Een versterker bouwen voor Accuton seas combi?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Martijn H

Een versterker bouwen voor Accuton seas combi?

Bericht door Martijn H »

Hallo,

Eind de maand zullen mijn Apocalypsia luidsprekers afzijn. :lol:

In het laag de W22 van excell
mid van C89 accuton
hoog C12 accuton

Op dit moment heb ik alleen een cheap pruttel AV versterker van sony. Vandaar ook mijn plan om een nieuwe versterker te zoeken.
De klank van versterkers zoals Accuphase bevalt me goed. Controle en detail.

Ik zou natuurlijk ook de gok kunnen wagen en zelf iets in elkaar kunnen zetten. Ik heb alleen nada ervaringen met versterkerzelfbouw. Luidsprekers bouwen is geen probleem, maar wat betreft versterkers: dan heb ik nieteens de basis. :?

Mijn budget voor een stereo versterker is ongeveer 800 euro.

Zou ik met dit bedrag zelf een versterker maken die kwalitatief te vergelijken is met een dikke Accuphase of kan ik me beter richten op de 2e hands markt? Het gaat mij er niet om dat ik iets zelf maak, maar dat ik voor 800 euro een kei van een versterker kan hebben. Of ik dat kan bereiken door zelf iets te maken of iets van iemand over te kopen maakt mij niet uit.

De vraag blijft alleen of ik zonder basiskennis wel een versterker kan maken :?:

Kan iemand mij hierover adviseren?

mvg,

Montana
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Een nette UcD misschien? Twee stuks UcD180AD, twee ST voedingen, twee 160VA trafo's en uiteraard een nette kast, dan zit je m.i. onder de 800-euro.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Martijn H

Bericht door Martijn H »

SSassen schreef:
Een nette UcD misschien? Twee stuks UcD180AD, twee ST voedingen, twee 160VA trafo's en uiteraard een nette kast, dan zit je m.i. onder de 800-euro.
Mogen ook 2 monoblokken worden, net wat het beste resultaat geeft.

Ik dacht dat klasse D versterkers vooral voor het laag bedoeld zijn. Maar als die over het hele bereik zo goed spelen zou dat misschien wel wat zijn. UcD versterker dus.. Die moet dan wel redelijk makkelijk te bouwen zijn en uiteindelijk flink vermogen kunnen geven. minimaal 200/300 watt bij 8 ohm per kanaal en daarbij niet het geluidsbeeld aantasten. Zo kan ik ze namelijk ook voor zwaardere speakers inzetten.\

Een superstabiele versterker met veel detail zou het uitgangspunt dan moeten zijn.

Ik zal op internet meer info zoeken over deze UcD versterkers. Zijn er nogmeer opties mogelijk?

mvg,

Montana
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Montana,

D'r zijn hier op 't forum genoeg topics over te vinden, en dat leest toch net een stuk prettiger in je moerstaal, niet dan?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Martijn H

Bericht door Martijn H »

SSassen schreef:
Montana,

D'r zijn hier op 't forum genoeg topics over te vinden, en dat leest toch net een stuk prettiger in je moerstaal, niet dan?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Ik heb het topic gelezen over jouw UcD400 versterker. Is dat niet precies wat ik zoek dan? lijkt me wel :lol:

mvg,

Montana
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Montana,

Dat wordt krap met 800-euro, kan je beter de UcD180AD nemen, kwa kwaliteit maakt 't niks uit, eerlijk gezegd vind ik de UcD180AD net iets fijner klinken, maar de UcD400 heeft uiteraard meer vermogen, in de praktijk gebruik je dat echter meestal niet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Martijn H

Bericht door Martijn H »

SSassen schreef:
Montana,

Dat wordt krap met 800-euro, kan je beter de UcD180AD nemen, kwa kwaliteit maakt 't niks uit, eerlijk gezegd vind ik de UcD180AD net iets fijner klinken, maar de UcD400 heeft uiteraard meer vermogen, in de praktijk gebruik je dat echter meestal niet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Jouw versterker ziet er erg mooi uit.
Ja voor mijn speaker heb ik straks niet zo heel veel vermogen nodig.
Was meer het idee van reserve hebben. En 200 euro extra voor een slag beter heb ik er voor over. Mijn huidige sony versterker geeft volgens het boekje ook 100 watt 8 ohm maar die kan mijn transmissielijnluidsprekers niet aandrijven op hogere vermogens. Vandaar mijn interesse naar wat meer vermogen.

Kan je me vertellen met watvoor consumenten versterker ik het kan vergelijken en over hoeveel vermogen hebben we het dan? 100 watt 8 ohm heb ik gelezen ergens, wat mij inderdaad voldoende voor mijn nieuwe speakers, maar te weinig voor de grotere kasten..

