Mission 703 filters & kabels upgrade

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Johan D
Berichten: 19
Lid geworden op: za 21 jan 2006, 20:01
Locatie: Arnhem

Bericht door Johan D »

Hallo,

Mijn eerste post op dit forum en ik steek, als beginner, gelijk van wal.
Ik ben momenteel in het bezit van een stel Mission 703 zuilen.
Na een trouwe dienst van ongeveer 10 jaar zit ik er over na te denken het filter en interne bekabeling te upgraden. ( vandaar een post in dit forum )
Hieronder een foto van de huidige situatie.

Afbeelding

Mijn vraag hierover: heeft het zin de componenten te voorzien van betere exemplaren? Of zal de "winst" in detail miniem zijn?

Groeten, Johan
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Zo te zien zijn het elco's, deze zijn meestal wel voor verbetering vatbaar. Zeker het hoog kan erg opknappen met een polypropyleen condensator of een nog luxer exemplaren die er voor veel geld te koop zijn.

De seriespoel met de woofer zou je ook kunnen vervangen door een spoel met dik draad, vacuum geïmpregneerd of baklak. Als deze ook een lagere gelijkstroomweerstand heeft is dat beter voor de controle van de versterker over de woofer, maar verandert de afstemming van de luidspreker in de kast wel een beetje.

Als er een spoel parallel aan de tweeter staat zou ik die laten zitten, deze vervangen door een betere heeft meestal wat minder invloed en bovendien kan de gelijkstroomweerstand van de spoel meegenomen zijn in de berekening van het filter.

Tot slot is het vervangen van de weerstanden door metaalfilmweerstanden ook een optie.

Het is trouwens verstandig om de modificaties stap-voor-stap uit te voeren zodat je per verandering kan beoordelen of de wijziging ook werkelijk een verbetering is. Bovendien als de verandering leidt tot een verslechtering kun je altijd het origineel terug zetten.

Verander je alles in een keer is het vaak minder duidelijk om aan te geven welk component voor een bepaalde verandering verantwoordelijk is.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ha die Johan D, welkom hier!

ik heb je vraag maar een eigen topic gegeven ipv mee te laten lopen in het KEF topic
Johan D
Berichten: 19
Lid geworden op: za 21 jan 2006, 20:01
Locatie: Arnhem

Bericht door Johan D »

Henkjan schreef:
ha die Johan D, welkom hier!

ik heb je vraag maar een eigen topic gegeven ipv mee te laten lopen in het KEF topic
Bedankt voor het eigen topic.

@ richard bedankt voor je snelle reply.
Het verbeteren van de elco's zie ik zeker zitten. Ik heb een beetje rond gekeken en een polypropyleen condensator lijkt me wat. Ook lees ik dat daar goede resultaten mee geboekt worden.
De exacte waardes van de elco's zal ik morgen eens plaatsen aangezien ik daarvoor het filter uit elkaar moet solderen.

De seriespoel met de woofer is niet van heel dik draad, echter weet ik de waarde hier niet van. Zou ik deze bij een beetje audiozaak kunnen laten opmeten?

Van de spoel parallel aan de tweeter blijf ik af.

De weerstaden vervangen door metaalfilmweerstaden wat brengt dat in het audiobeeld teweeg.? en de Mox types?

Kortom bedankt voor je antwoord, er is nog veel te leren
:D

Ik heb dr in elk geval weer een project bij.
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

leuk om de missions te upgraden
ik ga zelf een paar mission 752 Freedom upgraden en begin ook met het filter en de interne bekabeling
verdere stappen die ik hiervoor heb gedaan om het beste uit de speakers te halen zijn de volgende

speakers op spikes op 3 cm dikke granieten tegels
biampen met een rotel versterker met een extra eindversterker met gelijk vermogen
goede xindak ofc koperen luidsprekerkabels
en natuurlijk een goede vrije opstelling vd speakers
Johan D
Berichten: 19
Lid geworden op: za 21 jan 2006, 20:01
Locatie: Arnhem

Bericht door Johan D »

ralf schreef:
leuk om de missions te upgraden
ik ga zelf een paar mission 752 Freedom upgraden en begin ook met het filter en de interne bekabeling
verdere stappen die ik hiervoor heb gedaan om het beste uit de speakers te halen zijn de volgende

speakers op spikes op 3 cm dikke granieten tegels
biampen met een rotel versterker met een extra eindversterker met gelijk vermogen
goede xindak ofc koperen luidsprekerkabels
en natuurlijk een goede vrije opstelling vd speakers
Ook Missions upgraden :D
Onder mijn Missions heb ik ook spikes. Bedankt voor de tip met de grantieten tegels. ( ga ik zeker doen want nu zakken ze in de voerbedekking )
Luidsprekers zijn voorzien met koperen luidspreker kabel.
Voor de versterker heb ik moementeel een Technics versterker.
Maar een nieuwe zelfbouwversterker is in aanbouw.
deze is opgebouwd met een Tda opamp.
Kortom nog veel te doen!
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

om het effect van tegels te testen kan je ook gewoon 2 30 x 30 cm stoeptegels proberen en kijken wat dit voor effect op het laag heeft
is omte proberen een stuk goedkoper dan graniet
Johan D
Berichten: 19
Lid geworden op: za 21 jan 2006, 20:01
Locatie: Arnhem

