Statement Power Block

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Volgens mij ben je een beetje in de war vanochtend.
Nee meer dan 25 jaar evaring met die dingen, dus hou op met dat ge-IWAB.

Waar gaat dit over? Zei alleen: Neem geen te klene want die kunnen snel stuk gaan met rookwolken als gevolg. Tja en als je helemaal geen last hebt van transients op het net hoef je ze ook niet te gebruiken.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Peter,

Volgens mij lees je over dingen heen, of interpreteer je ze anders dan dat er geschreven staat. De S10K250 is geen 'kleine varistor' daar komt bij dat ze VDE gekeurd zijn voor netspanning. Daarom snap ik niet helemaal waarom je zo op veiligheid loopt te hameren, alhoewel ik het met je eens ben dat veiligheid altijd voorop moet staan. Zullen we het daar dan maar op houden, dat je het goed bedoeld, maar dat deze discussie een beetje off-topic is, omdat er geen 'kleine varistors' gebruikt worden?

Met vriendelijke groeten,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik heb nog een ferrietkern liggen, wat cap's en een paar varistors - ik maak binnenkort wel een proefopstelling.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Peter,

Volgens mij lees je over dingen heen, of interpreteer je ze anders dan dat er geschreven staat. De S10K250 is geen 'kleine varistor' daar komt bij dat ze VDE gekeurd zijn voor netspanning. Daarom snap ik niet helemaal waarom je zo op veiligheid loopt te hameren, alhoewel ik het met je eens ben dat veiligheid altijd voorop moet staan. Zullen we het daar dan maar op houden, dat je het goed bedoeld, maar dat deze discussie een beetje off-topic is, omdat er geen 'kleine varistors' gebruikt worden?

Met vriendelijke groeten,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nee daar houden we niet over op want je geeft hier ronduit gevaarlijk advies en is dus allesbehalve off-topic. Bovendien, als ik daar op wijs begin je mij min of meer voor gek te verklaren wat ik nou niet in de stijl van dit forum vind. Op DIYaudio zou je dat op een ban komen te staan.

Voorbeeld: Die 10mm viariant pastten we een aantal jaren geleden toe in onze apparatuur (voor kantoorgebruik). 1 op de 200 kwam binnen een jaar terug met een uitgebbrandde varistor. We hebben ze vervangen voor S20K275 exemplaren en hebben er verder tot nu toe nog geen 1 stuk gehad.

Leesvoer: Fire Hazards of Surge Suppressors
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Peter,

Da's jouw ervaring, ik heb bij een bedrijf gewerkt waar per week zo'n 1000 stuks in apparatuur werd verwerkt, het betrof hier consumenten electronica waarin een schakelende voeding zat. Ik heb er nooit eentje zien terugkomen door een defecte varistor. Kortom, je kan wel prat gaan op jouw ervaring met deze varistors, de mijne is anders. Daarnaast werk ik in de IT en daar worden de 'kleintjes' veelvuldig gebruikt in schakelende PC voedingen. Van de duizenden PC's waar ik tijdens mijn werk mee in aanraking ben geweest heb ik nog geen enkele voeding defect zien raken door een defecte varistor. Maar zoals gewoonlijk ligt de waarheid ergens in 't midden. Daarom blijf ik bij m'n insteek dat een S10K250 voor normale apparatuur, cq. CD-spelers, DVD-spelers, versterkers prima geschikt is.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Beste Sander,

Wat jij doet moet jij weten. Maar adviseer anderen geen gevaarlijke situatie en ga niet op zo'n kafferige toon een ander de les lezen als die er op wijst zorgvuldig met die dingen om te gaan a.u.b. Het lijkt wel of je kost wat kost gelijk wilt hebben. Op de link die ik gaf staat info genoeg die duidelijk genoeg is. Ieder kan voor zich wel zijn conclusies daaruit trekken dunkt mij.

Overigens mag je ze alleen gebruiken ACHTER een passende zekering en niet direct op het lichtnet zetten. De 16A in de meterkast is beslist geen passende zekering. Overigens zijn die 20mm exemplaren ook niet 100% zeker maar iig een stuk zekerder dan 10 mm exemplaren:

Afbeelding
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Beste Peter,

Begrijp me goed, het gaat mij er absoluut niet om om mijn gelijk te krijgen, sterker nog, ik denk dat jouw verhaal geen fictie is. Toch plaats ik kanttekens bij de omstandigheden waarin deze varistors zijn gebruikt, dat vertel je er namelijk niet bij. Het zou heel goed kunnen dat in die kantoormachines een 1.5KW electromotor bruut aan en uit wordt geschakeld met een relais en de varistor de spanningspieken mag opvangen. Het lijkt me duidelijk dat de varistor in dit geval geen lang leven beschoren is.