Een fijne versterker is ook wat ik nodig heb. Ik ben zeer verwend geraakt doordat ik met een flinke accuphase heb gespeeld. Als ik dat niveau kan bereiken ben ik tevreden :)

mvg,

Montana
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Te oordelen naar wat ik zelf van accuphase heb gehoord, denk ik dat je beter af bent met een UcD.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

[quote="Montanaminimaal 200/300 watt bij 8 ohm per kanaal en daarbij niet het geluidsbeeld aantasten. Zo kan ik ze namelijk ook voor zwaardere speakers inzetten.[/quote]

Woon je in een vliegtuighangar ofzo? En dan te bedenken dat ik nu met 2x 3,5 Watt speel (Okee, een kleine kamer, en het dak gaat er niet af, maar mmmmmmm 8)
Waarom wil je zoveel vermogen??
ovni

Bericht door ovni »

jeroen_d schreef:
Te oordelen naar wat ik zelf van accuphase heb gehoord, denk ik dat je beter af bent met een UcD.
Oef ..... een 206 of iets klasse a achtigs?

Zou ik ook wel eens naast elkaar willen horen op een en de zelfde speaker.

Voor €800 koop je geen 2e hands accuphase, behalve een kleine hele oude. Reken op minimaal het dubbele voor de kleinste van het voorlaatse type en een bedrag in drievoud voor de recenste kleintjes. (En da's zo ongeveer de helft van de nieuwprijs!)
weidok

Bericht door weidok »

ovni schreef:
jeroen_d schreef:

Voor €800 koop je geen 2e hands accuphase, behalve een kleine hele oude. Reken op minimaal het dubbele voor de kleinste van het voorlaatse type en een bedrag in drievoud voor de recenste kleintjes. (En da's zo ongeveer de helft van de nieuwprijs!)
Binnenkort hoop ik de Ucd400 te vergelijken met de Italiansche Tamp
(op 12 v accu) ...
Deze T amp speelt bv een Sonneteer Albaster klasse, Mision Cyrus2 en
een Niat Niam 2 helemaal weg...
dus.. binnenkort wel een verslagje ... :wink:

En Miniwatt als ucd's van 50 0f 70 watt zouden zijn nou dan..
dan was IK gelijk verkocht hoor...
Martijn H

Bericht door Martijn H »

weidok schreef:
ovni schreef:
jeroen_d schreef:

Binnenkort hoop ik de Ucd400 te vergelijken met de Italiansche Tamp
(op 12 v accu) ...
Deze T amp speelt bv een Sonneteer Albaster klasse, Mision Cyrus2 en
een Niat Niam 2 helemaal weg...
dus.. binnenkort wel een verslagje ... :wink:

En Miniwatt als ucd's van 50 0f 70 watt zouden zijn nou dan..
dan was IK gelijk verkocht hoor...

Ik heb de accuphase E-301 gehad. Klasse A tot 20 watt geloof ik en 115 watt 8 ohm. Jammergenoeg geleend..

Het lijkt mij het verstandigste, ook omdat dit de eerste versterker wordt die ik bouw, dat ik voor de betere 180 UcD ga. Als alles goed lukt en ik tevreden ben over het eindresultaat kan ik in de toekomst altijd nog wat zwaarders maken. monoblokken UcD400,700 voor stereo subwoofers bijvoorbeeld.

Mij resten nog wat vraagjes.

Is het zo dat de lichtere uitvoeringen van de Hypex versterkers een mooier geluidsbeeld geven? De 180 lijkt iets fijner te klinken dan de 400.. En Weidok zeg dat hij verkocht zou zijn als er kleinere versies van de UcD180 zouden zijn. Klein maar fijn?? :?

Ik wil de versterker dan ook het liefst dual mono opbouwen. Welke onderdelen zou ik nog kunnen aanschaffen naast de Twee stuks UcD180AD, twee ST voedingen, twee 160VA trafo's?

Het lijkt me leuk om de kast zelf te maken. Van welk materiaal zou ik die dan moeten maken?

mvg,

Montana
Laatst gewijzigd door Martijn H op vr 03 feb 2006, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

misschien is het een idee meerdere kleine versterkers te bouwen en zo te multiampen? Gezien het feit dat je je wisselfilters voor je Apocalysia's nog niet klaar hebt, is het wellicht een goeie optie om meteen aktief te gaan. Tweakt ook makkelijker.
Door aktief te crossen maak je effectiever gebruik van je vermogen. Met twee 50 watt versterkers kom je dan al een heel eind!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ook is het zo dat die sony 2x100 watt aan 8 ohm wellicht problemen heeft met lagere impedanties. Een dubbel mono UcD180 met 160VA trafo's geeft probleemloos 100W aan 8 ohm maar ook aan 4 ohm.