Bericht door Johan D »

ralf schreef:
om het effect van tegels te testen kan je ook gewoon 2 30 x 30 cm stoeptegels proberen en kijken wat dit voor effect op het laag heeft
is omte proberen een stuk goedkoper dan graniet
Ja daar zit wat in. Ik zal de tegels uit de achtertuin eens proberen :D
vanavond ga ik het uittesten.
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

en wat zijn de bevindingen :?:
Johan D
Berichten: 19
Lid geworden op: za 21 jan 2006, 20:01
Locatie: Arnhem

Bericht door Johan D »

ralf schreef:
en wat zijn de bevindingen :?:
Het resulteert in mindere resonantie.
Daardoor klinkt de bas uit de Missions een stuk strakker.
Laatst gewijzigd door Johan D op zo 29 jan 2006, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Johan D
Berichten: 19
Lid geworden op: za 21 jan 2006, 20:01
Locatie: Arnhem

Bericht door Johan D »

Inmiddels ben ik bezig geweest met het uiteen solderen van het filter.
Dit om te zien uit welke componenten deze bestaat.

Elco tussen de woofer. Type Tesla audio Tf202. 12UF/ 35 v.
Tweeter elco Tesla Tf202. 5 UF/ 35 v.

Weerstand. UTM 206-8 1R0 5%
Weerstand. UTM 208-8 1R5 5%

Hierover de volgende vragen:

Ik heb rond gekeken op het internet maar zijn deze elco's wel 'standaard' waarden? hoe los ik dit anders op?
En de weestanden, betekend het dat deze 1 ohm en 1,5 ohm zijn? hoeveel watt moeten mox weerstanden zijn in mijn situatie? is 4 watt genoeg?

kortom een hoop vragen, weet iemand de antwoorden?
Johan D
Berichten: 19
Lid geworden op: za 21 jan 2006, 20:01
Locatie: Arnhem

Bericht door Johan D »

Niemand?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Johan

-4 watt mox moet voldoende zijn als het om tweeter weerstanden gaat
-Die tweeter elco kan je vervangen door een mkp van 5.0 uf (4.7 uf en 0.33 uf parallel)
-Die elco die dwars over je woofer staat vervangen heeft klankmatig weinig zin.

Als je de de inductie van de basspoel niet kunt meten en er staan geen aanwijzingen op de spoel zelf (L=... mh R=...ohm draaddiameter=...mm) zou ik die weer terug zetten in het filter. Je kan dan toch nog een klein tweakje met je spoelen uithalen door ze anders ten opzichte van elkaar neer te zetten zie: http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm

Groeten Roland
Johan D
Berichten: 19
Lid geworden op: za 21 jan 2006, 20:01
Locatie: Arnhem

Bericht door Johan D »

Hallo Roland,

Op de basspoel staan geen verdere gegevens.
Ik ga het tweakje van de spoelen uitvoeren als ik de benodigde onderdelen heb.
Ik wist niet dat je de eclo's parralel kon schakelen voor het behalen van de gewenste Uf.
Toch nog een vraagje. Is het verschil tussen een audyn mkp en de 'plus' serie in mijn situatie ook hoorbaar? Of is een 'gewone' mkp voldoende?

Bedankt voor je tips!
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Johan

Geen idee, ik zou eerst eens kijken of een simpele 4.7 uf mkp wel beter klinkt (4.7 kan ook best de tolerantie van de elco's is waarschijnlijk 10% of meer) , het kan ook maar zo wezen dat die elco bepaalde vervelende karakter eigenschappen van de tweeter onderdrukt en een mkp dus geen verbetering is.

groeten Roland
Johan D
Berichten: 19
Lid geworden op: za 21 jan 2006, 20:01
Locatie: Arnhem

Bericht door Johan D »

Roland schreef:
Hoi Johan

Geen idee, ik zou eerst eens kijken of een simpele 4.7 uf mkp wel beter klinkt (4.7 kan ook best de tolerantie van de elco's is waarschijnlijk 10% of meer) , het kan ook maar zo wezen dat die elco bepaalde vervelende karakter eigenschappen van de tweeter onderdrukt en een mkp dus geen verbetering is.

groeten Roland
Nou ik ben eruit!

Ik ga voor een de 4 watt mox type's, nieuwe bekabeling 1,5mm koper, audyn 4,7 cap tussen het hoog. Ook de tweak met de mkp 1837 en silver mica, over de audyn, wil ik gaan toepassen.
Spoelen blijf ik echter van af door reacties in dit forum.
Als alles kan bestellen en binnen is post ik zeker comments/ foto's
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi
Ook de tweak met de mkp 1837 en silver mica, over de audyn, wil ik gaan toepassen.
Die zou ik proberen, niet gelijk toepassen, smaken verschillen.

