Welke Meet Microfoon?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Welke Meet Microfoon?

Bericht door hovingtim »

Nu ik me toch steeds meer voor de zelfbouw ga intreseren en mn projectjes steeds netter en mooier klinken. Wil ik toch eens opzoek gaan naar een goede meet microfoon onder de 100€. Ik heb alleen GEEN idee waar ik op moet letten. Dus kunnen jullie mij wat sugetisch geven? waar ik op moet letten en wat de mogelijkheden zijn.

MVG Tim
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Monacor ECM-40 of de Behringer 8000, alle twee vrijwel identiek met een iets oplopende curve in 't hoog. Meetmicrofoons met een betere karakteristiek en bijgevoegd individueel meetrapport kosten meestal een veelvoud daarvan en zijn eigenlijk iets te prijzig voor de hobbyist.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Of natuurlijk zelf eentje maken met de mic capsule die ook in deze meetmics wordt gebruikt. Alleen wordt deze niet meer gemaakt, en moet je dus ff zoeken om er eentje te vinden, maar dan ben je wel voor een euro of 4 klaar (excl mic pre-amp natuurlijk).

De opslinger in het hoog is zeer beperkt: zo'n 0,5 tot 1.5 dB bij 20 Khz ofzo. In je meetproggie kun je dat natuurlijk eenvoudig corrigeren. Is niet 100%, maar wel bruikbaar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

De Behringer ECM8000 is niet meer leverbaar omdat die kapseltjes niet meer gemaakt worden. Alternatief is de Superlux van 30,-. Heb die in mijn handen gehad en is zo te zien exact dezelfde als de ECM8000 op het logo'tje na:

http://www.feedback.nl/?id=55&b=SECM999

Voor dat geld kun je echt niet zelf gaan klooien.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 26 jan 2006, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tja, je zou het idd doen voor de behuizing die je anders zelf moet maken ;)

Voor dat laatste ben ik nog steeds te lui geweest :P Het solderen aan de capsule gaat ook niet echt handig. Denk dat ik idd maar eens gewoon zo'n mic ga kopen. 30 euro is idd geen geld :) Dank voor de tip. Maareh, welke module zit er nu in dat ding?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Geen idee, heb hem niet open gesloopt (hij was niet van mij :D ). Het is wel een stevig metalen (messing) huis met een degelijke XLR connector.

Misschien haal ik er volgende week eentje zelf, moet toch in Rotterdam zijn.

Btw. een simpel phantomvoedinkje is vrij eenvoudig zelf te maken maar dan heb je nog wel een micversterker nodig.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 26 jan 2006, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Laat weten wat je ervan vind!

Btw, zo'n XLR aansluiting? hoe krijg ik dat op mijn pre-amp aangesloten, die werkt namelijk gewoon met een RCA'tje dat 1:1 op de capsule zit?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nee, d'r staat ook voeding op de XLR voor 't kapsel, dus je zult een microfoonversterker moeten hebben die dit ook levert, anders gaat 't niet werken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Een fantoomvoeding heb ik niet, maar dat is natuurlijk wel te fixen ;)

Maareh, hoe zit dat dan, want het toch toch gewoon vrijwel de zelfde capsule, en die heeft maar twee aansluitpadjes?

Schema'tje iemand?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Klopt Sander,

Maar met twee 9V batterijtjes in serie, twee 2K2 weerstandjes en een elco'tje is ie prima aan de praat te krijgen. Overigens staat er alleen signaal op pen 2 en is een gebalanceerde mic versterker niet nodig. Maar wil je hem op een line ingang van een audiokaart aansluiten heb je wel wat aan extra versterking nodig.

<Edit>

Deepspace,

Heb wel een schema van de Behringer, moet ik opzoeken (staat ergens op een oude harddisk).
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Mja, dan pas ik liever mijn huidige mic amp aan, kloten met 9V bat's vind ik maar niks ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoeveel spanning heb je daar ter beschikking? 18V is wat krap, op 24V doet ie het prima.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Pjotr schreef:
Hoeveel spanning heb je daar ter beschikking? 18V is wat krap, op 24V doet ie het prima.
Zou ik ff moeten checken, volgens mijn + en - 12V, dus dan kom ik op 24 V :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Gaat dan niet werken want de min zit bij die mics aan ground. Maar hij trekt niet veel stroom (een paar mA). Je zou dus met een spannings vermenigvuldiger (wat extra elco'tjes en dioden) en een LM7824 een extra voedingsspanning kunnen maken.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

en een 1:2 trafotje dan? heb je anders een schema voor die LM?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Zal vanavond even kijken en wat uittekenen. Hoeveel volt komt er uit je trafo? Of heb je een schema van je mic amp?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Super bedankt alvast Peter!

ah, schema nog gevonden:

Afbeelding

nog wat gegevens:

IC1: TL072 / NE5532
IC2: 78L15
IC3: 79L15

R1, R4, R7: 1K
R2, R3: 15K
R5: 10K
R6, R8, R9, R10: 100K
R11: 220
R12: 3K3
R13: 330

C1: 2.2µF MKT (evt. 10µF elco)
C2: 100µF/25V
C3: 330nF
C4: 2.2µF MKT (evt. 10µF bipolair)
C5, C6: 100µF/35V
C7, C8: 10µF/16V

D1, D2: zenerdiode 3.3V
D3, D4: 1N4007

TR1: printtrafo 15V 1VA
S1: draaischakelaar, 2-polig, 6 standen

X1, X2: cinchbus female

Ik heb zelf een NE5532 gebruik als opamp.
Laatst gewijzigd door voodooless op do 26 jan 2006, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ok bedankt, daar kan ik wel wat mee ;)

Kun je ook even kijken hoeveel spanning er op C5 staat ter indicatie?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Pjotr schreef:
Kun je ook even kijken hoeveel spanning er op C5 staat ter indicatie?
Kan ik vanavond wel ff doen. In ieder geval hoop ik, want het zit nogal stevig in de behuizing geplakt :P

Hier trouwens de curve van die Superlux mic:

http://www.superlux.us/ECM-999.html

Als ik dat zo bekijk is het niet de zelfde module als de Behringer heeft. Maar dat maakt natuurlijk op zich weinig uit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Voor wie er wat mee kan, hier igg het schema van de ECM8000:

ECM8000.pdf

Heb hem zelf nog gemod zodat ie een SPL van 135 dB aan kan. Is wel chirurgenwerk maar echt nodig is dat niet voor LS en acoustiek metingen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 26 jan 2006, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Pjotr schreef:
Heb hem zelf nog gemod zodat ie een SPL van 135 dB aankan. Is wel chirurgenwerk maar echt nodig is dat niet voor LS en acoustiek metingen.
je bedoelt de mod die ook op de linkwitz websiet staat? Dat is idd een kriem, vooral omdat de behuizing van de capsule amper soldeerbaar is :X

Nooit gedacht dat er nog zoveel in zo'n module zou zitten ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Is iets anders dan de mod van Linkwitz maar het effect is hetzelfde. Je moet idd wel weten wat je doet, alleen het openpeuteren van die mic is al een heel karwei. Zit allemaal gelijmd. Solderen van de ground is geen goed idee. Zelf heb ik de grounddraad met geleidende lijm tegen de zijkant van het kapseltje gelijmd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Die mic van feedback kan blijkbaar al tot 137 dB :P

Ik heb hem in ieder geval in bestelling gedaan. Dat gepiel met die capsule is inderdaad niks, hoewel het voor het geld natuurlijk nooit weg is ;)
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Persoonlijk is 30 euro nie duur. Een voedinkje is zo geregeld voor zo'n microfoon. Toch even rondvragen kan volgens mij een 19' rack lenen waar microfoon versterker in zit. Neem ik daar gewoon de line-out van voor naar de pc
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Deepspace,

Je zou het zo kunnen doen:

Afbeelding

D101, D102 met C101 en C102 vormen een spannigsverdubbelaar.

Achter de regulator zit nog een extra ruisfilter (R101 en C104). Weet niet of het nodig is, zou je eventueel weg kunnen laten maar gezien de lage signaalspanningen...
Plaats reactie