Silver Bullet, een overdaad aan L17RCY/P's (was: Yellow P.)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Een Punto! Alles wat ik verwacht had maar niet een Punto.... Leuk!

En dan maar weer over de speaker: Heef Peerless niet iets geschikts?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

---OFF TOPIC---

Ja, ja, een Punto, wolf in schaapskleren, hier even een korte indruk, gefilmd door ondergetekende met een camera met een zuignap statief tegen 't raam.

Weg, weg, weg uit Wassenaar
http://www.hardwareanalysis.com/images/ ... 3_2005.wmv

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

En nee, de Peerless HDS serie is mij iets te duur (bij 8-stuks!) en alleen de grotere jongens hebben een Fr die laag genoeg is, ook de Qtc is van belang, aangezien de kast voor de vier woofers krap 40-liter is.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Cool! Laatste keer dat ik zoiets deed was in een V70R (Straaljager, niet normaal....) En een MB S500... Van mijn tandarts. Echt waar...

Okee speakers! Laatste poging; Alcone 6.5. Wordt mi. weinig mee gedaan maar vond ik wel eg goed klinken.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Kwijl :D

Doet me aan dit filmpje denken:
http://stream.2003.02.garnierprojects.c ... edited.wmv

Maar nu écht ontopic ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ja naar die 17cm HDS'en had ik ook al gekeken. Is toch minder kwa Fs.

Eigenlijk heb je best mooie uitgezocht met die Monacors. Zou toch overwegen om een goed gematcht stel te regelen voor dit project.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Zojuist een nieuwe bestelling geplaatst voor de Seas G17RE/P, dit is een prima alternatief voor de SPH-165KEP en hij oogt vrijwel identiek met een mooi geel glasfiber membraan en zwarte faseplug. Zouden volgende week hier moeten arriveren, dus ik ben benieuwd, gezien de simulatie moet dit nog net even beter aansluiten bij de Vifa XG18's dan de Monacor's.

Seas G17RE/P, H647
Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Phew, die dingen zien er een stuk mooier uit dan het alu alternatief :)

Maareh, wel maar een Xmax van 3 mm.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Jammer van die Monacors Sander,
Kan zijn dat ik het mis heb maar....
Klopt dat plaatje van de Seas G 17 RE/P H 647 wel ??

Op de seas pagina staat de G 17 RE bij OUTGOING woofers ??

http://www.seas.no/SEAS%20vintage%20woofers.htm

Dus binnenkort ook moeilijk verkrijgbaar ??
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Sander,

Die zien eruit als G17REX/P en die heeft andere parameters dan de G17RE/P. De G17REX/P is veel beter verkrijgbaar, even opletten dus als je de niet X versie wilt hebben. Verschil is o.a. veel grotere magneet bij de X versie en als ik me niet vergis ook verschil in diameter van de spreekspoel.

Klinkt fantastisch overigens :) Ik luister er elke dag naar
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Zijn idd schitterende speakers. Blijf een lineaire x_max van 3 mm magertjes vinden voor woofers in een kast van dat formaat. Eigenlijk vraagt zoiets toch wel om elektronische basextentie naar 35Hz in een CB en dan zou een dubbele x_max wel prettig zijn.

Anders wordt het toch een BR.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Indoubt,

Nee, ze zien er identiek uit, de specificaties zijn echter wel degelijk anders. De REX is een midwoofer de RE een woofer, dat zie je ook als je ze in een kleine gesloten kast stopt, de RE loopt in dezelfde kast veel verder door, en daarmee is de RE beter geschikt voor mijn toepassing.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Peter,

Valt mee hoor, vergeet niet dat je vier stuks in een kast hebt zitten, da's effectief een Sd van ~500-cm^2, daarnaast is het rendement erg hoog omdat ze allemaal akoestisch gekoppeld zijn dus het rendement stijgt evenredig. Waarschijnlijk wordt 't een gesloten kast, maar ik ga eerst een testkast bouwen en kijken hoe e.a. klinkt, het risico van een bass-reflex is namelijk dat het veel te dik en zwaar gaat klinken in 't laag doordat je in een normale huiskamer door de room-gain best wel een bult krijgt in 't laag. Met een gesloten kast compenseer je dan netjes evt. afval in 't laag.

