTTERLY belangrijk is omdat het outputstage een zero PSRR heeft, wat de waarde van dit dus enkel word bepaald door het verschil openloop-closed loop, en door ervoor te zorgen dat je closedloop kleinder is word dat verschil groter en dus een betere THD als PSRR, dit is niet zo evident omdat kleine gainsettings in een amp vaak instabiliteit opwekken, het wegblijven van dat is een werk waar Bruno veel tijd aan besteed, en terecht want daar licht zijn winst.

Dat je ingangscircuit geen bandbreedte beperking heeft kan ik absoluut niet geloven, en trouwens sinds wanneer kan je SMD caps lezen op een pcb, voor hetzelfde geld steekt daar 1nF in.

Oja, en het feit dat er een max in de datasheet staat zal wel aanduiden dat er iets aan de hand is wat niet zomaar mag vergeten worden.

Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op di 14 feb 2006, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hier mijn nOOb 5 cents,

Ik heb nog met Bruno erover gehad over de stappenregelaar als passieve voorversterker. Dit is wat hij erover vertelde:

"Als de module uitgerust is met een ad8620, kan je gewoon een stepped attenuator gebruiken en daarmee rechtstreeks de versterkermodule in. Het is dan niet nodig een extra versterkertrapje toe te voegen. Om redenen die me niet erg duidelijk zijn, hoor ik in een solid-state schakeling niet zo graag een potmeter, maar een stappenregelaar wel."

Dit vertelde hij over de DC-protectie:
"DC bescherming: detecteren en met een relais de voeding afkoppelen na de hoofd-elko's. De detectie is een laagdoorlaatfilter gevolgd door een venstercomparator (groot woord voor een schakeling met 3 transistoren). Na 20ms volle spanning moet hij reageren (=40ms halve spanning enz). Zorg ervoor dat de schakeling die het relais bedient van vóór het relais gevoed wordt, en dat het relais maar kan afvallen als je eerst de stekker eruit haalt.
VA: Een versterker van N watt's is te voeden met een trafo tussen de N/2 en de N VA. Veel hoger dan dat veroorzaakt alleen maar grotere piekstromen in de gelijkrichter (en dus in het net)."

Iemand anders vertelde me dit:
"Vergeet dat inverting en non-inverting even. In de specs van de UcD180 staat Input impedance 10kOhm. Een 10k attenuator is dus een prima keuze."

Bruno vertelde toen ditte:
"De ingangsimpendantie van de Ucd 180 is volgens de gegevens.
Min Typ. Max
Inverting input 1,7k 1,8k 1,9k
Non-inverting input 9,5k 10k 10,5
De hypex modules hebben een buffer op amp aan boord. De ingangsimpedantie wordt daardoor 100k op beide ingangen. Mocht je die willen omzeilen, moet je ergens anders zelf bufferen, want de ingang van de rauwe versterker (dus de 10k resp 1.8k) moet laagimpedant aangestuurd worden. Anders is de CMRR naar de haaien."

Uiteindelijk heb ik er geloof ik deze in gezet (nou weet ik niet of het de 50K of 10K stepped attenuator in heb gezet....)
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... PcY_BIN_IT

Misschien hebben jullie er niets aan, zoals ik al zei, my 5 cents...

Wowly
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Rudy,

Je hoort mij niet zeggen dat er in de voortrap geen bandbreedte beperking zit, dat heb ik denk ik al duidelijk gemaakt toen ik vertelde dat er een RC met 100-ohm/100pF op de ingang zit en dat je daarmee nimmer aan je draaggolf frequentie geraakt.

Dit zijn geen waardes die ik uit mijn duim zuig maar waardes die nagemeten zijn (of geverifieerd bij Hypex), ik wil immers wel weten waar ik aan begin als ik een potmeter aansluit op de versterker, precies om de redenen die jij aangeeft.

Zullen we nu deze zinloze discussie stoppen? Jij schijnt er plezier in te scheppen om opmerkingen te maken die feitelijk zinloos zijn in deze; ik weet donders goed wanneer ik wel of niet een potentiometer kan gebruiken.

Als je in het algemeen iets te melden hebt over het gebruik van potentiometers als volumeregelaars dan stel ik voor dat je daarover een topic opent en daar de do's en don't's uit de doeken doet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het is heel simpel en precies zoals Sander zegt. Aan de ingang staat eerst parallel daarover een weerstand van 100k die de ingangsimpedantie definieert. Vervolgens een RC laagdoorlaatfilter van 100 ohm en 100 pF met een kantelfrequentie van 16 MHz dus. Puur om echt hoogfrequent, zo hoog als wat voor radio en TV op je kabel staat, eruit te filteren. Met een 22 k potmeter daarvoor, die een maximale weerstand als bronimpedantie van 5.5 k geeft, wordt de kantelfrequentie aan de ingang gelijk aan 290 kHz.

Conclusie: de UcD is zo gebouwd dat er geen voorversterker nodig is en je prima een potmeter in de kast kan zetten van 25 k of zo. Dan heb je meteen een mooi gedefinieerde ingangsimpedantie zoals je veel ziet bij eindversterkers.

Ik zie werkelijk geen probleem in dit geval.

Dan zit je nog met de potmeter die niet ideaal is. Nou ja, volume regelen moet je toch, pre-amp of niet, dus probeer hier een goeie implementatie van te nemen. Kwaliteitspot of stappenschakelaar dus.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Je hoort mij niet zeggen dat er in de voortrap geen bandbreedte beperking zit, dat heb ik denk ik al duidelijk gemaakt toen ik vertelde dat er een RC met 100-ohm/100pF op de ingang zit en dat je daarmee nimmer aan je draaggolf frequentie geraakt.
Probleem is dat dergerlijke waarden je zelfs way voorbij je draaggolf zit.
( approx -3dB @ 15MHz )

Als dergerlijke conversaties voor zinloos zijn je niet intresseren zeg dat dan in je eerste andwoord, bespaard zowel jou als mij tijd.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Of die hoge kantelfrequentie van het ingangsfilter nu een probleem is of niet, het ontwerp is dus in ieder geval niet beperkend. Als je lager wilt filteren met je RC, dan kun je er gewoon zelf eentje aan de ingang zetten met daarachter je potmeter. Nog steeds geen pre-amp nodig.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Misschien een beetje een domme vraag (ook al bestaan deze niet :wink: ), maar de UcD HG voeding is volgens Hypex geschikt voor 2 UcD 400 Modules. Wordt er bij een dubbel mono opbouw "de helft" van de condensatoren niet gebruikt? Of worden op een of andere manier doorgelust. :oops: Het zou toch mooi zijn als ze alle vier werden gebruikt voor het betreffende kanaal.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Chris

Ik ben nu eenmaal niet een elektronica wonder.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tuurlijk worden ze allemaal gebruikt ;)

Als je ze voor twee amps gebruik, heb je gewoon een enkele voeding voor twee amps, i.p.v twee losse. De twee amps knoop je dus gewoon parallel aan de voeding.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Ok Voodooless,

Bedankt voor het duidelijke antwoord. Het is mij nu duidelijk.

Chris
Plaats reactie