Korrektie netwerken

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

ApaX

Bericht door ApaX »

sietse schreef:

Afbeelding

Was er aan het begin van deze conversatie verbazing bij jullie en bij mij, dan zal dat ook nu nog steeds wel het geval zijn. En ja, ik leef nog steeds in grote twijfels ondanks de perfecte uitleg van vooral Jeroen. Want ik ben het ook wel eens met wat er is aangedragen maar dat weerstandje zit me niet lekker. Nu zal ik zowiezo niet een tweeter dempen vlgs fig. B maar het ging me even om het princiepe en dat is bij jullie vast niet anders.
Ondanks dat je aangeeft dat het handig is er mee te stoppen wil ik een poging wagen om het op mijn houtje touwtje manier uit te leggen. Ik probeer dit duidelijk te maken door een gelijkstroom voorbeeld.

Een condensator is eigenlijk niet meer dan een opslagvat voor elektronen. Een condenstator slaat dus lading op. De snelheid waarmee een condenstator opgeladen wordt is direct afhankelijk van de stroom die er loopt, De stroom (I) maal de tijd (t) is immers lading (Q). Als ik even aanneem dat de zelfinductie en de weerstand van de spoel gelijk zijn aan 0. Als ik op t=0 de spanning op het circuit verhoog van 0 naar 12 volt dan gedlt dat, als de condensator "leeg" is, dat de stroom vlak na t=0 volledig wordt bepaald door de ohmse weerstand ( er zit nog geen lading in de condenstator en er is dus nog geen spannings val over de condensator). Bij een hoge weerstand loopt er dus heel weinig stroom en vise versa. Aangezien de stroom een "maat" is voor de snelheid waarmee een condensator oplaadt kun je zeggen dat er, bij een hoge weerstand, langer stroom zal blijven lopen. Aangezien geen gelijkspanning niet veel meer is dan een (wissel)blokspanning met een oneindige periode.....

Pas als de condensator spanning gelijk is aan de voedingsspanning dan zal er geen stroom meer lopen. Bij een hoge waarde van R duurt dit dus veel langer dan bij een lage waarde van R. Dat R dan toevallig voor of na de condensator zit maakt niet uit. Of de stroom nu van links of van rechts komt maakt voor de spanningsval over deze weerstand niet uit, de absolute waarde van de spanningsval is gelijk. De stroom die door de bron geleverd wordt moet door, alle in serie geschakkelde, componenten.

Hiermee kan je aannemelijk maken dat R dus invloed heeft op de afval frequentie. Bij een lage R zal de condensator dus heel snel vol zitten, dit houdt in dat er geen stroom meer loopt en dat er dus geen "aandrijfkracht" is voor de tweeter. Een lage R zou dus leiden tot een relatief hoge afsnij frequentie.

Ik hoop dat ik een "nuttige" bijdrage heb kunnen leveren op een houtje touwtje niveau.

Gr
Sjoerd
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

sietse schreef:
Mijn goede kennis, van wie ik nogal zeker weet dat ie zeer goed op de hoogte is maar annoniem wenst te blijven, is het helemaal met Jeroen eens, behalve over de invloed van die weerstand. Volgens hem heeft die weinig of geen invloed op de scheidingsfreq. Ongeacht waar die zit.
Ik zeg óók dat de plek van die weerstand geen invloed heeft op de scheidingsfrequentie bij een eerste orde filter zoals in plaatje B en C. Maar mét of zónder die weerstand, dat maakt wel degelijk verschil voor de scheidingsfrequentie. Als die kennis anders denkt, dan kan hij maar beter anoniem blijven.
sietse

Bericht door sietse »

@ Apax, ik begrijp je verhaal. Er is toch nog wat kennis tussen mijn oren blijven zitten.
@ Jeroen, ik schreef dat die kennis het helemaal met jullie eens is.
@ Peter, het is inderdaad leren. Begin er al redelijk weer een beetje in te komen. Ooit zei een techneut tegen mij, toen ik de techniek inging, je bent nooit uitgestudeerd in de techniek. En dat is maar al te waar gebleken.

Er blijft alleen verschil van mening over de invloed van die weerstand.
Ga ik nog wel weer eens mee bezig. Eerst ff "chillen" en me es even beraden over oa het uiterlijk en zo van m'n tweepitters. Dus weer even gewoon met de hobby bezig. :wink:
ApaX

Bericht door ApaX »

sietse schreef:
@ Apax, ik begrijp je verhaal. Er is toch nog wat kennis tussen mijn oren blijven zitten.
Als mijn verhaal te volgens is, dan is het toch ook redelijk aannemelijk dat de snelheid waarmee de condensator opgeladen/ontladen wordt bepalend is voor de afsnijfrequentie? Hoe sneller de condensator vol is des te sneller stort de amlitude van het stroomsignaal inelkaar.

Aangezien er in dit circuit slechts knooppunten bestaan waar 2 takken aan zitten is de ingaande stroom in dat knooppunt altijd gelijk aan de uitgaande stroom. Dat houdt dan in dat er op ieder willekeurig punt, bij een bepaalde tijd, altijd dezelfde stroom loopt. Dat maakt dus dat de plaatsing van de weerstand totaal niet van belang is.
ApaX

Bericht door ApaX »

sietse schreef:
Ik denk dat het meer een verschil van inzicht is...?

