De ideale tweeter?
Moderator: Beheerdersteam
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
off-topic? nee hoor, als we nu zoals op menig forum over de Playboy zouden praten, DAT is off-topic, heeft niets met tweeters te doen.
Ik ben het helemaal eens met Jeroen. Maar er is volgens mij meer.
Onafgezien van de kwaliteit van de woofer ga je ook nog eens crossen in het vocale gebied. Daar ben ik geen voorstander van.
Het hoog ga je dan naar 3000 hz of hoger brengen.
1. Dan wordt je golflengte wel echt klein om geen faseproblemen te krijgen tussen beide units en zeker als je volgens d'Appolito wilt werken (of sla ik de bal hier fout), want dan mis je het eigenlijke voordeel van d'Appolito toch?
2. welke middentoner (geen dome model) bundelt niet boven de 2000 Hz? Zelfs de kleine en voorbeeldige SS12M4631 verliest de helft van zijn geluidsdruk bij 3000 hz en 30° off axis.
Ed.
Ik ben het helemaal eens met Jeroen. Maar er is volgens mij meer.
Onafgezien van de kwaliteit van de woofer ga je ook nog eens crossen in het vocale gebied. Daar ben ik geen voorstander van.
Het hoog ga je dan naar 3000 hz of hoger brengen.
1. Dan wordt je golflengte wel echt klein om geen faseproblemen te krijgen tussen beide units en zeker als je volgens d'Appolito wilt werken (of sla ik de bal hier fout), want dan mis je het eigenlijke voordeel van d'Appolito toch?
2. welke middentoner (geen dome model) bundelt niet boven de 2000 Hz? Zelfs de kleine en voorbeeldige SS12M4631 verliest de helft van zijn geluidsdruk bij 3000 hz en 30° off axis.
Ed.
Hoi Ed
De menselijk stem is wat lager dan je zou denken:
Bij mijn d'appolitto filter ik inderdaad onder de 3000hz. Het voordeel van een kleine mid is miz de betere afstraling rond het overname punt ook met een grotere dome.
Groeten Roland
De menselijk stem is wat lager dan je zou denken:
Harmonischen is natuurlijk weer een heel ander verhaal, maar zuivere noten komen niet boven de 1.200 hz. het vocale gebeid ligt als je het hierboven genoemde aanhoudt tussen 87 hz en 1200 hz.These are the ranges demanded in classical opera, hence the decimal point accuracy.Type of voice Frequency range Hz
Bass 87.31 - 349.23 Hz
Baritone 98.00 - 392.00 Hz
Tenor 130 - 493.88 Hz
Contralto 130.81 - 698.46 Hz
Soprano 246.94 - 1,174.70 Hz
Bij mijn d'appolitto filter ik inderdaad onder de 3000hz. Het voordeel van een kleine mid is miz de betere afstraling rond het overname punt ook met een grotere dome.
Groeten Roland
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
amai, opera is nu niet direct mijn ding, maar 80 hz is wel erg laag!!!Roland schreef:Hoi Ed
De menselijk stem is wat lager dan je zou denken:
[Groeten Roland
Persoonlijk denk ik niet dat je in pop, jazz en andere niet-klassieke muziek, veel vocaal werk onder de 250 hz gaat tegenkomen.
Als dat wel het geval is zal ik mijn mening moeten herzien en een nog grotere middentoon moeten inzetten.
Groeten,
Ed
Waarom zo'n klein stukje? Graag vanaf 300 Hz dan zien we wat beter wat er gebeurt. Verder vind ik 15 graden minder belangrijk, ben meer geïnteresseerd in 60 graden. Sorry
Wat die scheidingsfrequentie betreft, ja dat zit inderdaad zo laag die stem. Maar ik ben het niet eens met je benadering om daar je driverkeuze van te laten afhangen. Dat zou ik meer doen op basis van afstraalgedrag en geluidsdruk. die 15 cm mid is prima. Verder gewoon goed filteren. Ik vind het vreemd dat je je wel zorgen maakt om het gebied rond 200 Hz en niet over dat rond 2000 Hz terwijl dat laatste nog veel nauwer komt wil je een stem echt natuurlijk laten klinken.
Wat d'Appolito betreft. Goede aanvulling. Roland, ik denk dat je met Appolito altijd erg toegeeft op uniform afstraalgedrag in het middengebied. Door de interferentie tussen de 2 mids krijg je nogal een power response dip. Die leidt tot een toename van transparantie in het midden. Ik vind dat minder natuurlijk klinken, bovendien hoor je dan écht elk foutje dat je in je filter hebt gemaakt. Zie hiervoor ook de recente studie van John Kreskovsky: http://www.musicanddesign.com/Power.html . Op pagina 5 worden de MTM's behandeld. N.B. ik beweer niet dat je een slechtere luidspreker maakt, het is een kwestie van smaak maar ook afstemming. En daar maak je het jezelf niet bepaald gemakkelijk met d'Appolito.
Wat die scheidingsfrequentie betreft, ja dat zit inderdaad zo laag die stem. Maar ik ben het niet eens met je benadering om daar je driverkeuze van te laten afhangen. Dat zou ik meer doen op basis van afstraalgedrag en geluidsdruk. die 15 cm mid is prima. Verder gewoon goed filteren. Ik vind het vreemd dat je je wel zorgen maakt om het gebied rond 200 Hz en niet over dat rond 2000 Hz terwijl dat laatste nog veel nauwer komt wil je een stem echt natuurlijk laten klinken.
Wat d'Appolito betreft. Goede aanvulling. Roland, ik denk dat je met Appolito altijd erg toegeeft op uniform afstraalgedrag in het middengebied. Door de interferentie tussen de 2 mids krijg je nogal een power response dip. Die leidt tot een toename van transparantie in het midden. Ik vind dat minder natuurlijk klinken, bovendien hoor je dan écht elk foutje dat je in je filter hebt gemaakt. Zie hiervoor ook de recente studie van John Kreskovsky: http://www.musicanddesign.com/Power.html . Op pagina 5 worden de MTM's behandeld. N.B. ik beweer niet dat je een slechtere luidspreker maakt, het is een kwestie van smaak maar ook afstemming. En daar maak je het jezelf niet bepaald gemakkelijk met d'Appolito.
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
... en daar kom je nu mee af!jeroen_d schreef:Waarom zo'n klein stukje? Graag vanaf 300 Hz dan zien we wat beter wat er gebeurt. Verder vind ik 15 graden minder belangrijk, ben meer geïnteresseerd in 60 graden. Sorry![]()
Ik vind het vreemd dat je je wel zorgen maakt om het gebied rond 200 Hz en niet over dat rond 2000 Hz terwijl dat laatste nog veel nauwer komt wil je een stem echt natuurlijk laten klinken.
Goed, ik zal ze volgend weekend overdoen op 60°.
Ik had de meting vanaf 2000 hz afgeprint om een grotere resolutie op de frekwentieas te hebben.
De indeling vanaf 200 hz staat in mijn Concave project, weliswaar met de nieuwe filterafstelling.
viewtopic.php?t=1102&start=165
Waarom zoveel aandacht rond 200 hz? ik ben bassist, bouw basgitaren en luister hoofdzakelijk naar baspartijen in muziek
Maar ik beloof mijn gedrag te gaan aanpassen hoor!
Groeten,
Ed.