Ik geef aan dat 90% van de PC's voorzien zijn van een geschakelde voeding met daarin een varistor kleiner dan de S10K250 die ik hier als geschikte varistor aandraag, toch ga jij hier volledig aan voorbij. Gezien het enorme aantal PC's in Nederland verwacht je naar aanleiding van jouw verhaal dat er elke week tientallen in rook opgaan en de brandweer een dagtaak heeft om PC-brandjes te blussen. Je snapt zelf ook wel dat dit niet het geval is.

Nu terug naar de situatie waar het om draait. Ik stel voor een S10K250 te gebruiken in een verdeelblok. Niet aan de ingang, maar parallel over de stopcontacten waar randapparatuur op wordt aangesloten. Dit zijn in de regel apparaten met een vermogen <500-watt en daarmee voldoet de S10K250 prima, immers het eventuele piekvermogen is daarmee binnen de grenzen wat deze varistor kan verwerken, zelfs als er een piekspanning is die langer dan de maximaal gespecificeerde 5-ms duurt.

Kortom, je verhaal is zeker interessant, maar van weinig waarde totdat je aangeeft waar de schoen wringt. Tot die tijd denk ik dat de miljoenen PC's en andere netspanning gevoede apparaten (TV's, DVD-spelers, video-recorders, etc. etc.) duidelijk laten zien dat een kleine varistor niet per definitie brandgevaarlijk hoeft te zijn. Daarnaast zijn deze apparaten over het algemeen uitgerust met een varistor KLEINER dan de S10K250 die ik hier voorstel.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Sander: bedankt voor t zakelijk en netjes eindigen, goed voorbeeld voor t vervolg van de discussie (hoewel ik denk dat de argumenten gemaakt zijn).

advies van een (ex) VGWM-coördinator: in geval van twijfel niet inhalen!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Idd Henkjan laten we de veiligsheidsdiscussie maat laten voor wat ie is. Daar kan ieder voor zich nu wel genoeg mee denk ik ;)
SSassen schreef:
Wat de varistors betreft is het nadeel dat de capaciteit toeneemt bij de grotere varistors en dat wilden we juist voorkomen. Mijn insteek was dan ook om ze direct op de stopcontacten te monteren, ze filteren dus de spanningspieken uit het daarop aangesloten apparaat (CD-speler, versterker, etc.) daar zie je m.i. niet zulke grote spanningspieken als bij een koelkast oid. en is de door jouw geschetste situatie dus niet echt aan de orde.
Heb hier dan toch wel wat vragen over Sander:

Je noemt het een nadeel dat de capaciteit bij grotere exemplaren toeneemt. Dat die capaciteit toeneemt klopt idd. Heb het in de datasheet even opgezocht en de capaciteit van een S10K250 is 215pF en die van een S20K250 is 700pF. Maar nu mijn vraag: Waarom is die 700pF slechter/nadeliger dan die 215pF over het lichtnet in zo'n stekkerblok? Zou je zoiets kunnen horen? En zo ja wat gebeurt er dan elektrotechnisch gezien?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Peter,

Tony kwam met een stuk tekst uit een magazine, daarin schreef men dat de capaciteit van een varistor een negatieve invloed had op de klank van het apparaat waarin hij werd toegepast. Uiteraard zijn dergelijke claims uit den boze voor de echte audio-purist. Daarom gaf ik aan dat kleine varistors een kleinere capaciteit hebben en ben dus uitgegaan van die vereiste en kwam zodoende op de S10K250 uit. Ikzelf vind 't pure kul, maar dat vind ik van een heleboel zaken die met audio te maken hebben, vraag me maar eens wat ik vind van luidspreker kabel van 100 euro per meter.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ok Sander,