Ik zit nu voor de G17RE/P's op een kast van 50-liter met een Q van 0.5 en een F3 van 80Hz, daarmee valt het laag heel geleidelijk af en is er best nog veel output rond de 20 en 30Hz, meer dan met een bass-reflex iig. De kast met de Vifa's is ook iets groter geworden en meet nu 25-liter, daarmee kom je met een gesloten kast op een Q van 0.6 en een F3 van ~80Hz, door deze overlap van curves is er met een bass-reflex volgens de simulatie een bult in 't laag tussen 40 ~ 100Hz en da's niet de bedoeling. Met beide kasten gesloten is er een hele nette geleidelijke afval, een andere optie is nog (dank Tony!) dat de Vifa's in een open-back kast gaan, de curve wordt dan nog vlakker.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Weidok,

Klopt, de G17RE/P, en een hele berg andere populaire drivers zijn niet meer in productie. Maar er is nog zat voorraad, en als die op is en de vraag blijft dat is mij verteld dat er gewoon nieuwe gemaakt worden. Voor kleine partijen (1 ~ 100-stuks) is dat ook mogelijk tegen een 25% meerprijs. Het alternatief, de L18RNY/P is momenteel niet leverbaar, en is pas eind Februari weer leverbaar, te laat dus voor de DDIY2006.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed, ik heb zojuist negen stuks Seas G17RE/P binnengekregen, en ze gelijk even aan de toongenerator aangesloten en doorgemeten. Wat een verademing zeg, gewoon nette woofers die allemaal identiek meten en waarbij de curve ook nog netjes aansluit bij die van de datasheet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Wat is dat een topwinkel dan zeg: vrijdag besteld en zaterdag in huis. :D

Weet jij toevallig wat het voordeel is van een omgedraaide ophanging behalve dat het er leuk uitziet en misschien handiger is icm speakerdoek?

Wordt de kast ook geel? Of juist een contrastkleur, voor het gele gevaarte? Anyway, succes met je project!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Interficior,

Ja, top-winkel idd, is een groothandel, dus business-to-business. En wat de kleur van de kast betreft, ik ga inderdaad voor contrast, ik heb m'n zinnen gezet op witte hoogglans pianolak en mocht dat niet lukken dan gewoon wit met twee of drie keer hoogglans lak erover. Ik zoek dus nog een spuiterij die met pianolak kan werken en dit al vaker heeft gedaan, suggesties zijn dan ook meer dan welkom.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Je kunt ook plexiglas van de binnenkant beschilderen (met een kwast!), om zo een enorme hoogglans effect te krijgen. Net zoals macintosh krijg je dan in feite. Is bovendien ook nog eens makkelijk te buigen.
Ik heb zelf een probeerseltje gedaan met matzwart.
Afbeelding

Het hele plaatje is bijna gevuld met het plexiglas dus.
Ik zie dat onze webserver nogal op zijn muil is gegaan, dus we zien allemaal geen plaatje.

Ik kan bijna met zekerheid zeggen dat Intos kan spuiten met pianolak, maar volgens mij is dat alleen maar voor bedrijven, die een interieur willen (is een bedrijfsinterieurbedrijf).
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Interficior,

Plexiglas is geen optie, alleen het beste is hier goed genoeg, en business-to-business is geen probleem hoor, ik heb een eigen bedrijf.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

SSassen schreef:
ik heb een eigen bedrijf.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Joh? Dat wisten we nog niet 8) Je kunt die laatste regels ook in je in je onderschrift zetten, scheelt je een berg typwerk iedere keer :P

Maar wit lijkt me een mooie kleur als contrast. je ziet het weinig :)
peter geerts
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 22 aug 2005, 23:10

Bericht door peter geerts »

SSassen schreef:

wat de kleur van de kast betreft, ik ga inderdaad voor contrast, ik heb m'n zinnen gezet op witte hoogglans pianolak
Mooi wit is niet lelijk, ook als het contrast wat lager is...

Afbeelding
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Vandaag weer 'ns met de zaagtafel aan de slag geweest en alle panelen voor de luidsprekers op maat gezaagd, in totaal was ik zo'n 100-euro kwijt aan MDF bij de bouwmarkt. Morgen (mits het weer mee zit), alle gaten voor de luidsprekers uitzagen en infrezen en idem voor de bracing en dan zou ik overmorgen kunnen beginnen met het in elkaar lijmen.

Afbeelding

Hierboven een indruk toen ik net begonnen was om een uur of twee vanmiddag, inmiddels zit alles onder een dunne laag MDF stof, ondanks de afzuiging mbv. een flinke stofzuiger die ik gebruik. Maar morgen wordt 't alleen nog maar erger, frezen geeft pas echt stof :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

yeeehaaa!! go go sander go!

Laat dat houten voelen wie de baas is!!!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

En na een middag met de bovenfrees in de weer te zijn geweest was 't natuurlijk tijd om de drivers even in de baffle te passen, zodat ik zeker ben dat alles past en de tekening klopt met de praktijk.

Afbeelding

Alles past gelukkig exact, met ongeveer 0.2-mm speling rondom iedere ingefreesde driver. Dan kan ik nu verder met het gaten frezen in de +/- 25 planken die ik voor de bracing in de kast ga gebruiken, een heerlijk geestdodend klusje.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

:shock: IMPRESSIVE :shock:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”