PS: Je hebt nu iemand aan de haak die ook van volhouden weet, ik ga door tot ik denk dat je de theorie van jeroen kan accepteren als "waarheid". ;)
sietse

Bericht door sietse »

ApaX schreef:
sietse schreef:
Ik denk dat het meer een verschil van inzicht is...?

PS: Je hebt nu iemand aan de haak die ook van volhouden weet, ik ga door tot ik denk dat je de theorie van jeroen kan accepteren als "waarheid". ;)
Tja, maar wie heeft de waarheid in pacht he :?

Ik kom er, zoals gezegd nog wel op terug. Heb ik ook wat meer tijd om er over na te denken. Gaan we dan volhouden tot we de theorie en praktijk tot "de waarheid" kunnen verheffen. En dat is nu even niet meer.
sietse

Bericht door sietse »

ik schreef:
Ik kom er, zoals gezegd nog wel op terug. Heb ik ook wat meer tijd om er over na te denken. Gaan we dan volhouden tot we de theorie en praktijk tot "de waarheid" kunnen verheffen. En dat is nu even niet meer.
Tja, en toen dacht ik ff lekker onderuit met een muziekje en zo. Maar ja, toen wandelde er natuurlijk weer een idee binnen, zo eentje met feestmuts en zo. En ja, verzet is zinloos weet ik. Dus zie het plaatje. Stom dat je personeel er niet eerder mee aan komt zetten.. :?

Afbeelding

Kijk, een simpel luidsprekerkabeltje met daar in op genomen een C en een R en die domweg op een van de tweepitters aangesloten. Als ik het goed gedaan heb zit ik daarmee met F0 op ca 3000Hz Dus,
Test 1 , eerst alleen de C, toen een weerstand er voor en daarna er achter.
Uitslag test 1 Jeroen heeft gelijk. De weerstand verlaagd de scheidingsfrequentie en er voor of er achter bespeur ik geen verschil.

Test 2. De componenten van de tweeter. Want ik had daar wel verschil de vorige keer. Nu bij 1 box de weerstand verwijderd en bij de andere box de weerstand voor de C. Nu is er duidelijk verschil tussen de twee boxen. Meer midden met weerstand. Toen C en R omgedraaid. Het verschil blijft maar heb het gevoel dat het niet meer het zelfde is. F0 met alleen de C is hier 4200Hz.
Dus ook hier heeft Jeroen gelijk dat in beide gevallen de weerstand invloed heeft op F0. Kanttekening F0 4200Hz.

Test 3. De C vervangen door de 3,3 uF. Verder het zelfde gedaan als bij test 2. F0 met 3,3 zou in de buurt van 6000Hz zitten.
Welnu, weerstand er voor maakt iets verschil, weerstand er achter maakt groter verschil en lijkt zelfs beter aan te sluiten op de rest van de units.
Dus hier zou ik het zo willen stellen dat Jeroen min of meer gelijk heeft.

Mijn conclusie is dat er ondanks de theorien ergens een addertje onder het filter zit, dat het frequentie afhankelijk maakt. En daar heb ik ff geen zinnig antwoord op.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

sietse schreef:
Mijn conclusie is dat er ondanks de theorien ergens een addertje onder het filter zit, dat het frequentie afhankelijk maakt.

En daar heb ik ff geen zinnig antwoord op.
Dat is toch een zinnig antwoord Sietse: Het is allemaal de schuld van die slang, daar is alle ellende mee begonnen :lol: ;)
sietse

Bericht door sietse »

Nou, dus is het zo, dat ik vrij wat jaren op het verkeerde been ben gezet. geen wonder dat ik last heb met een been :cry:

Maar och, ik ben pas kort met dat 6dB gebeuren bezig, want ik deed het daarvoor ook altijd "conventioneel". Dure filters op grote printplaten en zo. En zo zie je maar hoe je op een onverwachte manier ergens achter komt waar je helemaal niet op had gerekend. Want dit hele verhaal heeft natuurlijk wel consequenties voor hoe ik het deed.
Het heeft ook wel een kwartje laten vallen ten aanzien van de testen die ik heb gedaan en ook ten aanzien van de liniairiteit van de tweeters in de driepitters.