Montana, ik zit nu met mijn dubbel mono project UcD180AD aan ca. 600 euro totaalkosten, doordat ik één High Grade voeding heb gekocht en die splits en de kast zelf bouw. Met twee standaard voedingen zit je nog lager in de kosten.

Je zou inderdaad ook nog voor actief laag kunnen gaan, zet er 2 UcD180ST bij voor het laag waarbij je de AD versie voor het midden en hoog gebruikt. Neem dan ook wat grotere trafo's, 225 VA. Dan kom je echt niet meer te kort!
Martijn H

Bericht door Martijn H »

jeroen,

Ja dat is inderdaad een mogelijkheid. Ik wil het nu echter simpel houden en daarom dual mono met de UcD180AD. Als dit niet genoeg is zet ik die versterker op het hoog en bouw ik iets appart voor het laag. NIet alle vliegen in een klap willen slaan :)

Adviesen over materiaalgebruik kan ik wel gebruiken,

mvg,

MOntana
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Verder op de dag plaats ik meer foto's van de kast die ik aan het bouwen ben en kun je zien hoe de versterker daarin past. Dan kun je zien dat je met deze versterkers zoveel ruimte hebt in je kast dat je er later altijd nog versterkermodules bij kan plaatsen. En een 225VA/2x30V trafo per kanaal (dual mono) is sowieso geen gek idee omdat je dan 2x100W aan 8 ohm en maar liefst 2x180W aan 4 ohm kwijt kan! Ik heb dat zelf niet gedaan omdat mijn monitors niet zo laagohmig zijn, heeft in mijn geval geen enkele zin. Maar het scheelt maar zo'n 6 tot 7 euro per trafo zoiets.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik kom net terug uit IJmuiden, waar iemand mij verschillende plaatjes aluminium verkocht. Hij knipte alle plaatjes op maat.

Afbeelding

Allemaal stukjes die ik kan gebruiken om terminals op te schroeven en om op de wanden van luidsprekers te plakken.

Afbeelding

Versterker kast: voor zij en onderkant. Ik verzin nog wel een maniertje om alles stevig aan elkaar te krijgen.

Mag de kast helemaal afgesloten zijn of moeten er gaatjes in de wand komen vanwege de warmte?

mvg,

Montana[/img]
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dat ziet er netjes uit zeg! Mag ik vragen wat zoiets kost?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

deepspace schreef:
Dat ziet er netjes uit zeg! Mag ik vragen wat zoiets kost?
Via marktplaats heb ik een adresje gevonden waar iemand voor ongeveer 20 euro zoiets in elkaar wilde zetten. Ik kreeg nog veel meer plaatjes van hem mee die overbleven. Die knipte hij ook op maat. Toen gaf ik hem maar 10 euro fooi. Dus 30 euro voor veel op maat geknipte plaatjes (op de mm nauwkeurig) :)

Is dus bijna niks, maar je moet wel iemand vinden die het op maat kan maken en stukjes overheeft. :)

mvg,

Montana
voodooless
Contacteer:

Lucky bastard :twisted:
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

excuus hoor.. misschien zie ik iets over het hoofd (behalve wellicht het feit dat het leuk is zelf de bouwen): waarom zou je je eigen versterker bouwen als een fabrieksmodel goedkoper is, én je er garantie bij krijgt?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

keyser schreef:
excuus hoor.. misschien zie ik iets over het hoofd (behalve wellicht het feit dat het leuk is zelf de bouwen): waarom zou je je eigen versterker bouwen als een fabrieksmodel goedkoper is, én je er garantie bij krijgt?
Een fabrieksmodel goedkoper? Een goede fabriekskast kost je ongeveer 200 euri.. En dat zijn ook maar 6 plaatjes ijzer.

Of de UcD versterker beter klinkt dan een nieuwe Nad of Sony van 500 of 600 euro weet ik nog niet. Maar zonder garantie een versterker bouwen voor 500 euro die presteert als een van 1500 die garantie heeft vind ik best.
voodooless
Contacteer:

Als je hoort dat een UcD menig amp van +10K lam legt, dan is het wel duidelijk wat je voor je centen krijgt. Wat de kast betreft kast is zelf bouwen geen gek idee, een beetje degelijke 19" kast kost je ook al snel 100 euro.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

ok :) duidelijk
misschien voor mij dan ooit ook interessant eens een amp te bouwen. Ik dacht dat je er nauwelijks of geen geld mee kon besparen.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Dan moet je natuurlijk wel willen geloven dat er een verschil te horen is tussen een versterker van 1000 en 10.000 euro :wink:

mvg,

Montana
Plaats reactie