Welke Meet Microfoon?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Bedankt!

Eerst eens ff die mic binnenkrijgen. Kan ik ook alvast het stuff bestellen ;)
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

hmmmm..

die mic scoor ik ook maar even.

Hang hem aan mijn mengpaneel en klaar :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Wat betreft phantom voeding voor je microfoon is onderstaande link misschien handig. Werkt met 2x 9 volt bat. en heeft hier bij mij thuis altijd prima gewerkt (met de ECM8000 die ik vroeger had)

http://www.new-line.nl/default.asp?i=61

Groet,
Edo
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Spul voor de voeding is in bestelling. Is zelfs goedkoper dan twee 9V batts ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Heb je de spanning over C5 nog gemeten?

Is wel belangrijk om even te weten. De 7824 kan nl niet meer dan 40V op zijn ingang hebben. Dus globaal mag er wdb niet meer dan 20V op C5 staan.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Pjotr schreef:
Heb je de spanning over C5 nog gemeten?

Is wel belangrijk om even te weten. De 7824 kan nl niet meer dan 40V op zijn ingang hebben. Dus globaal mag er wdb niet meer dan 20V op C5 staan.
Zoveel staat er niet op hoor, dat weet ik ook wel zonder te meten ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Dat begrijp ik, maar achter de spanningsverdubbelaar staat dan ietsje minder het dubbele, vandaar ;) Dus aan de hand van de spanning op C5 kan ik wel inschatten wat de verdubbelaar er van maakt
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zal morgen dan wel ff kijken voor de zekerheid ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

deepspace schreef:
Hier trouwens de curve van die Superlux mic:

http://www.superlux.us/ECM-999.html

Als ik dat zo bekijk is het niet de zelfde module als de Behringer heeft. Maar dat maakt natuurlijk op zich weinig uit.
Zow daar is ie wel wat duurder. Overigens is dat niet de Superlux site maar een stel verkopers die zich zo noemen. De echte site staat hier: http://www.superlux.com.tw/ en de datasheet van de mic: http://www.superlux.com.tw/en/pdf/ECM999HPA_E.pdf

Daar staat dat ie het vanaf 9V al moet doen :roll: Kweenie die Behringer moet het op 18V ook goed doen maar mijn exemplaar vervormde toch minder op 24V en hoger.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hmm, over C5 meet ik zo'n 25V DC, direct uit de trafo meet ik 20V AC.

Ik heb btw een MC7824 in bestelling gedaan ;) beetje fors, maar dat mag de pret niet drukken, misschien wel gezien het bovenstaande..
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hmm, dat betekent dat er over C102 iets van bijna 50V komt te staan. Dat moet dan een 63V exemplaar zijn. Voor de stabi zou je dan een LM317HV (met 2 instelweerstandjes) kunnen nemen, die kan wel 50V aan. Was bij het maken van het schema van jouw + en - 12V uitgegaan en dan had het ook wel geklopt.

Maar als ik zo naar de specs van de Superlux kijk zou ik eerst proberen om die uit de 15V te voeden. De voedingsweerstandjes van 2K2 dan verlagen naar 1K. Maar waarschijnlijk doet ie het met 2K2 weerstandjes ook goed.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dus eerst gewoon proberen direct van de 15V te voeden?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Proberen kan geen kwaad toch? Werkt het niet kun je altijd nog verder zien. Heb je iets van brom of andreszins ruis kun je er nog dat filtertje van 220 ohm + 100 uF (R101 en C104) bij zetten -> dus R101 op de 15V aansluiten.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zo, ik heb de mic binnen. Waanzinnig net ziet ie eruit! Compleet in een doos, met houder voor statief en al. Ding voelt heel degelijk verder en ziet er mooi uit.

Volgende week ga ik eens wat testen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zo, ik heb het voor elkaar gekregen om de XLR aansluiting in mijn ampje te bouwen :)

En het lijkt prima te werken. Plotjes van mijn picolina zonder(!) filter (on axis):

Afbeelding

Afbeelding

Super bedankt dus peter!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ziet er fraai uit joh Afbeelding

Hoe heb je het nu gedaan? Gewoon met twee weerstandjes van 1K aan de +15V gehangen? Zou wel even de verticale schaal van het watervalplotje aanpassen: De bovenrand op -50 dB leggen en het bereik 30dB - 40 dB maken, dan is er wat meer te zien. Moet je waarschijnlijk ook de tijdschaal (ms) wat langer maken.

Als je het zo met die weerstandjes hebt gedaan ben ik wel benieuwd hoeveel volt er uiteindelijk op de mic zelf staat, dus achter de 1K weerstandjes.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 07 feb 2006, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik heb exact jou schema genomen, en de 2.2K's vervangen door 1.5K (1 K kon ik zo snel niet vinden ;) ). En natuurlijk zonder dubbelaar en extra regelaar. Na de 1.5 K's staat er dan netjes 15.11 V op :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ach die waarde maakt niet zo heel veel uit als die weerstandjes maar gelijk zijn. Maar staat er achter die weerstandjes evenveel spanning als ervoor? Kan ik mij niet voorstellen. Wel even alletwee meten ;)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ikheb nu wel gemeten zonder mic aangesloten, dat zal wel schelen gok ik?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Wat denk je zelf :lol: :lol: ;)

Waar het om gaat is hoeveel stroom trekt die mic en dus hoeveel spanning krijgt ie uit uiteindelijk.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

:P rara ;)

na: 14.10, voor 15.11
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Das niet verkeerd dan. Houden zo \:D/
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Ik heb eigenlijk ook een paar vraagjes:
Is het ook mogelijk om met een sm-58 beta te meten, heb ik op het werk wel veel, of kleuren die het geluid erg? Is er een andere versie van Shure die goed te gebruiken is als meet microfoon?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Afbeelding

Antwoord lijkt me duidelijk :oops:
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Ik heb eindelijk ook maar eens gekeken naar een meet microfoon en nu bljkt de Superlux ECM 999 niet meer te krijgen bij Feedback.... :cry:
Ze hebben nog wel de ECM 8000 maar kost meteen het dubbele [59,- euro].
Nu is dit wel te overleven maar weet iemand nog een ander adres voor een ECM 999?
Plaats reactie