Ik heb nu de tweepitters draaien met 3,3uF en 5,6 ohm erachter. En dat klinkt bepaald niet slecht. Beter dan met een serie/parr. netwerkje aan de tweeter. Waarom weet ik niet. Het heeft meer "spirrit" zal ik maar zeggen.
Ga ik ook nog maar eens met de driepitters uitproberen. Dat werkt nu ook goed met zo'n weerstands netwerkje, maar toch, ik ben iets kwijt en toch mis ik niks in de weergave. Raar is dat.
sietse

Bericht door sietse »

Vandaag en gisteren nog es zitten rommelen met de tweepitters. Het blijft een beetje een raar verschijnsel dat 6dB bij de tweeters. Zolang je het volume wat "beperkt" houd, dus niet te luid, klinkt het prima. Heb ook niet voor niks anderhalf jaar mijn driepitters zo gelaten als het was. Maar ga je het volume opschroeven gaat het anders worden. Als je dus zit te experimenteren met een weerstandje er voor of er achter, wordt je door de tweeter gehoormatig "vernaggeld" waar je bij zit, zal ik maar zeggen. Maar beide systemen hebben nu een serie/parr. netwerkje aan de tweeter hangen en vooral bij de tweepitters is het nu bingo. Niks dipje meer. Was dan waarschijnlijk het gevolg van het bultje in het mid gebied waardoor dit zo over kwam. Bij de driepitters twijfel ik nog. Heb het gevoel dat ik daar tussen -4 en -5 dB moet zitten. Zijn nu -5 dB. Kom ik nog wel uit.
Was toch wel nuttig deze discussie. Ik ga es proberen die schrijver van K&T te benaderen wat die er van vind.
weidok

Bericht door weidok »

nog even wat plaatjes

Afbeelding

1e weerstand na de condensator
2e weerstand voor de condensator

Hoor geen verschil ???

Afbeelding
sietse

Bericht door sietse »

Ik zit nog even na te denken. Want ons is zuinig en twee weerstanden is 2x zo duur als 1 weerstand :cry:
Maar hoe zinvol is het om voor de parallel weerstand aan de unit een duur type te nemen. Ik ga nl de boel maar es een beetje netter maken en de weerstanden vervangen door mox types. Zien of dat ook daadwerkelijk hoorbaar verschil maakt.
weidok

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Ik zit nog even na te denken. Want ons is zuinig en twee weerstanden is 2x zo duur als 1 weerstand :cry:
Maar hoe zinvol is het om voor de parallel weerstand aan de unit een duur type te nemen. Ik ga nl de boel maar es een beetje netter maken en de weerstanden vervangen door mox types. Zien of dat ook daadwerkelijk hoorbaar verschil maakt.
Als je toch met de filters bezig gaat

probeer eens een bypass condensator
van Vishay Roederstein MKP1837
misschien een mooie tweak voor het hoog..

die MKP's zijn echt niet duur... :wink: :wink:
sietse

Bericht door sietse »

weidok schreef:
sietse schreef:
Als je toch met de filters bezig gaat

probeer eens een bypass condensator
van Vishay Roederstein MKP1837
misschien een mooie tweak voor het hoog..

die MKP's zijn echt niet duur... :wink: :wink:
Ik heb op het ogenblik bepaald niet de indruk dat ik verder nog iets ga veranderen, nog aan de driepitters, nog aan de tweepitters. Vooral de bij de laatsten was ik vanmiddag aangenaam verrast. De bas komt aardig in de buurt van de driepitters en mid en hoog klinkt prima. Kun je morgenmiddag nog net even naar komen luisteren voordat het schaatsen gaat beginnen :D
sietse

Bericht door sietse »

Zo, nog even het volgende.
Afgezien van het feit dat mijn beide type boxen het uitstekend doen met de weerstandjes op de juiste plek.. 8) .., is het zo dat het artikel over filters is aangepast en uitgebreid. Dit in samenwerking met jeroen_d. Nogmaals dank daarvoor Jeroen. (er schuild een schrijver in jou?)
Als ik het zelf ff mag opmerken, ik vind het zeer geslaagd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Och, ik moet voor mijn werk vaak rapporten van anderen corrigeren. Daarbij, jouw basis was uitstekend, ik hoefde inhoudelijk en tekstueel alleen een paar puntjes op de i te zetten.

Nu nog de puntjes op de i wat lay-out betreft, want de pagina ziet er in Mozilla Firefox bij mij nog niet mooi uit. Website beheerder, help!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Nu nog de puntjes op de i wat lay-out betreft, want de pagina ziet er in Mozilla Firefox bij mij nog niet mooi uit. Website beheerder, help!
hoe erg ik het als Opera gebruiker ook vind, Mambo doet t eigenlijk alleen maar in IE lekker ben ik bang, sorry
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Henkjan schreef:
jeroen_d schreef:
hoe erg ik het als Opera gebruiker ook vind, Mambo doet t eigenlijk alleen maar in IE lekker ben ik bang, sorry
Het is toch het enige artiekel dat een verneukte layout heeft volgens mij. Zal wel komen door de MS wordt export oid?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

deepspace schreef:
Henkjan schreef:
jeroen_d schreef:
Het is toch het enige artiekel dat een verneukte layout heeft volgens mij. Zal wel komen door de MS wordt export oid?
hebbie t in IE ge-edit of in Firefox? artikelen editen doe ik dus in IE :?
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Henkjan schreef:
hebbie t in IE ge-edit of in Firefox? artikelen editen doe ik dus in IE :?
Kan wel, maar dat artiekel over filters ziet er ook compleet anders uit... Uit de source blijk ook wel overduidelijk dat dit dat dit gewoon een copy/past vanuit word is. Dat is altijd :evil: , en moet je dus nooit doen!
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”