Beste Peter,
Begrijp me goed, het gaat mij er absoluut niet om om mijn gelijk te krijgen, sterker nog, ik denk dat jouw verhaal geen fictie is. Toch plaats ik kanttekens bij de omstandigheden waarin deze varistors zijn gebruikt, dat vertel je er namelijk niet bij. Het zou heel goed kunnen dat in die kantoormachines een 1.5KW electromotor bruut aan en uit wordt geschakeld met een relais en de varistor de spanningspieken mag opvangen. Het lijkt me duidelijk dat de varistor in dit geval geen lang leven beschoren is.
Ik geef aan dat 90% van de PC's voorzien zijn van een geschakelde voeding met daarin een varistor kleiner dan de S10K250 die ik hier als geschikte varistor aandraag, toch ga jij hier volledig aan voorbij. Gezien het enorme aantal PC's in Nederland verwacht je naar aanleiding van jouw verhaal dat er elke week tientallen in rook opgaan en de brandweer een dagtaak heeft om PC-brandjes te blussen. Je snapt zelf ook wel dat dit niet het geval is.
Nu terug naar de situatie waar het om draait. Ik stel voor een S10K250 te gebruiken in een verdeelblok. Niet aan de ingang, maar parallel over de stopcontacten waar randapparatuur op wordt aangesloten. Dit zijn in de regel apparaten met een vermogen <500-watt en daarmee voldoet de S10K250 prima, immers het eventuele piekvermogen is daarmee binnen de grenzen wat deze varistor kan verwerken, zelfs als er een piekspanning is die langer dan de maximaal gespecificeerde 5-ms duurt.
Kortom, je verhaal is zeker interessant, maar van weinig waarde totdat je aangeeft waar de schoen wringt. Tot die tijd denk ik dat de miljoenen PC's en andere netspanning gevoede apparaten (TV's, DVD-spelers, video-recorders, etc. etc.) duidelijk laten zien dat een kleine varistor niet per definitie brandgevaarlijk hoeft te zijn. Daarnaast zijn deze apparaten over het algemeen uitgerust met een varistor KLEINER dan de S10K250 die ik hier voorstel.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com