Groeten Roland
Johan D
Berichten: 19
Lid geworden op: za 21 jan 2006, 20:01
Locatie: Arnhem

Bericht door Johan D »

Yes, de bestelde onderdelen zijn binnen!
Vanavond heb ik tijd om alles te plaatsen.
Ook zal ik dan eens wat foto's plaatsen van de nieuwe filters.

Groeten Johan
Laatst gewijzigd door Johan D op ma 27 feb 2006, 19:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Johan D
Berichten: 19
Lid geworden op: za 21 jan 2006, 20:01
Locatie: Arnhem

Bericht door Johan D »

Nu heb je dan allemaal onderdelen gekocht maar niet onbelangrijk... Hoe klinkt het!
Afbeelding
Op vriendelijk verzoek is mij gevraagd het stap voor stap te doen, dit omdat verschillen per onderdeel dan duidelijk worden.

Audyn Mkp condensator in vergelijking met de Tesla TF 2002:

Een wereld van verschil, in negatieve zin. De speakers klinken dof, ingesloten. De sprankelendheid ( is dat een woord?) mist. Het ruimtelijk gebrek valt direct op.

De plaatsing van de muziek wordt veranderd. De stem in combinatie met bijv. gitaarsolo wordt ‘vlak’ weergegeven. Waren deze eerst ruimtelijk gescheiden, nu worden deze op de zelfde ‘hoogte’ weergegeven. Het is net of blijven de klanken van o.a. gitaar achter blijven, en in de kast blijven hangen. Ook mist duidelijk detail. Niet alle details in de muziek aanwezig ljiken te worden weergegeven. Ook wordt er iets met de scheiding tussen laag/midden en hoog gedaan waardoor de speakers wel iets rustiger klinken.


Audyn samen met ZilverMicra in vergelijking met Tesla TF2002:

Ook verschil, in positieve zin. Jaaa de speakers klinken nu veel losser. De ‘missende’ details zijn nu duidelijk WEL aanwezig.

De plaatsing van de muziek wordt ook nu veranderd. Het geluid wordt nu veel directer.
Achtergrondgeluiden zijn duidelijker aanwezig en worden, in vergelijking met de originele configuratie, harder/ duidelijker weergegeven. Maar niet tot storend niveau. Door de directheid die er nu ontstaat zit in de speaker meer detail. Echter mist hier wel een soort ruimtelijkheid. Er mist ‘warmte’ in het geluidsbeeld. Live cd’s worden minder ‘live’ weergegeven zeg maar. De speaker klinkt klinisch er mist enige diepte/ achtergrond.
De spoelen tweak zoals aangegeven door Roland zorgt voor een nog directer geluid er mist er meer diepte.
( kan het ook zijn dat de audyn nog los moet spelen? )

Vervanging van de draadgewonden weerstanden door mox type’s:

Minder verschil als op voorhand gedacht.
Het lijkt erop dat de speakers rustiger worden.
Wat moet hier nog meer voor verschil optreden? Kan iemand dat mij vertellen? hmm.. nog maar heel lang testen.

De interne bekabeling heb ik nog niet vervangen ga ik binnenkort doen. Eerst een speciaal bitje kopen om de speakers los te schroeven.

Kortom dit zijn tot nu toe de bevindingen van mijn kant. Ik ga verder met het filter ‘los’ spelen misschien klinkt het dan anders.

Hoe heb ik getest: 2 front speakers, eerst beiden geluisterd, nagenoeg geen verschil.
Daarna per onderdeel het filter van een speaker aangepast en bevindingen genoteerd.
Muziek: Anouk update , Brian adams unplugged, Coldplay X&Y

Zo ziet, tot zover, het eindresultaat eruit
Afbeelding

Binnenkort meer.
Johan D
Berichten: 19
Lid geworden op: za 21 jan 2006, 20:01
Locatie: Arnhem

Bericht door Johan D »

Vandaag heb ik de speakers afgemaakt.
De filtercomponenten zijn, samen met de interne bekabeling, compleet aangepast. De bekabeling is 2 x 1.5 mm2 OFC geworden.
Alle andere componenten zijn hierboven al vermeld.
Ik heb de speakers nu een tijd draaien en ik moet zeggen dat de speakers steeds meer naar mijn wil beginnen te klinken.
Er zit meer detail in de speakers, achtergrond geluiden zijn duidelijker geworden, kortom ik ben zeer blij met het eindresultaat.
Vooral het gebruik van de ZilverMicra vond ik een goed resultaat geven.
Deze zorgde, in mijn geval, voor een stuk meer detail en levendigheid. Het muffe geluid die de Audyn veroorzaakte is hiermee teniet gedaan.
Wel ben ik nieuwsgierig naar het effect van een Mkp1837. Deze heb ik besteld en hoop dat ze snel binnen zijn.
Ook lees ik in dit forum het gebruik van Zilvermicra en Mkp1837 in cdspelers en versterkers. Maakt dit ook zo veel verschil?

Momenteel draai ik nog met een Technics reciever en idem cd speler.
Misschien is hier nog het een en ander ter verbetering.

Bedankt voor de tips en comments!

groeten,

Johan
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”