Zijn we het daar iig over eens :) ;) Je ziet eigenlijk meer tegenovergestelde claims, dat capaciteiten van 1uF en meer juist een heilzame uitwerking zouden hebben. Hoewel ik dat zelf niet zo snel zal doen kan ik daar nog wel de ratio van inzien.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
....vraag me maar eens wat ik vind van luidspreker kabel van 100 euro per meter
zeg Sander, wat vind je van luidspreker kabel van €100/m? ;) :lol:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Henkjan schreef:
SSassen schreef:
....vraag me maar eens wat ik vind van luidspreker kabel van 100 euro per meter
zeg Sander, wat vind je van luidspreker kabel van €100/m? ;) :lol:
Ach, zo las ik laatst van een gast die vond dat zijn systeem in balans moest zijn. Hij had daarom speakerkabel waar Essent of Nuon trots op zouden zijn, en het was vermoedelijk duurder dan de speakers waar hij ze op aansloot (ik geloof 350 euro/meter);) Om de belans te behouden lag de kabel natuurlijk ook nog op afstandhouders van de vloer :P
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Weer een ander proefje gedaan: welk stopkontakt ga ik toepassen? Ik heb op een provisorisch plankje van links naar rechts de volgende Schuko contacten geplaatst: Berker Modul, ABL, ABL inbouw met klapdeksel, idem maar dan gefilterd. Het filter bestaat uit een ferrietkern, een paar X condensatoren (Mundorf Supreme 0,1uF - had ik toevallig liggen) en een varistor. Ik wil nog meer luisteren maar het verschil is echt minimaal, zo weinig dat het denk ik niet uitmaakt welke ik gebruik. Wel had ik het gevoel dat de gefilterde contact iets opgeruimder klonk, wat schoner maar tegelijkertijd ook wat sterieler, ik weet niet of ik dat wel mooi vind. Eigenlijk zou ik dit "stekkerblok" in een andere omgeving moeten testen want misschien heb ik wel een relatief schone stroomvoorziening, misschien "klinken" deze Schuko's zoiezo hetzelfde, misschien hadden mijn oren een "off-day", etc....... :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tony,

Leuke test, maar ik had wat anders in gedachten toen ik riep 'draad om ringkern ferriet heen wikkelen'. Het idee is dat je de ene helft van de ringkern wikkelt met de ene draad en de andere helft met de ander, zodat er geen ringkern meer te zien is en je dus twee halve cirkels hebt met gewikkeld draad om de ringkern. Zoals je het nu hebt gedaan is het beoogde effect niet bereikt, waarschijnlijk merk je nu pas wat bij ettelijke MHz.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Dus in plaats van 1x wikkelen, iets van 10x wikkelen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ja, inderdaad, maar wel gelijk aantal windingen voor beide draden anders hebben beide spoelen een andere waarde en is 't effect ook weer niet optimaal.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

ik heb een klein beetje m'n twijfels bij deze test.
Uiteindelijk is een geheel maar zo goed als de slechtste schakel in het systeem en dat zijn hier overduidelijk die lusterklemmetjes... Volgens mij maken deze het horen van verschil nog onmogelijker dan het naar mijn uiterst bescheiden mening al is.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Tip hoe het wel zou moeten?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tony,

Gebruik gewoon een ster-constructie; dus vanuit een enkel punt beginnen, niet alleen voor de aarde, maar alle aders. Voor je prototype kan je het best de gestripte draden in elkaar twisten en dan solderen en dan een stuk krimpkous eroverheen voor de isolatie. In de uiteindelijke versie gebruik je een strip met ogen die aan een kant met een dikke draad wordt doorverbonden. Het idee is om contactweerstand zoveel mogelijk te beperken, dus zo min mogelijk schroeven en klemmen en/of solderen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

SSassen schreef:
Het idee is om contactweerstand zoveel mogelijk te beperken, dus zo min mogelijk schroeven en klemmen en/of solderen.
van al deze methodes lijkt solderen mij wel het minst erge, of combineren van solderen met schroeven ofzo.... hoewel: met schroeven druk je de draad plat en das misschien ook weer niet goed...
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tevens kun je zo de soldeernaald kapot maken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Was trouwens vanmiddag bij de Gammel en die 16A driepolige EEC steker en contactdozen kosten niet eens veel daar: 2,95 voor een steker en daar kan een hele diikke kabel in en 4,85 voor een contactdoos.

Vind Sanders optie van een sterpunt voor de verbindingen helemaal zo gek niet: Je krimpt en of soldeert stevige kabelogen aan de draden die je tesamen onder 1 (M6 ozi) bout tesamen vast zet
tjeb
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 17 jan 2005, 20:38

Bericht door tjeb »

Maar hoe staat het nu met het powerblock??

Mvg Tjeb
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Staat op een erg laag pitje op het moment. :cry:
Vorige week een rolletje Mil-spec verzilverd koper in Teflon en deze dingen binnengekregen:

Afbeelding
Plaats reactie