Welke Meet Microfoon?
Moderator: Beheerdersteam
Welke Meet Microfoon?
Nu ik me toch steeds meer voor de zelfbouw ga intreseren en mn projectjes steeds netter en mooier klinken. Wil ik toch eens opzoek gaan naar een goede meet microfoon onder de 100€. Ik heb alleen GEEN idee waar ik op moet letten. Dus kunnen jullie mij wat sugetisch geven? waar ik op moet letten en wat de mogelijkheden zijn.
MVG Tim
MVG Tim
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Monacor ECM-40 of de Behringer 8000, alle twee vrijwel identiek met een iets oplopende curve in 't hoog. Meetmicrofoons met een betere karakteristiek en bijgevoegd individueel meetrapport kosten meestal een veelvoud daarvan en zijn eigenlijk iets te prijzig voor de hobbyist.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Of natuurlijk zelf eentje maken met de mic capsule die ook in deze meetmics wordt gebruikt. Alleen wordt deze niet meer gemaakt, en moet je dus ff zoeken om er eentje te vinden, maar dan ben je wel voor een euro of 4 klaar (excl mic pre-amp natuurlijk).
De opslinger in het hoog is zeer beperkt: zo'n 0,5 tot 1.5 dB bij 20 Khz ofzo. In je meetproggie kun je dat natuurlijk eenvoudig corrigeren. Is niet 100%, maar wel bruikbaar.
De opslinger in het hoog is zeer beperkt: zo'n 0,5 tot 1.5 dB bij 20 Khz ofzo. In je meetproggie kun je dat natuurlijk eenvoudig corrigeren. Is niet 100%, maar wel bruikbaar.
De Behringer ECM8000 is niet meer leverbaar omdat die kapseltjes niet meer gemaakt worden. Alternatief is de Superlux van 30,-. Heb die in mijn handen gehad en is zo te zien exact dezelfde als de ECM8000 op het logo'tje na:
http://www.feedback.nl/?id=55&b=SECM999
Voor dat geld kun je echt niet zelf gaan klooien.
http://www.feedback.nl/?id=55&b=SECM999
Voor dat geld kun je echt niet zelf gaan klooien.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 26 jan 2006, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Tja, je zou het idd doen voor de behuizing die je anders zelf moet maken 
Voor dat laatste ben ik nog steeds te lui geweest
Het solderen aan de capsule gaat ook niet echt handig. Denk dat ik idd maar eens gewoon zo'n mic ga kopen. 30 euro is idd geen geld
Dank voor de tip. Maareh, welke module zit er nu in dat ding?
Voor dat laatste ben ik nog steeds te lui geweest
Geen idee, heb hem niet open gesloopt (hij was niet van mij
). Het is wel een stevig metalen (messing) huis met een degelijke XLR connector.
Misschien haal ik er volgende week eentje zelf, moet toch in Rotterdam zijn.
Btw. een simpel phantomvoedinkje is vrij eenvoudig zelf te maken maar dan heb je nog wel een micversterker nodig.
Misschien haal ik er volgende week eentje zelf, moet toch in Rotterdam zijn.
Btw. een simpel phantomvoedinkje is vrij eenvoudig zelf te maken maar dan heb je nog wel een micversterker nodig.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 26 jan 2006, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Nee, d'r staat ook voeding op de XLR voor 't kapsel, dus je zult een microfoonversterker moeten hebben die dit ook levert, anders gaat 't niet werken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Klopt Sander,
Maar met twee 9V batterijtjes in serie, twee 2K2 weerstandjes en een elco'tje is ie prima aan de praat te krijgen. Overigens staat er alleen signaal op pen 2 en is een gebalanceerde mic versterker niet nodig. Maar wil je hem op een line ingang van een audiokaart aansluiten heb je wel wat aan extra versterking nodig.
<Edit>
Deepspace,
Heb wel een schema van de Behringer, moet ik opzoeken (staat ergens op een oude harddisk).
