Ondanks dat je aangeeft dat het handig is er mee te stoppen wil ik een poging wagen om het op mijn houtje touwtje manier uit te leggen. Ik probeer dit duidelijk te maken door een gelijkstroom voorbeeld.sietse schreef:
Was er aan het begin van deze conversatie verbazing bij jullie en bij mij, dan zal dat ook nu nog steeds wel het geval zijn. En ja, ik leef nog steeds in grote twijfels ondanks de perfecte uitleg van vooral Jeroen. Want ik ben het ook wel eens met wat er is aangedragen maar dat weerstandje zit me niet lekker. Nu zal ik zowiezo niet een tweeter dempen vlgs fig. B maar het ging me even om het princiepe en dat is bij jullie vast niet anders.
Een condensator is eigenlijk niet meer dan een opslagvat voor elektronen. Een condenstator slaat dus lading op. De snelheid waarmee een condenstator opgeladen wordt is direct afhankelijk van de stroom die er loopt, De stroom (I) maal de tijd (t) is immers lading (Q). Als ik even aanneem dat de zelfinductie en de weerstand van de spoel gelijk zijn aan 0. Als ik op t=0 de spanning op het circuit verhoog van 0 naar 12 volt dan gedlt dat, als de condensator "leeg" is, dat de stroom vlak na t=0 volledig wordt bepaald door de ohmse weerstand ( er zit nog geen lading in de condenstator en er is dus nog geen spannings val over de condensator). Bij een hoge weerstand loopt er dus heel weinig stroom en vise versa. Aangezien de stroom een "maat" is voor de snelheid waarmee een condensator oplaadt kun je zeggen dat er, bij een hoge weerstand, langer stroom zal blijven lopen. Aangezien geen gelijkspanning niet veel meer is dan een (wissel)blokspanning met een oneindige periode.....
Pas als de condensator spanning gelijk is aan de voedingsspanning dan zal er geen stroom meer lopen. Bij een hoge waarde van R duurt dit dus veel langer dan bij een lage waarde van R. Dat R dan toevallig voor of na de condensator zit maakt niet uit. Of de stroom nu van links of van rechts komt maakt voor de spanningsval over deze weerstand niet uit, de absolute waarde van de spanningsval is gelijk. De stroom die door de bron geleverd wordt moet door, alle in serie geschakkelde, componenten.
Hiermee kan je aannemelijk maken dat R dus invloed heeft op de afval frequentie. Bij een lage R zal de condensator dus heel snel vol zitten, dit houdt in dat er geen stroom meer loopt en dat er dus geen "aandrijfkracht" is voor de tweeter. Een lage R zou dus leiden tot een relatief hoge afsnij frequentie.
Ik hoop dat ik een "nuttige" bijdrage heb kunnen leveren op een houtje touwtje niveau.
Gr
Sjoerd




