Nu heb je dan allemaal onderdelen gekocht maar niet onbelangrijk... Hoe klinkt het!

Op vriendelijk verzoek is mij gevraagd het stap voor stap te doen, dit omdat verschillen per onderdeel dan duidelijk worden.
Audyn Mkp condensator in vergelijking met de Tesla TF 2002:
Een wereld van verschil, in negatieve zin. De speakers klinken dof, ingesloten. De sprankelendheid ( is dat een woord?) mist. Het ruimtelijk gebrek valt direct op.
De plaatsing van de muziek wordt veranderd. De stem in combinatie met bijv. gitaarsolo wordt ‘vlak’ weergegeven. Waren deze eerst ruimtelijk gescheiden, nu worden deze op de zelfde ‘hoogte’ weergegeven. Het is net of blijven de klanken van o.a. gitaar achter blijven, en in de kast blijven hangen. Ook mist duidelijk detail. Niet alle details in de muziek aanwezig ljiken te worden weergegeven. Ook wordt er iets met de scheiding tussen laag/midden en hoog gedaan waardoor de speakers wel iets rustiger klinken.
Audyn samen met ZilverMicra in vergelijking met Tesla TF2002:
Ook verschil, in positieve zin. Jaaa de speakers klinken nu veel losser. De ‘missende’ details zijn nu duidelijk WEL aanwezig.
De plaatsing van de muziek wordt ook nu veranderd. Het geluid wordt nu veel directer.
Achtergrondgeluiden zijn duidelijker aanwezig en worden, in vergelijking met de originele configuratie, harder/ duidelijker weergegeven. Maar niet tot storend niveau. Door de directheid die er nu ontstaat zit in de speaker meer detail. Echter mist hier wel een soort ruimtelijkheid. Er mist ‘warmte’ in het geluidsbeeld. Live cd’s worden minder ‘live’ weergegeven zeg maar. De speaker klinkt klinisch er mist enige diepte/ achtergrond.
De spoelen tweak zoals aangegeven door Roland zorgt voor een nog directer geluid er mist er meer diepte.
( kan het ook zijn dat de audyn nog los moet spelen? )
Vervanging van de draadgewonden weerstanden door mox type’s:
Minder verschil als op voorhand gedacht.
Het lijkt erop dat de speakers rustiger worden.
Wat moet hier nog meer voor verschil optreden? Kan iemand dat mij vertellen? hmm.. nog maar heel lang testen.
De interne bekabeling heb ik nog niet vervangen ga ik binnenkort doen. Eerst een speciaal bitje kopen om de speakers los te schroeven.
Kortom dit zijn tot nu toe de bevindingen van mijn kant. Ik ga verder met het filter ‘los’ spelen misschien klinkt het dan anders.
Hoe heb ik getest: 2 front speakers, eerst beiden geluisterd, nagenoeg geen verschil.
Daarna per onderdeel het filter van een speaker aangepast en bevindingen genoteerd.
Muziek: Anouk update , Brian adams unplugged, Coldplay X&Y
Zo ziet, tot zover, het eindresultaat eruit
Binnenkort meer.