Maar met twee 9V batterijtjes in serie, twee 2K2 weerstandjes en een elco'tje is ie prima aan de praat te krijgen. Overigens staat er alleen signaal op pen 2 en is een gebalanceerde mic versterker niet nodig. Maar wil je hem op een line ingang van een audiokaart aansluiten heb je wel wat aan extra versterking nodig.
<Edit>
Deepspace,
Heb wel een schema van de Behringer, moet ik opzoeken (staat ergens op een oude harddisk).
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Super bedankt alvast Peter!
ah, schema nog gevonden:

nog wat gegevens:
IC1: TL072 / NE5532
IC2: 78L15
IC3: 79L15
R1, R4, R7: 1K
R2, R3: 15K
R5: 10K
R6, R8, R9, R10: 100K
R11: 220
R12: 3K3
R13: 330
C1: 2.2µF MKT (evt. 10µF elco)
C2: 100µF/25V
C3: 330nF
C4: 2.2µF MKT (evt. 10µF bipolair)
C5, C6: 100µF/35V
C7, C8: 10µF/16V
D1, D2: zenerdiode 3.3V
D3, D4: 1N4007
TR1: printtrafo 15V 1VA
S1: draaischakelaar, 2-polig, 6 standen
X1, X2: cinchbus female
Ik heb zelf een NE5532 gebruik als opamp.
ah, schema nog gevonden:

nog wat gegevens:
IC1: TL072 / NE5532
IC2: 78L15
IC3: 79L15
R1, R4, R7: 1K
R2, R3: 15K
R5: 10K
R6, R8, R9, R10: 100K
R11: 220
R12: 3K3
R13: 330
C1: 2.2µF MKT (evt. 10µF elco)
C2: 100µF/25V
C3: 330nF
C4: 2.2µF MKT (evt. 10µF bipolair)
C5, C6: 100µF/35V
C7, C8: 10µF/16V
D1, D2: zenerdiode 3.3V
D3, D4: 1N4007
TR1: printtrafo 15V 1VA
S1: draaischakelaar, 2-polig, 6 standen
X1, X2: cinchbus female
Ik heb zelf een NE5532 gebruik als opamp.
Laatst gewijzigd door voodooless op do 26 jan 2006, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Kan ik vanavond wel ff doen. In ieder geval hoop ik, want het zit nogal stevig in de behuizing geplaktPjotr schreef:Kun je ook even kijken hoeveel spanning er op C5 staat ter indicatie?
Hier trouwens de curve van die Superlux mic:
http://www.superlux.us/ECM-999.html
Als ik dat zo bekijk is het niet de zelfde module als de Behringer heeft. Maar dat maakt natuurlijk op zich weinig uit.
Voor wie er wat mee kan, hier igg het schema van de ECM8000:
ECM8000.pdf
Heb hem zelf nog gemod zodat ie een SPL van 135 dB aan kan. Is wel chirurgenwerk maar echt nodig is dat niet voor LS en acoustiek metingen.
ECM8000.pdf
Heb hem zelf nog gemod zodat ie een SPL van 135 dB aan kan. Is wel chirurgenwerk maar echt nodig is dat niet voor LS en acoustiek metingen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 26 jan 2006, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
je bedoelt de mod die ook op de linkwitz websiet staat? Dat is idd een kriem, vooral omdat de behuizing van de capsule amper soldeerbaar is :XPjotr schreef:Heb hem zelf nog gemod zodat ie een SPL van 135 dB aankan. Is wel chirurgenwerk maar echt nodig is dat niet voor LS en acoustiek metingen.
Nooit gedacht dat er nog zoveel in zo'n module zou zitten
Is iets anders dan de mod van Linkwitz maar het effect is hetzelfde. Je moet idd wel weten wat je doet, alleen het openpeuteren van die mic is al een heel karwei. Zit allemaal gelijmd. Solderen van de ground is geen goed idee. Zelf heb ik de grounddraad met geleidende lijm tegen de zijkant van het kapseltje gelijmd.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:

